Urea systeemit vois jäädä työkoneista pois, kellekään mitään iloa niistä ole vain lisää kuluja ja elektroniikkaa!
Uudet päästörajat tulee vääjäämättä > tuo urea on siitä hyvä ettei päästöjä tarvitse ottaa huomioon moottorin suunittelussa > voi ottaa kaiken irti > mistä mootorinohjaus muuten tietää mitä sinne urea lootaan ruskutetaan > vaikka kraanavettä?
ei pidä paikkaansa... kuorma-autopuoleel scaniois enite vääntöä hevosvoimiin nähden luokassa 300-480 hv. eivätkä käytä ureaa... ureapöntöt varustettava lämmittimillä, muuten jäätyy..... jos urea loppuu, leikataan moottoritehoa melkeen puoleen.....euro 5issa. kyllä hyvän moottorin perusajatus on tehokas palaminen, esim scanialla ja cumminssilla protoja jotka ei tarvi ureaa eikä egr:ää
Voi tuo vääntö scania / cumigis pitää paikansa .
Ongelma on kuitenkin kaikille sama = typenoksidit, niitä tulee jos männänpäälä on lämmitä. korkealämpötila = hyvähyötysuhde
Tuossa tarinaa noista autoista fysiikan lait koskee tosi myös traktoreita
niissä päästö rajat tulee myöhemmin
http://network.ilehti.com/uutiset/johtaminen/melkein-kuin-ilmanpuhdistaja.html" Euroopan päästörajoitusten seuraava vaihe eli Euro 5 tulee voimaan vuoden 2009 syksyllä. Se leikkaa typpioksidin maksimipäästöjä edelleen kahteen grammaan moottorin tuottamaa kilowattituntia kohti.
Kuorma-autonvalmistajista MAN ja
Scania ovat osittain valinneet EGR-järjestelmän, joka perustuu pakokaasujen takaisinsyötön ohella kaksivaiheiseen ahtamiseen, parannettuun polttoainekanavien virtaustekniikkaan, entistä pidemmälle optimoituun palamistapahtumaan sekä tehostettuun pakokaasujen jälkikäsittelyyn erityisellä suodattimella. Tämä tekniikka ei vaadi lisäaineen käyttöä moottorissa.
Mercedes-Benz, DAF, Iveco, Renault ja Volvo ovat puolestaan päätyneet ratkaisuissaan valikoivaan katalyyttiseen jälkikäsittelyyn (SCR), joka perustuu ureapohjaisen liuoksen lisäämiseen pakokaasuihin typen oksidien määrän pienentämiseksi. Myös MAN ja
Scania käyttävät SCR-tekniikkaa osassa malleistaan.
SCR:n haitat ja edut
– Auton korkeampi hinta. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä autot ovat 5 000 – 10 000 euroa kalliimpia kuin edellisen sukupolven Euro 3 -normin täyttävät autot.
+ Pienemmät päästöt.
+ Lähes poikkeuksetta
suurempi teho ja samalla pienempi polttonesteen kulutus.+ Huoltovälit säilyvät ennallaan, samoin öljyn laatuvaatimukset. SCR-tekniikka ei tarvitse huoltoa juuri lainkaan.
+ Suunniteltu kestämään auton koko elinkaaren ajan.
+ Myös biodieselin käyttö mahdollista, samoin rikkipitoisen polttoaineen käyttö.
+ Erilaisten eri Euroopan valtioissa käytössä olevien etujen, alennusten ja helpotusten saaminen esimerkiksi moottoritiemaksuissa.
+ Mahdolliset edut urakkakilpailuissa.
+ Todennäköisesti suurempi jälleenmyyntiarvo. "