Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat.
Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla
Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan
Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.
Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
Aika vähissä on se joukko joka osaa käyttää hyväkseen matalakierroskoneen vääntö taloudellisella tavalla,siitä on kyse,siksi kehujia on vähän.Se on rauhallisen aikaan saavan miehen traktori ei hätäilijän.Autolla ajoon tottuneen on joskus vaikea oppia ajamaan vääntävällä matalakierrosmoottorilla varustetulla traktorilla,ajo tyyli on aivan eri.Tarvitset koulutusta selvästi.
Mitä koulutusta mä tarviin tuollaisen jurnuttajan ajoon??? Ihan normitraktorilla ajaessa kierrokset pysyy 1500 kieppeillä, äkeen edessä vedossa voi olla 1600- 1700 kierrostakin, kevyemmissä töissä riittää 1200-1400 kierrosta, samoin kuin sivutiellä ellei tarvi vauhtia, suurinta mahdollista vaihdetta jolla traktori käy terveesti. Kierroksia tarvii tuon enempää kuin tiellä, siellä ei kone kulje kuin kierroksilla mikäli pitää edetäkin eikä jurnuttaa.
Sama laatikko siinä matalakierros Valtrassa ku viidenkympin mallissa, ei vaan ota jengaa riittävästi että kulkisi sen 50. Uusissa traktoreissa poikkeuksetta harvat perän välitykset, kaikilla voi ajaa kuin matalkierrosmalleilla. En ny jaksa kaivella speksejä tuosta omasta ei matalakierrosmallista, mutta hyvin pienellä piristyksellä tuli entiset maksimitehot 1500 kierroksen kieppeille. Huipputeho edelleen ylempänä, mutta jaksaa myös pienemmillä kierroksilla.
Sä tarttet ihan selkeästi muutoksia ajatteluun, ei kaikki oo niin mustavalkoista
Tosin voi olla liikaa vaadittu, kuten on huomattu