Mulla on ollut 8v. käytössä köysivetoinen raappa ritilän alla. Myyjä (delaval) lupasi sen kestävän vähintään viisi vuotta. Ensimmäisen kerran köysi katkesi ja vaihdettiin uuteen 5 ja puoli vuotta käyttöönotosta. Tällä menolla seuraava köydenvaihto on siis edessä kolmen vuoden päästä. Vaihto ei oo mielestäni paha rasti. Ei tarvita huoltomiestä. Köysihän katkeaa aina vetävältä puolelta, joten vetää köyden päät takaisin yhteen ritilän välistä, harjateräksestä tehdyllä koukulla, ja solmii ne yhteen. Näin voi raappaa taas käyttää väliaikaisesti kunnes hakee uuden köyden ja vedättää sen koneella ritilän alle. Pituuden säätö lopulliseksi vaatii vähän aikaa ja muutaman koeajon. Huoltoa vaatii tietysti raappa, kuten kaikki koneet ja esim. perheen auto.
Noin se homma toimii
Suurin ongelma on varmasti siinä, että myydään liian monimutkaisia köysiviritelmiä, liian pitkillä vedoilla. Meillä on kaksi konetta, toisessa yksi kuilu.n. 40 m, ja toisessa on kaksi kuilua samalla koneella, n. 90 metriä. Ensimmäisestä en ole 11 vuoteen joutunut vielä köyttä vaihtamaan, eli varsin huoleton ollut, ja tuosta toisesta on köysiä mennyt vuodesta kahdeksaan vuoteen per köysi. Ongelma tässä jälkimmäisessä hässäkässä on se, että siinä on liian paljon kuormaa ja taittopyöriä, joten siihen laitetaankin koneet siten, että yksi kone vetää vain yhtä 50m kuilua, ei siis mennentullen kahta rinnakkain. Väliköysi kun venyy, niin jää pasoo kuilun päähän ja sitten rasittuu taas enemmän. Kesko olisi muuten myynyt koko navetan systeemit yhdellä koneikkoparilla, olisi siinä ollut paskaa käteen riittämiin...huh huh. Ja se köyden vaihto: 2 tuntia siinä menee, pitkällä harjateräksellä jossa litran muovipullo päässä kellukkeena, lykkään n. 12 m yhdellä työnnöllä, siitä kohtaa ritilä pystyyn kangella, ja seuraavat 12m jne. En siis sukella siellä alla niinkuin vissiin tekisitte! On vaan paskahommia ja paskahommia, hydrauliprässistä en tiedä mitään, siitä teillä lienee monella paljonkin kokemuksia