Lue sivut 99 ja 100
10.4.3.5 Johtopäätökset asiakirjanäytöstä
398. Kilpailuviraston asiakirja-aineisto, erityisesti Valion toimitusjohtajan
sähköposti 14.2.2010, osoittaa selvästi ensinnäkin sen, että keväällä 2010
Valio omaksui strategian, jonka tarkoituksena oli lopettaa perusmaitojen
raaka-aineena käytettävän raakamaidon tuonti Ruotsista laskemalla
perusmaitojen hinnat ja pitämällä ne tasolla, joka johtaa kilpailun vastaiseen
markkinoiden sulkemiseen.
399. Toiseksi, aineistosta käy myös yksiselitteisesti ilmi, että Valion tarkoituksena
oli saavuttaa erittäin merkittävä, prosentin
markkinaosuus vuoden 2011 loppuun mennessä, jonka jälkeen yhtiö pystyisi
kannattavasti nostamaan hinnat takaisin "vanhoille tasoille".
213 Valion tarkoituksena
oli toisin sanoen palauttaa perusmaitojen hinnat tasolle, jolla ne
olivat ennen Arla Foodsiin fuusioituneen Arla Ingmanin tuloa markkinoille.
Valion tavoitteekseen asettaman prosentin
markkinaosuuden saavuttaminen olisi merkinnyt sitä, että Arla Ingman olisi
marginalisoitunut pieneksi alueelliseksi toimijaksi tai poistunut kokonaan
markkinoilta. Valion tavoitteena oli myös se, että Arla Ingmanin
markkinaosuuden putoamisen myötä yhtiön sopimustuottajat siirtyisivät
valiolaisiin osuuskuntiin.214
400. Tavoitteisiinsa päästäkseen Valio alensi perusmaitojen hinnat 1.3.2010
tasolle, jonka tarkoituksena oli tehdä Arla Ingmanin toiminta
kannattamattomaksi. Kun maaliskuussa toteutettu kertaluonteinen hintojen
lasku ei tuottanut toivottua tulosta riittävän nopeasti, Valio teki 25.3.2010
yksinomaan SOK:lle suunnatun lisäalennustarjouksen, jonka ehtona oli, että
S-ryhmä lisää perusmaidon hankintojaan Valiolta. Valion tarkoituksena oli
211 Liite 62, Valion johtoryhmän pöytäkirja 23.8.2010, kokouksessa käsitelty diaesitys "Hintanäkymät 2011". 212 Liite 63, Valion johtoryhmän pöytäkirja 23.11.2010. 213Liite 2, Valion toimitusjohtajan sähköposti 14.2.2010; Liite 59, Valion myyntijohtajan sähköposti 4.3.2010. 214 Liite 60, Valion johtoryhmän pöytäkirja 22.-23.3.2010, kokouksessa käsitelty diaesitys "Ylläs 2010".KILPAILUVIRASTO 104
(151)
Konkurrensverket JULKINEN
liikesalaisuudet poistettu
Dnro 478/14/2010
20.12.2012
aiheuttaa sekaannusta ostokentässä ja tarjota lisäalennuksia aikataulussa, joka
lisää kilpailun vastaisen markkinoiden sulkemisen todennäköisyyttä.
215
401. Kilpailuvirasto toteaa, että sen esittämä asiakirja-aineisto kokonaisuudessaan
osoittaa, että Valion hinnoittelun tavoitteena on keväästä 2010 lähtien ollut
markkinoiden sulkeminen kilpailun vastaisesti yhtiön oman perusmaitoliiketoiminnan
tuloksen uhrauksen kustannuksella. Samaan aikaan kun Valio
alensi perusmaitojen hinnat tasolle, joka ei kattanut enää toiminnan
muuttuvia kustannuksia, yhtiö varautui omassa toiminnassaan tehokkaan
kilpailun poissulkeutumiseen sekä ruotsalaisen maitoraaka-aineen
maahantuonnin loppumiseen ja suunnitteli tulevia hinnankorotuksia erittäin
huomattavan markkina-aseman saavuttamisen jälkeen.
402. Kilpailuviraston edellä siteeraamat asiakirjat, kuten Valion toimitusjohtajan ja
myyntijohtajan sähköpostit, ovat yhtiön ylimmän johdon laatimia.
Toimitusjohtajan sähköposti, jossa kuvataan yhtiön hinnoittelustrategiaa, on
toimitettu päätöksenteosta vastaaville ylimmille toimielimille, hallitukselle ja
johtoryhmälle osana yhtiön virallista päätöksentekoprosessia.
Syrjäyttämistarkoitusta ilmentäviä asiakirjoja, kuten tavoitetta
prosentin markkinaosuuden saavuttamisesta ja Arla Ingmanin
tuottajien siirtymistä valiolaisiin osuuskuntiin sekä analyysiä siitä, miten
ruotsalaisen maidon tuonti pystytään torjumaan, on käsitelty myös Valion
johtoryhmän kokouksissa sekä yhtiökokouksessa, mikä korostaa niiden
luonnetta yhtiön strategisena valintana ja johdossa tehtynä linjauksena.
Kilpailuviraston edellä siteeraamat asiakirjat sisältävät yksilöidyn, yhtiön
ylimmän johdon linjaaman, strategian, sen perustelut ja konkreettisen
toimintasuunnitelman siitä, miten ja millä keinoin Valio tulee sulkemaan
Suomen perusmaitojen markkinat kilpailun vastaisesti.
403. Edellä todetun perusteella Kilpailuvirasto toteaa, että sen hallussa on
luotettavat ja yhtäpitävät todisteet Valion aikomuksesta poistaa tehokas
kilpailu perusmaitojen markkinoilta Suomesta.2