Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe T202d valtran rengastus dynamic jousituksella  (Luettu 678 kertaa)

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Ohjekirjan mukaan tuohon koneeseen ei sovi leveämmät renkaat kuin 650/65-42. Rajoitus on vain tässä mallissa tuolla aktiivisella hytin jousituksella. Onko tietoa mistä tämä johtuu?

Jousituksen kiinnitys voi olla leveämpi mutta sen luulisi hoituvan oikealla vanteella. Hytin suurempi liike voisi rajoittaa renkaan kehää mutta muistkaeni rajoitukset oli myös 38" renkailla eli viitaisi kuitenkin leveyteen tuo rajoitus.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2566
  • Etelä-Karjala
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Saattaa olla siksi, että leveämmällä renkaalla pitää olla offsetti siten, että kone on yli 2550 mm leveä. Eli teknisesti onnistuu mutta ei laillisesti.

EHKÄ tämän takia rajoitus
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4548
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Leveämpi vaatisi offsetin muuttamista jotta mahtuisi? Ja se ei varmaan ole välttämättä suositeltavaa (kuormat akselille muuttuvat).

/c

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Kyllä voi laittaa vaikka minkä levyiset. Ei se ”offset” estä renkaan leventymää akselien pilaantumisen pelossa. :-X

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1558
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Leveämpi vaatisi offsetin muuttamista jotta mahtuisi? Ja se ei varmaan ole välttämättä suositeltavaa (kuormat akselille muuttuvat).
Kestää akselit pari pyöriäkin .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67689
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
mutta kuin leviöitä?    ja niissä kait joku kokoero huomioitu...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4548
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Leveämpi vaatisi offsetin muuttamista jotta mahtuisi? Ja se ei varmaan ole välttämättä suositeltavaa (kuormat akselille muuttuvat).
Kestää akselit pari pyöriäkin .

Kestää mutta ei mitä tahansa kuormia. Eikä aina pienempiäkään...
Mä olen saanut parikin kertaa vetoakselin poikki kun käytin vaan liian leveää raideväliä rankassa hommassa. Kapeammalla on kestänyt, kone ja homma eivät kyllä olleet oikein tarkoitettu pariksi tässä tapauksessa.
Uusista koneista en tiedä mutta vanhempien käyttöohjeissa on toisinaan kielto. Ei se nyt tietysti muutamasta sentistä kiinni ole.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12406
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Koska tyhmiä kysymyksiä ei ole, niin: MIkä voima murtaa vetoakselin negatiivisen offsetin kasvaessa ?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4548
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: T202d valtran rengastus dynamic jousituksella
Koska tyhmiä kysymyksiä ei ole, niin: MIkä voima murtaa vetoakselin negatiivisen offsetin kasvaessa ?

Öh, miten päin nämä plussat ja miinukset nyt menivätkään...

Anyway, jos rengasta levennetään niin että tilanpuutteen vuoksi renkaan keskilinja (=kuorman linja) siirtyy ulommaksi niin akselin muodostama vipuvarsi laakeriin nähden pitenee.
Jos kuormalinja on alunperin vaikka mitoitettu juuri laakerin linjalle niin muutoksessa se siirtyy laakerin ulkopuolelle.

Ottaa ohuen metrin kepin käteen aivan  päästä ja siihen keppiin kilon punnus roikkumaan. Aivan käden vieressä ollessaan ei paljoa väännä mutta jos punnuksen siirtää sinne kepin toiseen päähän niin eron huomaa... jos jaksaa pitää eikä keppi jo katkea :-)

Riippuu sitten ihan koneen mitoituksesta onko vähäisellä siirtymällä mitään käytännön merkitystä ja mitä koneella tehdään.. Joissakin tilanteissa esiintyy tielläkin aika hurjiakin taka-akselipainoja.

Alkuperäiseen aiheeseen - luulisin että mainitussa tapauksessa kyse on kuitenkin juuri tuosta jo mainitusta lain sallimasta maksimileveydestä.