Vastoin lähtötietoja, traktorissa onkin yksi kaksitoiminen ulosotto. Olin maahantuojaan yhteydessä ja he tarjoavat ratkaisuna lisälohkoa, jossa kolme 2-toimista venttiiliä. Yksi venttiileistä on nimenomaan hydraulimoottorin ajamista varten, eli lieneekö siinä sitten jotenkin erilainen kara. Lisälohkon hinta on asennettuna 810 € sis ALV:n.
Minä vähän luulen, ettei tuo lisälohko ole LS-tyyppiä (en ole sitä vielä kysynyt). Toisaalta tällaista pientä käyttöä varten ei tarvitse ollakaan. Kuormaimeksi tulee Farma tai Country, siis budjettiluokan laitteista kyse ja varmaan niiden vakio venttiilipöytä on mallia halvin mahdollinen.
Lohkosta vähän paha sanoa mitään - toisaalta jos pumppu ja säädin ovat kuormantuntevia niin kaiken järjen mukaan siihen liitetyt venttiilistötkin ovat sitä. Muutenhan hommassa ei olisi järjen hiventäkään... miksi laittaa kallis ja hieno pumppu ja hukata kaikki sen tuomat edut heti kättelyssä?
Mutta tuollaisen peruspöydän saa varmasti traktorin olemassaolevan venttilin perään. Ei se traktori tiedä nostetaanko kippiä vai meneekö öljy nosturin pöydälle. Paluu kannattaa yleensä laittaa väljästi suoraan traktorin öljytilaan; se traktorin oma suuntaventtili voi turhaan ahdistaa. Jos mielenkiintoa riittää niin iso paluusuodatin siihen väliin.
Hydraulimoottorille tarkoitettu kara on yleensä sellainen että lepoasennossa se sallii vapaan virtauksen eli mottori voi pyöriä vapaasti. Ei siis ole jumissa paikallaan. Napamoottoreissa (jos ovat oikeaa tyyppiä...) pitäisi olla sisäinen systeemi jossa hydraulipaineen puuttuessa jouset painavat mäntien rullat irti nokkarenkaasta. Eli vapaalla ollessaan se on mekaanisesti vapaalla ja mikään hydrauliikkaan liittyvä osa ei tee mitään, ainoa mikä liikkuu on se pyörän napa ja laakerit. Jos tuota systeemiä ei ole niin vaatii väljän vapaakierron (sen Y-karan) sekä hyvin maltillisen ajonopeuden. Ei juuri nopeampaa kuin mitä veto päällä kulkee. Muuten alkaa sälinä ja helinä ja siitä ei hyvä seuraa. Eli varmista että niissä moottoreissa on tuo sisäinen automaattinen vapaallekytkeytymisominaisuus.
Kevyissä systeemeissä (joku viljaruuvin h-moottori) ei välttämättä kaipaa erikoiskaraa, mutta peruskaralla jos pyörivillä osilla on enemmän massaa niin se yrittää välittömästi äkkipysähdystä seinään kun kun vivusta hellittää... silloin tarvitaan ainakin kahteen suuntaan ylipaineventtiilit A ja B linjan väliin ettei mitään hajoa. Y-kara sallii vapaa-asennossa vapaan pyörimisen (se yhdistää A- ja B- linjat).
Luulisin että helpointa on ruokkia sitä kuormaimen perinteistä pöytää toisesta traktorin lähdöstä ja napamoottoreita toisesta. Yhtäaikaa ne aivät noin toimine mutta sille tuskin on tarvettakaan.
Ei tarvita edes mitään lisälohkoa - ellet sitten tarvitse enemmän lähtöjä vielä jollekin muulle tarpeelle.
Edit: jos siis koneessa on kaiken kaikkiaan vain yksi 2-toiminen lähtö niin sitten tarvittaisiin mielellään toinen... 1- tai 2-toiminen.