Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JIIWEE - 24.08.09 - klo:21:37

Otsikko: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 24.08.09 - klo:21:37
 Mikä näistä olis paras 9 metrin vaunu.

http://www.kopteri.net/koti/pekka.karry/Perakarryt.htm

http://www.yrjotenkanen.fi/tuote.php?i=fs.mallisto.Muut_vaunut.Paalivaunu

http://www.agrikymi.fi/files/download/tempo_paalivaunu_tuotekortti.pdf

http://www.hyvakone.com/index.php?tocID=92&imgID=123&sprak=fin

http://www.pielisenmetalli.fi/tuotteet_5.html
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: landehande - 24.08.09 - klo:21:43
Mikä näistä olis paras 9 metrin vaunu.

http://www.kopteri.net/koti/pekka.karry/Perakarryt.htm

http://www.yrjotenkanen.fi/tuote.php?i=fs.mallisto.Muut_vaunut.Paalivaunu

http://www.agrikymi.fi/files/download/tempo_paalivaunu_tuotekortti.pdf

http://www.hyvakone.com/index.php?tocID=92&imgID=123&sprak=fin

http://www.pielisenmetalli.fi/tuotteet_5.html

    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: viiri45 - 24.08.09 - klo:21:49
http://www.rrkarryt.fi/index.htm
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: oltsik - 24.08.09 - klo:21:56


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: hl - 24.08.09 - klo:22:07
meillä on vanhasta rekan perävaunusta tehty kärry, kääntökehä pois ja vetoaisa tilalle.
kärryyn mahtuu 22 pyöröpaalia, kun lastaa kahteen kerrokseen. kokonais hinta tuolle kärrylle oli noin 3600 egeä
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 24.08.09 - klo:22:19
Koneensiirtolavettia ei tarvita (kaverilla Herbsti)ja kuormauton kärryt liian painavia. Meillä todella mäkiset ja mutkaiset tiet  että jarrut ihan pakolliset. Routaa täällä enään aniharvoin ja pellollakin välillä käytävä vaikka keli ei paras mahdollinen...
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: erik - 25.08.09 - klo:07:55
miks et ajais niitä paaleja jo kesällä pihalle pinoon? ei tarttis sitten kurakeleillä rämpiä akseleita myöten pellossa
ite ollaan tehty hiekkakenttä paaleille paalit kolmeen varviin kylelleen on mukava siitä sitten ajella kun ei upota vaikka kuinka vettä satelis...
itellä kuorma-autosta tehty 13m kärry (23kpl 150cm paaleja mahtuu) sekä 8m yks akselinen kärry jolla voi sitten kuskata niistä paikoista mihin isompaa ei saa taipumaan. tehdastekoisia kärryjä en huolisi kaikki tuntuu näyttävän vähän rimpuloilta

helpoin ja halvin olisi tehdä puolperävaunusta.. etupäästä napsaset kolme metriä pois ja aisa tilalle niin sulla on 9m kärryt ja jarrut kun pistät molemmille akseleille ni johan alkaa pysähtymään
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: oltsik - 25.08.09 - klo:08:23
miks et ajais niitä paaleja jo kesällä pihalle pinoon? ei tarttis sitten kurakeleillä rämpiä akseleita myöten pellossa
ite ollaan tehty hiekkakenttä paaleille paalit kolmeen varviin kylelleen on mukava siitä sitten ajella kun ei upota vaikka kuinka vettä satelis...
itellä kuorma-autosta tehty 13m kärry (23kpl 150cm paaleja mahtuu) sekä 8m yks akselinen kärry jolla voi sitten kuskata niistä paikoista mihin isompaa ei saa taipumaan. tehdastekoisia kärryjä en huolisi kaikki tuntuu näyttävän vähän rimpuloilta

helpoin ja halvin olisi tehdä puolperävaunusta.. etupäästä napsaset kolme metriä pois ja aisa tilalle niin sulla on 9m kärryt ja jarrut kun pistät molemmille akseleille ni johan alkaa pysähtymään


Niin kyllä ne näyttää hepposilta ja onhan nuo vähän kuormattuna venkuloita. Mutta alkaa jo 10 000 120 cm paalia olla takana tempolaisessa ja vielä on lava suorassa ja kuin uusi. maalit tosin heikkolaatuisia ja alkavat haalistumaan.

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: nautafarmari - 25.08.09 - klo:09:04
Noita rekan perävaunuista ku tehään kärryjä, nii meneekö painorajat jo yli, ku ladotaan kahteen kerrokseen? 20-30 paalia painaa jo jotakin..
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: hvinnamo - 25.08.09 - klo:10:17
"paalin paino" on aika laaja käsite, ja 20-30 paalin paino on vielä laajempi  ;)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: nautafarmari - 25.08.09 - klo:10:28
"paalin paino" on aika laaja käsite, ja 20-30 paalin paino on vielä laajempi  ;)


Sitte se tarkentuu, poliisi kirjottaa sakkolapun.  ;)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 25.08.09 - klo:10:46
miks et ajais niitä paaleja jo kesällä pihalle pinoon? ei tarttis sitten kurakeleillä rämpiä akseleita myöten pellossa
ite ollaan tehty hiekkakenttä paaleille paalit kolmeen varviin kylelleen on mukava siitä sitten ajella kun ei upota vaikka kuinka vettä satelis...
itellä kuorma-autosta tehty 13m kärry (23kpl 150cm paaleja mahtuu) sekä 8m yks akselinen kärry jolla voi sitten kuskata niistä paikoista mihin isompaa ei saa taipumaan. tehdastekoisia kärryjä en huolisi kaikki tuntuu näyttävän vähän rimpuloilta

helpoin ja halvin olisi tehdä puolperävaunusta.. etupäästä napsaset kolme metriä pois ja aisa tilalle niin sulla on 9m kärryt ja jarrut kun pistät molemmille akseleille ni johan alkaa pysähtymään

Joka kerta kun paaleja käsitterlee laatu ei ainakaan parane . Paalit tehdään yhdistelmäpaalaimelle jolloin käsittely vielä hankalempaa.

Voisin tulla Erikille kattomaan kärryjä jos kerkeän.


 

 
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: jps - 25.08.09 - klo:19:29
Tulipa hyvä mieli kun kattoi noita kärryjä (ja hintaa). Tenkaselta ostettiin ensimmäisiä Suomeen tuotuja paalivaunuja (sarja nro:23 ). Valmistusmaa CCCP, aina kun järki on loppunut, se on korvattu raudalla (insinööri on tainnut olla idiootti).
Hinta 22000mk ja 25 sivuinen ohjekirja ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: oltsik - 25.08.09 - klo:20:01
Tulipa hyvä mieli kun kattoi noita kärryjä (ja hintaa). Tenkaselta ostettiin ensimmäisiä Suomeen tuotuja paalivaunuja (sarja nro:23 ). Valmistusmaa CCCP, aina kun järki on loppunut, se on korvattu raudalla (insinööri on tainnut olla idiootti).
Hinta 22000mk ja 25 sivuinen ohjekirja ;D

Itelle näissä on pistäny silmään että hinnat on viiteen vuoteen kaksinkertaistuneet. 5 vuotta sitten sai 9 m/12 tonnia 5000 eurolla, nyt saa yksiakselisen 8 metrisen...
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: rt - 25.08.09 - klo:20:16
Joka kerta kun paaleja käsitterlee laatu ei ainakaan parane . Paalit tehdään yhdistelmäpaalaimelle jolloin käsittely vielä hankalempaa.
Yhdistelmäpaalaimen jäljiltähän nimenomaan se keräily kotiin saakka on parhaimmillaan: Paalit joutuu joka tapauksessa nostamaan, niin on aivan järjetöntä riiputtaa niitä paalipihdillä yksi kerrallaan pellon laitaan, kun voi nostaa suoraan kärryyn ja viedä perille saakka.

Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: dmem - 25.08.09 - klo:20:42
Itsekin ole juuri paaleja kelkkomassa navetalle. Kesän aikana päälle 1000 paalia siirretty ja vieläkin niitä lojuu pelloilla. Vielä kun kuivike paalit saa ajettua, kokonaismäärä yli 2000 paalia.

Ihan mukavasti tähän hommaan saa aikaa kulumaan. Tekisi jo mieli vaihtaa Claas 255 johonkin muuttuvakammioiseen, että saisi paalimäärää vähennettyä.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: landehande - 25.08.09 - klo:22:08


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.

           Taas joku köyhä ruikuttaja, joka ei ymmärrä jousien ja jousitetun aisan mukavuuden päälle.  Kait tuo ryssäkin rupee maksamaan kun sen eurooppalaistaa.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: hl - 25.08.09 - klo:22:20
Noita rekan perävaunuista ku tehään kärryjä, nii meneekö painorajat jo yli, ku ladotaan kahteen kerrokseen? 20-30 paalia painaa jo jotakin..
niin mitkä rajat... ::)
minulle painoraja on se mitä peura jaksaa vetää, ensi talvena tehdään kärryyn pikku jatkopala
(sitten mahtuu 30 kyytiin) ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: oltsik - 25.08.09 - klo:22:21


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.

           Taas joku köyhä ruikuttaja, joka ei ymmärrä jousien ja jousitetun aisan mukavuuden päälle.  Kait tuo ryssäkin rupee maksamaan kun sen eurooppalaistaa.

taitaa aisajousituksen saada ryssäläiseenkin ja toisaalta jos rakentaa kuorma-auton rungolle niin saa myös ne akselijousetkin.

Rahalle on tosiaankin parempia kohteita kun maatalouskoneet, ja vielä erityisesti koneet, joilla ei todellisuudessa tee mitään. Nuo herbstin ominaisuudet paalikärrynä saa kyllä paaaaljon halvemmallakin, ja ei tarttee ite rakennella joitain helvetin lavoja peräpäähän että saa sopimaan tarpeeksi paaleja. Kuulostaa tuo lavojen rakentelu aikamoiselta täppäröinniltä. Miksi itse köyhäilet ja et osta erillistä paalikärriä?

Taitaa landehande olla niitä asiakkaita joiden takia koneiden hinnat on mitä on...
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: icefarmer - 25.08.09 - klo:22:35
Noita rekan perävaunuista ku tehään kärryjä, nii meneekö painorajat jo yli, ku ladotaan kahteen kerrokseen? 20-30 paalia painaa jo jotakin..
niin mitkä rajat... ::)
minulle painoraja on se mitä peura jaksaa vetää, ensi talvena tehdään kärryyn pikku jatkopala
(sitten mahtuu 30 kyytiin) ;D
omilla tilusteillä saa kuskata ihan niin monta paalia kun haluaa mutta yleisillä teillä on voimassa suomen laki. onko kukaan saanu moitteita/huomautusta/sakkoa noista paalikuormista. pitäisköhän joka paali sitoa erikseen :-\  ja onko koskaan puntaroitu >:( >:( >:( >:(
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: landehande - 26.08.09 - klo:07:30


    http://www.finnmachines.fi/tuotteet.php?lang=fi&tyyppi=lave

Tuohon Herbstiin kun tekee taakse tasalavan, niin saa alakertaan kymmenen paalia pystyyn. Kun pistää vielä rampit takakenoon, niin menee tusina. Ja päälle niin paljon kuin uskaltaa.  Kärry on matala, tonnit riittää, aisa on jousitettu, saa kuskattua koneitakin jne.  Maksaa hiukan enemmän, mutta laatukin on hyvä. Ite kuskaan neljäätoista rehupaalia kakasakselisella.

Ei kyllä mitään järkee jos ei oikeesti tarvii siirtää koneita. Hintaa herbsillä ainakin kaksinkertaisesti ryssäläisiin paalivaunuihin ja kantavuus tuo myös lisää omapainoa.

Kunhan pidät huolta että kärrissä on seuraavat:kapea vetoaisa, tasainen pohja, eurooppalaiset renkaat ja navat ja myös reunastaan kunnolla tuettu lava.

           Taas joku köyhä ruikuttaja, joka ei ymmärrä jousien ja jousitetun aisan mukavuuden päälle.  Kait tuo ryssäkin rupee maksamaan kun sen eurooppalaistaa.

taitaa aisajousituksen saada ryssäläiseenkin ja toisaalta jos rakentaa kuorma-auton rungolle niin saa myös ne akselijousetkin.

Rahalle on tosiaankin parempia kohteita kun maatalouskoneet, ja vielä erityisesti koneet, joilla ei todellisuudessa tee mitään. Nuo herbstin ominaisuudet paalikärrynä saa kyllä paaaaljon halvemmallakin, ja ei tarttee ite rakennella joitain helvetin lavoja peräpäähän että saa sopimaan tarpeeksi paaleja. Kuulostaa tuo lavojen rakentelu aikamoiselta täppäröinniltä. Miksi itse köyhäilet ja et osta erillistä paalikärriä?

Taitaa landehande olla niitä asiakkaita joiden takia koneiden hinnat on mitä on...

            Maksaa se aisajousitus erikseen rysiinkin ja hinta nousee ja herbstissä ON valmiina akselijouset.
Tuo lavan tekeminen ei paljon aikaa ja vaivaa vie. Yleensä nurkista sen verran piirua ja vaneria löytyy.
Onhan herbsti nyt ihan toisen laatuluokan kärry kun ryssät jos nyt vähänkään vuosien päähän katsoo.
           Hitachille onkin toinen lavetti  ;D   
           Kauppiaiden itkettäminen kuuluu tapoihin vaan silti laadusta pidän kiinni.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: maraani - 26.08.09 - klo:10:51
Mul on kans haaveissa ollu paalikärry-lavetti -yhdistelmä, mut on sevverta pientä tää touhuilu, et on niillekin rahoille ollu muuta käyttöä tähän asti. Eilen toin muutaman kilometrin päästä pahnapaaleja, jotka olikin uusi tuttavuus - nää oli kulmikkaita, kun tähän asti oon kusknnu pelkästään pyöreitä. Pyöreiden paalien pihdillä mää neet kuirmasin ja purin, mut tuumasin, et on tähän varmaan omat vehkeet olemassa. Seitsemän tonnin ryskyihin sopi yhdeksän paalia ja kymmenennen toin kuormaajassa, kun ei ulottunut enää nostamaan kuorman päälle.

Lavettityyppisessä olis tavoitteena matalampi painopiste ja sais tilaakin olla enempi - ryskyillä oon tuonu nyt makx kahdeksaa paalia. Ja kun sukulaisille joskus kumminkin joutuu jotain kuokkimaan, niin sais kaivuria siirrettyä kätevämmin - puoltakilsaa pidemmälle sitä ei viitsi ajamalla vielä.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Konehemmo - 26.08.09 - klo:16:42
Joka kerta kun paaleja käsitterlee laatu ei ainakaan parane . Paalit tehdään yhdistelmäpaalaimelle jolloin käsittely vielä hankalempaa.
Yhdistelmäpaalaimen jäljiltähän nimenomaan se keräily kotiin saakka on parhaimmillaan: Paalit joutuu joka tapauksessa nostamaan, niin on aivan järjetöntä riiputtaa niitä paalipihdillä yksi kerrallaan pellon laitaan, kun voi nostaa suoraan kärryyn ja viedä perille saakka.

Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D
Kiitos nimim. Tosi märän 2. sadon tehneenä tilan puutteen vuoski paaleja yritettiin pinota- Seuraavaan päivään mennessä pinosta oli tullut kasa. 2 riviä pystyyn alas 1 pystyyn päälle.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: HöPö-HeSSu - 26.08.09 - klo:21:05
saako noita teko lavetteja vielä?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: landehande - 26.08.09 - klo:22:00
saako noita teko lavetteja vielä?

http://www.yrjotenkanen.fi/tuote.php?i=fs.mallisto.Muut_vaunut.Koneenkuljetuslav
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Maalaispoika - 27.08.09 - klo:10:22
Eilen toin muutaman kilometrin päästä pahnapaaleja, jotka olikin uusi tuttavuus - nää oli kulmikkaita, kun tähän asti oon kusknnu pelkästään pyöreitä. Pyöreiden paalien pihdillä mää neet kuirmasin ja purin, mut tuumasin, et on tähän varmaan omat vehkeet olemassa.

Pyöröpaalipihdillä mäkin olen kanttipaaleja kuskannu, toinen vaihtoehto olisi 2-3 piikkinen tarikko, millä paaleja saisi nostettua kyljistä. Useampipiikkinen ei enää menee kunnolla paalin sisään.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: arzyboy - 27.08.09 - klo:11:05
Nhk paalivaunu. Menee peräti 8 paalia kyytiin ja yksi haarukkaan ;D Voi helevetti mikä kone ja hinta on varmaan aika suolainen. Insinöörin kehittämä kone jolla ei mitään käyttöä ainakaan tehokkaassa paalin siirrossa. Tulipa tuoki nähtyä ::)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 27.08.09 - klo:11:55
Ja tutustuit koneeseen kunnolla?

Kärryllä voi ajaa combi koneen jäljiltä muovipaalit pellon reunaan, rikkomatta muoveja.

Tai verkotettuja esim seuraavasti:

Tuubikäärimeen ajaa pelloilta keskitetysti paalit. Esim: kone kotona ja paalit siihen. Kuorman tekoon 5 - 7 min ja tyhjäys 1 min. Yli kahden kilometrin matkalta ajaa neljä kuormaa tunnissa. eli Noin 35 paalta. Siis 160 cm. Paalin painaessa 1500 kg. Yhdeksän isoa paalta painaa n:14 t.

Samalla kärryllä ajetaan paalit talvella pelloilta tai laatoilta kotiin, tai voidaan ottaa/purkaa suoraan tuubista kyytiin!

MElkoisen nopeaa touhua ajaa koneella muovipaaleja, ei ole paljon jakoa pihti/perähässäkkä systeemeillä vaikka matka ei olis pitkä.

Ja ei muuten oo insinöörejä ollut kehitys töissä........

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: mlahti - 27.08.09 - klo:12:55
Joka kerta kun paaleja käsitterlee laatu ei ainakaan parane . Paalit tehdään yhdistelmäpaalaimelle jolloin käsittely vielä hankalempaa.
Yhdistelmäpaalaimen jäljiltähän nimenomaan se keräily kotiin saakka on parhaimmillaan: Paalit joutuu joka tapauksessa nostamaan, niin on aivan järjetöntä riiputtaa niitä paalipihdillä yksi kerrallaan pellon laitaan, kun voi nostaa suoraan kärryyn ja viedä perille saakka.

Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D

paalaus yleensä on amatöörien puuhastelua  :D :D :D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Regent - 27.08.09 - klo:13:16
http://polagro.ee/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=18&Itemid=26

Virosta sais tämmösiä....
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 27.08.09 - klo:14:19
Yllättävän isossa mittakaavassa meilläkin sitten vaan puuhastellaan.  Oikein käytettynä ja tehtynä paalitouhu on ihan täysi kilpailija mille tahansa korjuutekniikalle, Ja monasti ry-hinta ei tule yhtään sen kallimmaaksi, ja saadaan kaikilli eläimille optimaalista rehua oikeaan aikaan oikeassa paikassa.......

Ja vielä tuohon hintaan sen verran että paalikärrytkö ei saa maksaa "mitään" kun vanhoja lavetteja ja perinteisiä kärryjä on niin halvalla saatavilla?

Miksi sitten dyna vt:t, ja fendtit ja monet muut? muutaman vuoden takaisia koneita sais paljon halvemmalla ja kaikki työt tulisi samoin tehtyä!
Esim viidenkympin traktorilla pari vuotta vanhana ja ilman "turhia" varusteita tekisi samat työt kun esim monella 800 sarjan fendtillä...... ja moni muu vastaava esimerkki....
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: arzyboy - 27.08.09 - klo:15:05
Aika kalliilta tuntuu jos joutuu laittaa koko nhk paaliketjun että saa rehut tehtyä noin tehokkaasti. Mieluummin käytän kyllä urakkamiestä paalaamiseen. Siis tällaisella pikkutilalla... Ei oo tarvetta täpinäidä eikä varsinkaan varaa tuollaisiin hullutuksiin.
Mutta ihan totta mitä tuo uusilampi tuosta paalikärrystä sanoi. Hintaa en tohtinu/ ei kiinnostanu edes katsoa. Kohtuullisilla ajomatkoilla voi olla ihan ok peli. Mutta jos alkaa olla paalit vaikkapa 20 km päässä niin voi miettiä homman mielekkyyttä. Ja samaa mieltä myös noista trakvaattoreista... eihän se traktori mitään itsessään tuota. Tarkotus vaan vetää tai jopa työntää koneita, ja siihen ei välttämättä tarvita aina ihan uusinta ;) Tietysti jos kopissa joutuu viettämään vaikkapa pari tuhatta tuntia vuodessa niin sitten en puhu mittään. Onneksi ite ei tarvi istua edes tuhatta tuntia traktorissa vuoden aikana. Ei oo ihimisen hommaa :D. Hyvä silti että jotku tykkää ajella.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: I nilp - 27.08.09 - klo:15:09
et aikas kalliit kaalikärryt onkyllä
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 27.08.09 - klo:15:20
Nhk paalivaunu. Menee peräti 8 paalia kyytiin ja yksi haarukkaan ;D Voi helevetti mikä kone ja hinta on varmaan aika suolainen. Insinöörin kehittämä kone jolla ei mitään käyttöä ainakaan tehokkaassa paalin siirrossa. Tulipa tuoki nähtyä ::)

Tuolta näkee mistä puhutaan:

http://www.astronaut.fi/attachments/esitteet/asiakaslehti0409.pdf

Tubeline-paalivaunusta, kai?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 27.08.09 - klo:16:13


Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D
Ja perusteella että? Paalejahan ei muutenkaan saisi laittaa kahta enempää päällekkäin. Kyllähän tavallisella etukuormaimella nelikerroksisia kasoja tekee, mutta järkevyydestä voidaan olla sitten eri mieltä...

Paalaus korjuutapana ennemminkin on puuhastelua, mutta sitä joutuu kuitenkin joillakin lohkoilla harrastelemaan. Vielä olis 84 ha rehua korjattavaksi, kun tulee kelejä... ei siis paalaten.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 27.08.09 - klo:16:58
se on totta että 20 km rehunteon aikana tuon kokoisella kärryllä on liikaa matkaa.... mutta jos pysytään kilometreissä niin on todella tehokas.... ja hakkaa monen paalikärryn ja ajomiehen perinteisillä kärryillä...jos esim matkaa toi 2 km sivu... 35 paalta tunnissa....350 paalta 10 tunnissa ja ne on 160 cm kokoisia.... eli helposti ajaa parin kilsan päästä yli 30 ha rehut päivässä kotomäelle.... ja olen tämän käytännössä kokeillutkin monesti jo........

Ja etukuormaimet ja etuakselit aika kovilla kun tehdään 1500 kg paaleja..... tuo kärry helpottaa niitä koneita ja remontteja.... apevaunu kun paali painoista ei ole moksiskaan, kannattaa paali painoa nostaa/suurentaa hyvillä keleillä.....

Urakkakoneena pätevä tuohon hommaan.... ja tilojen yhteisenä....
Tuohon kun lisätään automaattinen tuubikäärin toimimaan aina kun on kuorman tyhjännyt niin eipä tarvita ku pari miestä töissä (paalausmies ja ajomies) ja ketju on noukinvaunun kanssa samaa hintaa..... (kärry,käärin.paalain vs noukinvaunu)

Eikä tarvita paaleille ku maata/peltoa/jotain mihin tehdä.... ja voi tehdä päivässä hehtaarin tai 30..... miten on keliä ja kasvut kohdillaan.... Siiloon ku pitää tehdä aikalailla kaikki putkeen..... eikä laakasiilot ilmaisia ole ja laatat.... (samalla rahalla ostaa aika helposti muovit tuubi koneeseen ja jää rahaakin) (euroa ja risat muovi kulu per paali)

Ja onhan urakkamiehessä järkeä aina jos vain on luotettava sellainen ja homma toimii....

 Omilla koneilla kun ajetaan 3500 tuntia vuoteen...... vielä pystynyt nuo tuntimäärät ajamaan ihan peruskoneilla...... ja vaihteita jaksanut vaihdella.... käytetään se niistä jäävä raha sit vaikka muuhun.....

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: mlahti - 27.08.09 - klo:17:11
se on totta että 20 km rehunteon aikana tuon kokoisella kärryllä on liikaa matkaa.... mutta jos pysytään kilometreissä niin on todella tehokas.... ja hakkaa monen paalikärryn ja ajomiehen perinteisillä kärryillä...jos esim matkaa toi 2 km sivu... 35 paalta tunnissa....350 paalta 10 tunnissa ja ne on 160 cm kokoisia.... eli helposti ajaa parin kilsan päästä yli 30 ha rehut päivässä kotomäelle.... ja olen tämän käytännössä kokeillutkin monesti jo........

Ja etukuormaimet ja etuakselit aika kovilla kun tehdään 1500 kg paaleja..... tuo kärry helpottaa niitä koneita ja remontteja.... apevaunu kun paali painoista ei ole moksiskaan, kannattaa paali painoa nostaa/suurentaa hyvillä keleillä.....

Urakkakoneena pätevä tuohon hommaan.... ja tilojen yhteisenä....
Tuohon kun lisätään automaattinen tuubikäärin toimimaan aina kun on kuorman tyhjännyt niin eipä tarvita ku pari miestä töissä (paalausmies ja ajomies) ja ketju on noukinvaunun kanssa samaa hintaa..... (kärry,käärin.paalain vs noukinvaunu)

Eikä tarvita paaleille ku maata/peltoa/jotain mihin tehdä.... ja voi tehdä päivässä hehtaarin tai 30..... miten on keliä ja kasvut kohdillaan.... Siiloon ku pitää tehdä aikalailla kaikki putkeen..... eikä laakasiilot ilmaisia ole ja laatat.... (samalla rahalla ostaa aika helposti muovit tuubi koneeseen ja jää rahaakin) (euroa ja risat muovi kulu per paali)

Ja onhan urakkamiehessä järkeä aina jos vain on luotettava sellainen ja homma toimii....

 Omilla koneilla kun ajetaan 3500 tuntia vuoteen...... vielä pystynyt nuo tuntimäärät ajamaan ihan peruskoneilla...... ja vaihteita jaksanut vaihdella.... käytetään se niistä jäävä raha sit vaikka muuhun.....



keväällä korjattiin 40 tuntiin 109ha yhdellä noukinvaunulla. rehua tuli n. 1300t. rehu on navetan vieressä laakasiilossa+ 1 auma 250 metrin päässä navetasta.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: SomeBody77 - 27.08.09 - klo:17:25
keväällä korjattiin 40 tuntiin 109ha yhdellä noukinvaunulla. rehua tuli n. 1300t. rehu on navetan vieressä laakasiilossa+ 1 auma 250 metrin päässä navetasta.
Se onkin noukinvaunulla.  ;D Paalimiehet eivät ole vielä oppineet laskemaan kuinka kallista se paalaus todellisuudessa on. Vaikka lohkot olisikin hajallaan, niin noukkarilla/silppurilla rehun saa kerralla oikeaan paikkaan, ilman montaa erillistä kuormausta. Noukkarilla ketju on yksinkertaisin = sitoo vähiten työvoimaa ja kalustoa.

Tosin alkuperäinen kysyjä kysyy paalikärryjä, koska tekee erikseen hieholle tarkoitetut rehut. Siinä paalit ovat kilpailukykyisiä, koska yksi paali kuluu suht nopeaan ja säilyy hyvin avaamiseen asti, kunhan säilyttää ne oikein.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: arzyboy - 27.08.09 - klo:17:31
Tulee muuten monelle varmastikin ongelmia noista "ylikokoisista" säilispaaleista. Nimittäin käsittely vaatii kyllä aika järeät koneet. Apevaunuun kun nostelee parin metrin korkeuteen 1,5 tn pallukoita niin saa laittaa varpaatki ristiin ja toivoa ettei traktori kaadu. Ei puhettakaan että nousee perus neloskoneisella etukuormaajatraktorilla. Pitää olla jyrää tms. painona että jossain määrin turvallista käsitellä. Tuossa nostelin tuhannen kilon rehusäkkejä ilman painoa ja tarkalla on painon riittävyys.
Tai sitten pitää hommata se kurottaja ;D

Paalien säilytys pellolla tuubissa hieman arveluttaa. Täällä ainakin linnut on riesana ja pystyyn jätetyt paalitkin on paikoin hakattu >:( Voihan sitä laittaa pelätintä tai verkkoa, mutta ylimääräistä työtä sekin. Sen verran oppinut että pahimmilta paikoilta paalit ajetaan saman tien kotiin.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 27.08.09 - klo:20:07
noukkari vs paalivehkeet....... koneissa suunnilleen sama hinta kiinni.

Vuodessa muoviin n:3000 euroa.... Jos vastaava laakasiilo tuolle määrälle niin 30 000 euroa ei siihen riitä, ja sekin pitää peittää.

Samaan tehoon pystyy molemmilla ketjuilla noukkari ja pyöröpaali systeemi, tuo mainittu 40 h jos tehtäis paalikoneilla niin saman verran menis hehtaareita.... itseasiassa vaan alle 3 ha tunnis tuolla teholla... ei ongelma paali vehkeille.....
Tämän voi vahvistaa kaikki jotka tehokkaasti tekee paalirehua, karhotuksella ja hyvällä pyöröpaalaimella......

Molemmissa samat työt.... niitto ja karhotus tms molemmissa ja noukkarilla ajo on vastaava ku paalaus ja käärintämies tai paalien kantaja sama ku aumamies....

Mutta laskenta kaavoja on monia näköjään.....


Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: kilppari - 27.08.09 - klo:20:40
Tuota, kertokaapa viisaammat tuosta tuubi hommasta onko automaattinen käärin semmonen että se myös kuormaa itse itsensä. Minä kun en oo nähny ku semmosia jotka pitää syöttää joko ek rattorilla tai kurottajalla.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 27.08.09 - klo:21:14
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Adam Smith - 27.08.09 - klo:21:19
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....

Tämmösiä laitteita ja myyntipuheita olen oppinut varomaan.

Toinen juttu: nyt kun on tarkkuussilputusta tehty apetta paalien jälkeen, täytyy sanoa, että paljon saa aikaan siinä 20-30 minuutissa, mikä sekoitusajasta ja lastauksesta PÄIVITTÄIN säästyy. Puhumattakaan siitä, että voi harkita vähemmän voimaa tarvitsevan vaunun hankintaa.....
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: sirkussonni - 27.08.09 - klo:21:22
noukkari vs paalivehkeet....... koneissa suunnilleen sama hinta kiinni.
Vuodessa muoviin n:3000 euroa.... Jos vastaava laakasiilo tuolle määrälle niin 30 000 euroa ei siihen riitä, ja sekin pitää peittää.
Samaan tehoon pystyy molemmilla ketjuilla noukkari ja pyöröpaali systeemi, tuo mainittu 40 h jos tehtäis paalikoneilla niin saman verran menis hehtaareita....
Molemmissa samat työt.... niitto ja karhotus tms molemmissa ja noukkarilla ajo on vastaava ku paalaus ja käärintämies tai paalien kantaja sama ku aumamies....
Mutta laskenta kaavoja on monia näköjään.....


Siksi teenkin molemmilla tavoilla, kun en saa niihin juurikaan eroa. Kaksiin miehiin velipojan kanssa siiloon silppurivaunulla  17 ha päiväsnäöllä, urakkakeikkaa samoin 17 hehtaaria paaliin siinä iltapäivällä ennen kastetta(syksy), eli ei mitään täyspäiväistä ajoa, vaan parhaaseen mahdolliseen aikaan päivästä. Eikä ole karhotettu eikä yhdistetty.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: sirkussonni - 27.08.09 - klo:21:23
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....

Tämmösiä laitteita ja myyntipuheita olen oppinut varomaan.

Toinen juttu: nyt kun on tarkkuussilputusta tehty apetta paalien jälkeen, täytyy sanoa, että paljon saa aikaan siinä 20-30 minuutissa, mikä sekoitusajasta ja lastauksesta PÄIVITTÄIN säästyy. Puhumattakaan siitä, että voi harkita vähemmän voimaa tarvitsevan vaunun hankintaa.....

Ja se polttoaineenkulutuksen säästö myös !!!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 27.08.09 - klo:21:32
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....

Tämmösiä laitteita ja myyntipuheita olen oppinut varomaan.

Toinen juttu: nyt kun on tarkkuussilputusta tehty apetta paalien jälkeen, täytyy sanoa, että paljon saa aikaan siinä 20-30 minuutissa, mikä sekoitusajasta ja lastauksesta PÄIVITTÄIN säästyy. Puhumattakaan siitä, että voi harkita vähemmän voimaa tarvitsevan vaunun hankintaa.....
Kun appeen tekeminen vie aikaa ja voimaa kuluu vaunu myös takuulla paljon nopeammin loppuun
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: erik - 28.08.09 - klo:08:09


Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D
Ja perusteella että? Paalejahan ei muutenkaan saisi laittaa kahta enempää päällekkäin. Kyllähän tavallisella etukuormaimella nelikerroksisia kasoja tekee, mutta järkevyydestä voidaan olla sitten eri mieltä...

Paalaus korjuutapana ennemminkin on puuhastelua, mutta sitä joutuu kuitenkin joillakin lohkoilla harrastelemaan. Vielä olis 84 ha rehua korjattavaksi, kun tulee kelejä... ei siis paalaten.

miksi paaleja ei saisi pistää kahta enempää päällekkäin? meillä paalit kyljellään kolmessa varvissa ja ei ainaskaan säilymis ongelmia ole ollu... aikoinaan claassin paalit vähän lässähti pinossa nyt remmikoneella tehdyt pitävät kyllä muotonsa

ja meillä paalirehu on kaikkein toimivin ratkasu.. ei ole apevaunua eikä niitä jaeta silppurillakaan vaan nostellaan vaan pöydälle eteen ja elukat saa siitä syödä
ja niistä suurissä 1500 kilosista paaleista... tartteeko se rehu aina paalata läpimärkänä?? tänäkin kesänä ensimmäiseen niittoon oli hyvät kelit niin annettiin olla pitkänä kaks päivää.. paalimäärä väheni muovia säästyi ja paalit on mukavempia käsitellä!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: skiigge_böy - 28.08.09 - klo:10:02
1500 kg paalit ovat niin harvalla mahdollisia ettei niiden perusteella juurikaan kannata laskelmoida...jos lasketaan "normaaleilla paaleilla" 700-1000 kg niin laskelmat ovat taas aivan erinäköiset......ja tuollasiten paalien käyttö esim apevaunuun lastatessa ei onnistu perustäppärin vehkeillä....
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: dmem - 28.08.09 - klo:10:50
On taas ihmeellisiä käsityksiä paalirehusta. Miksi 1500kg paalit olisi ongelmallisia? Nesteet takarenkaisiin, niin hoituu lähes millä tahansa traktorilla.

Itse ainakin kasailen 4 paalia päällekkäin, miksi ei voisi? En ainakaan ole huomannut mitään ongelmia.

Kannattaa muistaa kustannuksia laskiessa, että todellisuudessa paaliin riittää hyvin 4 kerrosta muovia ja mitään säilöntäaineita ei tarvita.

Nykyaikainen paalain nielee karhotettuakin heinää yhtäsuurella ajonopeudella kuin noukkari, joten hehtaarisaavutuksissakaan ei ole eroa.

Ja korjuuketjun valinta on tilakohtaista. Meillä ei ole apevaunua vaan paalisilppuri ja joskus emot saa itse hajoittaa paalit. Emo hommassa rehua tulee muutenkin korjattua useammin kesässä kuin lypsylehmille.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 28.08.09 - klo:11:54
miten painavat paalit ovat mahdottomia?

Tällä hetkellä ruokinnassa kolmea erilaista paalta mistä ape tehdään.... köykäisin 1200 ja painavin 1400 kg kuiva aine n:30-32 (appeeseen sopivia) (timotei, kokovilja,raiheinä)

Ruokinnassa paalit hyviä kun voidaan pitää resepti ja seos lähes samanlaisena läpi vuoden, aumoja kun ei oikein viitsi pitää kaikkia auki yht aikaa......

Onhan vaunuissa ollut lastauskauhoja ja perästä auki olevia malleja jo vuosia mihin on helppo paalit laittaa...

Mieluummin teen appeen 3 paalista kuin kuudesta.... kaikkea työtä tulee paljon vähemmän.... muovin poistoja, kuljetuskustannuksia, traktorista hyppimisiä ym.........

nyt jos tekee 120 cm paalin niin tuntuu todella järkyttävältä se ero.... paaleja tulee ku sieniä sateella ja on ne pieniä........
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: SikaSeppo - 28.08.09 - klo:13:19
Mikä näistä olis paras 9 metrin vaunu.

http://www.kopteri.net/koti/pekka.karry/Perakarryt.htm

http://www.yrjotenkanen.fi/tuote.php?i=fs.mallisto.Muut_vaunut.Paalivaunu

http://www.agrikymi.fi/files/download/tempo_paalivaunu_tuotekortti.pdf

http://www.hyvakone.com/index.php?tocID=92&imgID=123&sprak=fin

http://www.pielisenmetalli.fi/tuotteet_5.html


Tukkiauto. Sisu SM SR.

Siitä poikas kans teet peräkärryn traktoriin ja tarvittaes karikkoja lisää. Nosturilla helppo lastata ja purkaa, karikkojen väliin helppo lastata eikä tarvii sitoa kuormaa.

Ja tukkikärry on maatalouskäytös niin monipuolinen. Tommonen iso nosturi on ihan mahdoton peli kaikkeen lastaukseen, ulottuvaisuus on iha omaa luokaansa. Käyttö kakspiirihydrauliikalla, niin esmes hakepuiden syöttö niin ripeää että naapuria hirvittää  :D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Vastaranta - 28.08.09 - klo:20:25
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....

Tämmösiä laitteita ja myyntipuheita olen oppinut varomaan.

Toinen juttu: nyt kun on tarkkuussilputusta tehty apetta paalien jälkeen, täytyy sanoa, että paljon saa aikaan siinä 20-30 minuutissa, mikä sekoitusajasta ja lastauksesta PÄIVITTÄIN säästyy. Puhumattakaan siitä, että voi harkita vähemmän voimaa tarvitsevan vaunun hankintaa.....

Ja se polttoaineenkulutuksen säästö myös !!!

Ei se heinä ilman polttoainetta silppuunnu, tekipä työn sitten silppuri pellolla tai apevaunu navetalla..

Minäkin olen pitänyt rehun paalausta kalliina puuhasteluna, mutta täytyy tarkastaa hieman kantaani; meillä tehtiin 2.sato paaleihin (ennen siis kaikki silppurilla) ja ei se korjuumenetelmänä hullumpi ollutkaan eikä kustannuksiltaan silppurikorjuuta kalliimpi.

 Kuljetimme paalit pelloilta navetalle, jossa ne käärittiin tuubiin. Tämä rehun kuljettaminen oli paaleissa tehokkaampaa kuin silppurirehun kuskaaminen. Meillä kun pellot ovat hajallaan ja matkat pitkiä, kuljetuksen tehostuminen oli meidän tapauksessa merkittävä asia. Ja tästä JIIWEEn aloitukseen... Paalivaunussa pitää ainakin olla kunnollinen rengastus mikäli sillä kerätään paalit pellolta. Noita Agrikymin tuotteita olen käynyt joskus Kouvolassa ihmettelemässä, eivät ollenkaan huonon oloisia.

Eiköhän se tässä talven mittaan selviä, kuinka työlästä paalien käsittely on. Aivan varmasti se on hitaampaa kuin silppurirehun jyrsiminen laakasiilosta, mutta tässä vaiheessa on kuvitelma, että paalit saisi vaunuun kohtuullisella työllä. Jos halkaisisi tuubin päältä muovin sekä verkon, pysyisiköhän paali yhtenä kappaleena jos siitä ottaisi pihdeillä kiinni ja muovi+verkko jäisi maahan??? Jos homma onnistuu, tiedä vaikka paalattaisiin rehut toistekin  :)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 29.08.09 - klo:22:05
Näkyy taas olevan usiampaa eri mieltä rehujen tekemisistä ja säilyttämisistä, vaikka kyse olikin oikeesti paalikärryistä...

Jonkun vuoden on ollu M-trailerin kärry käytös. Taitaa olla tehty jonkun sortin kuorma-auton rungosta, joskin telin taka-akselis on vaan "ykköspyörät", vaikka eipä tuokaan oo haitannu. Oikeestaan ennemminkin hyötyä, kun parantaa ketteryyttä ykköspyörän haratessa vähemmän vastaan. Etutelillä on normaalit alkuperäiset rumpujarrut hydraulikäyttöisinä ja jarrutusteho suoraan sanottuna hirveä. Siis oikeasti niille on tarvetta vain kuormattuna, kun tyhjänä ja olkipaalikuormalla tulee vaan turhan helposti tiehen mustaa raitaa.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: paali-inssi - 29.08.09 - klo:22:59
Milläs periaatteella toi keskuksen vaunun pihti oikeen toimii kun tossa näytöskuvassa se on ihmeellisessä asennossa ???. Onkos tää tuotu suuren veden takkaa vai mistä??? näyttäs olevan värit siihen malliin?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 29.08.09 - klo:23:10
Paaleihin voidaan ajaa kummasta suunnasta tahansa, mutta yleensä järkevää ajaa paalaus koneen kanssa samoin päin koska pelto silloin tasaisempi ja avo oja pelloilta keruu helppoa.

Ajeetaan paaliin kiiinni, paali nostetaan ilmaan, se käännetään pihdillä ilmassa oikein päin, ja samantien kyytiin.

Siinä on siis erittäin pätevä kääntö ominaisuus joka mahdollistaa erittäin monesta suunnasta paaliin ajon, jopa kulmittain. Ja paali käännetään aina ilmassa. Ei missään vaiheessa paalia vieritetä maata pitkin eikä näin ollen liikaannu huonoissakaan oloissa. Myös tämä mahdollista muovi paalien keruun ehjänä!!! Patentoitu kääntö systeemi.

Kaikki muut markkinoilla olevat vaunut ovat ihan "perinteisiä haarukka lastaus systeemeitä" paaliin ajetaan poikki päin ja kyytiin, eli se joudutaan "liuttamaan paalin alle" tässä sellaista ei tehdä. ja muilla joudutaan ajamaan poikkipäin paaliin? Mitens teet avo oja pelloilla? tai kun paalauskone on juuri tullut eikä viitsisi karhojen yli ajella.? ja pelto on usein paljon mökkyisempi poikkipäin....

Myös 600/50/22,5 renkaat ovat riittävät kantamaan kärryä vähän kosteimmissakin oloissa nurmella...

Ja kone siis täysin sähköohjattu jokaiselle toiminnolle.....

Ei ole tuontikoneita.......



Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: paali-inssi - 30.08.09 - klo:21:01
Onkos täällä Suomen markkinoilla muita paalivaunuja joilla voi itse lastata paalit kyytiin? Noi tempot ja muut tukkikärryt ei paljon kiinnosta jos rupee ajattellee et yhellä rakvaattorilla pitäs pärjätä jossa ei oo etukuormaajaa. Mites muuten tosta keskuksen vaunusta noi paalit saa pois kyydistä, onkos siinä joku kippisysteemi vai mikä? Ittellä ois joku rapiat 1500 paalta ajettavana muutaman kilometrin säteellä ja jotakin pitäs keksiä?? Mites toi tuubihomma,  missä vaiheessa se tulee kannattavaks? Eiku viisaita neuvoja!!!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 31.08.09 - klo:00:14
vaunussa on patentoitu "taittuva aisa" eli saa kärryn nokan maahan asti ja silloin perä on n:1,5 m korkeudella ja toisinpäin eli perä on maassa ja etupää korkealla. purkualusta voi siis olla millä korkeudella tahansa. Ketjuvetoinen puskin työntää paalit maahan perän kautta, ja perän ollessa silloin "haluamallaan"tyhjättävällä korkeudella. Useimmiten siis maan pinnassa.

Samaa ketjuvetoa ja puskinta käytetään siis täytössä ja tyhjäyksessä. Puskin on halutessaan erittäin nopea liikkeinen, 10 m tyhjäys / työntö matkaan menee 15 sek jos niin haluaa. Ja kaikkki on suunniteltu niin että toimii 40 litran pumpuilla ja isoilla pumpuilla.... ja noilla vahemmillakin kalustoilla ripeästi, missä litrat useasti alkavat nyky koneille loppua kesken....

Voit laskea tuubituksen näin.  Laske n:2-2,5 eur säästöä muovissa per paali. (verrattuna perinteiseen käärintään)

1500*2,5 = 3750 eur säästöä muovikuluissa per vuosi.
Tuubikäärin kestää helposti 10 v / 50 000  ilman mitään remonttia.
On kuitenkin melkoisen yksinkertainen ja pätevä kampe.

10*3750 = 37500 euroa muovi säästöä 10 vuodessa????

Paalin laadusta tms ei tosiaan tarvitse tinkiä, vaikka täällä on jotkut niin väläytelleetkin....... Se on kuitenkin asia mikä ei saa huonontua koskaan jos yritetään kehittää toimintaa.....

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 31.08.09 - klo:00:27
Ja Anderson paalikärry poimii paalit kyytiin ja syöttää ne SUORAAN (!) tuubikäärimelle - ilman välivaiheita.


http://www.konefarmi.fi/index.php?48

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: arzyboy - 31.08.09 - klo:07:13
Tuo kärry vaikuttaa ja paljon paremmalta :) Hyvä kun saa suoraan kiinni käärimeen. Jää turhat nostelut pois.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Vastaranta - 31.08.09 - klo:09:07
Ja Anderson paalikärry poimii paalit kyytiin ja syöttää ne SUORAAN (!) tuubikäärimelle - ilman välivaiheita.


http://www.konefarmi.fi/index.php?48



Saakohan kuljettaa paaleja tiellä? Eikös se mene väkisinkin leveäksi, kun kaksi jonoa rinnakkain?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 31.08.09 - klo:09:17
Saako tuolla kärryllä ajettua talvella suoraan tuubista kotiin tavaraa? tai pellon reunalta paaleja? Ehjinä?

Täytyy ajaa poikkipäin paaliin, ei onnistu avo-ojapelloilla?

-------------------------------

Käärin ja kärry toimivat ilmeisesti samana pakettina, ilman kärryä et voi kääriä käärimellä? ENtä jos jompaan kumpaa tulee vika? toimii ainoastaan pakettina?

Ja aika pienet renkaat 14 paalille?

-------------------------------

Konetta en ole käytössä nähnyt, kommentoikoon se ken tuosta tietää



Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 31.08.09 - klo:13:10
Saa ajettua aivan samalla (talvella) tapaa kuin muillakin paalikärryillä. Miksei saisi?

1010 Elho - 7000 sarjan Kvernelandit ja muut "haarukkakoneet" - niillähän on ajettu maailman sivu paaleja avo-oja pelloilta jne. Miten tämä Andersson nyt poikkeaa niistä?

Uusi-Lampi, milläs sä käärit jos Tuubikäärijääsi tulee vika? Korjaat tuubikäärimen/tai katselet tilalle sijaiskoneen, eikö? Anderssonilla joutuu tekeen ihan samat toimenpiteet.

Ps. renkaita saa isompia.


...järki käteen.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 31.08.09 - klo:13:26
ja muovi kestää kun liutat haarukan paalin alle? ei riko muovi paalia? vai onnistuiko sillä muovi paalien ajo combi koneen jäljiltä? hmm.... tämä on nähty ja koettu tieto.... Käy kokeilemas??

No tulen katsomaan ku keräätte 16 m kapealta sarkapellolta paaleja, turvepohjainen pelto ja sataa vettä? ensikertalainen heinä tai raiheinä??? Tuolla haarukalla rikkomatta paaleja ja liuttamatta niitä maata pitkin?? toki onnistuu sillei että käännetään se paali maassa mutta ei ole hygienia taso ihan samaa luokkaa märillä keleillä ja turve mailla???

Jos mun paali vaunuun tulee vika, käärin toimii itsenäisesti ja nomaalisti traktorilla lastaten. Tai muulla kärryllä ajaen, Jos käärimeen tulee vika voidaan silti paaleja ajaa sillä välin jonoon maahan kun korjataan käärin.

Eivät ole millään tavoin riippuvaisia toisistaan toiminnoissa.

Huippu vehkeisiinkin tulee joskus vikaa..... Juuri fendt sammuksiin ja toivoa että sähköt taas alkaa toimia.........
----------------------------------------------------------
Odotan mielenkiinnolla kun tuo vaunu rengastetaan vastaavalle kantavuuden omaavalle rengastukselle??

Ja aika leveä tulee kun kaks 165 cm paalia tulee vierekkäin? vai onnistuuko?  3,4 m kun pakko olla välit paaleissa.

ps: Työnäytöksessä kuivalla pellolla tehty testi kun ei kerro kaikkea. Ja varsinkin kun kääritään ja kerätään olkipaaleja tuubiin :)
Tietäisit sinäkin jos olisit tehnyt oikeasti rehua...........

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 31.08.09 - klo:21:27
Jaaha - pari huomiota nopeasti:

1. Kone valmistetaan Kanadassa, jossa on ihan yhtä pehmeitä peltoja kuin suomessa. Iltamasto-olosuhteet aivan samat kuin täällä. Koneita tehdään tiettävästi yli 50 kpl joka vuosi (ja huom. saa John Deere tuotemerkin alla, jos joukossa JD:n ystäviä).  ;D
Että niitä koneita on varmasti testattu jo muuallakin - kuin työnäytöksissä.
2. Koneethan valitaan olosuhteiden mukaan? Jos on erittäin hankalat olosuhteet - välttämättä
tuubivaunukäärin ei ole paras vaihtoehto? Mutta ihan varmasti, jos U-L:n paalikärryllä pystyy työskentelemään - pystyy myös Andersson yhdistelmällä!
3. Miksi ostaa kallis kärry vain paalien siirtelyyn? Pelkkiä paalivaunuja vain siirtelyyn on markkinoilla useita (halpoja). Ennemmin kannattaa hakkia kaksi (halpaa) paalikärryä + kaksi traktoria (näitä on) JOTKA MOLEMMAT HAKEVAT LOHKOLTA PAALEJA JA SYÖTTÄVÄT TUUBIKÄÄRINTÄ - tehojahan koneessa riittää!
Mitä järkeä on yhdellä kärryllä hakee paalit laskea ne maahan (ja taas lastata erillisellä koneella tuubikäärimelle)?
4. Jos Anderssonia on yhtään tutkinut - sen korjaamiseen yleensä riittää pajavasara - kyseessä melko yksinkertainen kones.

Ps. tästä kirjoituksesta minulle ei maksettu euroakaan ja muutenkaan en kommentista mitään hyödy...muutakuin väittelyn ilon  8)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: paali-inssi - 31.08.09 - klo:22:42
noniin poijjaat nyt rupes tietoo ja väittelyä asiasta olemaan. Mites tolla andessonnilla muovitetut paalit puretaan ehjänä maahan kun puottaa noin korkeelta. Mitenkähän tolle kärrylle käy kun heittää 14 kpl 1500 kilosia paaleja kyytiin ja tommoset sirkkelinterät alla ei taitas olla meikäläisen peloille mitään asiaa!! Pehku ja kuivaheinän teossa varmaan ihan hyvä yhistelmä olis mutta toi rehuhomma kyllä vähän arveluttaa??
Jäi vähän epäselväksi että miten tolla sarkapellolta saa paalit kyytiin, kun ne paalit on "väärässä asennossa". Onkos näitä käytössä jo jossakin päin valtakunnassa ois kiva nähdä luonnossa miten ne toimii, siis molemmat keskuksen ja anderssonni laittakaapa vinkkiä!!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 31.08.09 - klo:23:22
Andersonin kotisivuilla on muistaakseni video, kuinka lastaushaarukka kääntää näppärästi paalin oli se mitenpäin tahansa...renkaista homma ei jää kiinni. Jos Konefarmi tekee laittaa normi seosrehuvaunuun ajovarusteet (muuttaa ajettavaksi) - nii kyllä ne pyörävarustuksenkin tekee "tilauksen" mukaan. Soitto vaan H.lle niin alko pyörävarustus järjestymään.  ;D
Ja mitä itse olen nähnyt paalikärryjä - mielestäni anderssonissa on melko leveät renkaat vakiona.

jos oikein muistan 12 paalia on minuutissa muovissa - siis kun A:n vaunu ajetaan käärimeen kiinni..

Googleta! Tai soita maahantuojalle ja pyydä esittely - linkkejä en nyt muista - pitää sitä myyjillekin jotain hommia jäädä ..kele  ;D

Hattulassa on (minkä minä tiedän) A:n vaunutuubi käytössä...keskuksella taitaa olla 0 kpl?

Muovitettujen paalien ajoon A - soveltuu huonosti, siis tämä vaunutuubikäärin. MUTTA A.LLA ON MYÖS PAALIEN KULJETUKSEEN SOVELTUVIA ITSELASTAAVIA VAUNUJA myös valmistuksessa - netistä löytyy, mutta mun mielestä pelkästään semmosessa ei ole paljon järkeä...siis maksaa itselastaavasta paalivaunusta hunajaa...tr. + etukuormain x 2 - niin homma sujuu tai a:n tuubivaunu, joka kerää ja laittaa tuubiin yhdellaä ajolla koko työvaiheen. Vieläkään en ymmärrä, miksi ostaa kallis itselastaava kärry - jolla vaan kuljetetaan paaleja???

Ei aiheesta enempää - päättäkää jokainen itse ja käykää katsomassa paikanpäällä miten homma oikeesti toimii. Ei kannata nettikeskusteluitten pohjalta valintoja tehdä - moni kehuu omaansa(monella on omat itressit kehújen takana).

 :)

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 01.09.09 - klo:00:16
Odota nyt veikkonen hetki että kaikki tulee aikanaan..... Ei niitä paaleja tosiaan kannata pakosti laskea maahan niin että ne siitä kuormaajalla nostellaan.

Noi Wo: n tiedot oli kuin suoraan esitteestä ja viedeosta tutkittu, ehkä jopa nettiä selattu ja googletettu... heh

Ja On se kärry mulla Tammikuusta asti ollut kun laitoit tuohon että 0 kpl on ajossa.... Kärryjä itse asiassa on jo ensimmäinen sarja tehty ja jaettu.

Jos jotakuta kiinnostaa niin teen mielelläni näytöksen kärryillä omilla pelloillanikin..... vaikka viestiä jos siltä tuntuu.

Kärryt kun ovat kalliita niin niille kannattaa hakea mahdollisimman paljon työtä ja käyttö mahdollisuuksia, saadaan näin ollen se tuottavaan ajoon eikä vaan pelkkänä tuubin lastaus koneena.'

Noi jenkkilässä kuvatut videot ym tiedot ei tosiaan kerro paljon suomi oloista ja töistä täällä..... lähes kaikkiin sieltä tuotaviin koneisiin joudutaan varustetaso muuttamaan, joten ei sielä nyt ihan olosuhteet ole lähelläkään, tai sielä on jotenkin totuttu tekemään asiat toisella tapaa....

Juurikin näin on asia että moni joka täällä kehuu, onkin myyjä hyvän nimimerkin takana..... ja saattaa olla nimimerkki aika tuore ja vaihtua usein :)

Käyttäjät ja töitä tekevät yleesä osaavat kertoa miten asiat menevät ja toimivat..... esitteen lukijoille pitäisi olla oma palsta..... sen voisi ratkaista esim niin että tänne voisi vaikka alun perin kirjautua vaan vaikka omalla tilatunnuksella.
Jäis tämäkin väitttely silloin pois :)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 01.09.09 - klo:00:43
Minkä takia yrityksillä on esitteet, videot ja nettisivut - tuskin niiden tutkimisessa mitään pahaa on?
päinvastoin. Informaatiotahan siellä jaetaan.

Toiseksi anderssonilla löytyy myös itselastaavat paalikärryt - kuten aikaisemmin mainitsin, jos sellainen on tarpeen hankkia.

Maantieteellisesti "jenkkilä" ja Kanada poikkee toisistaan hieman? Wikipediasta saat lisätietoa  ;)
- siis nettiä selaamalla.  ;)

Ilmasto (lainaus)
Ilmasto muistuttaa Suomen ilmastoa, mutta äärimmäiset lämpötilat ovat tavallisempia.

Ihan samalla lailla andersonin maahantuojalta saa näytöksen/käyttäjiltä kokemuksia jne.

Paljonko sinulla on kokemuksia andersonista? Kun tuota käyttäjä "statusta" niin painotat? Jos ajaa yhden merkin koneella - arvostella voi muita, mutta loppupeleissä - sehän on vain arvostelua, ilman kokemuspohjaa?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 01.09.09 - klo:00:45
..ja nyt jätän lopun maahantuojan/myyntimiesten tehtäväksi. Tehkää valintanne, olen oman näkemykseni asiaan tuonut.  ;)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 01.09.09 - klo:01:07
anderssonista ei siis kokemusta.... ja tarkoitin nimen omaan että kunkin merkin käyttäjiltä hakea kokemuksia eikä myyntimiehiltä... ne lukee esitteestä yleensä asiat.

Toki on poikkeuksiakin jotka osaavat itse tehdä koneilla töitäkin, toki heitä näkee näytöksissäkin sitten ajamassa, ja tietävät tosiaan mistä puhuvat.

Monelta merkiltä löytyy itselastaavaa kärryä, mutta kuka haluaa lyödä rahansa kiinni ja tilata sellaisen netti kuvan perusteella? Kyllä se pitää olla jo tuontiohjelmassa ja voida esitellä isännälle  että päätöksen pystyy tekemään, eli turhaan vouhotat mitä rapakon takana on, ne ei ei ole siis täällä. Tai jos kuljetat isännän sinne näytökseen?

Ja kuten edellinenkin niin tästä en saa palkkaa... ihan sonneja joudun työkseni kasvattamaan, mutta haluaisin silti työt sujuvan ja kehittyvän, ja jaan tiedon ja informaation muiden viljelijöiden kanssa.... Oma näkemykseni ei ole pakosti aina oikea, eikä kaikkien mieleen.... ja näyttää osalle olevan koneen väri väärä ja myyjäliike väärässä paikassa liekö johtuu siitä?

Ja täytyypä mennä nyt katselemaan sitä wikipediaa ja tutustumaan ilmastoon :)

ps: jos sielä on äärimmäiset lämpötilat tavallisempia niin saattaapi olla rehu tavallisesti hieman kuivempaa ja keveämpää.....  :)





Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 01.09.09 - klo:16:29
Selvitäs vielä minulle esitteen ja netin selailijalle, että miten muovitettuja paaleja vaalivaunullasi kuljetetaan?

Periaatteessahan tuo ei poikkea kippikärrystä juuri mitenkään. Poistovaiheessahan paalin alaosa hankaa pohjaa vasten + törmää tiputusvaiheessa kumminkin maahan. Mulle joskus opetettiin, että paalia ei kannata paljon "ronkkia" kun siihen muovi päälle on laitettu.

Ja vastaa ihan asiallisesti, kiitos. Ei mtn. esiteläppää/kuka on ajanut eniten traktoria jne.  ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 01.09.09 - klo:17:45
kerron mielelläni!!! Ja esittelen kun tulet näytöksiin katsomaan, tai tilalleni!!!

Paalivaunun pohjalla on iso pinta-alainen muotoon asennettu "kouru" pohja joka vastaa siis todella isolta alalta paalin pohjaan, sanoisinko lähes kolmannes vaipan alasta.

Paalia siis liuutetaan tätä kourua pitkin jossa tietenkin ei ole mitään saumoja tms.... ettei tule jälkiä..... tiputusvaiheessa paali ei törmää maahan vaan luistaa loppuun asti pohjaa / peräläppää pitkin... ja laskeutuu maahan, ihan kuten tuubikäärimissäkin!!!

Vaunun kourussa/pohjassa mahdollisimman pieni kitka ja iso pinta-ala paalia vasten juuri sen tähden ettei muovi vioitu!


Ja on tämä aika kaukana kippikärrystä!!! heh!!! :)




Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 01.09.09 - klo:17:59
Niin tuubikäärimessähän on RULLAT jonka päällä tuubi etenee - ja aina etenemisellä vakiovauhti (hitaasti). Eli menetelmä ei ole esim. kuskin "kytkinjalasta" kiinni. Lisäksi tuubissa paalin reunoissa
ei ole kulmia, jossa ohuelti muovia...

Sorry.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 01.09.09 - klo:19:25
Tuossa ei tarvita kytkinjalkaa,vahvat hydr moottorit (2 kpl)työntää kärryä ja traktoria ja näin ollen se liukuu oikealla nopeudella eteenpäin, ja tyhjäys nopeus siis hidas, ei mikään megavauhti......... sorry.

Normaali Tyhjäys vauhti n: 0,3-0,5 kmh tunnissa. (säädettävissä)
Tyhjäys siis näin ollen kestää 1 min - 2 min

Olki ja verkko paaleja puretaan nopeasti, muovi paalit varovasti ja hitaasti.
Säädetään siis tilanteen ja paalien non mukaan.
(Tarvitessa Opetan kyllä kärryn ostajat käyttämään sitä oikein, älä huoli)

Pohjassa Ei kulmia mihin paalin reunat voisivat vioittua, sorry



Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: palindromi - 01.09.09 - klo:21:30
kuinka toi nhk:n vaunu pelittää rinnemailla? kuinka tarkka se on kippauspaikan suhteen? pitääkö paalijono osua sentilleen oikeaan kohtaan suhteessa käärijään?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: landehande - 01.09.09 - klo:21:31
Idän ihme, Tempo nimeltään ottaa kyytiin neljä paalia.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 01.09.09 - klo:22:27
Niin Anderssonilla voi ihan samalla lailla viedä muovitettuja paaleja, jos periaate on tuo...

Pointti on loppupelissä se, että Andersson tuubikäärimen ja paalinvaunun kytkentä on PATENTOITU, joten Keskus on tehnyt "jotain" siihen väliin...

Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 01.09.09 - klo:22:43
Rinnemailla paalien kyytiin otto ei ongelmaa..... purkaus ylä tai alamäki ei ongelmaa..... myös sivusuunnassa pieni "kallistus" sallitaan koska vaunu ajaa paalit kireälle toisiinsa vasten ja pitävät toinen toisiaan..... mutta ei mitään mahdotonta rinnettä tai kallistusta voi olla sivu suunnassa....

Ei tarvi osua sentilleen, käärijässä on joka suuntaan oleva hakutoiminto joka antaa anteeksi pienet asento virheet.... hakee pituus suunnassa tarvittaessa jopa yli 1200 mm, sivusuunnasa vähemmän, anturit tunnistavat kun paali kohdillaan ja haettu.
--------------------------------------

Juurikin näin, Keskuksen paali vaunu systeemi on jotain muuta kuin mitä on totuutu näkemään, ja eihän samanlaisia patentoituja voisi ollakkaan!!!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 02.09.09 - klo:13:35
Heh, hyvä sä olet kehumaan ...varmaan sillä noutaa tulvan viemän muovitetunkin paalinkin
(se sun paalikärry kun kelluu jne.)  ;D

Edelleen olen sitä mieltä ,että keskuksen menetelmällä vain "kierretään" Anderssonin patenttia.
Ja kaukaa kierretään -  maratonilenkin verran  ;D

Anderssonin ylivoimaa...
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 02.09.09 - klo:20:05
Tota noin... Sekaan mäkin vähän tätä soppaa. Mä vähän epäilen, että käyttötarkoitus ja tarve saattaapi ratkaista enemmän, kumman keruuvaunun asiakas valitseekin. Ainakin näin yhtäkkiä näyttää näiden kahden kärryn kohderyhmä olevan erilainen. Wraptor menetelmä sopinee sellaiselle, jolla ei oo tarvetta keräillä muovitettuja combipaalaimen paaleja pellolta, kun taas tää toinen sopii kaikenlaisten pyöröpaalien keruuseen, jopa talvella rivistä tai tuubista hakemiseen. Wraptor sopinee ensisijaisesti tuubikäärijän ruokintaan, johon se on kaiketi kehitettykin. En nyt tässä rupea sen kummemmin kuitenkaan paremmuuksia ratkomaan. Pidemmillä kuljetusmatkoilla tavallinen etukuormaimella tms. lastattava taas vie pisteet, kun on kysymys varastopaikalta tilakeskukseen kuljettamisesta. On sitten kunkin oma asia, mikä on se raja-arvo tuossa kuljetusmatkassa, jossa eroa alkaa syntymään...
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 02.09.09 - klo:21:14
Haluan vain nähdä miten tuolla kippikärryllä muovitetut paalit kyydistä ehjänä tiputetaan.
Oletko KJL nähnyt kärryn livenä? Kannattaa käydä katsomassa.  ;)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 02.09.09 - klo:22:02
Haluan vain nähdä miten tuolla kippikärryllä muovitetut paalit kyydistä ehjänä tiputetaan.
Oletko KJL nähnyt kärryn livenä? Kannattaa käydä katsomassa.  ;)

A:n oon nähäny näyttelys, tuota toista en - vielä... ;) onhan täs syksyä jäljelllä.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 02.09.09 - klo:22:22
Toivottavasti KF pitää A.lla työnäytöksen syssyllä.

Anderssonin ylivoimaa...  ;D

Jokatapauksessa saatiin Uusi-Jorpakon kanssa hyvä keskustelu aikaiseksi. Tuo mies (tai poika) kannattaisi palkata töihin - myyntitöihin!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 03.09.09 - klo:20:47
En mä ihan poikana itseä enää pidä kun ikää on jo 30+

Kuten jo sanoin tule katsomaan kuinka muovipaalit liikkuu!!! EHJÄNÄ!!
Ja muutenkin paalit liikku vähä toiseen malliin ku muilla koneilla!

Vastaava ANdersson  ollut jo vuoden markkinoilla, miksi ei myytyjä koneita? Tuota Hattulan konetta nyt en ihan pidä myytynä koneena???
Ja paljonko sitäkin vaan on loppupelissä täytynyt kotimassa (suomessa) vielä kehittää että sillä alkaa tehdä jotain? Vai onko kehitys vieläkin kesen....?

Ainakin kun sillä hattulassa ajettiin (jokunen viikko sitten) ja parukkaa tuli pihaan niin sitä ei saanut mennä katsomaan?? Hyvää esittelytyötä??

Paljonkos olet itse ajanut tuolla anderssonilla? oletko ollut edes kyydissä kun ajettu, sen tiedän että samalla pellolla mutta taitaa siihen jäädäkkin, sun tiedot kun ei perustu omaan kokemukseen yhtään. Pelkkiä kuulopuheita noi sun jutut...... Mutta ihan hyvin sä vedät ja moni luulekin että tiedät paalien ajosta jotain...... totuus on usein ihan toinen.... tässä sinunkin tapauksessa.....


Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: sirkussonni - 03.09.09 - klo:21:19
Meitin äiti tekee parempaa ruokaa kuin teitin äidit yhteensä!!!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 03.09.09 - klo:21:28
Meitin äiti tekee parempaa ruokaa kuin teitin äidit yhteensä!!!

Pikkupoika sanoo toiselle: Meidän äiti on parempi kuin teidän äiti...

Niin meidänkin isän mielestä.
vastaa toinen pikkupoika
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: palindromi - 03.09.09 - klo:21:51
minkähintasia on nhk:n vaunut? saako niitä erikokoisina? pystyiskö noukkimaan kanttipaaleja? (lähinnä ruokohelpiä)
entä anderssonin hinta ja saako sitä erikokoisina?
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 03.09.09 - klo:22:49
Vastaan Uusi-lammen puolesta: Kyllä, voi poimia kanttipaaleja isoja/pieniä/muovitettuja/muovin kanssa - jos ei satu olemaan muovia, se kyllä laittaa muovin päälle ja pinoo paalit 6/8/10 kpl:n nippuihin.
+ keittää kahvit.

 ;D

Ok, tää oli vitsi. vähän ehkä mautonkin.  ;)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 03.09.09 - klo:23:17
Meitin äiti tekee parempaa ruokaa kuin teitin äidit yhteensä!!!

Pikkupoika sanoo toiselle: Meidän äiti on parempi kuin teidän äiti...

Niin meidänkin isän mielestä.
vastaa toinen pikkupoika

Meidän isä on tehnyt teidän äidin lapset!
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 04.09.09 - klo:07:40
Eipä siinä muu auta ku heittää lekkeriksi siinä vaiheessa kun ei muuta keksi. Sulla jää aina kummasti joka viestistä vastaamatta asioita, tiedät vastauksen aina yhteen kysymykseen kymmenestä.  Mutta ymmärrän sen, en mäkään tässä muuten kirjoittaisi jos en tietäisi mitä kirjoitan.....

En jaksa lähteä tuohon leikin laskuun ja lapsellisuuten mukaan. Asillisiin teksteihin voin vastailla. Ja yksityisviestillä voi ottaa taas lisää yhteyksiä niin pysytään asialinjalla.

Taisi tämän "vastapelurin" henkinen taso olla alemmalla kuin uskoinkaan, "poju" kun heitti lekkeriksi kun ei muuta keksinyt, eikä muutenkaa ole pysynyt kauheasti asialinjalla, Suomi 24 keskustelupalstalla sun tietomääräsi voisi riittää.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: wo - 04.09.09 - klo:10:57
Niin ja sinä vastalet ns. puolitotuuksilla.  ;)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: skiigge_böy - 05.09.09 - klo:21:30
todellista paalinajoa

http://www.youtube.com/watch?v=eeZXYQwY3TY
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 05.09.09 - klo:21:34
todellista paalinajoa

http://www.youtube.com/watch?v=eeZXYQwY3TY
Epätasaasta makkaraa ja kuvaaja maistiis, ku heilu niin pirusti.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: skiigge_böy - 05.09.09 - klo:21:37
hyvällä ogranisoinnilla voisit itsekkin olla ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: palindromi - 05.09.09 - klo:21:42
innolla odotan tompan vastausta  ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 05.09.09 - klo:23:53
Tän on pakko olla pohjanmaalta ;) ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 06.09.09 - klo:09:09
Tän on pakko olla pohjanmaalta ;) ;D


 Ei ole pohjanmaalta.
 Kantorekkaa halvemmpaa kuljetustapaa ei ainakaan kyseilsellä tilalla tullut vastaan. Tiet todella mäkisiä ja pellot hajallaan ja rehut halutaan kotomäelle tuubiin.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 06.09.09 - klo:09:47
Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: junttieinari - 06.09.09 - klo:10:50
Kantorekkaa halvemmpaa kuljetustapaa ei ainakaan kyseilsellä tilalla tullut vastaan. Tiet todella mäkisiä ja pellot hajallaan ja rehut halutaan kotomäelle tuubiin.

Mites noi paalit pellonreunaan tuodaan? Ei kait rekalla sentään pellolla ajeta? Näyttää aika kärsineiltä nuo paalit tuon käsittelyn jälkeen.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: KJL - 06.09.09 - klo:11:37
Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..
Joo ja kotomarkilla pitää olla rutkasti lääniä, että saa nämä pötkylät sinne mahtumaan. Paaleja voi edes pinota!  :D

Siitä lähäretähän, jotta lääniä piisaa kotomarkillaki. Saapi deep throat karehtia oikeen kunnolla niinku tapanansa on.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: skiigge_böy - 06.09.09 - klo:12:09
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 06.09.09 - klo:12:13
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o
Paaleja ajetaan sitten kun on aikaa, eli talvella. Suomen lyhyt kesä ei riitä paalinajoon, 2000 rullaa 50 kilometrin ympyrässä 8)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 06.09.09 - klo:13:48
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o
Paaleja ajetaan sitten kun on aikaa, eli talvella. Suomen lyhyt kesä ei riitä paalinajoon, 2000 rullaa 50 kilometrin ympyrässä 8)
  Kallista täpinöintiä. ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: oltsik - 06.09.09 - klo:13:51
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o

Eikö paaleihin tule säilyvyysongelmia? Tuubi näyttää ainakin aika epätasaiselta (kymmenien senttien heittoja halkaisijassa) ja luulis että tolleen kun pihdeillä nostellaan ja käytännössä riiputetaan paalia niin sinne paalin siälle pääsis ilmaa...
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: JIIWEE - 06.09.09 - klo:23:14
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o
Paaleja ajetaan sitten kun on aikaa, eli talvella. Suomen lyhyt kesä ei riitä paalinajoon, 2000 rullaa 50 kilometrin ympyrässä 8)
Rekka kuljettaa paalit pellonreunalta  tilalle ja nostaa  ne suoraan käärimelle . Koko lysti maksaa 3.5 euroa per paali. Melko tehokas saa olla ettäpystyy tekemään sen edullisemmin.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 07.09.09 - klo:00:15
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o
Paaleja ajetaan sitten kun on aikaa, eli talvella. Suomen lyhyt kesä ei riitä paalinajoon, 2000 rullaa 50 kilometrin ympyrässä 8)
  Kallista täpinöintiä. ;D
Kieltämättä ainakin yhteiskunnalle, meinaan yli 200 tonttua 8)
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 07.09.09 - klo:00:18
[Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..


siis hä......käytätkö sä sit lehmät pellolla paalilla syömässä??? paalit on jokatapauksessa tuotava kotomarkille, ja matka on aivan sama ajatko ne talvella vai suoraan paalaimen perästä :o
Paaleja ajetaan sitten kun on aikaa, eli talvella. Suomen lyhyt kesä ei riitä paalinajoon, 2000 rullaa 50 kilometrin ympyrässä 8)
Rekka kuljettaa paalit pellonreunalta  tilalle ja nostaa  ne suoraan käärimelle . Koko lysti maksaa 3.5 euroa per paali. Melko tehokas saa olla ettäpystyy tekemään sen edullisemmin.
Kyl määki ajattaisin, jos joku tolla hintaa tois kotio..
40 kilsaa 22 paalia 3 tuntia 77 ekua=25 euroa tunti, aika huonoo hommaa paalinajo mulla..
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: renki68 - 08.09.09 - klo:09:33
Kun rehut ajetaan kotomarkille, paalin edut hukataan..
Kannattais harkita noukkaria tai tarkkuussilppuriurakoitsijan käyttöä..

Meinaatko että noukinvaunu kerää pellolta rehua ja rekalla ajetaan sitä mukaa navetan pihalle siiloon/aumaan?
Tuolla tyylillä eräs tila teki rehunsa kesällä ja hyvin onnistu.
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: palindromi - 24.10.09 - klo:20:10
nostetaanpa esille  ;D
Otsikko: Vs: paalikärryt
Kirjoitti: Poikapoloinen - 06.01.10 - klo:12:01
Kantoauto ajamaan paalit niin elämä on laiffia sen jälkeen;)