Noin kymmenesosalla väestöstä jää äidinkielen lukemisen ja kirjoittamisen taito puutteelliseksi, puhumattakaan peruslaskutoimituksista, jos heitä opetetaan normaalissa koulussa, eikä käytetä mukautetun opetuksen menetelmiä. ("Joka kymmenes aikuinen osaa lukea vain vaivoin", tutkija Sari Sulkunen, Jyväskylän Yliopisto) Noin kolmella kymmenestä on niin paljon kognitiivisia rajoitteita, että opetuksesta huolimatta, jopa puhuttu äidinkieli voi jäädä vajaaksi.
Että kokonaisuudessaan voisi ajatella niin. että peruskoulun käynti voitaisiin näissä tapauksissa korvata harjaannuttavalla työharjoittelulla, yhtenäinen kaikkia koskeva peruskoulu ja esiopetus on ajateltu tasa-arvoistavaksi, mutta tosiasiassa paremmin tasa-arvoistavaa olisi se, että koko väestöltä kielletään luku- ja laskutaidon opettaminen.
Että tuo ehdotettu ruotsin kielen opintojen poistaminen Suomen kouluista on vain pieni osa suurempaa kuviota, että esimerkiksi matematiikan osaamista muka tarvittaisiin laajasti, ei todellakaan. Tai äidinkielen kirjoittamisen osaamista ? Ei , syntyy eliittiä, ja eliittiähän perussuomalaiset vihaavat. Eli yhteiskunnassa perussuomalaiset pääsisisvät luontaisten kykyjensä mukaisiin tehtäviin, koska kaikenlainen teoriaopiskelu ja lukeminen on ihan yhtä rasittavaa kuin esimerkiksi ruotsin kielen opiskelu.
Jossakin vaiheessa varmaan tulee luontainen kateus esiin, ja aletaan puuttua ilmiöön, jonka voi nähdä korkeakoulujen ympärillä liikkuvissa: he osaavat puhua ja kirjoittaa jo englantia, saksaa, espanjaa, ranskaa, mutta myös ruotsia. Sitten jokin perussuomalaista äänestävä tosimies ei osaisi edes kirjoittaa äidinkieltään ? Perussuomalainen kasvatustiede kun olettaa koko väestöstä samaa mitä heidän omassa joukossaan voidaan todeta: jonkin taidon oppiminen on aina jostakin toisesta taidosta pois.
Että seuraava eduskuntaesitys varmaankin koskee kaikkea kielenopetusta Suomessa. Muinaisbulgarian opiskelu pakolliseksi kaikille. Muut kielet kiellettävä.
-SS-