Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kone kaupoilla  (Luettu 16067 kertaa)

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
kone kaupoilla
onko kokemuksia 684 maillin  natikasta vm. 81... onko kestävä, vaihteisto ja perä ? kone ?

Entä onko hirveen janoinen peli, entä maantieajoon hyvä, huono, siltä väliltä ?

Tyyppivikoja, Lähteekö talvella käyntiin ?

jos jollakin olisi kulutus-lukuja viskoa niin olisin kiitollinen, Maantieajossa/lumenaurauksessa, vaunun vedossa ???

-Rene

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: kone kaupoilla
-Vaihteisto, ja perä kestää, jos ei tahalleen ole säretty.
-Kylmäkäynnistyksessä hehkut oltava kunnossa, mutta roikan nenästä se lähtee, niin kun mikä tahansa.
-Varmista, että perässä on punaset Hydran/märkäjarru öljyt, tai jarrulevyt liukenee, vaikka jarrulevyjen vaihto ei paha remppa olekaan itse tehdenkään.
-Tarkista käsijarrun pitävyys. On nimittäin aika vinkee korjattava. Joko koppi pois, tai sitten ulosoton pakan takaa sorkittava sivuluukusta kirurgin käsillä.

Rehuukko

  • Vieras
Vs: kone kaupoilla
685 mulla koneeltaan sama ja muilta osin kuin 684.
Aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvinnut,mutta kyllä koleammilla keleillä on lohkolämmitin paikallaan,vaihteistossa ja perässä ei mitään ongelmia tähän mennessä,Kytkinlevy on uusittu  reilut 6000 tuntia kohdalla mutta onkin ollut kuormainkäytössä.Polttoaineen kulutus on sitten kuormituksesta kiinni,ei mikään pikkuruokainen mutta vastaavasti ei tarvi moottoriöljyä lisätä vaihtojen välillä.Mulla ollut uudesta asti joten olen siihen kyllä jo tutustunut.
Siis isompia eroja 684 ja 685 välillä ei ole kuin ohjaamoja nelivedon kardaani on 685 mallissa(uudemmissa keskellä ) valkokattoisissa vielä sivulla,joten kääntösäde on pienempi keskiakselimalleissa.
Siis tuossa pötslöjöön ehti kehuakin jo konetta,käsijarruhan on ns pantajarru,ja jos ajettu käsijarru päällä niin on saattanut kulua.Tuosta HyTran öljystä olen sitten hiukan eri mieltä,muukin käy kunhan on vain IH 1209 suositukset täyttävä,mikään universaalihan sinne ei sovi.

Viimeksi muokattu: 15.11.10 - klo:19:44 kirjoittanut Rehuukko

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: kone kaupoilla
Minulla oli joskus 80-luvulla muutaman vuoden omistuksessani Natikan 584 sekura-hytillä. No surkein traktori mitä minulla on ollut, verranteena Fordit ja viime aikoina Valmet/Valtra.
Remonttia oli enemmän kuin kait muissa traktoreissa yhteensä mm. kytkinremontti(1000 tunnin ajon jälkeen) ja kerran jouduin syylärin repimään irti ja käyttämään tinaajalla kun alkoi vuotamaan, tämäkin vika siis alle 5 vuotiaassa koneessa. Kone oli todella hengetön ja menovesi kelpasi, siinä se pärjäsi jopa Fordille, jossa kyllä samaa vikaa, mutta Fordissa sentään olivat hevosetkin tallella.
No ei tarvinnut kuivikkeita eli varsin tiivis muuten niin moottorista kuin perästäänkin. Ergonomia luku sinänsä, en niihin vasemman käden vaihdevipuihin oikein tottunut.
Natkoista voisi sanoa, että engelmanni- ja saksalaisnatikoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä, jälkimmäisiä voi jopa suositella. Tämä 84-sarja taas on kotoisin britteen saarilta, minä ainakin kiertäisin kaukaa.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: kone kaupoilla

Natkoista voisi sanoa, että engelmanni- ja saksalaisnatikoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä, jälkimmäisiä voi jopa suositella. Tämä 84-sarja taas on kotoisin britteen saarilta, minä ainakin kiertäisin kaukaa.

Ainakin mitä itsellä on natkoista/Caseista kokemusta, en menis ihan noin mustavalkoisesti sanomaan. Saksalaisissa on jo ominaispaino suurempi, vertaa esim. 885 ja 845, enkelsmannit on siten terhakkaampia. Nostolaite on englantilaisissa heppoinen, mutta sekin lähinnä nostotankojen osalta. Purkaamo-osien saanti englantilaisissa hyvä. 74-sarjasta , aina 90-luvun 4200 sarjaan asti pikälti samat hilppeet ja konstruktio.

Rehuukko

  • Vieras
Vs: kone kaupoilla
Samaa mieltä pötsölöönin kans.Nestori nyt kehuu tuota suolahtelaista kun sattuu sellanen olemaan.Mää vaihdoin aikaa sitten noista suolahden susista natikoihin ja olen ollut erittäin kiitollinne kun pääsin vallusta ja sen hekumoinnista eroon.Jos alkaisin kertomaan mitä vikoja 1700 tunnin aikan  uuteen valtuun tuli  tämä palsta ei siihen riittäisi.Ainoa mikä siinä taisi olla kunnollista oli Pakoputki.Jopa istumen  pultit siitä katkesivat ym ym.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: kone kaupoilla
Jopa istumen  pultit siitä katkesivat ym ym.

Eli tällä kertaa vika ei ollut ratin ja penkin välissä

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: kone kaupoilla
Samasta tehtaasta Neusista tulivat natkoiden moottorit, mutta jostain kumman syystä Saksalaisnatikoissa on puhtia huomattavasti enemmän. Harjoittelutilala aikoinaan oli sekä 824:n(saksalainen) että 574(engelsmanni) ja niissä tuon eron todella huomasi. Myös vikaisuuden suhteen oli eroa, 824:n pelasi kuin junan vessa, mutta 574 seisoi ison aikaa levällään konehallissa korjattavana. Suurin ongelma oli 574:ssa hydrauli- ja jarrusysteemit, joissa sama öljy(Se Hydran) pyöri. Kun alkoi yksi paikka oikutella, niin kohta kaikki oikuttelivat, joissa tuo sama öljy pyöri. Lisäksi 824:ssa oli erittäin hyvin pelaava synkronoitu vaihdeloota ainoana puuteena, että vaihdekepitvielä sijaitsivat jalkovälissä.

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: kone kaupoilla
"mutta 574 seisoi ison aikaa levällään konehallissa korjattavana. Suurin ongelma oli 574:ssa hydrauli- ja jarrusysteemit, joissa sama öljy(Se Hydran) pyöri."


Hyvä kun tuokin tuli nyt selville.Meillä kun ei huomattu liki 30 vuodessa mitään.Aina oli jarrut kun piti jarrutella.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: kone kaupoilla
No onnitelut tosian, jos jarrut ovat noinkin pitkään pelanneet. On noita öljykylpyisiä levyjarruja ollut sekä fordeissa että Velmuteissa ja niissä jarrut ovat aina pelanneet moitteetta. Mutta tuossa 574:ssa ne vaan eivät pelanneet, oliko sitten syynä huollon puute vai saiko liian kovaa kättä, kun kuskeja oli paljon. Tuo 574 on mielestäni ihan sama traktori kuin viestiketjun aloittajan 684, tehoa ainakin oli muistaakseni 67 hv. Rinnakaismallina oli 475, jossa sama Perkinsin kone kuin MF 165:ssä ja Volvolla oli käytännössä mallistossa ihan sama traktori, siis Volvo osti moottorin Perkinsiltä ja perän IH:lta.
Tässä kun Natkkaa arvostelen, niin arvostelen ainoastaan näitä engelmanneja, joissa vaihdevivut vasemmalla kädellä. Saksalaismallit ovat siis kuin toista maata, niin kestävyydeltään kuin omisnaisuuksiltaankin.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: kone kaupoilla

Tässä kun Natkkaa arvostelen, niin arvostelen ainoastaan näitä engelmanneja, joissa vaihdevivut vasemmalla kädellä. Saksalaismallit ovat siis kuin toista maata, niin kestävyydeltään kuin omisnaisuuksiltaankin.

Mä voin kyllä tän allekirjoittaa 685 oli kyll melkoinen brittikoneteollisuuden helmi.... laiska paska, sähkötykset vedetty nippusiteillä sinne tänne, letkuja kulki putkien välissä minne sattuu ja hinkkautui puhki

Saksan malli 856 oli ihan toista maata.

Mutt ylipäätään caset viihty vähän liian usein varikolla, saksan mallit mukaan lukien >:(

Rehuukko

  • Vieras
Vs: kone kaupoilla
No on sulla veijo ollut tosi omituinen 685.
Ei tuossa meikäläisen koneessa ole mikään hinkkautunut puhki ja 10000 alkaa olla mittarissa ainoa mikä isompi remontti ollut on kytkimen uusinta 6000 tunnissa mutta se on sitten kuormaajakäytön osaltaan aiheuttamaa.Ja eturenkaat on mennyt uusiksi.
Nooh meillä nyt katotaan ja huolletaankin koneita eikä odoteta että jokin leviää käsiin.Silloinhan se on pelkästään koneen vika jos huollon puutteesta ja kuskin huolimattomuudesta tulee ongelmia.Nainhän se on Weijo ;D

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: kone kaupoilla
No on sulla veijo ollut tosi omituinen 685.
Ei tuossa meikäläisen koneessa ole mikään hinkkautunut puhki ja 10000 alkaa olla mittarissa ainoa mikä isompi remontti ollut on kytkimen uusinta 6000 tunnissa mutta se on sitten kuormaajakäytön osaltaan aiheuttamaa.Ja eturenkaat on mennyt uusiksi.
Nooh meillä nyt katotaan ja huolletaankin koneita eikä odoteta että jokin leviää käsiin.Silloinhan se on pelkästään koneen vika jos huollon puutteesta ja kuskin huolimattomuudesta tulee ongelmia.Nainhän se on Weijo ;D

Joo saattaahan se olla että noiden normaalihuoltoihin olisi kuulunutkin vaihdella johtosarjat tuhannen tunnin huolloissa, ja uusia nippusiteet letkutuksiin jne.  Oli miten oli, se on ainakin selvä että mulle riitti englanninkoneet loppuelämäksi

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: kone kaupoilla
Omassa 584:ssa suurin syy kytkinremontiin  vähän yli tuhannen tunnin jälkeen olivat ne Sekurahytin alla olevat monimutkaiset kytkinvivusot. Ne aiheuttivat sen, että vaikka kytkimen nosti ylös, niin todellsuudessa se vielä kantoi eli sama kun olisi lepuuttanut jalkaansa kytkinpolkimella. Keraaminen kytkin siis  hieman huomaamatta luisti ja pinnat lasittuivat. Sitten vaan keväällä parhaaseen työsesonkkiin äestäessä alkoi veto hiipumaan, kun kytkin alkoi luistamaan oikein kunnolla. Moottori varmaankin oli ihan kestävä, mutta helevetin laiska, ihan kun olisi jäänyt 10-15 hepoa tehtaalle.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: kone kaupoilla
No on sulla veijo ollut tosi omituinen 685.
Ei tuossa meikäläisen koneessa ole mikään hinkkautunut puhki ja 10000 alkaa olla mittarissa ainoa mikä isompi remontti ollut on kytkimen uusinta 6000 tunnissa mutta se on sitten kuormaajakäytön osaltaan aiheuttamaa.Ja eturenkaat on mennyt uusiksi.
Nooh meillä nyt katotaan ja huolletaankin koneita eikä odoteta että jokin leviää käsiin.Silloinhan se on pelkästään koneen vika jos huollon puutteesta ja kuskin huolimattomuudesta tulee ongelmia.Nainhän se on Weijo ;D

Joo saattaahan se olla että noiden normaalihuoltoihin olisi kuulunutkin vaihdella johtosarjat tuhannen tunnin huolloissa, ja uusia nippusiteet letkutuksiin jne.  Oli miten oli, se on ainakin selvä että mulle riitti englanninkoneet loppuelämäksi

Vanhemmissa 85:ssa hytin alla meni sähkökaapeli rungon ja hytin välistä, mikä sitten hankautuessaan puhki sulatti koko johtonipun. Sen kun karran laittaa kuntoon, ja eristettä reilusti ympärille niin pitäs kestää. Päävirtakatkaisija tämän ikäsiin, kannattaa asentaa merkistä riippumatta muutenkin.