Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puhdistamot  (Luettu 21748 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Puhdistamot
Joskus sain ecolatorin myyjän suututettua, kun erehdyin kyselemään liikaa tekniikasta millä se systeemi erottaa fosforin jätevesistä. Ei vakuuttanut panospuhdistamo niillä näytöillä...

Itte olisin sitämieltä, että eniten säästetään luontoa kun saadaan minimoitua turha vedenkuskaus. Kyl se luonto huolehtii vedenkierrosta kun sitä hieman avittaa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9805
Vs: Puhdistamot
Tämä on jälleen taas sellainen aihe, josta tietää parhaiten ne , joilla ei panospuhdistamoa ole ;D Mäkin tiedän tosi paljon maasuodatuksen ongelmista vaikka en mitenkää ole sellaisiin sekaantunut ;) Tosin kerran piti käydä yhdellä omakotitalolla imupainevaunuilemassa , kun autotallin rasvamonttukin oli jo täynnä jätevettä  ::) Tuskin mäkään olisin aikoinani laittanut, mutta kun oli PAKKO jotain tehdä. Jättää tupa laajentamatta ja lopettaa lypsykarjanpito. Ja panospuhdistamoa silloin mulle "neuvojat" suosittelivat  ::)
Siis mä en tiedä asiasta yhtään mitään ja tuleva suodatuskenttäkin on vielä kesken, mutta noin yleisesti en mitenkään viitsi olla kommentoimatta logiikkaa jolla asiaa perustelet; panospuhdistamosta ilmeisesti tietää kaikkein eniten ne, joilla ei sitä ole?  ::)

Noinhan se on  :D Mullekkin asiaa esitellyt "neuvoja" on laittanut itteleen panospuhdistamon vuosia myöhemmin kun itte siihen olin "pakotettu" :( Vaikea mun on ainakaan paljon kehua tai moittia. Kuten sanoin siellä se pörisee ja suhteet ympäristöpäällikköön on kunnossa ;D Muu on sitten hifistelyä ::)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Puhdistamot
Itte voin kokemuksesta sanoa että varsin pätevä laite jos tiedostaa pari reunaehtoa. Eli itte kone vaatii pientä huoltoa ja tiettyjen aineiden lisäämistä tasaisin väliajoin. Sitten se vaatii useamman uppopumpun, kompuran, venttiilin, sähkökellojen ylläpidon että kaikki toimii. Lisäksi siihen ei saa ikinä johtaa enemmän maitoa kuin mitä putkistonpesussa tulee. Hyötynä in todennäköisesti isossa navetassa halvempi pesuvesien käsittely kuin esimerkiksi lietealtaaseen päästäminen. Itte olen niin laiska että pyrin jatkossa pääsemään mokomasta laitteesta eroon mutta en pidä sitä mahdottomana jos harrastuneisuutta riittää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9805
Vs: Puhdistamot
Itte voin kokemuksesta sanoa että varsin pätevä laite jos tiedostaa pari reunaehtoa. Eli itte kone vaatii pientä huoltoa ja tiettyjen aineiden lisäämistä tasaisin väliajoin. Sitten se vaatii useamman uppopumpun, kompuran, venttiilin, sähkökellojen ylläpidon että kaikki toimii. Lisäksi siihen ei saa ikinä johtaa enemmän maitoa kuin mitä putkistonpesussa tulee. Hyötynä in todennäköisesti isossa navetassa halvempi pesuvesien käsittely kuin esimerkiksi lietealtaaseen päästäminen. Itte olen niin laiska että pyrin jatkossa pääsemään mokomasta laitteesta eroon mutta en pidä sitä mahdottomana jos harrastuneisuutta riittää.

Noita komponenttejahan sieltä löytyy, mutta jos ne toimii. Ei niiden olemassa oloa edes huomaa. Eikä ne nyt ihan mitään halpislaatua varmaan koneistoihin laita, joten yleis silmäys riittää siltä osin. Kompura on mulla pyörinyt nyt vajaan 11vuotta, muuta osat alkuperäisiä. Ai niin kemikaalipumpun pesä on vaihdettu ja nytkin antaa heikosti, joten pyörimisaikaa jatkettu.

Tuota maidon pääsyn estämistä en oikein ymmärrä, vaikka monet siitä varoittaa. Kerta sokkina on kerran mennyt joku 250litraa maitoa. Hieman sakokaivot tuoksahti, mutta laitteiston päässä mielestäni kaikki meni ok. Voihan se puhdistusteho hetkellisesti notkahtaa tälläisisää tapauksissa, mutta mitään peruuttamatonta ei kyllä tapahdu.

Viimeksi muokattu: 10.11.14 - klo:06:18 kirjoittanut lypsyukko

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Puhdistamot
Saattaa olla että panospuhdistamot ovat ihan toimivia.Kunhan huolto myös toimii.
Miten ihmeessä ok talon rasvamonttuun voi mennä imeytyskenttään tarkoitetut jätevedet?

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Puhdistamot
Palataanpa vanhaan ikuisuusaiheeseen. Rupee oleen ajankohtaista kyhätä joku panospuhdistamo, joka kykenee käsittelemään navetan pesuvedet sekä yksityistalouden jätevedet. Tällainen vaikuttaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta http://www.raita.com/MA_toiminta.htm . Onko kellään käsitystä/kokemusta tämän firman laitteista tai jostain muista laitteista joita ei voi ainakaan suositella?

Panospuhdistamoista en mitään tiedä, mutta kyseiseltä firmalta en aio koskaan mitään ostaa. Asiakapalvelu /ceestä ja jäi rahastuksen/kusetuksen maku koko firmasta.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9805
Vs: Puhdistamot
Saattaa olla että panospuhdistamot ovat ihan toimivia.Kunhan huolto myös toimii.
Miten ihmeessä ok talon rasvamonttuun voi mennä imeytyskenttään tarkoitetut jätevedet?

Jaahans, enpä tullut ajatelleeksi ;D Olikohan sen montun pohjassa lattiakaivo? Sakokaivot mä vaan tyhjäsin, koska ne oli piripinnassa. Seuraavana päivänä meni kaivuri ja talon omistaja sanoi, että enää ei noin käy - ikinä ::)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Puhdistamot
Saattaa olla että panospuhdistamot ovat ihan toimivia.Kunhan huolto myös toimii.
Miten ihmeessä ok talon rasvamonttuun voi mennä imeytyskenttään tarkoitetut jätevedet?

Jaahans, enpä tullut ajatelleeksi ;D Olikohan sen montun pohjassa lattiakaivo? Sakokaivot mä vaan tyhjäsin, koska ne oli piripinnassa. Seuraavana päivänä meni kaivuri ja talon omistaja sanoi, että enää ei noin käy - ikinä ::)

Eli omistaja tiesi reitin mitä myöten jätevedet meni rasvamonttuun.Oli tehny jonkin semmoisen 'salaojituksen' tms. josta reitti...
Kai tuo huipputekijältä onnistuisi panospuhdistamonkin kanssa kun oikein kikkailee...

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Puhdistamot
Palataanpa vanhaan ikuisuusaiheeseen. Rupee oleen ajankohtaista kyhätä joku panospuhdistamo, joka kykenee käsittelemään navetan pesuvedet sekä yksityistalouden jätevedet. Tällainen vaikuttaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta http://www.raita.com/MA_toiminta.htm . Onko kellään käsitystä/kokemusta tämän firman laitteista tai jostain muista laitteista joita ei voi ainakaan suositella?

Muutaman kerran tullut tänne kirjoiteltua tästäkin aiheesta . http://www.atomar.fi/panospuhdistamo.html Tuokin on vaihtoehto  ;D Vielä pöräjää 2000 vuonna laitettu. Sen jälkeen on tainnut varmuus ja laatu parantua. Ainakin ne lastentaudit on varmaan poistunut. Näitä tänne seudulle on ainakin tullut vielä tänä vuonnakin ::)

Tämä atomar ei vaikuta yhtään hullummalta. Kiitos vinkistä! :)
Oon vaatimaton!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9805
Vs: Puhdistamot
Saattaa olla että panospuhdistamot ovat ihan toimivia.Kunhan huolto myös toimii.
Miten ihmeessä ok talon rasvamonttuun voi mennä imeytyskenttään tarkoitetut jätevedet?

Jaahans, enpä tullut ajatelleeksi ;D Olikohan sen montun pohjassa lattiakaivo? Sakokaivot mä vaan tyhjäsin, koska ne oli piripinnassa. Seuraavana päivänä meni kaivuri ja talon omistaja sanoi, että enää ei noin käy - ikinä ::)

Eli omistaja tiesi reitin mitä myöten jätevedet meni rasvamonttuun.Oli tehny jonkin semmoisen 'salaojituksen' tms. josta reitti...
Kai tuo huipputekijältä onnistuisi panospuhdistamonkin kanssa kun oikein kikkailee...

Mä kyllä luulen, että tarkoitti sitä, että enää ei ala suoratinkenttä "panttaamaan". Eiköhän sinne suorat putket laitettu poisto-ojaan saakka. Näinhän niitä monet korjaa muutaman vuoden käytön jälkeen. Onnistuu toki varmaan kaikilla puhdistussysteemeillä töpätä lähes kaikki. Panospuhdistamot luultavasti kaikki asennetaan niin , että virtaus menee puhdistamattomana vapaalla juoksutuksella, jos laitteet hajalla tai sähköt poikki. Luulen että suodatinkenttä ei noin toimi, jos se on tukossa. Mutta kuten joskus sanoin, ei mullakaan olisi panospuhdistamoa, jos sen laitto ei olisi ollut pakollista Tuvan olisin voinut laajentaa jos olisin rakentanut kentän, navetalle ja sen tyhjentämiselle luettiin jo vesilakia. Ja tämä oli aikaa ennen paskalakia ;) Nyt kylälle on suunniteltu jo kunnallista paskaverkkoakin, johon varmasti liityn viimeistään silloin jos ja kun navetta tyhjenee. Kyllä sen helppous aina panosputsarin voittaa ;D

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12146
Vs: Puhdistamot
Meillä asunnossa tuollainen, tosin tätä mallia varhaisempi versio  http://youtu.be/VU5KFju-_sQ

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9805
Vs: Puhdistamot
Meillä asunnossa tuollainen, tosin tätä mallia varhaisempi versio  http://youtu.be/VU5KFju-_sQ

Jos en ihan väärin muista , niin Atomarin Kautia on aikoinaan myinyt patentin yksityispuolen puhdistamoista tuolle linkin firmalle. Tuolla periatteella se munkin putsari toimii ;)