Jaaha. Hämmennänpä tätä hiukan.
Janatuinen jankkaa aina vaan luomun tieteellisten näyttöjen puutteesta. Mihin niitä tarvitaan brändimarkkinoinnissa? Luomuhan on brändi, joka on jokapuolella maailmaa mielletty pykälän lähemmäs luontoa ja luonnonmukaisia keinoja. Niiden paremmaksitodistelu on ajanhukkaa, koska nippelitieto ei kiinnosta kuluttajia. Mielikuva on se mikä ratkaisee. Jos kuluttaja haluaa luomua, sitä tuotetaan. Kysynnän kasvaessa bulkin määrä lisääntyy ja ero muuhun himmenee...
Ns. A-luokan kuluttajat on se aallonharjaporukka, joka adoptoinee myös seuraavan brändin.
No johan tuli tuubaa. Sinulla lienee muutama brändinrakennuskurssi jäänyt käymättä tai jos olet käynyt, niin kannattaa vaihtaa opistoa.
Brändi on nimen omaan se, jonka pitää perustua totuuteen ja todellisiin asioihin. Silloin se kestää myös takaiskut. Imago on taas täysin keksittyä, jonka jokainen tietääkin potaskaksi.
Mielikuvat ovat taas niitä, joilla ei välttämättä ole tekemistä totuuden kanssa, vaan ne ovat luotua imagoa, joka sulaa yhtä nopeasti takaiskuissa kuin kusi uppoaa lumeen.
Ja tässähän se luomun suurin ongelma on ja senpä takia sillä ei ole missään sen suurempaa suosiota. Ja jos mainitaan Tanska ja Saksa niin reilun kuuden prosentin kakku kokonaismarkkinoista ei ole paljoa, vaan kyseisissä maissa myydään karkkia, limonadia ja energiajuomia isommalla rahalla.
Luomu on luotu brändiksi joka ei vastaa todellisuutta ja kun se paljastuu kuluttajille, he kokevat itseään kusetetun ja luopuvat tukemasta ei-todellista brändiä.
Luomua markkinoidaan pientuotantona, lähellä luontoa olevana ja luontoa kunnioittavana, mutta vierailu espanjalaisella teholuomutilalla, joka tuottaa meille ne halvat luomupaprikat, karistaa kummasti nuo luodut mielikuvat.
Luomu mielletään itsenäiseksi, suuryhtiöiden vastakohdaksi, jossa pienet ihmiset tekevät puhdasta ruokaa toisille ihmisille, mutta todellisuudessa samat jättiyritykset omistavat myös kaikki myyvimmät luomubrändit. Ne on tosin koetettu peittää mittavien yritysjärjestelyiden kautta, kuten on USA:ssa tapahtunut.
Who Owns OrganicMitäpä miettii kuluttaja joka ostaessaan luomua luulee antavansa rahansa pienelle, sympaattiselle pientuottajalle, koska vastustaa ylikansallisia ruokajättejä ja hän saakin selville, että ostaessaan luomua hän antaa rahansa samalle ylikansalliselle jätille, jota hän luuli boikotoivansa luomua ostamalla?
Mutta luomu saa kiittää kuitenkin ihmisen psykologiaa, sillä on olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka uskovat kaikki mainokset, eikä totuus mainosten takana liikuta heitä ollenkaan. He tukevat luomua vaikkapa siksi, koska he haluaisivat sen olevan hyvä asia. Mutta heitä on ihmisistä aika häviävän pieni osa ja niissä samoissa prosenteissa luomun maksimimyynnit pyörivät niissäkin maissa joissa luomu on suosittua tai suosituinta.