Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöauran työsyvyys  (Luettu 74692 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Täytyy nyt palata tähän. Toi sassin kommentti on ihan hyvä että oikein säädettynä aurat ei tartte normimailla tukipyörää vaan aurat kyllä tulevat suoraan perässä. Nyt oli vaan hieman haastavammasta asiasta kyse kun aurat piti saada tulemaan perässä koskematta mihinkään vipstaakiin oli maalaji ja kovuus mikä vaan. Itse uskottelen itselleni että jos jollain keinoin saa vakioitua nostovarren pää suhteessa maan pintaan niin silloin kyntöjälki on aina samanlainen. Siitä kun auran antaa kellua eli työntövarsi on vapautettu niin taaimmainen siipikin tulee vakiosyvyydessä (tukipyörän varassa) Muut siivet sitten hieman elää maastonmuotojen mukaan eivätkä käy ihan notkon pohjalla ja kumparetta ylitettäessä menevät vähän syvempää. Nämä molemmat pyörät ei saa kulkea raktorin jäljissä eikä kyntövaossa vaan nimenomaan puhtaalla sängellä. Tällöin päästään tilanteeseen että pimeässäkin voi huoletta päästellä jos aurat on säädöissä.

Tänään kun vähän tutkin tilannetta kynnellessäni niin työntövarreen neutraloiminen tosiaan vaikutti siihen että silloin kun raktorin asento muutui aurat ei hypänny ilmaan mutta siihen se ei vaikuttanut että kun siirtyi turpeesta tallattuun saveen joutu nostolaitteeseen kajoamaan että aurat pysyi maassa...

onneksi tota harrastusta ei ole enää kuin pari päivää niin voi elää loppuvuoden rauhassa pohtimatta tällaisia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran työsyvyys
On valtra nykyään mutta sama ongelma on ollu niin natikalla kuin massikallakin.millä olen enemmän kynänyt. Eikä kyllä kiinnosta keksiä yhtään lisää tekemistä jossain pimeessä ja kurassa koittaa ylläpitää jälkeä sellaisena että sitä viittii aamullakin kattoa.

Tuossa muuten on jonkinlainen pyörä mikä pitää työsyvyyttä vaikka tuossa se taitaa korjata jonkun sylinterihässäkän avulla ehkä.

https://www.youtube.com/watch?v=lRkBnX55BwE

Suosittelisin hajurakoa sihen feissiryhmään. En tiä tarttuuko toi molempiin suuntiin, luultavasti sekä että.

Mää nyt olettasin et avasit tän keskustelun pilke silmäkulmassa ja halolla päähän lyötynä, kun et sää oikeesti varmaan ole noin puupää.

Mun aloituksethan on aina haudan vakavia. Sitä toki tossa pohdin että eikö muka muita ollenkaan häiritse se että noi aurat ei tule oikeassa syvyydessä perässä maalajista riippumatta mutta ei sitten. Itte joudun näillä kyntömäärillä ainakin elämään nyky kaluston kanssa kun ei ole mitään järkeä rakennela auroihin mitään muutamien päivien takia. Mietin vaan niitä jotka kyntää paljon.

Millanen kyntökalusto sulla on, ja miten ne on asennettu ja säädetty? Olisi paljon helpompi pohtia sun ongelmaa jos tietäisi kaikki faktat.

Mulla ainakin aurat kulkee riittävän samalla syvyydellä maalajista riippumatta. Aurat kulkee tukipyörän varassa aina samalla syvyydellä, tunnustelija tekee pientä korjausliikettä vain auran etupäässä, kun työntövarsi on pitkässä reiässä. Päisteeseen tullessa kun traktori nousee pois vaosta, nousee etummainen siipi ekana ylös ja tekee päisteeseen tasaisen lopetuksen, eli eka ja vimppa siipi nousee liki samalla kohtaa ylös. Jos pellossa on kumpuja tai notkoja, aatra myötäilee maata samassa syvyydessa juurikin sen pitkän reijjän ja tukipyörän ansiosta. Ei toi kyntäminen ton kummempaa rakettitiedettä oo  :)
missä kohtaa auraa tukipyörä on. Minulla on 4+1siipiset ja siinä tukipyörä on neljännen siiven kärjen kohdalla. Vähän tuntuu siltä, että sen pitäisi olla taaempana

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Täytyy nyt palata tähän. Toi sassin kommentti on ihan hyvä että oikein säädettynä aurat ei tartte normimailla tukipyörää vaan aurat kyllä tulevat suoraan perässä. Nyt oli vaan hieman haastavammasta asiasta kyse kun aurat piti saada tulemaan perässä koskematta mihinkään vipstaakiin oli maalaji ja kovuus mikä vaan. Itse uskottelen itselleni että jos jollain keinoin saa vakioitua nostovarren pää suhteessa maan pintaan niin silloin kyntöjälki on aina samanlainen. Siitä kun auran antaa kellua eli työntövarsi on vapautettu niin taaimmainen siipikin tulee vakiosyvyydessä (tukipyörän varassa) Muut siivet sitten hieman elää maastonmuotojen mukaan eivätkä käy ihan notkon pohjalla ja kumparetta ylitettäessä menevät vähän syvempää. Nämä molemmat pyörät ei saa kulkea raktorin jäljissä eikä kyntövaossa vaan nimenomaan puhtaalla sängellä. Tällöin päästään tilanteeseen että pimeässäkin voi huoletta päästellä jos aurat on säädöissä.

Tänään kun vähän tutkin tilannetta kynnellessäni niin työntövarreen neutraloiminen tosiaan vaikutti siihen että silloin kun raktorin asento muutui aurat ei hypänny ilmaan mutta siihen se ei vaikuttanut että kun siirtyi turpeesta tallattuun saveen joutu nostolaitteeseen kajoamaan että aurat pysyi maassa...

onneksi tota harrastusta ei ole enää kuin pari päivää niin voi elää loppuvuoden rauhassa pohtimatta tällaisia.
Ei se traktorikaan pysy samassa syvyydessä turpeella ja savella, joten miten se aura voisi pysyä?

Ihan oikeesti ainoo toimiva ratkaisu on on-landit ja paripyörät. Joku automaatti lasersysteemi maksaa yhtä paljon.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Näkyy, että SAS ei ole lukenut yhtään kyntöopasta, eikä sen puoleen ole viitsinyt opetellakaan kyntämään.

No, me muut vaan kynnetään, kun on nöyrrytty viilulla opettelemaan. Paavo Tuominen aikanaan oli
pienviljelijäyhdistyksen porukkaa kouluttamassa. Hyvää oli oppi. Ja jaksaa vieläkin olla esimerkkinä.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/mestarikynt%C3%A4j%C3%A4%C3%A4-juhlitaan-somerolla-paavon-peltop%C3%A4ivill%C3%A4-1.163009

-SS-
Taas paistaa ylimielisyys ja oikessa olemisen pakkomielle SS kirjoituksesta.
Tukipyörällä ei säädetä kyntösyvyyttä.
Tossa on linkki Kvernelandin käyttöohjeeseen
https://www.kvgportal.com/W_global/Media/lexcom/KK/A1/A133085140-FI-001.PDF
Siellä on sivulla 36 ohjeet kyntösyvyyden muuttamisesta tukipyörän avulla.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Mitens pyörä-äkeen pyörät, onko niidenkin idea vain joskus hipaista maata vai säädetäänkö niillä syvyyttä 😅

Onko Sassilassa moista vouhaketta
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Näkyy, että SAS ei ole lukenut yhtään kyntöopasta, eikä sen puoleen ole viitsinyt opetellakaan kyntämään.

No, me muut vaan kynnetään, kun on nöyrrytty viilulla opettelemaan. Paavo Tuominen aikanaan oli
pienviljelijäyhdistyksen porukkaa kouluttamassa. Hyvää oli oppi. Ja jaksaa vieläkin olla esimerkkinä.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/mestarikynt%C3%A4j%C3%A4%C3%A4-juhlitaan-somerolla-paavon-peltop%C3%A4ivill%C3%A4-1.163009

-SS-
Taas paistaa ylimielisyys ja oikessa olemisen pakkomielle SS kirjoituksesta.
Tukipyörällä ei säädetä kyntösyvyyttä.
Tossa on linkki Kvernelandin käyttöohjeeseen
https://www.kvgportal.com/W_global/Media/lexcom/KK/A1/A133085140-FI-001.PDF
Siellä on sivulla 36 ohjeet kyntösyvyyden muuttamisesta tukipyörän avulla.
Niin ne on ohjeet juuri sinulle joka et osaa auraa muuten säätää.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Mitens pyörä-äkeen pyörät, onko niidenkin idea vain joskus hipaista maata vai säädetäänkö niillä syvyyttä 😅

Onko Sassilassa moista vouhaketta
Sassilla on äkeessä jalakset...
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Mitens pyörä-äkeen pyörät, onko niidenkin idea vain joskus hipaista maata vai säädetäänkö niillä syvyyttä 😅

Onko Sassilassa moista vouhaketta
Sassilla on äkeessä jalakset...

Se todistaa että äkeessäkään ei pyöriä tarvita 😅
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Selvästi näkee nyt sen että kaikilla homma on hukassa tukipyörä on kaikkeen syyllinen se on turha,
olen kyntänyt viimeiset vuosikymmenet ilman tukipyörää se on ruuvattuna ylös vain painona.
Jos aura on kunnossa ja oikein säädetty tukipyörä on viraton niin kuin auran perusäännöissä sanotaan tukipyörän tehtävä on vain kevyesti joskus tapailla maan pintaa EI kannattaa auraa,
jos näin on aura ei ole säädetty kunnolla tai se ei ole maapuoleltaan eikä teristään lyönnissä.
Tukipyörän käyttö johtaa siihen että kovettuneen maan kohdalla aura alkaa nousemaan maasta pois ja tulee niitä anturan tiivistymiä ja voidaan kyntää päin p...... säädetyllä auralla.
Nii sulla oli 3-siipinen sarka-aura?
Vaikka aurassa olisi 12 siipeä säännöt ovat samat.

Älä nyt jaksa naurattaa, **tun taneli   :D
Voitte käyttää tukipyörää mutta seuratkaa sitä ettei se kannattele auraa sen takia se ei siellä ole.

No miksi se sitten on?
No sen takia että tyhmäkin voi kyntää jotenkin siis sellainen joka ei osaa auraa säätää eikä traktoriaan sen eteen oikein.
Kuinka sinä kynnät sillä puolihinattavalla 12 siipisellä? Jos se tukipyörä ei saa auraa kannatella.
Sarkaauroista oli puhe mutta säädöt pitää olla kohallaan oli vaikka sata siipeä aurassa joko tajusit.

Tää on selvästi SASsin itsensänolaamisiltojen huippu koko kirjotushistorian aikana.

SUUUNNATTOMAN HILLITÖNTÄ VATSAAN KOSKEVAA HULLUMAISEN HULVATONTA HUUUUUUTONAURUA!!!!
Loimaan huutajalla on taas kohtaus päällänsä,katsokaa muuten ohjeet kynnöstä mm. fiskarsin kynnä oikein oppaasta ja maatalouskoulujen oppaista niin viisastutte sen tukipyörän kanssa.Yksi etu mikä tulee vielä tukipyörän käyttämättömyydestä
on luiston huima väheneminen ei tule sitä jankon tiivistymää ja traktori vetää roheesti ja kulutttaa vähemmän polttoainetta.
Nostolaitteella voi ohjata työsyvyyttä mielin määrin ja tarvittaessa esim . kovettuneissa päisteissä voi kyntää kunnolla .
Sen kummemmin sassin juttuihin puuttumatta,haluaisin nähdä sen fakiirin joka kyntää 5-siipisillä kääntöauroilla ilman tukipyörää  :o
Niin lukihäiriö näkyy taas olevan monella käyttäkää tukipyörää mutta oikein sen tarkotus ei ole säätää kyntösyvyyttä muuta kuin joskus kannatella auraa.
Tukipyörällä säädetään kyntösyvyys.
On ihan eriasia jotku esim 3 siipiset sarkaaurat vrt 5 siipiset käännöt.


ps.Katos sassi,jotkut kyntää paris vuodes enemmän kuin sä elinaikanas.Joten kokemusta löytyy hiukan enemmän kuin sulta 8)
pps. Kun fältit ja traktorin asetukset on oikein säädetty,ei maalajin muutos aiheuta mitään toimenpiteitä traktorikuskille 8)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Loimaan molottaja huutaja ei muuta osaa kuin tosia ivata ja haukkua yhtään kunnollista rakentavaa kommenttia ei tänä iltana ole tullut sieltä molottajan turvasta !
Taas loimaan huutaja nolasi itsensä ei voi kuin ihmetellä miten typerä voi olla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Loimaan molottaja huutaja ei muuta osaa kuin tosia ivata ja haukkua yhtään kunnollista rakentavaa kommenttia ei tänä iltana ole tullut sieltä molottajan turvasta !
Taas loimaan huutaja nolasi itsensä ei voi kuin ihmetellä miten typerä voi olla.

Suosittelen, että syöt joka päivä magnesiumia (mieluiten sitraattia) ja B-vitamiinia. Keho ja sielu voivat paremmin, jääräpäisyys ja jäpittäminenkin vähenevät. Samalla tuo agresiivisuus vähenee ☺☺☺
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Selvästi näkee nyt sen että kaikilla homma on hukassa tukipyörä on kaikkeen syyllinen se on turha,
olen kyntänyt viimeiset vuosikymmenet ilman tukipyörää se on ruuvattuna ylös vain painona.
Jos aura on kunnossa ja oikein säädetty tukipyörä on viraton niin kuin auran perusäännöissä sanotaan tukipyörän tehtävä on vain kevyesti joskus tapailla maan pintaa EI kannattaa auraa,
jos näin on aura ei ole säädetty kunnolla tai se ei ole maapuoleltaan eikä teristään lyönnissä.
Tukipyörän käyttö johtaa siihen että kovettuneen maan kohdalla aura alkaa nousemaan maasta pois ja tulee niitä anturan tiivistymiä ja voidaan kyntää päin p...... säädetyllä auralla.
Nii sulla oli 3-siipinen sarka-aura?
Vaikka aurassa olisi 12 siipeä säännöt ovat samat.

Älä nyt jaksa naurattaa, **tun taneli   :D
Voitte käyttää tukipyörää mutta seuratkaa sitä ettei se kannattele auraa sen takia se ei siellä ole.

No miksi se sitten on?
No sen takia että tyhmäkin voi kyntää jotenkin siis sellainen joka ei osaa auraa säätää eikä traktoriaan sen eteen oikein.
Kuinka sinä kynnät sillä puolihinattavalla 12 siipisellä? Jos se tukipyörä ei saa auraa kannatella.
Sarkaauroista oli puhe mutta säädöt pitää olla kohallaan oli vaikka sata siipeä aurassa joko tajusit.

Tää on selvästi SASsin itsensänolaamisiltojen huippu koko kirjotushistorian aikana.

SUUUNNATTOMAN HILLITÖNTÄ VATSAAN KOSKEVAA HULLUMAISEN HULVATONTA HUUUUUUTONAURUA!!!!
Loimaan huutajalla on taas kohtaus päällänsä,katsokaa muuten ohjeet kynnöstä mm. fiskarsin kynnä oikein oppaasta ja maatalouskoulujen oppaista niin viisastutte sen tukipyörän kanssa.Yksi etu mikä tulee vielä tukipyörän käyttämättömyydestä
on luiston huima väheneminen ei tule sitä jankon tiivistymää ja traktori vetää roheesti ja kulutttaa vähemmän polttoainetta.
Nostolaitteella voi ohjata työsyvyyttä mielin määrin ja tarvittaessa esim . kovettuneissa päisteissä voi kyntää kunnolla .
Sen kummemmin sassin juttuihin puuttumatta,haluaisin nähdä sen fakiirin joka kyntää 5-siipisillä kääntöauroilla ilman tukipyörää  :o
Niin lukihäiriö näkyy taas olevan monella käyttäkää tukipyörää mutta oikein sen tarkotus ei ole säätää kyntösyvyyttä muuta kuin joskus kannatella auraa.
Tukipyörällä säädetään kyntösyvyys.
On ihan eriasia jotku esim 3 siipiset sarkaaurat vrt 5 siipiset käännöt.


ps.Katos sassi,jotkut kyntää paris vuodes enemmän kuin sä elinaikanas.Joten kokemusta löytyy hiukan enemmän kuin sulta 8)
pps. Kun fältit ja traktorin asetukset on oikein säädetty,ei maalajin muutos aiheuta mitään toimenpiteitä traktorikuskille 8)
Osaatko ollenkaan lukea  sanon nyt viimeisen kerran käyttäkää jos haluatte sitä mutta
aura kulkee jos on säädöt ok ja kunto ok oikeassa syvyydessä joskus voi tukipyörä tavata maata voimakkammin.Joku ehdotti vatupassia mitä  ihmettä sieltähän auran viimeisen siiven maapuolen
kohdalta näkee onko aura suorassa eli sen pitää pikkuisen piirtää vaon pohjaan uraa silloin on ok.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Loimaan molottaja huutaja ei muuta osaa kuin tosia ivata ja haukkua yhtään kunnollista rakentavaa kommenttia ei tänä iltana ole tullut sieltä molottajan turvasta !
Taas loimaan huutaja nolasi itsensä ei voi kuin ihmetellä miten typerä voi olla.

Suosittelen, että syöt joka päivä magnesiumia (mieluiten sitraattia) ja B-vitamiinia. Keho ja sielu voivat paremmin, jääräpäisyys ja jäpittäminenkin vähenevät. Samalla tuo agresiivisuus vähenee ☺☺☺
Onko sinun mielestä tuo turvankiskonta ihan ok ihan jokaisessa loimaan huutajan vastauksessa ei minusta ole !
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Selvästi näkee nyt sen että kaikilla homma on hukassa tukipyörä on kaikkeen syyllinen se on turha,
olen kyntänyt viimeiset vuosikymmenet ilman tukipyörää se on ruuvattuna ylös vain painona.
Jos aura on kunnossa ja oikein säädetty tukipyörä on viraton niin kuin auran perusäännöissä sanotaan tukipyörän tehtävä on vain kevyesti joskus tapailla maan pintaa EI kannattaa auraa,
jos näin on aura ei ole säädetty kunnolla tai se ei ole maapuoleltaan eikä teristään lyönnissä.
Tukipyörän käyttö johtaa siihen että kovettuneen maan kohdalla aura alkaa nousemaan maasta pois ja tulee niitä anturan tiivistymiä ja voidaan kyntää päin p...... säädetyllä auralla.
Nii sulla oli 3-siipinen sarka-aura?
Vaikka aurassa olisi 12 siipeä säännöt ovat samat.

Älä nyt jaksa naurattaa, **tun taneli   :D
Voitte käyttää tukipyörää mutta seuratkaa sitä ettei se kannattele auraa sen takia se ei siellä ole.

No miksi se sitten on?
No sen takia että tyhmäkin voi kyntää jotenkin siis sellainen joka ei osaa auraa säätää eikä traktoriaan sen eteen oikein.
Kuinka sinä kynnät sillä puolihinattavalla 12 siipisellä? Jos se tukipyörä ei saa auraa kannatella.
Sarkaauroista oli puhe mutta säädöt pitää olla kohallaan oli vaikka sata siipeä aurassa joko tajusit.

Tää on selvästi SASsin itsensänolaamisiltojen huippu koko kirjotushistorian aikana.

SUUUNNATTOMAN HILLITÖNTÄ VATSAAN KOSKEVAA HULLUMAISEN HULVATONTA HUUUUUUTONAURUA!!!!
Loimaan huutajalla on taas kohtaus päällänsä,katsokaa muuten ohjeet kynnöstä mm. fiskarsin kynnä oikein oppaasta ja maatalouskoulujen oppaista niin viisastutte sen tukipyörän kanssa.Yksi etu mikä tulee vielä tukipyörän käyttämättömyydestä
on luiston huima väheneminen ei tule sitä jankon tiivistymää ja traktori vetää roheesti ja kulutttaa vähemmän polttoainetta.
Nostolaitteella voi ohjata työsyvyyttä mielin määrin ja tarvittaessa esim . kovettuneissa päisteissä voi kyntää kunnolla .
Sen kummemmin sassin juttuihin puuttumatta,haluaisin nähdä sen fakiirin joka kyntää 5-siipisillä kääntöauroilla ilman tukipyörää  :o
Niin lukihäiriö näkyy taas olevan monella käyttäkää tukipyörää mutta oikein sen tarkotus ei ole säätää kyntösyvyyttä muuta kuin joskus kannatella auraa.
Tukipyörällä säädetään kyntösyvyys.
On ihan eriasia jotku esim 3 siipiset sarkaaurat vrt 5 siipiset käännöt.


ps.Katos sassi,jotkut kyntää paris vuodes enemmän kuin sä elinaikanas.Joten kokemusta löytyy hiukan enemmän kuin sulta 8)
pps. Kun fältit ja traktorin asetukset on oikein säädetty,ei maalajin muutos aiheuta mitään toimenpiteitä traktorikuskille 8)
Osaatko ollenkaan lukea  sanon nyt viimeisen kerran käyttäkää jos haluatte sitä mutta
aura kulkee jos on säädöt ok ja kunto ok oikeassa syvyydessä joskus voi tukipyörä tavata maata voimakkammin.Joku ehdotti vatupassia mitä  ihmettä sieltähän auran viimeisen siiven maapuolen
kohdalta näkee onko aura suorassa eli sen pitää pikkuisen piirtää vaon pohjaan uraa silloin on ok.
Kannattaa varmaan mennä auran valmistajan ohjeilla eteenpäin, siellä kun pitäisi olla tietoa siitä kuinka heidän vehkeensä pelaa oikein.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Selvästi näkee nyt sen että kaikilla homma on hukassa tukipyörä on kaikkeen syyllinen se on turha,
olen kyntänyt viimeiset vuosikymmenet ilman tukipyörää se on ruuvattuna ylös vain painona.
Jos aura on kunnossa ja oikein säädetty tukipyörä on viraton niin kuin auran perusäännöissä sanotaan tukipyörän tehtävä on vain kevyesti joskus tapailla maan pintaa EI kannattaa auraa,
jos näin on aura ei ole säädetty kunnolla tai se ei ole maapuoleltaan eikä teristään lyönnissä.
Tukipyörän käyttö johtaa siihen että kovettuneen maan kohdalla aura alkaa nousemaan maasta pois ja tulee niitä anturan tiivistymiä ja voidaan kyntää päin p...... säädetyllä auralla.
Nii sulla oli 3-siipinen sarka-aura?
Vaikka aurassa olisi 12 siipeä säännöt ovat samat.

Älä nyt jaksa naurattaa, **tun taneli   :D
Voitte käyttää tukipyörää mutta seuratkaa sitä ettei se kannattele auraa sen takia se ei siellä ole.

No miksi se sitten on?
No sen takia että tyhmäkin voi kyntää jotenkin siis sellainen joka ei osaa auraa säätää eikä traktoriaan sen eteen oikein.
Kuinka sinä kynnät sillä puolihinattavalla 12 siipisellä? Jos se tukipyörä ei saa auraa kannatella.
Sarkaauroista oli puhe mutta säädöt pitää olla kohallaan oli vaikka sata siipeä aurassa joko tajusit.

Tää on selvästi SASsin itsensänolaamisiltojen huippu koko kirjotushistorian aikana.

SUUUNNATTOMAN HILLITÖNTÄ VATSAAN KOSKEVAA HULLUMAISEN HULVATONTA HUUUUUUTONAURUA!!!!
Loimaan huutajalla on taas kohtaus päällänsä,katsokaa muuten ohjeet kynnöstä mm. fiskarsin kynnä oikein oppaasta ja maatalouskoulujen oppaista niin viisastutte sen tukipyörän kanssa.Yksi etu mikä tulee vielä tukipyörän käyttämättömyydestä
on luiston huima väheneminen ei tule sitä jankon tiivistymää ja traktori vetää roheesti ja kulutttaa vähemmän polttoainetta.
Nostolaitteella voi ohjata työsyvyyttä mielin määrin ja tarvittaessa esim . kovettuneissa päisteissä voi kyntää kunnolla .
Sen kummemmin sassin juttuihin puuttumatta,haluaisin nähdä sen fakiirin joka kyntää 5-siipisillä kääntöauroilla ilman tukipyörää  :o
Niin lukihäiriö näkyy taas olevan monella käyttäkää tukipyörää mutta oikein sen tarkotus ei ole säätää kyntösyvyyttä muuta kuin joskus kannatella auraa.
Tukipyörällä säädetään kyntösyvyys.
On ihan eriasia jotku esim 3 siipiset sarkaaurat vrt 5 siipiset käännöt.


ps.Katos sassi,jotkut kyntää paris vuodes enemmän kuin sä elinaikanas.Joten kokemusta löytyy hiukan enemmän kuin sulta 8)
pps. Kun fältit ja traktorin asetukset on oikein säädetty,ei maalajin muutos aiheuta mitään toimenpiteitä traktorikuskille 8)
Osaatko ollenkaan lukea  sanon nyt viimeisen kerran käyttäkää jos haluatte sitä mutta
aura kulkee jos on säädöt ok ja kunto ok oikeassa syvyydessä joskus voi tukipyörä tavata maata voimakkammin.Joku ehdotti vatupassia mitä  ihmettä sieltähän auran viimeisen siiven maapuolen
kohdalta näkee onko aura suorassa eli sen pitää pikkuisen piirtää vaon pohjaan uraa silloin on ok.
Kannattaa varmaan mennä auran valmistajan ohjeilla eteenpäin, siellä kun pitäisi olla tietoa siitä kuinka heidän vehkeensä pelaa oikein.
Ne ohjeet on tehty perustyhmälle eli jokainen jotenkin osaa rääpiä auralla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !