Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: tsjah69 - 21.01.11 - klo:18:08
-
Morjensta pöytään,
tarvis TIETOA että mites tommonen hydrostaattinen vaihteisto soveltuvuu peräkärryn tms vetoon. Ajatuksena on ois hommata 2000-luvun kurottaja yleiskoneeksi ja sillä olis lumitöiden (en siis ole maatalousyrittäjä) ja raksahommien lisäksi vetää
- 1. traileria jossa pieni 3 tn kaivuri ja muita vastaavan painosia koneita
- 2. kippaavaa peräkärryä johon saa ottaa 7 tn tavaraa.
Onko siis kokemuksia miten moiseen ko. "4-lovinen" vaihteisto soveltuu (joka ilmeisesti kaikissa kurottajissa löytyy)?
Tuubissa löytyy videoita joissa kyntävät Merlon Multifarmer'illa/ Turbofarmerilla ja niissä on ko. vaihteisto vai olenko väärässä? VAi saako siitä erilaisia versioita?
Kiinnostukseni perustuu siihen että moinen kulkee 40 km/h ja hintaa on saman verran kuin 20 vuotta vanhemmalla EK-traktorilla.
Kiitos vastauksista jotka EIVÄT ole mutu-pohjalta.
-
Musta tuntuu että siinä ei ole nousevaa vetokoukkua, ainakaan vakiona. Miten siis laitat kärryn perään?
-
Kurottajat on yleensä moottorityökoneita eikä moottorityökoneella saa vetää kärryä yleisellä tiellä.
Multifarmer saattaa olla rekisteröity traktoriksi, jolloin säännöt kuten traktoreilla. Tarkkana vain hankkiessa kohdan 1) vuoksi.
-
Peruskurottajassa se on tietenkin pikkasen haastavaa, mutta esim.
"Multifarmer on ensimmäinen maatalouskurottaja, jossa teleskooppipuomi, koneessa takana 3-piste nostolaitteet ja voiman ulosotto."
Itellä ajatuksena käyttää perusmallia ja tehdä sen lisähydrauliikkapiiriin avulla patentti jolla tavara otetaan koukkuun. Vetohommat olis harvinaisempia ja matkat max 20 km.
-
Peruskurottajassa se on tietenkin pikkasen haastavaa, mutta esim.
"Multifarmer on ensimmäinen maatalouskurottaja, jossa teleskooppipuomi, koneessa takana 3-piste nostolaitteet ja voiman ulosotto."
Itellä ajatuksena käyttää perusmallia ja tehdä sen lisähydrauliikkapiiriin avulla patentti jolla tavara otetaan koukkuun. Vetohommat olis harvinaisempia ja matkat max 20 km.
No, jos siinä on koukku ja pelit niin antaa mennä vaan. Kuormatkaan ei ole kovin isoja sinulla.
-
Raskaaseen vetoon POWERSHIFT. :-*
-
Muunninkone oltava vetoon ja mielellään lukolla.
-
Laitontahan se pääosin on mutta kyllä nuo muunninkoneet tuollaisia kuormia liikuttaa ihan hyvin.
-
Kyllä onnistuu, muttei se mikään powershift ole. Lyhentää käyttöikää raskailla kuormilla. Mäkeä kiivetessä kyllä huomaa. Moottorityökoneeksi jos rekisteröity, ei saa laittaa kärryyn muuta tavaraa kuin koneen omaa työkohteessa käytettävää ts. löpöä, kauhat ja mitä muita kilkkeitä sitten keksiikään. 3t kaivinkone ei kuulu listaan, kuten ei myöskään maa-aines kuljetukset yleisillä teillä. Työmaalla saa siirrellä mitä huvittaa.
-
Tietääkseni melkein kaikki kurottajat on muunninkoneita, olikohan niin että pienet claasit ei ole ja merlot ei myös taida olla. En usko että kestävyydessä tulee ongelmia jos ei koko ajan ole ihan täydellä vedolla.
-
Bobcat ja Kramer/uudempi Claas on myös hydrovetoisia
-
Juu tuo kyseinen vaihteisto ei vakuuta mua ainakaan tuossa lusikka-haarukka yhdistelmässä: siirtymisissä 4 vaihteella kun mennään niin jos tulee pikkasenkin tiukempaa mäkeä niin ei kisko edes omaa painoansa (8 tn) ylös ilman pienemmälle vaihtamista. Pitäiskö sen mennä mukisematta vai onko vikaa?
-
Juu tuo kyseinen vaihteisto ei vakuuta mua ainakaan tuossa lusikka-haarukka yhdistelmässä: siirtymisissä 4 vaihteella kun mennään niin jos tulee pikkasenkin tiukempaa mäkeä niin ei kisko edes omaa painoansa (8 tn) ylös ilman pienemmälle vaihtamista. Pitäiskö sen mennä mukisematta vai onko vikaa?
Joo, ihan sama juttu tuossa meitin nykyisessä lusikka-haarukassa. Se on toi 4 pykäläinen poversifti sellanen. Noissa siirtymäajoissa vauhti hyytyy herkästi vastaleessa, mutta muuten tuollaisen työkoneen vaihteistona ihan mukava. Auttaa, kun aina joskus muistaa "kalibroida" vaihteiston. Mutta ei tulisi mieleenkään lähteä vetämään jotain kärryä koneella jossa kyseinen vaihteisto.
Tosin menohalujahan vie tuolta yhdistelmältä myös se 8-8,5t paino ja kuitenkin vain 100hp. moottori. Ihan samanlainen mäki hyytyjä on kyllä myös pyöräkuormaaja esim. 90 Volvo, jossa samanlainen vaihteisto.
Näitä ei ole suunniteltu ajeluun, ainakaan vetokoneeksi, vaan kauhomiseen.
-
Kurottajien muuntimet ovat ilmeisesti tiukempia kuin lusikkahaarukoiden ja pyöräkuormaajien, kurottajat on tehty jonkinverran vetoakin varten, ainakin maatalouteen tarkoitetut mallit. 7 tonnin paikkeilla noissa kummassakin mulla olleessa on omapaino ja Jonnessa oli sata heppaa Manitoussa on 120. Hyvin ne on mäet noussu aina suurimmalla tyhjänä ja kuormankin kanssa olen varmuudenvuoksi pahimpiin mäkiin kepittänyt. Suurimmat kuormat on painaneet kärryineen suunnilleen kymppitonnin.
-
Tietääkseni melkein kaikki kurottajat on muunninkoneita, olikohan niin että pienet claasit ei ole ja merlot ei myös taida olla.
Pikemminkin taitaa olla toisin päin, eli ainoastaan JCB:ltä, Manitoulta ja Catilta löytyy muunninpowershiftejä.
-
Tietääkseni melkein kaikki kurottajat on muunninkoneita, olikohan niin että pienet claasit ei ole ja merlot ei myös taida olla.
Pikemminkin taitaa olla toisin päin, eli ainoastaan JCB:ltä, Manitoulta ja Catilta löytyy muunninpowershiftejä.
Jaa ei jontikkakaan, no suurin osa kurottajista kuitenkin täälläpäin ainakin on manitouta. Ja melkein kaikki loput jcb:tä