Tämä kyläkouluajattelu ei ole välttämättä niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Joku sanoo että pienen lapsen on helpompi olla siellä tutussa kivassa pienessä kyläkoulussa tuttujen opettajien seurassa. Joku toisen voi todeta että siellä suuremmassa koulussa on paremmat opettajat ja parempi opetuksen taso kuin siellä pienessä kyläkoulussa. Ketä tässä tulisi uskoa ja mikä on lapsen etu??
Mielstäni hyvä koulun koko on kaksi pientä kyläkoulua yhteen eli 40 - 60 oppilasta, jolloin oppilaat vielä tuntevat toisensa jollakin lailla. Näin meillä päin tehtiin. Vaikka koulumatka omilla vekaroilla piteni jonkin kilometrin, niin toisaalta kuljetukset varmistuivat. Pientä isommassa koulussa on yleensä kolme tai useampi opettaja, jotka voivat tarpeen tullen tuurata toisiaan ja opettajat pystyvät jakamaan töitään sille, kuka niitä parhaiten osaa mm. käsityö, musiikki ja liikunta.
Myös Timpan argumentti on ihan oikeaan osunut. Hieman isompi mutta kuitenkin kohtuukokoinen lauma opettaa sosiaalisuutta ihan eri lailla. Tästä on hyötyä, kun mennään yläasteelle.
Oma esikoiseni oli aikoinaan ainut oppilas pienen koulun ensimmäisellä luokalla ja toisella luokalla oli kaksi muuta. Siis kolmen oppilaan ryhmä. Onneksi esikouluryhmä oli ollut isompi.