Eihän tuo mitenkään salaista ole ollut. Mut ei mikään muukaan elintarvikeyritys mitään strategioitaan kuluttajille esittele. Tai mikään muukaan yritys.
Iso osa kaikista kulutustavaroistakin tuotetaan lapsi- tai oikeastaan orjatyövoimalla. Mut eipä niistä huudella.
Kyllä firmat strategioitaan esittelevät välillä innokkaasti, mutta hyvin valikoiden markkinoidakseen tuotteitaan ja parantaakseen imagoaan. Mahdollisesti negatiiivisia tai haluttuun kuvaan firmasta sopimattomia asioita ei ainakaan korostetusti tuoda esiin. Eihän tuo tuonti salaista ole, mutta reilumpaa olisi myydä edullisia tuontielintarvikkeita omalla halppismerkillä kuin omalla nimellä mikäli siihen omaan nimeen liittyy sellaisia arvoja, joita tuontisapuskalla ei ole. Joukossa voi olla semmoisiakin tuotteita joita ei edes Suomessa valmisteta, jolloin niiden tuonti on ihan järkevää.
Selväähän se on, että jos jokin tuote maksaa hyvin vähän ei sitä ole voitu valmistaa kunnolla palkatulla työvoimalla. Mutta tuskinpa sitä kovin moni ajattelee vakavissaan kaupassa. Ja kyllähän hyvin kalliitkin tuotteet on voitu valmistaa lähes orjatyöllä.
Mutta tuo Valion tyyli, että halpatuonnilla tuetaan omaa tilityskykyä ei kyllä minun mielestäni sovi osuuskunta-ajatukseen. Osakeyhtiölle se sopisi. Vai liittyykö tähänkin joku enemmän tai vähemmän piilossa pidetty omistuskuvio, jonka tarkoituksena on siirtää todellisuudessa osinkoihin verrattava tulo maidon tilityshintaan? Minä ainakin miellän tuotteita jalostavan osuuskunnan putiikkina, joka jalostaa jäsentensä tuotteita myyntikelpoissiksi eikä välitä muiden firmojen valmisteita. Osuuskauppa on sitten eri asia, mutta sen alkuperäinen tarkoituskin on vain myydä.