Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina  (Luettu 21097 kertaa)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
"Mutta jos nyt kuvitellaan semmoinen teoreettinen tilanne että ajoitusta muutettais,niin ulkomuistista sanottuna 7 astetta aikaisemaksi.Käytännössä samaan arvoon kuin näissä ennen normeja".

Tjaa, aika paljon. Huoltomies ei muuttanut kuin 3 astetta, 5 astetta muka jo rajoilla. Että ei muka sen enempää kannattais!
Vaikuttaakos syötönlisäys sitten jotenkin ennakkoon... Kyllä

Jos tuossa 115:ssa on sama bosch ve6 ruiskutuspumppu kuin esim. tm\mxm 155, niin syötön lisäys ei vaikuta ennakkoon, vain ruiskutuksen pituuteen.

Juuri näin - ruiskun aloitus ei muutu - loppu muuttuu myöhäisemmälle.
Eli syötön lisäys kannattaa aloittaa suuttimien vaihdosta.Esim 155 suuttimet on niin ahtaat ettei niistä paljon enempää mene läpi.Seuraavaksi muokataan ahtokellon tappi.Sitte vasta syöttöruuville,jos tarvetta yli 220hv ;D ;D

Sama pätee myös pienemmät tm/mxm.

Joo tuo lienee järjestys - vuosimallista riippuen, on selainen käsitys - mitä uudempi vm sitä myöhäisemmällä ruiskutusennakko ? suutimet tietty ahtaat > ruiskutus aika venyy pitkäksi.

Miten paljo tuosta karasta on pois rälläköity ?
Ensin kannattaa tarkistaa että se on oikeas asennos,tehtaalta tulles ne yleensä on epäedullisesti käännettynä.Tappi on epäkesko.Tapin juuresta nylon rengas pois.Kellon kannesta ruuvi pyöritetään niin auki että se ei paina tappia tyhjäkäynnillä.
Rälläköinti riippuu paljonko haluaa potkua,ittellä fiius hitsattiin takapuolelle lisää että saatiin hiottua enemmän ;D

Tää lisää syöttöö vasta kun ahtopaineet nousee,ei savuttele tyhjäkäynnillä.

Uudemmis tm/mxm on huonommat ahtimet KKK,vanhemmis gt35 garret.

Viimeksi muokattu: 05.12.09 - klo:13:00 kirjoittanut +200

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
"Ensin kannattaa tarkistaa että se on oikeas asennos,tehtaalta tulles ne yleensä on epäedullisesti käännettynä.Tappi on epäkesko.Tapin juuresta nylon rengas pois.Kellon kannesta ruuvi pyöritetään niin auki että se ei paina tappia tyhjäkäynnillä.
Rälläköinti riippuu paljonko haluaa potkua,ittellä fiius hitsattiin takapuolelle lisää että saatiin hiottua enemmän Virnistää

Tää lisää syöttöö vasta kun ahtopaineet nousee,ei savuttele tyhjäkäynnillä.
Uudemmis tm/mxm on huonommat ahtimet KKK,vanhemmis gt35 garret."


Kuulostaa yksinkertaiselta, en silti ymmärrrä pätkääkään ;D

Vaikuttaako miten paljon löpön kulutukseen, ylämäkiin ei sitten niin helposti luulisi hyytyvän?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
"Ensin kannattaa tarkistaa että se on oikeas asennos,tehtaalta tulles ne yleensä on epäedullisesti käännettynä.Tappi on epäkesko.Tapin juuresta nylon rengas pois.Kellon kannesta ruuvi pyöritetään niin auki että se ei paina tappia tyhjäkäynnillä.
Rälläköinti riippuu paljonko haluaa potkua,ittellä fiius hitsattiin takapuolelle lisää että saatiin hiottua enemmän Virnistää

Tää lisää syöttöö vasta kun ahtopaineet nousee,ei savuttele tyhjäkäynnillä.
Uudemmis tm/mxm on huonommat ahtimet KKK,vanhemmis gt35 garret."


Kuulostaa yksinkertaiselta, en silti ymmärrrä pätkääkään ;D

Vaikuttaako miten paljon löpön kulutukseen, ylämäkiin ei sitten niin helposti luulisi hyytyvän?
Kulutus pienenee.Hollannille ominainen mustan savun pölläytys poistuu.Kone saa löpöö silloin kun se pystyy sen polttaan.Tuo homma on yksinkertainen tehdä itse,voin neuvoa tarkemmin jos haluat ota yv yhteyttä.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
joo. mitä uudempi sitä myöhäsemmällä on ennakot. ennakot on kohdillaan päästömittausten takia, mutta moottorin toiminnan kannalta ne on perseellään.

esimerkiksi commonrail valtrojen ennakot 0 ku niiden pitäs olla lähempänä 20 aikasella. ei oo ihme että löpöä menee ja moottori nokeaa öljynsä...

näissä uudemmissä saa ennakko ohjelmoimalla. pelkkä ennakon säätäminen tuo pirteyttä ja laskee kulutusta.
------
------

320cdi mersun kanssa olen tapellu viimeviikon. saastelaitteet teki siitä pahemman luokan saastuttajan. viimeiset vuodet se on ottanut "puhtaita" päiviä takasin tuplana. työntää mustaa,imusarjan läpät jumii,katalysaattorit jumissa suuttimet jumissa,ymym.

eli toisin sanoen uutena nää "saastemoottorit" toimii ja vanhemmiten ne saastuttaa puolet pahemmin kuin vanhanliiton saastelaiteettomat...

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
"Kulutus pienenee.Hollannille ominainen mustan savun pölläytys poistuu.Kone saa löpöö silloin kun se pystyy sen polttaan"

Miten käy alakierroksilla vännöille, ilmeisesti eivät muutu. Vanhemmissa kun ei ole cooleria niin +200 enempää ei varmaankaan kannata ottaa, vaikka ahdin olisikin isompi kuin vakio.

Miten näissä portaattomissa voimansiirroissa moottorin tehon nosto voi suoraan vaikuttaa vetotehoon.
Tai kun ei koko aikaa vedä mekaanisesti. Luulisi jossain vaiheessa pumput/hydr.moottorit antavan jälkeen.

Suorakylvaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
Eihän verkulla pääse 4000h ilman ongelmia vakionakaan jos sen töihin laittaa!

3070 E

  • Vieras
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
Meil on 3070 E:essä 4000h ja se on tehnyt kaikki tilan raskaimmat työt: äestykset, kynnöt, maanajot, sahan pyöritys, mitään muita vikoja ei ole ollut paitsi pientä sähkövikaa, kun johdot pääsi vähän turhan lähelle pakosarjaa

Suorakylvaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
Niin noi noppelimallit..mulla oli kans tommonen 3070e se pelas hyvin. Mutta nää tuoreet isomat pelit huh huh. Viimenen massikka lähtee ens viikolla vaihtoon! Vähän suru kylläkin puserossa parinkymmenen massikan jälkeen, mut minkäs teet laskukone ratkasee.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
Tosta NHn 7.5 ennakosta.Jotenkin ymmärsin,että noita moottoreita on tehty monella eri ruiskutusennakolla.Kannattaa tarkistaa tietenkin.Voi olla että muistin lukeman liian isoksi.
Joka tapauksessa ihan kelpo työkalu siitä tuli ja mielestäni kulutus,varsinkin työsaavutusta kohden pieneni.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26140
  • vastustan
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
joo. mitä uudempi sitä myöhäsemmällä on ennakot. ennakot on kohdillaan päästömittausten takia, mutta moottorin toiminnan kannalta ne on perseellään.

esimerkiksi commonrail valtrojen ennakot 0 ku niiden pitäs olla lähempänä 20 aikasella. ei oo ihme että löpöä menee ja moottori nokeaa öljynsä...

näissä uudemmissä saa ennakko ohjelmoimalla. pelkkä ennakon säätäminen tuo pirteyttä ja laskee kulutusta.
------
------

320cdi mersun kanssa olen tapellu viimeviikon. saastelaitteet teki siitä pahemman luokan saastuttajan. viimeiset vuodet se on ottanut "puhtaita" päiviä takasin tuplana. työntää mustaa,imusarjan läpät jumii,katalysaattorit jumissa suuttimet jumissa,ymym.

eli toisin sanoen uutena nää "saastemoottorit" toimii ja vanhemmiten ne saastuttaa puolet pahemmin kuin vanhanliiton saastelaiteettomat...
tokko niitä läppiä saa pois sieltä imusarjasta. bemarista noukitin ne kaverilla roskakoriin, tulee kallista ku ne jumii, sitte irtoaa ja sitte menee männän päälle palaset. muistaakseni tuo mersun imusarja muovia ??? ??? ??? ???. saakohan ostaa uuden ilman läppiä ??? ??? ??? ???maksaa muistaakseni n. 400-500€
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Movado

  • Vieras
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina
Tosta NHn 7.5 ennakosta.Jotenkin ymmärsin,että noita moottoreita on tehty monella eri ruiskutusennakolla.Kannattaa tarkistaa tietenkin.Voi olla että muistin lukeman liian isoksi.
Joka tapauksessa ihan kelpo työkalu siitä tuli ja mielestäni kulutus,varsinkin työsaavutusta kohden pieneni.

Oma kysymys koski NEF moottoria ( 6,7 L ) se ei ole vertailu kelpoinen  vanhempiin,  7.5 on jo perusennakko varmaan suurempi vakiona kun siinä ei ole 3 luokan päästönormia - 08vm NEF konessa pitäis ennakko  olla vakiona 5° EYKK

Case:ja tuotu NEF moottorilla vissiin 2003 vuodesta mikähän mahtaa olla ennakko ensimmäisissä NEF koneissa bossin mekaanisella ve pumpulla ?

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Tehonmittausta Lahdessa 3.12.2009 torstaina

[/quote]tokko niitä läppiä saa pois sieltä imusarjasta. bemarista noukitin ne kaverilla roskakoriin, tulee kallista ku ne jumii, sitte irtoaa ja sitte menee männän päälle palaset. muistaakseni tuo mersun imusarja muovia ??? ??? ??? ???. saakohan ostaa uuden ilman läppiä ??? ??? ??? ???maksaa muistaakseni n. 400-500€
[/quote]

***saa ne mut on iso homma. otin läpät pois käytöstä. karamoottori kääntelee nyt pelkkää tankoa. kyllä täs kuutoessa imusarja ihan valua on. coolerin putki oli muovia, meni halki. saksalaista laatua! onneksi toisena autona on tojota...