Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Twin turbot!!  (Luettu 16983 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.

Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori :) Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
Aika vähissä on se joukko joka osaa käyttää hyväkseen matalakierroskoneen vääntö taloudellisella tavalla,siitä on kyse,siksi kehujia on vähän.Se on rauhallisen aikaan saavan miehen traktori ei hätäilijän.Autolla ajoon tottuneen on joskus vaikea oppia ajamaan vääntävällä matalakierrosmoottorilla varustetulla traktorilla,ajo tyyli on aivan eri.Tarvitset koulutusta selvästi.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26167
  • vastustan
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.

Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori :) Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
Aika vähissä on se joukko joka osaa käyttää hyväkseen matalakierroskoneen vääntö taloudellisella tavalla,siitä on kyse,siksi kehujia on vähän.Se on rauhallisen aikaan saavan miehen traktori ei hätäilijän.Autolla ajoon tottuneen on joskus vaikea oppia ajamaan vääntävällä matalakierrosmoottorilla varustetulla traktorilla,ajo tyyli on aivan eri.Tarvitset koulutusta selvästi.

Mitä koulutusta mä tarviin tuollaisen jurnuttajan ajoon??? Ihan normitraktorilla ajaessa kierrokset pysyy 1500 kieppeillä, äkeen edessä vedossa voi olla 1600- 1700 kierrostakin,  kevyemmissä töissä riittää 1200-1400 kierrosta, samoin kuin sivutiellä ellei tarvi vauhtia, suurinta mahdollista vaihdetta jolla traktori käy terveesti. Kierroksia tarvii tuon enempää kuin tiellä, siellä ei kone kulje kuin kierroksilla mikäli pitää edetäkin eikä jurnuttaa.

Sama laatikko siinä matalakierros Valtrassa ku viidenkympin mallissa, ei vaan ota jengaa riittävästi että kulkisi sen 50. Uusissa traktoreissa poikkeuksetta harvat perän välitykset, kaikilla voi ajaa kuin matalkierrosmalleilla. En ny jaksa kaivella speksejä tuosta omasta ei matalakierrosmallista, mutta hyvin pienellä piristyksellä tuli entiset maksimitehot 1500 kierroksen kieppeille. Huipputeho edelleen ylempänä, mutta jaksaa myös pienemmillä kierroksilla.

Sä tarttet ihan selkeästi muutoksia ajatteluun, ei kaikki oo niin mustavalkoista :) Tosin voi olla liikaa vaadittu, kuten on huomattu  :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12233
  • Virolaista kiitos!
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.

Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori :) Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
Aika vähissä on se joukko joka osaa käyttää hyväkseen matalakierroskoneen vääntö taloudellisella tavalla,siitä on kyse,siksi kehujia on vähän.Se on rauhallisen aikaan saavan miehen traktori ei hätäilijän.Autolla ajoon tottuneen on joskus vaikea oppia ajamaan vääntävällä matalakierrosmoottorilla varustetulla traktorilla,ajo tyyli on aivan eri.Tarvitset koulutusta selvästi.
Miten se sitten eroaa normaalilla traktorilla ajosta? Mun mielestäni sitä ajetaan ihan samalla tavalla, mutta kierroluvut pysyy/pidetään matalammalla tasolla. Jos normikoneessa 1700 on jo hiukan huudatuksen puolella, niin vastaava matalakierroskoneessa voisi olla vaikka 1400 tms.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Twin turbot!!
Nykyään moottorin ominaisuuksilla ei ole niin väliä kun AP loota hoitaa sen puolen (kunnes poksahtaa toim.huom.). Ei omassa AP JDssä kierrokset käy käytännössä koskaan yli kahden tonnin.
pessimisti ei pety!

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
ei se kyllä enää turbo ole  :o

Turboahdin eli pakokaasuahdin on polttomoottorin tehoa lisäävä ahdin, joka saa käyttövoimansa moottorista purkautuvista pakokaasuista. Ahtimen keskeisiä osia ovat kompressori ja turbiini. Turbiinilla tuotetaan käyttövoima kompressorille, joka ahtaa ilmaa moottoriin. Turboahtimia käytetään nostamaan polttomoottorin tehoa ja parantamaan dieselmoottorin hyötysuhdetta. Turboja asennetaan nykyään lähes kaikkiin moderneihin dieselmoottoreihin ja yhä useammin myös pieniin ottomoottoreihin. Turboahtimia sovelletaan laajasti; ne ovat käyttökelpoisia niin pienehköissä moottoripyörien ottomoottoreissa kuin valtavissa laivojen kaksitahtidieseleissä. Turbojen etuna mekaanisiin ahtimiin verrattuna on se, että ne hyödyntävät muutoin osin hukkaan menevää pakokaasun energiaa. Nykyisin massavalmistettujen henkilöautojen moottoreissa ahtimia on käytössä yhdestä kolmeen.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Twin turbot!!
Eikös S4 Fendteissä ole 2 ahdinta, ainaki 800 ja 900 ja 1000 sarjoissa ja Deutz-fahr 7000 ja 9000 ja 11000 sarjoissa! Pienemmistä malleista en osaa sanoa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.

Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori :) Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
Aika vähissä on se joukko joka osaa käyttää hyväkseen matalakierroskoneen vääntö taloudellisella tavalla,siitä on kyse,siksi kehujia on vähän.Se on rauhallisen aikaan saavan miehen traktori ei hätäilijän.Autolla ajoon tottuneen on joskus vaikea oppia ajamaan vääntävällä matalakierrosmoottorilla varustetulla traktorilla,ajo tyyli on aivan eri.Tarvitset koulutusta selvästi.

Mitä koulutusta mä tarviin tuollaisen jurnuttajan ajoon??? Ihan normitraktorilla ajaessa kierrokset pysyy 1500 kieppeillä, äkeen edessä vedossa voi olla 1600- 1700 kierrostakin,  kevyemmissä töissä riittää 1200-1400 kierrosta, samoin kuin sivutiellä ellei tarvi vauhtia, suurinta mahdollista vaihdetta jolla traktori käy terveesti. Kierroksia tarvii tuon enempää kuin tiellä, siellä ei kone kulje kuin kierroksilla mikäli pitää edetäkin eikä jurnuttaa.

Sama laatikko siinä matalakierros Valtrassa ku viidenkympin mallissa, ei vaan ota jengaa riittävästi että kulkisi sen 50. Uusissa traktoreissa poikkeuksetta harvat perän välitykset, kaikilla voi ajaa kuin matalkierrosmalleilla. En ny jaksa kaivella speksejä tuosta omasta ei matalakierrosmallista, mutta hyvin pienellä piristyksellä tuli entiset maksimitehot 1500 kierroksen kieppeille. Huipputeho edelleen ylempänä, mutta jaksaa myös pienemmillä kierroksilla.

Sä tarttet ihan selkeästi muutoksia ajatteluun, ei kaikki oo niin mustavalkoista :) Tosin voi olla liikaa vaadittu, kuten on huomattu  :P

Juu minulla on 6850 50 laatikolla, mut ajelen sillä kuten matalakierrosmallilla. Töissä harvoin kierrokset yli 1600 ja tietkin senverran huonoja että suurimmalla pykälällä ei juuri yli tuon 1600 kiekan tarvi mennä. Tuottavampi hydepumppu pitäis melkein hommata jos enempi ajelisi, saisi käyttöön kaikki matalakierrosmallin edut. Ja ilman huippunopeus 'rajoitetta'
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Twin turbot!!
Nuo valtran matalakierros mallit on niin pieni tehoisia ettei niillä voi tehdä kuin nurkkapyörittelyä. Ja sitten samaan aikaan tehokkaammalla optimoidulla koneella missä on tehoa ja vääntöä ylös asti voi tehdä nurkkapyörittelyä ja vetää myös korkeammilla kierroksilla tarpeen tullen. Tosin yli 1800rpm ei tarvita kuin tiellä kun on keppiloota.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Twin turbot!!
Eikös S4 Fendteissä ole 2 ahdinta, ainaki 800 ja 900 ja 1000 sarjoissa ja Deutz-fahr 7000 ja 9000 ja 11000 sarjoissa! Pienemmistä malleista en osaa sanoa.

Tietääkseni vain Deutzin TTCD -mallit on kahdella turbolla, eli Fendtin uudet 800 ja 900 sekä isot DF:t paitsi tuo 11-sarja, sillä on iso MTU yhdellä turbolla. Tonni-ventti taas on isolla MANnilla joka pärjää yhdellä säätyväsiipisellä.

Myös Jontikan uusi PSS -moottori(esim. uudet nelimukiset 6R ja 6M-mallit) käyttää kahta ahdinta joten tuplaturbot näyttäisi olevan nyt muodissa. Noh, onhan se aina kiva jos ilmaa riittää koko alueen läpi, tosin eiköhän työkoneissa pärjäisi yhdellä oikeankokoisellakin, vetoalue on aika kapea? Ettei nyt vaan olisi jonkun EGR:n toimivuuden takia laitettu toinen turbo?

Viimeksi muokattu: 28.02.16 - klo:23:33 kirjoittanut mekano

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
Nuo valtran matalakierros mallit on niin pieni tehoisia ettei niillä voi tehdä kuin nurkkapyörittelyä. Ja sitten samaan aikaan tehokkaammalla optimoidulla koneella missä on tehoa ja vääntöä ylös asti voi tehdä nurkkapyörittelyä ja vetää myös korkeammilla kierroksilla tarpeen tullen. Tosin yli 1800rpm ei tarvita kuin tiellä kun on keppiloota.
Tuossa kirjoittaa kaveri joka ei tiedä hölkäsen pöläystä.Niitä matalakierroskoneita löytyy myös 8000 ja T sarjasta.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. ??? Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat. ???

Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla :)

Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi :) Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan :P :-X

Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.
Tuo komenttisi "sellaisia jurnuttajia" paljastaa sen että et osaa ajaa matalakierroskoneella,siihen pitää oppia kuten mainoksessakin sanotaan.on vankka vääntäjä muuta en huoli.

Ei mulla oo matalakierroskonetta, mulla kun on vääntävä ja kierroksiakin ottava traktori :) Aika vähissä on noiden matalakierrosmallien kehujat, nekin viritettyjen ja kierroksien noston jälkeen...
Aika vähissä on se joukko joka osaa käyttää hyväkseen matalakierroskoneen vääntö taloudellisella tavalla,siitä on kyse,siksi kehujia on vähän.Se on rauhallisen aikaan saavan miehen traktori ei hätäilijän.Autolla ajoon tottuneen on joskus vaikea oppia ajamaan vääntävällä matalakierrosmoottorilla varustetulla traktorilla,ajo tyyli on aivan eri.Tarvitset koulutusta selvästi.
Miten se sitten eroaa normaalilla traktorilla ajosta? Mun mielestäni sitä ajetaan ihan samalla tavalla, mutta kierroluvut pysyy/pidetään matalammalla tasolla. Jos normikoneessa 1700 on jo hiukan huudatuksen puolella, niin vastaava matalakierroskoneessa voisi olla vaikka 1400 tms.
Tässä kylmis on oikein malliesimerkki siitä kuinka ei tajua miten sillä ajetaan ;D
Matalakierroskoneella voi veättää ihan eri malliin mitä tavallisella siinä se juju on.Polttoaineen kulutus on 15 % alempi kuin normimoottorilla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65593
Vs: Twin turbot!!
miä en tiiä mikä moottori on 5600 fjordissa mutta yks isäntä ajeli vain alta puolentoista tonnin kierroksilla muutaman vuoden ja sitten se ei kyllä jaksannu vetää edes tyhjää 8 tonni telituhtia kun meinas jo pieniin mäkiin tukehtua.   se oli niiiiin karstanen kun pajalla avasvat.  mutta kun sen kirkasti niin taas veti kuin iso härkä.   miten lie tuolla nuo matalat kierrokset myrkkyä...   ja taitais olla muuten fiudellekin...   kun ei näköjään kierrokset siinä pahemmin polttoaineen kulutukseen vaikuta.