Suomessa vaan noi ajotaksat on ajettu niin alas, että kevyellä traktorikalustolla mahdoton päästä riittävälle tienestille. Rankempi kalusto on sitten jo metsäkoneiden hinnoissa.
Myös hankintapuu on niin halpaa, ettei sekään puolla kovin kalliita vehkeitä.
Tuntihommina touhuilen omalla paketilla jonkun verran +-200h vuodes. Joskus ajettu mottitaksallakin, kyllähän se melkosta nälkäpalkkahommaa on..
Olen samaa mieltä. Jos pelataan ihan isäntälinjan vehkeillä, ja riittävän varovasti, niin tuottavuus on senverran surkeaa että kilpailukykyä ei ole kuin jossain erikoiskohteilla. Sitten jos panostaa vähän enemmän ergonomiaan, kestävyyteen, maastokelpoisuuteen ja kuormakokoon, niin hinta pompsahtaa taas vastaavasti karkuun ja lähestytään oikeita metsävehkeitä.
Kun tarvitaan tiekuljetusta, maasto on helppoa, kohteen puumäärä on vähäinen ja ajo on oikeastaan vain pieni osa myytävästä kokonaispalvelusta, niin silloin homma toimii. Mutta varsinaiseen lähikuljetuskisaan ei kannattane osallistua kovin köykäisin eväin.
Hommastahan se riippuu. Jossain taajaman puistoalueella voi hyvinkin kannattavasti ajella puita ja vähän risuja kunnan hommissa. Omia 1.harvennuspuita, polttopuuta, ja pitää hommaa tuottavana terapiana :-)