ei tosiaan saa etukuormaajassa kuljettaa yleisillä teillä.
Sattuipa muutama viikko sitten huvittava tapaus. Oltiin vastaanottamassa aikuisopiskelijan näyttökoetta ja tämä kokelas oli herra poliisikonstaapeli. Konsta nappasi etukuormaajan kyytiin ovinipun ja sitä sitten rakennukselle viemään. Ihan yleistä tietä pitkin mentiin ja tietenkin sitomaton kuorma. Kysyin sitten perillä, että mitäpä olisivat oikeet polliisit sanonu jos olis tullu vastaan. Niin kokelas tuumas, että olisivat tervehtineet ja toivottaneet hyvää päivänjatkoa. Niinpä, ei ne näköjään ainakaan kuorman sitomista siellä Tampereella opeta tai sitten laki ei koske polliiseja. Mutta näkyy rahtarit saavan pienemmästäkin puutteesta sakkoja.
Sen verran oon näyttöjä ottanu vastaan, että ilman muuta tuo näyttö olis pitäny hylätä, jos tuo ovien siirto jotenkin liittyi tuohon näyttötapahtumaan.
Etukuormaimen kauhas, trukkihaarukas, paalipihdis, rehuleikkuris tms. työlaittees ei saa kuljettaa tiellä mitään oli sitten sidottu tai ei. Siis ei saa kuljettaa mitään ellei se kuljettaminen liity kuormaukseen tai kuorman purkuun, jolloin tietenkin tapauskohtaisesti otetaan huomioon järkevä kuormausetäisyys. Joskus se järkevä kuormausetäisyys voi joskus olla satoja metrejäkin, ellei esim. kuormaa tuonut rekka pääse työmaalle eikä soveltuvaa purkupaikkaa lähempänä ole. Saivarteluahan tuo on, mutta...
Paalikuorman sidonta laillisesti on melko mahdotonta käytännössä, se sidontaverkko olisi varmaan ainoa jolla siihen pääsis, mutta sekin on joillekin puolikkaille kuormille suunniteltu. Eikös se ollu sellanen "kipakuorman" kokoinen ja muotoinen liinaverkko?
Eteenpäin 2*kuorman paino? Eli aika monta liinaa sais laittaa vaikka johonkin 18 tonnin kuormaan. Jokaisen paalin yli sivusuunnassa ja sitä rataa, kannattaa vaan esittää tyhmää sitten kun pandat pyssää, jospa poliisi vois vaikka näyttää miten se laillinen kuorma sitten sidotaan.
Itse sidon liinalla jokaisen paalipinorivin yli, eli siis paalit pystyssä kaksi päällekkäin kaksi rinnakkain ja viisi peräkkäin, yhteensä viidellä liinalla yli. Etummaisesta liinat viisten taaksepäin ja viimeisestä eteenpäin, eli veto kuormaan päin. Sillä yritän esittää sitä eteen ja taaksepäin sidontaa.
Pihdissä ei todellakaan saa kuljettaa, vaikka itsekin on tullut sitä "viimeistä" joskus tuotua. Ompa sitten se vahinkokin meinannut sattua...kevittää mukavasti takapyöriä liukkaalla kelillä...
Eli siis hydrauliikan varassa ei maantiellä saa kuljettaa mitään, pois lukien takanostolaitteet, eikös se näin mennyt. Etunostolaitteesta en sitten tiedä kertoa mitään, olisko sekin periaatteessa kiellettyä, entäs työkoneet? Vai koskeeko käytännössä tuota kuorman kuljettamista?
Ennen tuota kuorman "laillista" sitomistapaa poliisisedät sais näyttää kuinka se kuorma pitäs tehdä, jotta se olis laillinen muuten. Laillinen ja turvallinen sattuvat joskus olemaan toisensa poissulkevia.
Ja kuinkas sitten kaivinkoneen kuljettaminen lavetilla? Peräkärryhän se lavettikin on ja siten samojen leveyssäädösten alainen kuin muutkin kärryt ja lähes poikkeuksetta normikokoiset kaivimet ylittää sen lavetin reunat sujuvasti ilman mitään ylileveys/erikoiskuljetus-kylttejä...