Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomun mahdottomuus.  (Luettu 36200 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Luomun mahdottomuus.
Mielestäni yhteiskunnan luomutuet ovat kohtuullinen panostus valmistauduttaessa öljykauden jälkeiseen aikaan. Samalla tulee hillittyä sitä ilmastonmuutosta (jota ei kaikille palstalaisille ole olemassa).

Niin. Tämä onkin nyt hyvin mielenkiintoinen asia, sillä luomun luulluista paremmista ympäristövaikutuksista ei ole juuri mitään tieteellistä tietoa ja sen esimerkiksi Koikkalaisen luomuraportti hyvin selkeästi kertoo ja se kannattaa vaikkapa Cosmic Cowboyn lukea, sillä viestejäsi lukiessa tuntuu siltä, että sinulla riittäisi kykyä ymmärtää lukemasi ja perustaa mielipiteesi sen jälkeen tosiasioihin. Vain 60 sivua selkeää tekstiä.

Luomuraportti - mitä tarkoittaisi jos Suomi siirtyisi 50 % luomuun

Jo sivulla 16 on hyvin mielenkiintoinen kommentti:

Lainaus
Heikkoutena voidaan pitää myös luomutuotannon määritelmää, joka perustuu sopimuksille ja on siten herkkä muutoksille, jotka kokonaistalossa eivät välttämättä merkitse kovin paljon, mutta voivat yksittäisten viljelijöiden kohdalla osoittautua varsin kriittisiksi. Näköpiirissä ei ole sellaista tilannetta, että luomutuotannon määrittely voitaisiin perustaa yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen tietoon, joka kohtelisi kaikkia alueita tasapuolisesti.

Kuten jokainen tietää joka on luomun sääntöihin perehtynyt, niin luomu ei todellakaan perustu yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen tietoon vaan johonkin ihan muuhun. Mitenkä kävisi, jos joku esittäisi, että 50 % terveydenhuollosta muutetaan kiinalaiseksi perinteiseksi lääkinnäksi, vaikka sen menetelmistä ei ole mitään tutkittua tieteellistä tietoa?

Sitten kun pääsemme ympäristövaikutuksiin, luvussa 7, niin siellä kannattaa myös lukea ajatuksen kanssa sitä, mitä siellä koetetaan kertoa:

Lainaus
Tutkimustietoa näistä osittain oletusten ja teorioiden tasolla olevista asioista varsinkaan Suomen olosuhteiden osalta on hyvin niukasti.

Mitä tämä tarkoittaa suomeksi? Nyt on päätetty, että Suomen maataloutta muutetaan väkisin luomuun ja jopa 20 % on luomussa vajaan 10 vuoden päästä, 50 % 20 vuoden päästä mutta mihin se perustuu?

Tutkittuun tieteelliseen tietoon vai mihin? Saammeko parempaa ruokaa pienemmillä ympäristövaikutuksilla vai teemmekö kaiken ja katsomme sen jälkeen?

Nyt käy niin, että teemme ensin ja voi olla, että nämä luomuliiton kauppaamat oletukset ja teoriat eivät ollenkaan pidä paikkaansa koska tutkittua tieteellistä tietoa ei ole.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että saamme turvallisempaa ja parempaa ruokaa pienemmillä ympäristövaikutuksilla, mutta jos koko valtakuntaa aletaan sellaiseen suuntaan muuttaa, niin kyllä sen nyt kaiken järjen mukaan pitäisi perustua tosiasioihin, eikä oletuksiin ja luuloihin, vai onko joku eri mieltä?

Sitten luvussa 7.2 kerrotaan biodiversiteettivaikutuksista. Ja siellä se asia, josta on tällä hetkellä näyttöä:

Lainaus
Suomessa tehdyissä tutkimuksissa luomuviljelyn positiiviset vaikutukset lajiston monimuotoisuuteen on selkemmin havaittu rikkakasveilla.

Heti seuraavassa kappaleessa todettiin tuo minun fossiilihypoteesini oikeaksi. Ei edes Jumala tai Jorma Ollila pakota kaikkia Suomen viljelijöitä luomuun.  Mitään systeemiä ei voida rakentaa täysin tasapuoliseksi ja tieteellisiin näyttöihin perustuvaksi. Tällä hetkellä luomumarkkinat toimivat ihan mukavasti, riittääköhän ohrieni itävyys 380 €/t maltaaksi?

 :-X Muistinpa juuri tehneeni uudenvuodenlupauksen olla osallistumatta luomuinttoon 2012, joten  :-X

Janatuinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Luomun mahdottomuus.

Heti seuraavassa kappaleessa todettiin tuo minun fossiilihypoteesini oikeaksi.

Eipä taidettu todeta, sillä siinä lukee näin:

Lainaus
Luomutuotannon merkittävin pitkän tähtäimen positiivinen vaikutus lienee kuitenkin siinä...

Sekin perustuu vain ja ainoastaan arvailuun ja mielikuviin, joita mainostoimistot ovat luoneet.

Lainaus
Ei edes Jumala tai Jorma Ollila pakota kaikkia Suomen viljelijöitä luomuun.


Eipä niin. Se tehdäänkin lahjomalla, eli rahalla. Yleensä vain lahjuksen antaja haluaa lahjonnalleen jotain vastapalveluksia, mutta tässä tapauksessa ne ovat sangen vaatimattomat.

Tällä hetkellä tuotannossa on jo yli 8 % pinta-alasta ja se ei kykene tyydyttämään luomusta villiintyneiden kuluttajien hartaita toiveita, joka muodostuu siitä, että kokonaiskysynnästä luomua on huikeat 1.5 %, josta tällä hetkellä ulkomaista luomua jo luultavasti 20-30 % ja ulkoimaisen osuus nousee koko ajan.

Lainaus
Mitään systeemiä ei voida rakentaa täysin tasapuoliseksi ja tieteellisiin näyttöihin perustuvaksi.

Kuitenkin systeemi voidaan rakentaa perustumaan suurimmaksi osaksi yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen tietoon, myös maatalous. Toinen vaihtoehto on sitten luulot, uskomukset, mielikuvat ja jopa taikausko.

Lainaus
Tällä hetkellä luomumarkkinat toimivat ihan mukavasti, riittääköhän ohrieni itävyys 380 €/t maltaaksi?

Toivotaan parasta.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Luomun mahdottomuus.

Heti seuraavassa kappaleessa todettiin tuo minun fossiilihypoteesini oikeaksi.

Eipä taidettu todeta, sillä siinä lukee näin:

Lainaus
Luomutuotannon merkittävin pitkän tähtäimen positiivinen vaikutus lienee kuitenkin siinä...

Sekin perustuu vain ja ainoastaan arvailuun ja mielikuviin, joita mainostoimistot ovat luoneet.

Lainaus
Ei edes Jumala tai Jorma Ollila pakota kaikkia Suomen viljelijöitä luomuun.


Eipä niin. Se tehdäänkin lahjomalla, eli rahalla. Yleensä vain lahjuksen antaja haluaa lahjonnalleen jotain vastapalveluksia, mutta tässä tapauksessa ne ovat sangen vaatimattomat.

Tällä hetkellä tuotannossa on jo yli 8 % pinta-alasta ja se ei kykene tyydyttämään luomusta villiintyneiden kuluttajien hartaita toiveita, joka muodostuu siitä, että kokonaiskysynnästä luomua on huikeat 1.5 %, josta tällä hetkellä ulkomaista luomua jo luultavasti 20-30 % ja ulkoimaisen osuus nousee koko ajan.

Lainaus
Mitään systeemiä ei voida rakentaa täysin tasapuoliseksi ja tieteellisiin näyttöihin perustuvaksi.

Kuitenkin systeemi voidaan rakentaa perustumaan suurimmaksi osaksi yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen tietoon, myös maatalous. Toinen vaihtoehto on sitten luulot, uskomukset, mielikuvat ja jopa taikausko.

Lainaus
Tällä hetkellä luomumarkkinat toimivat ihan mukavasti, riittääköhän ohrieni itävyys 380 €/t maltaaksi?

Toivotaan parasta.

 Ei tarvii mennä maltaaksi, samaan hintaa voi myydä rehunakin...

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Luomun mahdottomuus.

Heti seuraavassa kappaleessa todettiin tuo minun fossiilihypoteesini oikeaksi.

Eipä taidettu todeta, sillä siinä lukee näin:

Lainaus
Luomutuotannon merkittävin pitkän tähtäimen positiivinen vaikutus lienee kuitenkin siinä...

Sekin perustuu vain ja ainoastaan arvailuun ja mielikuviin, joita mainostoimistot ovat luoneet.

Lainaus
Ei edes Jumala tai Jorma Ollila pakota kaikkia Suomen viljelijöitä luomuun.


Eipä niin. Se tehdäänkin lahjomalla, eli rahalla. Yleensä vain lahjuksen antaja haluaa lahjonnalleen jotain vastapalveluksia, mutta tässä tapauksessa ne ovat sangen vaatimattomat.

Tällä hetkellä tuotannossa on jo yli 8 % pinta-alasta ja se ei kykene tyydyttämään luomusta villiintyneiden kuluttajien hartaita toiveita, joka muodostuu siitä, että kokonaiskysynnästä luomua on huikeat 1.5 %, josta tällä hetkellä ulkomaista luomua jo luultavasti 20-30 % ja ulkoimaisen osuus nousee koko ajan.

Lainaus
Mitään systeemiä ei voida rakentaa täysin tasapuoliseksi ja tieteellisiin näyttöihin perustuvaksi.

Kuitenkin systeemi voidaan rakentaa perustumaan suurimmaksi osaksi yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen tietoon, myös maatalous. Toinen vaihtoehto on sitten luulot, uskomukset, mielikuvat ja jopa taikausko.

Lainaus
Tällä hetkellä luomumarkkinat toimivat ihan mukavasti, riittääköhän ohrieni itävyys 380 €/t maltaaksi?

Toivotaan parasta.

Keväällä on luomupellolla runsaasti lintuja, tavanomaisesti viljellyllä pellolla ei ole.

Eikö olisi hienoa jos ulkomaille valuvat miljardit olisi voitu sijoittaa suomalaisen ruoan laatuun. Luomu on siitäkin niin hieno juttu, ettei bisnes pysty sitä alaa niin pahoin kuppaamaan, jos luomua halutaan pöytään siitä on tuottajallekin siivu jäätävä, muuten ei oo ei tuu.

Luomu voi olla kohtalaisen tehokasta, muttei "tehotuotantoa, kasvualustatuotantoa" sanan varsinaisessa merkityksessä. Siinä se, luonnonmukainen vaihtoehto.

Kuluttajat vaativat! Kerrankin jotakin, todella ja oikeasti! Eivät he ole vaatineet mikropakkauksia, hampurilaisketjuja, itsesulkeutuvia muovipakkauksia, automaattikahvia, ABC-torneja... nämä on markkinoitu(luulot, uskomukset, mielikuvat ja jopa taikausko) heille, työnnetty puoliväkisin, josta seuraa aluksi kulutustottumus vailla kritiikkiä. On kasvava ryhmä A-luokan kuluttajia, heille ei valmiiksi pureksittu "totuus" kelpaa ja vain tästä ryhmästä luomutuottajat ovat kiinnostuneita. Yhteiskunta voi tehdä paljonkin sen asian eteen, että aito ruoka voisi kohdata aidot kuluttajat. Riipuu siitä montako Janatuista siellä on vastassa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Luomun mahdottomuus.
Tää uutinen tästä luomun pöngittämisestä on nostanu tuon siirtymishypetyksen ihan uusille oktaaveille. Miksikäs ei rohmuttaisi yhteiskunnan suoltamia ilmaisia veroeuroja, joita luomuiluun on luvassa roppakaupalla. Onneksi sentään tavallinenkin tuotanto säilyy ja ei tarvitse tulevaisuudessa laittaa leipään sitä puolikasta petäjäistä. Siirtykää vaan, tulee luomustakin bulkkitavaraa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Janatuinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Luomun mahdottomuus.
Keväällä on luomupellolla runsaasti lintuja, tavanomaisesti viljellyllä pellolla ei ole.

Uskotko tuohon itsekään? Eikö edes hävetä?

Lainaus
Eikö olisi hienoa jos ulkomaille valuvat miljardit olisi voitu sijoittaa suomalaisen ruoan laatuun. Luomu on siitäkin niin hieno juttu, ettei bisnes pysty sitä alaa niin pahoin kuppaamaan, jos luomua halutaan pöytään siitä on tuottajallekin siivu jäätävä, muuten ei oo ei tuu.

No USA:ssa keskustellaan juuri siitä, että kaikki luomubrändit onkin näiden pahojen suuryhtiöiden hallussa. Seed of Changet ja muut hienot luomubrändit on kaiken maailman Procter & Gamblelle kuuluvia, joilla taas on yhteys Monsantoon ja pahoihin lääkeyhtiöihin.

Lainaus
Luomu voi olla kohtalaisen tehokasta, muttei "tehotuotantoa, kasvualustatuotantoa" sanan varsinaisessa merkityksessä. Siinä se, luonnonmukainen vaihtoehto.

Kannattaa tutustua hollantilaisiin ja espanjalaisiin teholuomutiloihin, jotka tuottavat Suomenkin markkinoiden halvan luomun. Suomesta ei yhtään niin pahaa tehotilaa löydy jos niihin verrataan ja ne ovat sertifioitua luomua.

Lainaus
Kuluttajat vaativat! Kerrankin jotakin, todella ja oikeasti! Eivät he ole vaatineet mikropakkauksia, hampurilaisketjuja, itsesulkeutuvia muovipakkauksia, automaattikahvia, ABC-torneja... nämä on markkinoitu(luulot, uskomukset, mielikuvat ja jopa taikausko) heille, työnnetty puoliväkisin, josta seuraa aluksi kulutustottumus vailla kritiikkiä.

Saahan sitä vaatia, mutta pitäisi myös ostaa. ABC:llä myydään muoviin pakattuja sämpylöitä hiukan suuremmalla rahamäärällä kuin luomua koko Suomessa. Ei ne väkisin niitä osta, vaan tarpeeseen.

Lainaus
On kasvava ryhmä A-luokan kuluttajia, heille ei valmiiksi pureksittu "totuus" kelpaa ja vain tästä ryhmästä luomutuottajat ovat kiinnostuneita.

Suomessa he vastaavat 1.5 % siivusta koko kakusta.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luomun mahdottomuus.
Jaaha. Hämmennänpä tätä hiukan.

Janatuinen jankkaa aina vaan luomun tieteellisten näyttöjen puutteesta. Mihin niitä tarvitaan brändimarkkinoinnissa? Luomuhan on brändi, joka on jokapuolella maailmaa mielletty pykälän lähemmäs luontoa ja luonnonmukaisia keinoja. Niiden paremmaksitodistelu on ajanhukkaa, koska nippelitieto ei kiinnosta kuluttajia. Mielikuva on se mikä ratkaisee. Jos kuluttaja haluaa luomua, sitä tuotetaan. Kysynnän kasvaessa bulkin määrä lisääntyy ja ero muuhun himmenee...

Ns. A-luokan kuluttajat on se aallonharjaporukka, joka adoptoinee myös seuraavan brändin.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Luomun mahdottomuus.
Jaaha. Hämmennänpä tätä hiukan.

Janatuinen jankkaa aina vaan luomun tieteellisten näyttöjen puutteesta. Mihin niitä tarvitaan brändimarkkinoinnissa? Luomuhan on brändi, joka on jokapuolella maailmaa mielletty pykälän lähemmäs luontoa ja luonnonmukaisia keinoja. Niiden paremmaksitodistelu on ajanhukkaa, koska nippelitieto ei kiinnosta kuluttajia. Mielikuva on se mikä ratkaisee. Jos kuluttaja haluaa luomua, sitä tuotetaan. Kysynnän kasvaessa bulkin määrä lisääntyy ja ero muuhun himmenee...

Ns. A-luokan kuluttajat on se aallonharjaporukka, joka adoptoinee myös seuraavan brändin.

Ja kuinka käy lopulta??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luomun mahdottomuus.
Ja kuinka käy lopulta??
Mitä väliä sillä on itse asian kannalta?
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Janatuinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Luomun mahdottomuus.
Jaaha. Hämmennänpä tätä hiukan.

Janatuinen jankkaa aina vaan luomun tieteellisten näyttöjen puutteesta. Mihin niitä tarvitaan brändimarkkinoinnissa? Luomuhan on brändi, joka on jokapuolella maailmaa mielletty pykälän lähemmäs luontoa ja luonnonmukaisia keinoja. Niiden paremmaksitodistelu on ajanhukkaa, koska nippelitieto ei kiinnosta kuluttajia. Mielikuva on se mikä ratkaisee. Jos kuluttaja haluaa luomua, sitä tuotetaan. Kysynnän kasvaessa bulkin määrä lisääntyy ja ero muuhun himmenee...

Ns. A-luokan kuluttajat on se aallonharjaporukka, joka adoptoinee myös seuraavan brändin.

No johan tuli tuubaa. Sinulla lienee muutama brändinrakennuskurssi jäänyt käymättä tai jos olet käynyt, niin kannattaa vaihtaa opistoa.

Brändi on nimen omaan se, jonka pitää perustua totuuteen ja todellisiin asioihin. Silloin se kestää myös takaiskut. Imago on taas täysin keksittyä, jonka jokainen tietääkin potaskaksi.

Mielikuvat ovat taas niitä, joilla ei välttämättä ole tekemistä totuuden kanssa, vaan ne ovat luotua imagoa, joka sulaa yhtä nopeasti takaiskuissa kuin kusi uppoaa lumeen.

Ja tässähän se luomun suurin ongelma on ja senpä takia sillä ei ole missään sen suurempaa suosiota. Ja jos mainitaan Tanska ja Saksa niin reilun kuuden prosentin kakku kokonaismarkkinoista ei ole paljoa, vaan kyseisissä maissa myydään karkkia, limonadia ja energiajuomia isommalla rahalla.

Luomu on luotu brändiksi joka ei vastaa todellisuutta ja kun se paljastuu kuluttajille, he kokevat itseään kusetetun ja luopuvat tukemasta ei-todellista brändiä.

Luomua markkinoidaan pientuotantona, lähellä luontoa olevana ja luontoa kunnioittavana, mutta vierailu espanjalaisella teholuomutilalla, joka tuottaa meille ne halvat luomupaprikat, karistaa kummasti nuo luodut mielikuvat.

Luomu mielletään itsenäiseksi, suuryhtiöiden vastakohdaksi, jossa pienet ihmiset tekevät puhdasta ruokaa toisille ihmisille, mutta todellisuudessa samat jättiyritykset omistavat myös kaikki myyvimmät luomubrändit. Ne on tosin koetettu peittää mittavien yritysjärjestelyiden kautta, kuten on USA:ssa tapahtunut.

Who Owns Organic

Mitäpä miettii kuluttaja joka ostaessaan luomua luulee antavansa rahansa pienelle, sympaattiselle pientuottajalle, koska vastustaa ylikansallisia ruokajättejä ja hän saakin selville, että ostaessaan luomua hän antaa rahansa samalle ylikansalliselle jätille, jota hän luuli boikotoivansa luomua ostamalla?

Mutta luomu saa kiittää kuitenkin ihmisen psykologiaa, sillä on olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka uskovat kaikki mainokset, eikä totuus mainosten takana liikuta heitä ollenkaan. He tukevat luomua vaikkapa siksi, koska he haluaisivat sen olevan hyvä asia. Mutta heitä on ihmisistä aika häviävän pieni osa ja niissä samoissa prosenteissa luomun maksimimyynnit pyörivät niissäkin maissa joissa luomu on suosittua tai suosituinta.



Viimeksi muokattu: 03.04.12 - klo:17:47 kirjoittanut Janatuinen

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Luomun mahdottomuus.
Ja kuinka käy lopulta??
Mitä väliä sillä on itse asian kannalta?
Ei yhtään mitään väliä ;D ;D

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Luomun mahdottomuus.
Jaaha. Hämmennänpä tätä hiukan.

Janatuinen jankkaa aina vaan luomun tieteellisten näyttöjen puutteesta. Mihin niitä tarvitaan brändimarkkinoinnissa? Luomuhan on brändi, joka on jokapuolella maailmaa mielletty pykälän lähemmäs luontoa ja luonnonmukaisia keinoja. Niiden paremmaksitodistelu on ajanhukkaa, koska nippelitieto ei kiinnosta kuluttajia. Mielikuva on se mikä ratkaisee. Jos kuluttaja haluaa luomua, sitä tuotetaan. Kysynnän kasvaessa bulkin määrä lisääntyy ja ero muuhun himmenee...

Ns. A-luokan kuluttajat on se aallonharjaporukka, joka adoptoinee myös seuraavan brändin.

No johan tuli tuubaa. Sinulla lienee muutama brändinrakennuskurssi jäänyt käymättä tai jos olet käynyt, niin kannattaa vaihtaa opistoa.

Brändi on nimen omaan se, jonka pitää perustua totuuteen ja todellisiin asioihin. Silloin se kestää myös takaiskut. Imago on taas täysin keksittyä, jonka jokainen tietääkin potaskaksi.

Mielikuvat ovat taas niitä, joilla ei välttämättä ole tekemistä totuuden kanssa, vaan ne ovat luotua imagoa, joka sulaa yhtä nopeasti takaiskuissa kuin kusi uppoaa lumeen.

Ja tässähän se luomun suurin ongelma on ja senpä takia sillä ei ole missään sen suurempaa suosiota. Ja jos mainitaan Tanska ja Saksa niin reilun kuuden prosentin kakku kokonaismarkkinoista ei ole paljoa, vaan kyseisissä maissa myydään karkkia, limonadia ja energiajuomia isommalla rahalla.

Luomu on luotu brändiksi joka ei vastaa todellisuutta ja kun se paljastuu kuluttajille, he kokevat itseään kusetetun ja luopuvat tukemasta ei-todellista brändiä.

Luomua markkinoidaan pientuotantona, lähellä luontoa olevana ja luontoa kunnioittavana, mutta vierailu espanjalaisella teholuomutilalla, joka tuottaa meille ne halvat luomupaprikat, karistaa kummasti nuo luodut mielikuvat.

Luomu mielletään itsenäiseksi, suuryhtiöiden vastakohdaksi, jossa pienet ihmiset tekevät puhdasta ruokaa toisille ihmisille, mutta todellisuudessa samat jättiyritykset omistavat myös kaikki myyvimmät luomubrändit. Ne on tosin koetettu peittää mittavien yritysjärjestelyiden kautta, kuten on USA:ssa tapahtunut.

Who Owns Organic

Mitäpä miettii kuluttaja joka ostaessaan luomua luulee antavansa rahansa pienelle, sympaattiselle pientuottajalle, koska vastustaa ylikansallisia ruokajättejä ja hän saakin selville, että ostaessaan luomua hän antaa rahansa samalle ylikansalliselle jätille, jota hän luuli boikotoivansa luomua ostamalla?

Mutta luomu saa kiittää kuitenkin ihmisen psykologiaa, sillä on olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka uskovat kaikki mainokset, eikä totuus mainosten takana liikuta heitä ollenkaan. He tukevat luomua vaikkapa siksi, koska he haluaisivat sen olevan hyvä asia. Mutta heitä on ihmisistä aika häviävän pieni osa ja niissä samoissa prosenteissa luomun maksimimyynnit pyörivät niissäkin maissa joissa luomu on suosittua tai suosituinta.

Hämmenetään hiukan.
Ootko muuten sukua janita janatuiselle, hänhän ei myöskään liene luomua!

http://plaza.fi/pakki/perjantaipakki/pakkitytto/pakkitytto-janita-janatuinen

Viimeksi muokattu: 03.04.12 - klo:18:23 kirjoittanut roadrunner

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Luomun mahdottomuus.
Ja kuinka käy lopulta??
Mitä väliä sillä on itse asian kannalta?
Ei kai mitään............... ;D ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Luomun mahdottomuus.
Keväällä on luomupellolla runsaasti lintuja, tavanomaisesti viljellyllä pellolla ei ole.

Uskotko tuohon itsekään? Kyllä Eikö edes hävetä? Ei
Lokkeja riittää, syövät matoja ja myöskin pintaan leviteltyä lihaluujauhoa, jarskin perään laiskempia...

Lainaus
Eikö olisi hienoa jos ulkomaille valuvat miljardit olisi voitu sijoittaa suomalaisen ruoan laatuun. Luomu on siitäkin niin hieno juttu, ettei bisnes pysty sitä alaa niin pahoin kuppaamaan, jos luomua halutaan pöytään siitä on tuottajallekin siivu jäätävä, muuten ei oo ei tuu.

No USA:ssa keskustellaan juuri siitä, että kaikki luomubrändit onkin näiden pahojen suuryhtiöiden hallussa. Seed of Changet ja muut hienot luomubrändit on kaiken maailman Procter & Gamblelle kuuluvia, joilla taas on yhteys Monsantoon ja pahoihin lääkeyhtiöihin.

Lainaus
Luomu voi olla kohtalaisen tehokasta, muttei "tehotuotantoa, kasvualustatuotantoa" sanan varsinaisessa merkityksessä. Siinä se, luonnonmukainen vaihtoehto.

Kannattaa tutustua hollantilaisiin ja espanjalaisiin teholuomutiloihin, jotka tuottavat Suomenkin markkinoiden halvan luomun. Suomesta ei yhtään niin pahaa tehotilaa löydy jos niihin verrataan ja ne ovat sertifioitua luomua.

Lainaus
Kuluttajat vaativat! Kerrankin jotakin, todella ja oikeasti! Eivät he ole vaatineet mikropakkauksia, hampurilaisketjuja, itsesulkeutuvia muovipakkauksia, automaattikahvia, ABC-torneja... nämä on markkinoitu(luulot, uskomukset, mielikuvat ja jopa taikausko) heille, työnnetty puoliväkisin, josta seuraa aluksi kulutustottumus vailla kritiikkiä.

Saahan sitä vaatia, mutta pitäisi myös ostaa. ABC:llä myydään muoviin pakattuja sämpylöitä hiukan suuremmalla rahamäärällä kuin luomua koko Suomessa. Ei ne väkisin niitä osta, vaan tarpeeseen.

Lainaus
On kasvava ryhmä A-luokan kuluttajia, heille ei valmiiksi pureksittu "totuus" kelpaa ja vain tästä ryhmästä luomutuottajat ovat kiinnostuneita.

Suomessa he vastaavat 1.5 % siivusta koko kakusta.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luomun mahdottomuus.
No johan tuli tuubaa. Sinulla lienee muutama brändinrakennuskurssi jäänyt käymättä tai jos olet käynyt, niin kannattaa vaihtaa opistoa.

Brändi on nimen omaan se, jonka pitää perustua totuuteen ja todellisiin asioihin. Silloin se kestää myös takaiskut. Imago on taas täysin keksittyä, jonka jokainen tietääkin potaskaksi.

Mielikuvat ovat taas niitä, joilla ei välttämättä ole tekemistä totuuden kanssa, vaan ne ovat luotua imagoa, joka sulaa yhtä nopeasti takaiskuissa kuin kusi uppoaa lumeen.

Ja tässähän se luomun suurin ongelma on ja senpä takia sillä ei ole missään sen suurempaa suosiota. Ja jos mainitaan Tanska ja Saksa niin reilun kuuden prosentin kakku kokonaismarkkinoista ei ole paljoa, vaan kyseisissä maissa myydään karkkia, limonadia ja energiajuomia isommalla rahalla.

Luomu on luotu brändiksi joka ei vastaa todellisuutta ja kun se paljastuu kuluttajille, he kokevat itseään kusetetun ja luopuvat tukemasta ei-todellista brändiä.

Luomua markkinoidaan pientuotantona, lähellä luontoa olevana ja luontoa kunnioittavana, mutta vierailu espanjalaisella teholuomutilalla, joka tuottaa meille ne halvat luomupaprikat, karistaa kummasti nuo luodut mielikuvat.

Luomu mielletään itsenäiseksi, suuryhtiöiden vastakohdaksi, jossa pienet ihmiset tekevät puhdasta ruokaa toisille ihmisille, mutta todellisuudessa samat jättiyritykset omistavat myös kaikki myyvimmät luomubrändit. Ne on tosin koetettu peittää mittavien yritysjärjestelyiden kautta, kuten on USA:ssa tapahtunut.

Who Owns Organic

Mitäpä miettii kuluttaja joka ostaessaan luomua luulee antavansa rahansa pienelle, sympaattiselle pientuottajalle, koska vastustaa ylikansallisia ruokajättejä ja hän saakin selville, että ostaessaan luomua hän antaa rahansa samalle ylikansalliselle jätille, jota hän luuli boikotoivansa luomua ostamalla?

Mutta luomu saa kiittää kuitenkin ihmisen psykologiaa, sillä on olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka uskovat kaikki mainokset, eikä totuus mainosten takana liikuta heitä ollenkaan. He tukevat luomua vaikkapa siksi, koska he haluaisivat sen olevan hyvä asia. Mutta heitä on ihmisistä aika häviävän pieni osa ja niissä samoissa prosenteissa luomun maksimimyynnit pyörivät niissäkin maissa joissa luomu on suosittua tai suosituinta.
Olipa mykistävää naiviutta tekstin alkupäässä. Lihavoin muutaman, joista herahti oikein nauru ;) Eritoten tuo punattu: milloinkahan ihmiset hoksaavat esim. Coca-colan tai McDonaldsin brändin onttouden ja rientävät joukolla vaihtoehtoihin....joita ovat, hetkinen....mitkä?? ;D ;D ;D

Tai sitten provoat tahallasi. Vaikea muten kuvitella, että joku uskoo tuollaiseen metatason "totuuteen" :D

Viimeksi muokattu: 03.04.12 - klo:19:42 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.