Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe käärijä paalaimen perään  (Luettu 4371 kertaa)

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
käärijä paalaimen perään
Näistähän löytyy netistä jonkun verran juttua mutta kalliita tuntuvat olevan nuo automaattisesti toimivat käärimet. Eli voisikohan ajatella vähemmän automaattisesti toimivaa käärijää paalaimen perään ja tuleeko siitä työnteosta mitään? Onko joku mahdollisesti toteuttanutkin ja millainen/mikä käärijä (edullisempi) tähän voisi soveltua...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: käärijä paalaimen perään
Minulla oli kätevä ratkaisu tuohon. Paalaimen perään käärintälaite hydraulisella aisankäännöllä.  Saa käärittyä edellisellä kierroksella tehdyt paalit kun seuraavaa käärii :)   Karhotus torpedoi sittemmin tuon yhtäaikaisen tekemisen joten nykyisellään paalaillaan ja kääritään vuorotellen :(

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: käärijä paalaimen perään
Minulla oli kätevä ratkaisu tuohon. Paalaimen perään käärintälaite hydraulisella aisankäännöllä.  Saa käärittyä edellisellä kierroksella tehdyt paalit kun seuraavaa käärii :)   Karhotus torpedoi sittemmin tuon yhtäaikaisen tekemisen joten nykyisellään paalaillaan ja kääritään vuorotellen :(

joo siitä luinkin noista vanhoista jutuista...mutta tuli mieleen että eikö sitä paalia voisi noukkia suoraan sieltä paalaimen perästä ja sitten siirtää sivulle käärittäväksi...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: käärijä paalaimen perään
Minulla oli kätevä ratkaisu tuohon. Paalaimen perään käärintälaite hydraulisella aisankäännöllä.  Saa käärittyä edellisellä kierroksella tehdyt paalit kun seuraavaa käärii :)   Karhotus torpedoi sittemmin tuon yhtäaikaisen tekemisen joten nykyisellään paalaillaan ja kääritään vuorotellen :(

joo siitä luinkin noista vanhoista jutuista...mutta tuli mieleen että eikö sitä paalia voisi noukkia suoraan sieltä paalaimen perästä ja sitten siirtää sivulle käärittäväksi...
Olisihan se hienoa mutta varsinkin isommilla paaleilla se paali pitäisi saada pois tieltä ennen kun saa takaportin kiinni :-\    Kyllä minä sitäkin mietin että olisi käärimeen laittanut kääntyvät pyörät ja pistänyt sen kiinteästi kiinni paalaimeen.    Ei kai sinne käärimelle tarvitse näköyhteyttä olla jos vaan muutenkin onnistuu paalin noukkiminen.   Oma käärimeni on niin mahdottoman korkea että se ei oikein hyvin sovellu, toisaalta sillä pystyy käärimään halkaisijaltaan kaksimetrisiä paaleja ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: käärijä paalaimen perään
Nyt on sellainen viestiketju että sopii miettiä miksi tehdä vaikeamman kautta. Jos haluaa kääriä heti paalaimen perästä niin ostaa kombin. Hintahaarukka lähtee 50 ylöspäin. Jos taas haluaa kuskata paalit kääriessä pellonlaitaan niin laittaa erilliskäärimen toisen raktorin perään. Jos taas haluaa tehdä halvalla paalirehua niin hommaa tuubikäärimen ja siihen tarvittavat välineet.

Tollanen paalain/ perässä hinattava käärin viellä niin että ne ei toimi yhteen on suhteettoman hankala jos on vähän häiriötä tai hankalan malliset pellot. Eli ei muuta kun kaupoille hopi hopi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: käärijä paalaimen perään
Juu ei oo mitään todellista hyötyä tuollaisista virityksistä näillä perseen kokosilla länteillä puuhastellessa... Jos ei työvoima riitä niin paalaa eka ja käärii sitten se on kuitenkin nopeeta kun pari paalia menee käärimes pellon laitaan ja yksi pihdissä... Eikä tarvii enään mennä pihdillä kantelemaan yhtä paalia kerrallaan pellon laitaan. Tai sitten kombikoneen hommaaminen edes...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5277
Vs: käärijä paalaimen perään
Naapurikylässä oli tuollainen juna. Näytti ihan toimivalta, käärimessä hydrauliaisa ja otettiin kyllä paali kyytiin heti paalaimesta pudottua. Käärijässä pitää tietty olla automatiikkaa sen verran, ettei tarvitse muuta kun antaa lupa pudottaa pois ja uutta kyytiin.

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: käärijä paalaimen perään
joo eihän siinä mitään järkeä ole niinkuin mun tekemisissä usein muutenkaan mutta ajatuksena vain oli että saisi edes kuljetettua käärimen sinne pellolle ja erillinen traktori vaatii myös sen kuskin jota ei koko aikaa välttämättä ole saatavana...ja onhan siinä vähän hinnaneroa ainakin mun laskutaidoilla jos tuollanen juna arvoltaan 15-20 tuhatta ja yhdistelmä 40-50 tuhatta.  :o

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: käärijä paalaimen perään
joo eihän siinä mitään järkeä ole niinkuin mun tekemisissä usein muutenkaan mutta ajatuksena vain oli että saisi edes kuljetettua käärimen sinne pellolle ja erillinen traktori vaatii myös sen kuskin jota ei koko aikaa välttämättä ole saatavana...ja onhan siinä vähän hinnaneroa ainakin mun laskutaidoilla jos tuollanen juna arvoltaan 15-20 tuhatta ja yhdistelmä 40-50 tuhatta.  :o
Kyllä minusta tuossa on melkoisesti järkeä. Yksi ihminen voi edullisella koneketjulla ajaa pellolle, paalata paalit ja sitten kääriä ne eikä tarvitse välttämättä hyppiä pois traktorista muuta kun muovia vaihtamaan :)

http://www.agriaffaires.fi/kaytetty/paalainkaarin/2333651/lely-welger-tornado-rpc-445.html
 Lelyn tornado on teholtaan aika vakuuttava mutta mitenkähän hyvin toimii oikeasti vaikeissa olosuhteissa :-\    Jos toimii niin tuosta ei yhdistelmä paljon voi parantua :-\