Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: GTS - 16.12.15 - klo:16:50
-
Vissiin jokin kosketusnäyttöpuhelimiin verrattava villitys traktorimaailmassa nuo monitoimikapulat nykyään? Samasta tatista toimii hydrauliikat, pikavaihteet, suunnanvaihdot yms. Tjsp?
Onko ne oikeasti muka parempi ratkaisu kun hieman vanhemmat hydraulivivut ja painonapit? Käytännön kannalta kun miettii että pääsääntöisesti työkoneet on takana mutta tuo kapula kuitenkin voimakkaasti etuviistossa. Mihin tällä ratkaisulla on pyritty? Vähentämään selän kiertymistä kun enää ei käsien tarvitse kääntyä taakse päin kurkottelemaan vinttoja? Ainoastaan tarvitsee vääntää niska nurinpäin ja käsi pysyy tiukasti kapulassa. :D
-
En tykkää ite ainakaan noista monitoimikahvoista, analookiset hallintahanikat on pop.
-
Päisteautomatiikkaa, jossa käytetään hydrlohkoja ei oikeinvoi toteuttaa inman sähkölohkoja.
Nuffissa toki looginen nostolaitteenvipu ja sopivassa paikassakin vielä.
-
Vissiin jokin kosketusnäyttöpuhelimiin verrattava villitys traktorimaailmassa nuo monitoimikapulat nykyään? Samasta tatista toimii hydrauliikat, pikavaihteet, suunnanvaihdot yms. Tjsp?
Onko ne oikeasti muka parempi ratkaisu kun hieman vanhemmat hydraulivivut ja painonapit? Käytännön kannalta kun miettii että pääsääntöisesti työkoneet on takana mutta tuo kapula kuitenkin voimakkaasti etuviistossa. Mihin tällä ratkaisulla on pyritty? Vähentämään selän kiertymistä kun enää ei käsien tarvitse kääntyä taakse päin kurkottelemaan vinttoja? Ainoastaan tarvitsee vääntää niska nurinpäin ja käsi pysyy tiukasti kapulassa. :D
On 8)
-
Tätä asiaa kysyvät ei ole ikinä edes ajaneet uusilla traktoreilla. ;D
-
Tätä asiaa kysyvät ei ole ikinä edes ajaneet uusilla traktoreilla. ;D
Onko ne uudet traktorit jo niin hienoja ettei taakse tarvitse katsoa enää ollenkaan? :-X Mun fysiikkani ainakin on niin rajallinen että pää kääntyy vain 90 astetta molemmille puolille ja jos tuota enemmän täytyy kääntyä niin sitten täytyy kiertoliike löytää joko selkärangasta taikka penkistä. Tai molemmista. Tuolloin jos tuo monitoimikapula on kiinteästi paikallaan, jää se tarpeeksi kauas ollakseen ergonominen työskentelyasento.
Toisaalta toki parinkymmenen vuoden päästä on automaattiset biokaasukäyttöiset traktorit joten se on aivan se ja sama millaisia traktoreita tällä hetkellä myydään. :D
-
Jos on sellainen homma missä katotaan paljon taaksepäin niin penkkiä käännetään muutama kymmenen astetta oikealle ja tällöin toi kahva kääntyy mukana ja ergonomia on tietenkin taas kohdallaan.
-
Mä katon peileistä tai näytöstä, jos peräkonetta joutuu enemmän suraamaan.
-
Penkkiä kun kääntää oikealle niin polkimet ja ratti jää ikävästi huonoon asentoon, niiden pitäisi myös kääntyä saman verran mukana.
Muuten päivästä tulee todella pitkä istua kierossa koko päivä.
On toki paljon koneita joita ei tarvitse seurata tai sitten voi kattella television kuvaputkelta mitä siellä takana tapahtuu, mutta on myös laitteita jotka vaatii jatkuvaa seurantaa.
-
Penkkiä kun kääntää oikealle niin polkimet ja ratti jää ikävästi huonoon asentoon, niiden pitäisi myös kääntyä saman verran mukana.
Muuten päivästä tulee todella pitkä istua kierossa koko päivä.
On toki paljon koneita joita ei tarvitse seurata tai sitten voi kattella television kuvaputkelta mitä siellä takana tapahtuu, mutta on myös laitteita jotka vaatii jatkuvaa seurantaa.
Näytöt ja kamerat on hyvä lisä traktoriin, oli sitten uusi tai vanha. Portaattomalla kun ajelee kahva-ajolla niin ei tarvitse polkimiakaan. 8)
-
Piennarmurskaimen ajoa helpottaa melkoisesti kun on ajo ja hydrauliikat samassa kahvassa.
-
Se on vaarana, Nykyisännät alkavat nähtävästi kohta kärsiä pullakätisten johtaja-herrojen eli
narrien taudista, eli toimistoselkäviasta ja hiiriranteesta.
Jalat surkastuvat, lihakset kuivavat. Sitten pitää ostaa se kunnon käyttökanki sinne fitness-salille
ja alkaa siellä ponnistelemaan.
-SS-
-
Se on vaarana, Nykyisännät alkavat nähtävästi kohta kärsiä pullakätisten johtaja-herrojen eli
narrien taudista, eli toimistoselkäviasta ja hiiriranteesta.
Jalat surkastuvat, lihakset kuivavat. Sitten pitää ostaa se kunnon käyttökanki sinne fitness-salille
ja alkaa siellä ponnistelemaan.
-SS-
Kaukana on jo synkronoimattoman välikaasu-tuplapoljenta-ajat.... ;D
Miten on 40-vuoden päästä näitten tsoikkarikoneiden laita?? Hapettuneet piirilevyt ja pölyttyneet lämmön raiskaamat IC-piirit aiheuttavat masinistien surkastuneille pullakäsille tinajumppaa?
-
Miten on 40-vuoden päästä näitten tsoikkarikoneiden laita?? Hapettuneet piirilevyt ja pölyttyneet lämmön raiskaamat IC-piirit aiheuttavat masinistien surkastuneille pullakäsille tinajumppaa?
Mitä väliä? Nehän vaihdetaan kuitenkin 5v välein uuteen.
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
-
mutta melassahan on jo huoletuttu noista ykspuoleisista rasitusvammoista... alka jo ekat olemaan kunnostuskierroksissa. liekö sitten hyvä asia kun nuo äsken 15 kesäiset alkaa tippua eläkkeelle nivelvaivojen kanssa jo 25 sina? toisaalta noissa joissan merkeissä on nuo hajasijoitus kyllä viety aikas pitkälle, kattelin hitekkiä tuossa puuron lomassa ja kyllä siinä on säkillä heitelty nappia ja potikkaa...
-
Miten on 40-vuoden päästä näitten tsoikkarikoneiden laita?? Hapettuneet piirilevyt ja pölyttyneet lämmön raiskaamat IC-piirit aiheuttavat masinistien surkastuneille pullakäsille tinajumppaa?
Mitä väliä? Nehän vaihdetaan kuitenkin 5v välein uuteen.
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Sieltä se kopea isun kukkaroa käyttävä kotapoika taas huutelee asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. ;D
Vähän kun matkahuollon paikallisjakelia menis aukomaan euroopparahtarille? Kö???
Nykyajan nuoret maajussit on laiskoja narisevia paskapöksyjä joille kaikki ruumiillisesti tehtävä työ on kauheeta... ;D
Oho, sori. :o
-
Miten on 40-vuoden päästä näitten tsoikkarikoneiden laita?? Hapettuneet piirilevyt ja pölyttyneet lämmön raiskaamat IC-piirit aiheuttavat masinistien surkastuneille pullakäsille tinajumppaa?
Mitä väliä? Nehän vaihdetaan kuitenkin 5v välein uuteen.
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Sieltä se kopea isun kukkaroa käyttävä kotapoika taas huutelee asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. ;D
Vähän kun matkahuollon paikallisjakelia menis aukomaan euroopparahtarille? Kö???
Nykyajan nuoret maajussit on laiskoja narisevia paskapöksyjä joille kaikki ruumiillisesti tehtävä työ on kauheeta... ;D
Oho, sori. :o
Sä sanoit panee...
-
Miten on 40-vuoden päästä näitten tsoikkarikoneiden laita?? Hapettuneet piirilevyt ja pölyttyneet lämmön raiskaamat IC-piirit aiheuttavat masinistien surkastuneille pullakäsille tinajumppaa?
Mitä väliä? Nehän vaihdetaan kuitenkin 5v välein uuteen.
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Sieltä se kopea isun kukkaroa käyttävä kotapoika taas huutelee asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. ;D
Vähän kun matkahuollon paikallisjakelia menis aukomaan euroopparahtarille? Kö???
Nykyajan nuoret maajussit on laiskoja narisevia paskapöksyjä joille kaikki ruumiillisesti tehtävä työ on kauheeta... ;D
Oho, sori. :o
Sä sanoit panee...
;D ;D
Ullatus!!!! En sanonut homolla tavalla, en.
-
Mitäs niitä monitoimikapuloita onkaan markkinoilla? Ainakin Doitsissa on se paksu molo, mutta siitä ei parane sen enempää sanoa, kun Zetka hyökkää heti perustelemaan sen hyvyyttä. Casessa on niitä pikkurillin kynnen kokoisia, tunnottomia näppäimiä, joita kiva koittaa painella talvella hanskat kädessä, ei hyvä. Massikalla ja jollain muulla on kai etukuormaajavivussa vähintään pikavaihteita. Ne on kai nyt suurinta hittiä, että täytyy päästä painelemaan pykälää suuremmaksi kuormaushommissa. Mää olen kuormannut Valmetilla hyvät tovit kaikenlaista kuraa ja tosi harvoin tarvitsee vaihdetta ruveta siinä välissä räpyttelemään isommaksi.
Summa-summa-rum. Ei istu monitoimikapulat omaan lapaan.
-
Miten on 40-vuoden päästä näitten tsoikkarikoneiden laita?? Hapettuneet piirilevyt ja pölyttyneet lämmön raiskaamat IC-piirit aiheuttavat masinistien surkastuneille pullakäsille tinajumppaa?
Mitä väliä? Nehän vaihdetaan kuitenkin 5v välein uuteen.
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Sieltä se kopea isun kukkaroa käyttävä kotapoika taas huutelee asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. ;D
Vähän kun matkahuollon paikallisjakelia menis aukomaan euroopparahtarille? Kö???
Nykyajan nuoret maajussit on laiskoja narisevia paskapöksyjä joille kaikki ruumiillisesti tehtävä työ on kauheeta... ;D
Oho, sori. :o
Sä sanoit panee...
;D ;D
Ullatus!!!! En sanonut homolla tavalla, en.
"zläp" tuosta...
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Eihän se ole kuin 1250h kuskiakohden.Kait joka viljelijä senverran ajelee :-\
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Eihän se ole kuin 1250h kuskiakohden.Kait joka viljelijä senverran ajelee :-\
Nuorison p illuralli mukaan luettuna???
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Eihän se ole kuin 1250h kuskiakohden.Kait joka viljelijä senverran ajelee :-\
Nuorison p illuralli mukaan luettuna???
Gatoriinki tulee yli1000h vuodes ;D
60000km 1,5 vuotta,midnait laiffii ;D ;D
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Eihän se ole kuin 1250h kuskiakohden.Kait joka viljelijä senverran ajelee :-\
Nuorison p illuralli mukaan luettuna???
Gatoriinki tulee yli1000h vuodes ;D
60000km 1,5 vuotta,midnait laiffii ;D ;D
;D
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Eihän se ole kuin 1250h kuskiakohden.Kait joka viljelijä senverran ajelee :-\
Joo mutta ny oliki puhe koneen tunneista eikä kuskin. Voihan ne ajaa vaikka kolmesaki tuurisa, onko se sitte 3750 tuntia. On se ny vähä eri käyttöaste ku maajussilla. Meinaan vaan ku jonttumään meinas että karjatilan kone on verrattavisa motoon... Ajaa kai ne tääläki nuo robokoppimiehet jonnikoihinsa +1000h vuojesa.
Mulla tulee kans maxxumiin 1000h. Mutta siihen menee pari vuotta....
-
Näytöt ja kamerat on hyvä lisä traktoriin, oli sitten uusi tai vanha. Portaattomalla kun ajelee kahva-ajolla niin ei tarvitse polkimiakaan. 8)
(http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/images/lelut/BR36875.jpg)
Sori ;)
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.
Joo nii justiin. Kyllä on kumma jos 135 ankea nykykoneisiin verrattuna. Ihan ok vertaus sun mielestä?
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.
Joo nii justiin. Kyllä on kumma jos 135 ankea nykykoneisiin verrattuna. Ihan ok vertaus sun mielestä?
Aivan sama mikä yli 10v vanha kone niin on ankea. Ja kyllä ne nykykoneetkin on ankeita, jos ei jussilla ole pinkka kunnossa jolla saa ostettua ankeuden poistajia. ;)
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Kerrotko vielä, että mitä väliä sillä on ajetaanko sillä motolla 3000h vrt traktorin 1000h jos kuskia kohden tulee toi 1000h?
Arvasin kyllä että tuohon motovertaukseen joku tarraa ;D
Mut kyllä mä ymmärrän varsinkin urakkahommissa päisteautomatiikan, monitoimikahvat ym. edut ja halukkuuden niiden hankkimiseen.
Meillä ei ole monitoimikahvoja sen kummemmin kuin massikassa tuo ek-vivun suunnanvaihto ja pikavaihteet. Kylmikselle sen verran tiedoksi että varsinkin suunnanvaihdolle on aika paljonkin käyttöä paali ja kakkahommissa.
Sieltä se kopea isun kukkaroa käyttävä kotapoika taas huutelee asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. ;D
Vähän kun matkahuollon paikallisjakelia menis aukomaan euroopparahtarille? Kö???
Nykyajan nuoret maajussit on laiskoja narisevia paskapöksyjä joille kaikki ruumiillisesti tehtävä työ on kauheeta... ;D
Ilmeisesti sä oot sitten se paikallisjakelija, mulla kun on kokemusta uudemmistakin kuin kasarin takapotkuista ;D
Se on kyllä tosi että monella maajussilla pitäis kiinnittää edes vähän huomiota painonhallintaan.
-
Vaikka olenkin sähköisiä hallintalaitteita vastaan ja pidän niitä erittäin vikaherkkinä jonka myös kokemus on osittanut :'(
MUTTA ne on aivan vi*un hienoja käyttää silloin kun neettoimiioikein! Varmasti kaikista tulee jonkin moisia rasitusvammoja. Mutta neet on pieniä versus esim itsellä 3välilevyn pullistumaa lieviä onneks nivelissä lopunalkua jne. Kyllä ne hommat olis kivampi hoitaa kelvästi jousitetussa ja ilmastoidussa kopissa jos vaan olis ollu jo aikaa sitte mahdollista :'(
-
Kerrotko vielä, että mitä väliä sillä on ajetaanko sillä motolla 3000h vrt traktorin 1000h jos kuskia kohden tulee toi 1000h?
Arvasin kyllä että tuohon motovertaukseen joku tarraa ;D
Mut kyllä mä ymmärrän varsinkin urakkahommissa päisteautomatiikan, monitoimikahvat ym. edut ja halukkuuden niiden hankkimiseen.
Meillä ei ole monitoimikahvoja sen kummemmin kuin massikassa tuo ek-vivun suunnanvaihto ja pikavaihteet. Kylmikselle sen verran tiedoksi että varsinkin suunnanvaihdolle on aika paljonkin käyttöä paali ja kakkahommissa.
Se on kyllä tosi että monella maajussilla pitäis kiinnittää edes vähän huomiota painonhallintaan.
Eipä sillä kuskin kannalta taida olla mitään merkitystä.... ;)
Urakkahommat on ihan eri asia ku normi maajussin paalinkantolaite. Urakkauunolle se traktori on se työpaikka, ja ainaki mulle tuo maxxumi on vaan välttämätön masiina jolla ne rehut tulee korjattua ja talvella toimitettua navetalle. Mielellään oisin ilman mitään hajoavia paskalaatikoita jos se ois mahollista. Kuitenki oon maidontuottaja, en traktorikuski.
Aikoinaan joskus vuonna -03 värkättiin sillosen työnantajan 6420jontikkaan pikavaihde napit ek:n vipuun. Oli aika kätevä lumihommissa. Välillä piti nuolla porrasralleja ja välillä mentiin urku auki keskipihalla. Omissa hommissa en oo osannu kaivata, ek oikeella kädellä ja suunnanvaihto vasemmalla. Ihan on piisannu.
Mahtuukos nyky koneiden jääkaappiin campritgen pussikeittopaketti?
-
ja missä se mikro oikein majailee? va inko vielä keuttolevy?
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.
Joo nii justiin. Kyllä on kumma jos 135 ankea nykykoneisiin verrattuna. Ihan ok vertaus sun mielestä?
Aivan sama mikä yli 10v vanha kone niin on ankea. Ja kyllä ne nykykoneetkin on ankeita, jos ei jussilla ole pinkka kunnossa jolla saa ostettua ankeuden poistajia. ;)
Höpö höpö, en mä osaa tuota 98 vuosimallin jontikkaa ankeaksi sanoa. Samat varusteet kuin nykyäänkin myynnissä olevissa, ja hytti hiljainen. Eikä niitä kai ankeaksi moitita? Vuotta uudempi 6850 Valtra tuntuu kyllä ankealta, mutta silläkin töitä tekee.
Tarkoitus on elättää perhe eikä konekauppiaat. Tasapainoilua siinä sivussa koneiden käyttöiällä, eikä siihen kuulu maks. 5vuotta vanhat traktorit. Joskus voi ykköskone olla nuorempi, mutta pääsääntöisesti vanhempi ja mut koneet varsinkin.
-
Justiin meinasin jontikkaa kehua. Kaverilla oli aikoinaan 6200pq. Hakkaa mukavuudessa monet uudemmat.
Sama kone on sielä teijän aukiolla, tai ainaki oli muuan vuosi sitte vielä.
Maxxumiki passaa käteen tosi hyvin mutta se koppi on kyllä ankea. Ei verhoiluja ja ääntä pisaa.
-
Ihme kitinää. Ostakaa Fendt vaikka 80-luvulta, niin huomaatte jo kuinka joskus oli ergonomia pikkuisen edellä verrattuna... no ihan mihin tahansa.
Ja on muuten edelleen, verrattuna vaikka uusiin Suolahtelaisiin.
-
Mitänyt viimeksi tällä viikolla uusien koneiden hytissä käynyt niin onne julman näköisiä värkkejä sieltä. Ja julmalla en meinaa sitä kuuluisaa karhun nussimaa vaan sitä nappelien/nippelien määrää muotoa, käytettävyyttä ja sijoittelua.
Kaiken maailman nappia on ja monellako peltopelle tekee oikeasti? Ei kovin monella. Onhan ne hienoja joo, mutta mulle liian hienoja. Näitä vanhoja osaa ajaa silmät ummessakin ja ne osaa jopa käynnistääkin. Montakohan nappulan painoa ja eri vaihetta vaatii uuden koneen käynnistäminen. Saati liikkeellelähtö!
Ei perke*e pojjaat sanon minä, minähän en uutta konetta ostaas ellei olis aivan ehoton pakko. Käytettyjä etsisin ja olisin valmis maksamaan hiukan ylimäärästä käytetystä koneesta jolla osaas jopa ajaa.
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
-
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.
Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.
Hitto kun pääsiskin siihen että sais kaikki traktoriajonsa tehtyä vaikka tuommosella 135 massikalla. Ne vie löpöäkin niin vähän että se tuntuu vaan lisääntyvän tankissa.
Saksasta kun näkee kuvaa semmoisilta keskivertotiloilta, niin kyl siellä on apetraktoreina aika antiikkista kalustoa välilä. Ei ole kaikilla uutta frenttiä arkiajossa.
-
135 massikalla. Ne vie löpöäkin niin vähän että se tuntuu vaan lisääntyvän tankissa.
Löpöä menee vähän per tunti, mutta kun pitäis kuitenkin laskea per hehtaari. Ja jos Savi-Suomeen vie 135 äkeen eteen, niin saattaa tulla ajankäytöllinen ongelma, jos pitäisi satoakin saada...
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)
Mulle riittää kyntäessä se että löytyy hyvä sähkönostolaite, suunnanvaihtaja ja riittävän notkee traktori. Kerran oon kyntäessä päisteautomaatiikkaa käyttänyt mutta olisi ilmankin pärjännyt. Mutta muodon vuoks piti kokeilla.
Kokeilun jälkeen totesin että eipähän tuotakaan tarvi käyttää enään. Turha laite omast mielestäni.
Joku vois sanoo että mä oon vanhan koulukunnan mies vaikka nuorempaa sukupolvea erustankin. :P
-
Se on hyvä jäädä kehityksen rattaisiin jo nuorena, niin pääsee varmuudella työttömyystuen piirin 20v sisällä. 8)
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)
Kyllä se päisteautomatiikka vaan on ihan pätevä, on toiminut jo yli 10 vuotta jos sitä jotku pelkää ;D
-
Se on hyvä jäädä kehityksen rattaisiin jo nuorena, niin pääsee varmuudella työttömyystuen piirin 20v sisällä. 8)
Maajusseilta se juna meni jo silloin, kun ryhtyivät maajusseiksi.
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
Ei ole tullu mieleenkään kokeilla mokomaa ;D Ei varmaan toimi kuin ajatus millään tekniikalla? Tulee melkein aina katsottuakin jäikö jotain väliin yms, siinä vivulla ei kauaa sormi vanhene muutenkaan.
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)
Kyllä se päisteautomatiikka vaan on ihan pätevä, on toiminut jo yli 10 vuotta jos sitä jotku pelkää ;D
Oikea päisteautomatiikka on sitä ettei tarvitse edes rattiin kajota. Voi vaikka kahvia juoda samalla kun kyntää. Saa vaikka vanhaan Fordsoniin tai uuteen Belarukseen.
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
Ei ole tullu mieleenkään kokeilla mokomaa ;D Ei varmaan toimi kuin ajatus millään tekniikalla? Tulee melkein aina katsottuakin jäikö jotain väliin yms, siinä vivulla ei kauaa sormi vanhene muutenkaan.
Kyllähän se sitte pelais josse osais haistella painetta. Sen perusteella katkasis. Eli samaan tyyliin ku 80-luvun natikan mekaaninen hydrauliikka toimii ;D
Tuossa kaverin ajossa tulee sitä toistoa, ajetaan alle 100m väliä eestaas, kippauksia päivässä yli 100....
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)
Kyllä se päisteautomatiikka vaan on ihan pätevä, on toiminut jo yli 10 vuotta jos sitä jotku pelkää ;D
Oikea päisteautomatiikka on sitä ettei tarvitse edes rattiin kajota. Voi vaikka kahvia juoda samalla kun kyntää. Saa vaikka vanhaan Fordsoniin tai uuteen Belarukseen.
Varmaan saa ja maksaa enemmän kun koko repalus ;D
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
Ei ole tullu mieleenkään kokeilla mokomaa ;D Ei varmaan toimi kuin ajatus millään tekniikalla? Tulee melkein aina katsottuakin jäikö jotain väliin yms, siinä vivulla ei kauaa sormi vanhene muutenkaan.
Kyllähän se sitte pelais josse osais haistella painetta. Sen perusteella katkasis. Eli samaan tyyliin ku 80-luvun natikan mekaaninen hydrauliikka toimii ;D
Tuossa kaverin ajossa tulee sitä toistoa, ajetaan alle 100m väliä eestaas, kippauksia päivässä yli 100....
Haittaako jos se pitää painetta päällä vähän liian kauan? Aurojen käännössä painepalautus ei sit toimi..
-
mutta hauskinta sitten noilla jokka vain automatikalla tehneet niin normikoneella sitten ei pystytä ollenkaan työtä tekeen... on sekin nähty. liian monimutkaista muka käyttää kahta vipua peräkkäin... noooo, kohtahan meillä on sukupolvi jokka ei osaa kirjuutaa kynällä kun ei sillä voi tökkiä kirjaimia... paperille. onko se sitten kehitystä vai mitä?
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
Ei ole tullu mieleenkään kokeilla mokomaa ;D Ei varmaan toimi kuin ajatus millään tekniikalla? Tulee melkein aina katsottuakin jäikö jotain väliin yms, siinä vivulla ei kauaa sormi vanhene muutenkaan.
Kyllähän se sitte pelais josse osais haistella painetta. Sen perusteella katkasis. Eli samaan tyyliin ku 80-luvun natikan mekaaninen hydrauliikka toimii ;D
Tuossa kaverin ajossa tulee sitä toistoa, ajetaan alle 100m väliä eestaas, kippauksia päivässä yli 100....
Haittaako jos se pitää painetta päällä vähän liian kauan? Aurojen käännössä painepalautus ei sit toimi..
Eikai se mitään haittaa. Ikävältä kuulostaa, varo suhisee.
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
Ei ole tullu mieleenkään kokeilla mokomaa ;D Ei varmaan toimi kuin ajatus millään tekniikalla? Tulee melkein aina katsottuakin jäikö jotain väliin yms, siinä vivulla ei kauaa sormi vanhene muutenkaan.
Kyllähän se sitte pelais josse osais haistella painetta. Sen perusteella katkasis. Eli samaan tyyliin ku 80-luvun natikan mekaaninen hydrauliikka toimii ;D
Tuossa kaverin ajossa tulee sitä toistoa, ajetaan alle 100m väliä eestaas, kippauksia päivässä yli 100....
Haittaako jos se pitää painetta päällä vähän liian kauan? Aurojen käännössä painepalautus ei sit toimi..
Eikai se mitään haittaa. Ikävältä kuulostaa, varo suhisee.
Ettei nyt vaan ole niin, että "hieno" systeemi on oikeasti täysin paska. Toimintoja on vain siksi, kun matopelissä on ylimääräisiä bittejä luoda outoja kombinaatioita.
Näin se on. Näin syntyy paskaa.
-
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.
Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)
Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.
Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
Seki on aivan mahollista. Mutta eipä se koneen omistajakaan saanu sitä pelaamaan nii että ahtaassa vekslatessa kipin laskeutuessa perälauta menis aina kiinni varmasti kierroksista riippumatta. Samalla vaivalla minä mieluummin laitan sen läpän kiinni mekaanisella vivulla ku alan vekslatessa kyttäämään kierroksia.
Eli oliko ohjelmoitu joku aika pitämään paine päällä perälautaa sulkiessa?
Kyllä.
Ei ole tullu mieleenkään kokeilla mokomaa ;D Ei varmaan toimi kuin ajatus millään tekniikalla? Tulee melkein aina katsottuakin jäikö jotain väliin yms, siinä vivulla ei kauaa sormi vanhene muutenkaan.
Kyllähän se sitte pelais josse osais haistella painetta. Sen perusteella katkasis. Eli samaan tyyliin ku 80-luvun natikan mekaaninen hydrauliikka toimii ;D
Tuossa kaverin ajossa tulee sitä toistoa, ajetaan alle 100m väliä eestaas, kippauksia päivässä yli 100....
Haittaako jos se pitää painetta päällä vähän liian kauan? Aurojen käännössä painepalautus ei sit toimi..
Eikai se mitään haittaa. Ikävältä kuulostaa, varo suhisee.
Ettei nyt vaan ole niin, että "hieno" systeemi on oikeasti täysin paska. Toimintoja on vain siksi, kun matopelissä on ylimääräisiä bittejä luoda outoja kombinaatioita.
Näin se on. Näin syntyy paskaa.
;D
-
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly. kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä? moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh 100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt... monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella... ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...? kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)
Mulle riittää kyntäessä se että löytyy hyvä sähkönostolaite, suunnanvaihtaja ja riittävän notkee traktori. Kerran oon kyntäessä päisteautomaatiikkaa käyttänyt mutta olisi ilmankin pärjännyt. Mutta muodon vuoks piti kokeilla.
Kokeilun jälkeen totesin että eipähän tuotakaan tarvi käyttää enään. Turha laite omast mielestäni.
Joku vois sanoo että mä oon vanhan koulukunnan mies vaikka nuorempaa sukupolvea erustankin. :P
Minkäslaisia aloja sä kynnätkään?
Jos 10 päivään yks kuski kyntää 150ha,niin alkaa päisteautomatiikatki kiinnostaa 8)
Ja hetiperään 300ha kylvöö samalle jätkälle,niin tenniskyynärpää on vanhan mallin vaijerivivun kans ehkä mahdollinen :-\
-
Työtä helpottavien ominaisuuksien suurin ongelma on, että ne vaativat opiskelua ja sen opitun asian muistamisen. Viimeksi mainittu onkin kovan työn takana. Varsinkin traktoreissa erilaiset näppäinkombinaatiot on varsinainen murheenkryyni. Ei vaan jaksa, olen ehdottomasti what you see, is what you get-tyyppiä. Hyvä esimerkki oli taannoinen "2R" ongelma. Isu oli ajellut traktorilla ja kun hyppäsin puikkoihin, niin sivupalkissa oli "2R" ilmoitus. Se alkoi tosissaan häiritä, että mitä se tarkoittaa. Täytyi kaivaa ohjekirja esille ja alkaa suomentaa sitä kapulakieltä. Kyllä siinä vaan hetki meni ennenkuin tajusin merkityksen ja vielä toinenkin tovi, että sain tuon purettua. Eniten ihmetyttää, kuinka tietokoneita yms. laitteita vihaava isu oli osannut tuon ominaisuuden ottaa käyttöön. Oikeasti tuollaisella "2R" moodilla on tosi vähän käyttöä ja vaatii viitseliäisyyttä penkoa näitä ominaisuuksia esille. Nämä on ilmeisesti suunniteltu samalle porukalle, jonka täytyy olla koko ajan räpläämässä älypuhelimen kanssa. Olen edelleen sitä mieltä, että iso osa hommista jää tekemättä, kun aikaa menee näiden ns. hyödyllisten juttujen opiskelussa ja opitun tiedon ylläpitämisessä. Tina Turnerkin sen sanoi jotenkin niin, että Simply the best... ;D
-
Kiss=keep it simply stupid. ;)
-
Työtä helpottavien ominaisuuksien suurin ongelma on, että ne vaativat opiskelua ja sen opitun asian muistamisen. Viimeksi mainittu onkin kovan työn takana. Varsinkin traktoreissa erilaiset näppäinkombinaatiot on varsinainen murheenkryyni. Ei vaan jaksa, olen ehdottomasti what you see, is what you get-tyyppiä. Hyvä esimerkki oli taannoinen "2R" ongelma. Isu oli ajellut traktorilla ja kun hyppäsin puikkoihin, niin sivupalkissa oli "2R" ilmoitus. Se alkoi tosissaan häiritä, että mitä se tarkoittaa. Täytyi kaivaa ohjekirja esille ja alkaa suomentaa sitä kapulakieltä. Kyllä siinä vaan hetki meni ennenkuin tajusin merkityksen ja vielä toinenkin tovi, että sain tuon purettua. Eniten ihmetyttää, kuinka tietokoneita yms. laitteita vihaava isu oli osannut tuon ominaisuuden ottaa käyttöön. Oikeasti tuollaisella "2R" moodilla on tosi vähän käyttöä ja vaatii viitseliäisyyttä penkoa näitä ominaisuuksia esille. Nämä on ilmeisesti suunniteltu samalle porukalle, jonka täytyy olla koko ajan räpläämässä älypuhelimen kanssa. Olen edelleen sitä mieltä, että iso osa hommista jää tekemättä, kun aikaa menee näiden ns. hyödyllisten juttujen opiskelussa ja opitun tiedon ylläpitämisessä. Tina Turnerkin sen sanoi jotenkin niin, että Simply the best... ;D
Niimpä.
Ja kun ottaa huomioon suomalaisen keskivertotalotollon joka apuluokan priimuksena suorittaa lantalyseon kurssit puolivaloilla, ei voi ikuna kuuna päivänä ymmärtää mitä helvettiä sellaset vajakit tekee kaiken maailman hydrauliikkasäädöillä tai muilla automatiikoilla. ;D
On vaan raflaavaa ajaa löysä maha lyllyen punavanteisella avaruusaluksella jonka toiminnoista ei tiedä varttiosaakaan... ;D Mut se on vaan cool.
Ja en nyt tarkoita missään tapauksessa suolahtelaisella pakkarammalla ajavaa kylmistä.
-
En mä tiedä mutta mulla kun on toi suolahtelainen ei ihan viimeistä huutoa oleva laite niin osaan noin suurinpiirtein käyttää jokaista ominaisuutta. Reilua puolta käytän jatkuvasti ja toinen osuus lepää turhana. Ainut huono asia mitä pidän noissa himmeleissä on että ne ei ole nopeita käyttää jos tarvitsee jotain pientä tehdä. Siksi piharaktorina on kätevämpi joku yksinkertaisempi lousku.
-
Niin, mitenkähän tuolla suuressa maailmassa nämä turkkilaiset ja meksikolaiset rengit osaa käyttää näitä eri näppäinkombinaatioita. Epäilen, että äijien ainoa homma on ajaa niitä koneita, eikä ketään ole kiinnostunut, kuinka monta kertaa ne joutuu jotain vipuja vääntämään. Mutta täällä on oltava kaikki namiskuukkelit linjassa tai heti tulee burnout... ;D
-
Niin, mitenkähän tuolla suuressa maailmassa nämä turkkilaiset ja meksikolaiset rengit osaa käyttää näitä eri näppäinkombinaatioita. Epäilen, että äijien ainoa homma on ajaa niitä koneita, eikä ketään ole kiinnostunut, kuinka monta kertaa ne joutuu jotain vipuja vääntämään. Mutta täällä on oltava kaikki namiskuukkelit linjassa tai heti tulee burnout... ;D
Onhan se cool kun saa säädettyä perhosniittokoneelle laskunopeutta ja napin painalluksella voi valita kymmenestä eri alueesta sen ecoisimman... ;D
-
Onneksi John Deere tuo ensi syksyllä markkinoille itseoppivan päisteautomatiikan, pääsette te hieman hitaammatkin yksilöt käsiksi hienouksiin :)
-
Helmi homma! Löytyykö siitä "OFF"-toiminto.. ???
-
Onneksi John Deere tuo ensi syksyllä markkinoille itseoppivan päisteautomatiikan, pääsette te hieman hitaammatkin yksilöt käsiksi hienouksiin :)
Ookko muuten jo päässy käsiksi hienouksiin kylällä????? Enkä nyt tarkoita oman tsoikkarin veivausta vaan sen öljyntäyttöaukon pyyhintää pötkötrasselilla.....
-
No tuo että skänä hätinä osaa laittaa viiuun valot päälle on ihan ymmärrettävää.
Mutta että kylmiski on yhtä noloo :o :o
-
No tuo että skänä hätinä osaa laittaa viiuun valot päälle on ihan ymmärrettävää.
Mutta että kylmiski on yhtä noloo :o :o
Meilloon iso vatta ja vähä rahhoo.... :-[
-
No tuo että skänä hätinä osaa laittaa viiuun valot päälle on ihan ymmärrettävää.
Mutta että kylmiski on yhtä noloo :o :o
Vieläköhän ne siellä taputtelee lehmänpaskaa seiniks ;D
-
No tuo että skänä hätinä osaa laittaa viiuun valot päälle on ihan ymmärrettävää.
Mutta että kylmiski on yhtä noloo :o :o
Vieläköhän ne siellä taputtelee lehmänpaskaa seiniks ;D
Ei mut lehmänpaska tuo seinät, ainakin Kiuruvedellä ja Vieremällä...n :-\