Jostakin se valtio joutuisi nappaamaan veroa, jos polttoaineet häviäisivät kokonaan. Et jos 8 miljardia kerätään liikenteestä veroa ja polttoaineveron osuus on se n. 2,7 miljardia, jostain se korvaava massi olisi varmaan hyvä keksiä.
Käytön mukaan verotus tarkoittaisi kauheasti dataa, byrokratiaa ja valvontaa. Autottomat ei varmaan kovin mielellään ala talkoisiin, jotta autoihin saataisiin halpaa sähköä. Jos taas sähkön hintaa nostettaisiin siksi, että saadaan hommattua energiaa ja korvattua polttoaineveroa, omilla sähköillä ajelu lisääntyisi varmasti.
Jos polttomoottoriautoja valmistetaan vielä tulevaisuudessa, polttoaineen voisi tehdä uusiutuvasta kotimaisesta energiasta ja se loisi uuden teollisuuden alan. Tulisi työpaikkoja ja sitä kautta verotuloja. Tietyillä tahoilla Suomessa tosin ei ole mitään intressiä valtioiden olemassa oloa kohtaan. Siksi globaali talous tarkoittaa näille sitä, että kaikkialla muualla tehdään, mutta ei vahingossakaan Suomessa. Suomi ei ole globaali.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.