Varmaan siinä vanhassa on oikean kokoinen hihnapyörä jos se sillä toimi oikein.
Saattaa olla että mootorissa on jossain vaiheessa muidenkin hihnapyörien kokoja muutettu sen takia että on saatu toisaen kokoset hihnapyörät halvemmalla moottoriin.
Samaa mieltä. Eiköhän alkuperäinen ole se oikean kokoinen. Suuremmalla hihnapyörällä hihna kait pitää paremmin kun se pidemmältä matkalla kiinni pyörässä eikä hihnan tarvitse taipua ihan niin jyrkälle mutkalle. Sekin on voinut olla syynä.
Jos minä oikein laskukaavoja muistelin, niin 95 mm hihnapyörän kehä on lähes 20% pidempi kuin 80 mm pyörän. Jos laturin kierronnopeus (ja kierroslukumittarin näyttämä) putoaa myös tuon verran, niin kyllä sillä aika paljon merkitystä on. Kun täällä on vissiin minua paljon paremmin hihna/ketjuvetoisten nopeuksien ja kierronopeuksien laskentaa hallitsevia, niin onko tuo edes sinnepäin...
Jospa vaikka oppisi täältä jotain hyödyllistä.