Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Harmaa siemen -> paljonko linnaa  (Luettu 11853 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Tutustukaa siemenkauppalakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000728

3§ 2kohta kertoo. "Markkinoinnilla tarkoitetaan kylvösiemenen myymistä tai muuta luovuttamista korvausta vastaan, varastoimista myyntitarkoituksessa, myyntiin tarjoamista, toimittamista vastikkeetta kaupallisessa hyödyntämistarkoituksessa sekä kylvösiemenen asettamista saataville maksua vastaan tai ilmaiseksi Euroopan unionin markkinoilla unionin alueella tapahtuvaa jakelua tai käyttöä varten"

Tässä pitää kysyä kuin katekismusta tulkatessa: mitä se on?

Jos minä lahjoitan ihan hyvyyttäni pavut rouvalle, niin ei vankeutta?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Mitäs sitten, jos laitat tavaran valmiiksi kylvöjä varten, ja sitten se anopinryökäle käy kotoa pois ollessasi ja pöllii ne. Sinä et tietenkään uskalla syytettä nostaa, kun epäilet sen anopin kuitenkin käyneen varkaissa.......niin sitten ei tule linnaa, ja varmaan vähemmän ainakin..... :o

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Outoja tulkintoja viranomaisilla, jos minä myyn naapurin isännälle viis tonnia härkäpapua, niin hittojako se minulle kuuluu mitä se niillä tekee? Vai haulinkon kanssako pitäisi ladon nurkalla vahtia, että " varmasti et niitä kylvä, ruoja! "
Kyllä minun vastuuni loppuu siihen, kun peräkärryn valot mutkan taa häviää!
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Outoja tulkintoja viranomaisilla, jos minä myyn naapurin isännälle viis tonnia härkäpapua, niin hittojako se minulle kuuluu mitä se niillä tekee? Vai haulinkon kanssako pitäisi ladon nurkalla vahtia, että " varmasti et niitä kylvä, ruoja! "
Kyllä minun vastuuni loppuu siihen, kun peräkärryn valot mutkan taa häviää!

SInun vastuusi loppuu siihen kun kirjoitat kuittiin "rehua"  ;D

Järjen Valo

  • Vieras
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Mistäpä se siemen tietää, että onko se siemensiemen, rehusiemen vai leipäsiemen, ei se sitä itse tiedä.


Ja tottakai Yara toteaa tutkimuksissaan, että runsaasti vaan typpeä, jotta valkuaista olisi vehnässä riittävästi, ja sitten se nosti  kohta apupaskan hintoja reippaasti.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Ja tottakai Yara toteaa tutkimuksissaan, että runsaasti vaan typpeä, jotta valkuaista olisi vehnässä riittävästi, ja sitten se nosti  kohta apupaskan hintoja reippaasti.
Kyllä se Kermisen Anne-täti sanoi ihan suoraan, että kannattaa ennemmin satsata Anniina-vehnän viljelyyn, kuin koettaa heidän tropeillaan tehdä Epoksesta hyvää leipävehnää.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Siemenviljelijät elävät aikaansa jäljessä eivätkä tuota siemenlajeja ja lajikkeita joille on markkinoita.
En ole siemenviljelijä, mutta sattuneesta syystä seuraan aika tarkasti noita palkokasvimarkkinoita. Vasta 20 vuotta on härkäpapuvalmiutta pidetty yllä "kaiken varalta", nyt on toinen vuosi, kun siitä oikeasti voisi tehdä businesta. Siemenlisäys on sen verran pitkäjänteistä ja hidasta touhua - parhaimmillaankin saa tavaran vain kymmenkertaistettua vuodessa - että kun on 20 vuotta tehnyt talkoilla, niin usko siihen, että saisi aíheesta palkkaa saattaa vielä yhden ylimääräisen vuoden...

Petri

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Outoja tulkintoja viranomaisilla, jos minä myyn naapurin isännälle viis tonnia härkäpapua, niin hittojako se minulle kuuluu mitä se niillä tekee? Vai haulinkon kanssako pitäisi ladon nurkalla vahtia, että " varmasti et niitä kylvä, ruoja! "
Kyllä minun vastuuni loppuu siihen, kun peräkärryn valot mutkan taa häviää!

SInun vastuusi loppuu siihen kun kirjoitat kuittiin "rehua"  ;D

Tarviihan viljatilatkin rehuviljaa :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Ja tottakai Yara toteaa tutkimuksissaan, että runsaasti vaan typpeä, jotta valkuaista olisi vehnässä riittävästi, ja sitten se nosti  kohta apupaskan hintoja reippaasti.
Kyllä se Kermisen Anne-täti sanoi ihan suoraan, että kannattaa ennemmin satsata Anniina-vehnän viljelyyn, kuin koettaa heidän tropeillaan tehdä Epoksesta hyvää leipävehnää.
Sampariseiskaseiska alkaa olla asioissa jo jyvällä ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

peräkammarin poika

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1055
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Voihan lajikkeen vaihtaa ja viljellä sitä jonkun muun talossa jo olevan lajikkeen nimellä.

Kuulemma näin toimitaan laajasti. Tuosta huijauksesta ei jää edes kiinni.
Muutamia vuosia sitten meillä EU-tarkastaja totesi eräällä ohralohkolla osan lohkosta olevan muuta lajiketta kun papereissa ilmoitettua Scarlettia. No ostosiemenen loputtua olin kylvänyt puolisen hehtaaria lohkon keskeltä omasta rehuviljalaarista otetulla Saanalla.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Ja tottakai Yara toteaa tutkimuksissaan, että runsaasti vaan typpeä, jotta valkuaista olisi vehnässä riittävästi, ja sitten se nosti  kohta apupaskan hintoja reippaasti.
Kyllä se Kermisen Anne-täti sanoi ihan suoraan, että kannattaa ennemmin satsata Anniina-vehnän viljelyyn, kuin koettaa heidän tropeillaan tehdä Epoksesta hyvää leipävehnää.
Sampariseiskaseiska alkaa olla asioissa jo jyvällä ;D
Juu. Ostin onneksi viime vuonna rehuvehnää naapurista. Saatto mennä osa siiloissa sekaisin, tai sit on tapahtunut, kun mun Zebra-vehnässä on valkuainen 15,4% (110kgN)...  ??? ::) :P
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Tutustukaa siemenkauppalakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000728

3§ 2kohta kertoo. "Markkinoinnilla tarkoitetaan kylvösiemenen myymistä tai muuta luovuttamista korvausta vastaan, varastoimista myyntitarkoituksessa, myyntiin tarjoamista, toimittamista vastikkeetta kaupallisessa hyödyntämistarkoituksessa sekä kylvösiemenen asettamista saataville maksua vastaan tai ilmaiseksi Euroopan unionin markkinoilla unionin alueella tapahtuvaa jakelua tai käyttöä varten"



Tuon kahlasin läpi...  Kylvösiemen on siis se tuote joka myydään valmiina käytettävänä siemenenä. Aivan viimeisenä on että joka tätä siemenmyyntilakia rikkoo, sille määrätään sakko ::)
   2. luku 4.pykälä kohta 5 on mielenkiintoinen. Sen mukaan voidaan yhtäkkiä lukien myydä sertifioimattomia siemeniä  RAAKAErinä kunnostukseen tai pakkaamiseen.
  Maahantuonti tai maastavienti on myös saanut uusia ulottuvuuksia, eu:n alueelta tuonti ei taida olla maahantuontia enää.

mah

  • Vieras
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Tutustukaa siemenkauppalakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000728

3§ 2kohta kertoo. "Markkinoinnilla tarkoitetaan kylvösiemenen myymistä tai muuta luovuttamista korvausta vastaan, varastoimista myyntitarkoituksessa, myyntiin tarjoamista, toimittamista vastikkeetta kaupallisessa hyödyntämistarkoituksessa sekä kylvösiemenen asettamista saataville maksua vastaan tai ilmaiseksi Euroopan unionin markkinoilla unionin alueella tapahtuvaa jakelua tai käyttöä varten"

Tässä pitää kysyä kuin katekismusta tulkatessa: mitä se on?

Jos minä lahjoitan ihan hyvyyttäni pavut rouvalle, niin ei vankeutta?

Luultavasti saat antaa omaa harmaata siementäsi rouvallesi ilman anopin lupaa? ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Outoja tulkintoja viranomaisilla, jos minä myyn naapurin isännälle viis tonnia härkäpapua, niin hittojako se minulle kuuluu mitä se niillä tekee? Vai haulinkon kanssako pitäisi ladon nurkalla vahtia, että " varmasti et niitä kylvä, ruoja! "
Kyllä minun vastuuni loppuu siihen, kun peräkärryn valot mutkan taa häviää!

SInun vastuusi loppuu siihen kun kirjoitat kuittiin "rehua"  ;D

Tarviihan viljatilatkin rehuviljaa :)
Voihan sitä ostaa vaikka myyntiä varten. Tai yksityistalouteen, unohtaa verotuksesta vallan pois jos se 17% alv siellä ilmoituksessa pelottaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Harmaa siemen -> paljonko linnaa
Voihan lajikkeen vaihtaa ja viljellä sitä jonkun muun talossa jo olevan lajikkeen nimellä.

Kuulemma näin toimitaan laajasti. Tuosta huijauksesta ei jää edes kiinni.
Muutamia vuosia sitten meillä EU-tarkastaja totesi eräällä ohralohkolla osan lohkosta olevan muuta lajiketta kun papereissa ilmoitettua Scarlettia. No ostosiemenen loputtua olin kylvänyt puolisen hehtaaria lohkon keskeltä omasta rehuviljalaarista otetulla Saanalla.
Kuinka kävi? Tuliko sanktiota vai pystyikö asiaa perustelemaan jollain. Oli minullakin viime kesänä tippleä scarlett-lohkolla, mutta ei sitä päälle päin kovin helppo ollut havaita.