Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mickey - 22.02.13 - klo:09:12
-
No nyt täytyy kysellä kollegoilta kokemuksia ja näkemyksiä. Eli käytetyn kompi paalajan hankintaa ajatellu. Tällä hetkellä käytössä Claasin 255 RC + käärin erikseen. Etinki tästä aikaisempia topikeja, mutta ei nyt varsinaisesti ollut mitä hain. Mikä raatilaisten mielestä tekee lyhintä silppua, toimii varmimmin, mihin saa happopullon koneeseen kiinni ja paalin paino?
-
mchale fusion. ainakin omien kokemuksien perusteella varmatoimisin millä olen paalannut.
-
Agronic 1302 , näyttäisi olevan monenhintaisia ja kuntoisia vaihokkeja. Erikoisterillä ainakin silppu riittävän lyhyttä. Pesee paalinpainossa Mchalen.
-
mchale fusion. ainakin omien kokemuksien perusteella varmatoimisin millä olen paalannut.
samat sanat. itsekin pari kesää mchalella paalanneena tosi varma peli ja nopea käärintä.
aikasemmin isännällä oli pari agronikkeä jossa lasten tautia enempi,ku tarvis.(verkotus/käärintä,laakerit,silpun pituus)
-
Agronic 1302 , näyttäisi olevan monenhintaisia ja kuntoisia vaihokkeja. Erikoisterillä ainakin silppu riittävän lyhyttä. Pesee paalinpainossa Mchalen.
Jaa Agronic "tehtaan" mieski päätti omaansa kehua! ::) Uskoo ken tahtoo... ;D
-
Uusi case taisi olla maaseutulaisessa ilmoitus alle 50k€ ei kummasta käytettyä saa samaan hintaan
-
käytettyjä mäkkäreitä alle 50t€...
-
Agronic 1302 , näyttäisi olevan monenhintaisia ja kuntoisia vaihokkeja. Erikoisterillä ainakin silppu riittävän lyhyttä. Pesee paalinpainossa Mchalen.
[/quote
Tähän on helppo yhtyä ;)
-
Mites Elhon yhdistelmä kone, onko niistä kokemuksia? Mitä nyt kokemuksena on tullut noista eri paalaajien työjäljestä, niin silppu on kehnointa Welgerillä ja Agronicillä ja taas parhaimmat John Deerellä ja Claassilla. Mchale asettuu johonki tuohon välimaastoon. Painavimmat on tullu Agronicillä ja Mchalella. Mites Krone, siitä ei ole mitään kokemusta?
-
Naurattaa kyl niin pirustas tää suomalaisten vehkaaminen että millä koneella tekee sen piukimman paalin.
Onko se ainoa ominaisuus mitä paalaajasta haetaan?
Eikö yhtään merkitse esim. tehokkuus, jälkimarkkinointi, varaosien saanti, ongelmatilanteissa vain puhelimen päässä oleva neuvonta, huolto-ohjelma, jälleenmyyntiarvo, kestävyys, sekä tärkeimpänä sille rehuyksikölle muodostuva hinta?
Jos oikeen helvetin tiukkaa paalia haetaan niin se on sitten welgeri jota ajetaan manuaalikäytöllä 300hv veturi edessä ja toivotaan ettei paalain halkea ;D
-
Naurattaa kyl niin pirustas tää suomalaisten vehkaaminen että millä koneella tekee sen piukimman paalin.
Onko se ainoa ominaisuus mitä paalaajasta haetaan?
Juu ha jos myy kappalehintaan ,niin tulee kireillä paaleilla pienempi hehtaarituotto...samoin kuin isommillakin. ;D ;D
-
Kiitoksia erik. Just ne asiat mitkä ratkasee. Ja lisäksi se tiukin paali... 8)
-
Niin ja eikat kukaan ole niin hullu ja maksa mchalesta yli 50 tuhatta. Eikös se oo sama ostaa ulkomailta uus 46 tuhatta alv 0 %?
-
Käytetty on aina käytetty, romuja niistä on suurin osa toki tuurilla voi helmen löytää.
-
Ruotsista kysyin niin Fusion 2 oli noin 1200 euroa halvempi siellä. Rahti päälle niin oltiin melkein samoissa hinnoissa kuin Suomessa.
Sama oli Joskin kuivalantavaunun kanssa, melkein eurolla samat hinnat.
-
Ruotsi on pohjoismaa...
Kato euroopasta (vaikka irlannista)...
-
Ruotsi on pohjoismaa...
Kato euroopasta (vaikka irlannista)...
No shit?
Ens kerralla täytyy tehdä niin sit, ehkä irlantilaiset ottavat vanhan Halen vaihdossa sitten... (heko heko).
-
Jos jostain joku välittää 46k€ uuden fusionin, niin täällä on heti yksi ottaja. Voin ihan maksaa kunnon palkkionkin.
Siis itse kyllä suosittelen fusionia 34000 ja risat mittarissa ja kone pelaa kuin uusi, voisi kolmoseen joskus päivittää kun näkyy olevan paljon helpompi huolettava aukinaisten kylkien ansiosta.
-
Jos jostain joku välittää 46k€ uuden fusionin, niin täällä on heti yksi ottaja. Voin ihan maksaa kunnon palkkionkin.
Siis itse kyllä suosittelen fusionia 34000 ja risat mittarissa ja kone pelaa kuin uusi, voisi kolmoseen joskus päivittää kun näkyy olevan paljon helpompi huolettava aukinaisten kylkien ansiosta.
Tänne kans heti uusi fusioni jos tuolla hinnalla saa!
Taitaa agronicin jaakolla ottaa koville kun ei ite osata tehä toimintavarmaa paalainta.. Heh.. meinas eilen mennä kahvit väärään kurkkun kun uusinman konenviestin takakannessa oli se heidän paalisilppuri.. Voi hitto.. ! Just sen näköinen kuin olis autotallin takana köhätty... :D Voitas pistää arvauskisa pystyyn montako 8mm ruuvia tuosta köhäilmästä löytyy ? ::)
T: Kolmas Mc fusioni talossa! :)
-
[Jos oikeen helvetin tiukkaa paalia haetaan niin se on sitten welgeri jota ajetaan manuaalikäytöllä 300hv veturi edessä ja toivotaan ettei paalain halkea ;D
[/quote]
Näin on. Meilläkin oli vuonna miekka ja kypärä 220 profi ja valpuri 865 jolla paalattiin...tiukkoja palleja muni seki... :o
vicani ,eiku vicon on ollu kyllä pohjanoteeraus..
-
Mäkkäri varmasti hyvä ja luotettava, itsekkin vähän päässy kokeileen. Acronicista ja Elhosta en oo hyvää kuullu, Claassi vois mennä ihan nämä viimesimmät siis.
Meillä on Welger 220 ja 235, 235 idiootti varma ja luja kone, 220laakerointi vähä huonompaa, varakoneena pidetty.
Tornaadon kiinteäkammioista odotellessa.
-
Ei tarvi pitää arvaus kisaa.
2 kpl 8 pultteja löytyy . Pohjakuljettimen rattaitten , siis takapään / vapaapyöristä löytyy.
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
aac:N pulseen ei hyvällä tahdollakaan voinut olla tyytyväinen.päivän aikana sai paalauksen lomassa vetästä maratonin...
(joka toiselle paalille ei ottanu verkkoa tai muovi poikki)Eikä ollu muovissa vika.
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
Jaakko voi itte mennä itteensä :o Ikänä ei semmoista päivää tuu,että argonikkia pihaan ilmestyis. 8)
Claassin unirappi oli melko toimintavarma,vusioni ylivoimainen.9000 paalta ja 2 sidontahäiriöö 8) Muovi katkee n 500 paalin välein 8)
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
Jaakko voi itte mennä itteensä :o Ikänä ei semmoista päivää tuu,että argonikkia pihaan ilmestyis. 8)
Claassin unirappi oli melko toimintavarma,vusioni ylivoimainen.9000 paalta ja 2 sidontahäiriöö 8) Muovi katkee n 500 paalin välein 8)
Sul on ollu vähä enemmän sidontahäiriöi kun mulla vasta ensimmäinen 12500 paalin aikana ja sekin verkotuslaitteeseen joutuneen saviklimpin takia :P
muuta ongelmaa ei mulla sit oo ollukka
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
En tiiä näistä uudemmista, mutta vanhemmiten alkaa häiriöitä olla verkotuksessa turhan paljon! Verkotus ei lähde päälle, verkon katkaisu takkuaa, paalikammio aukeaa verkotuksen aikana, kerran jopa paalinnostin oli jo valmiiksi ylhäällä kun paali tuli kammiosta!
Teetätti hiehan ylimääräistä työtä ???
Pakko varmaan vielä ensikesä tapella ton 1302. kanssa... :-X
-
Naurattaa kyl niin pirustas tää suomalaisten vehkaaminen että millä koneella tekee sen piukimman paalin.
Onko se ainoa ominaisuus mitä paalaajasta haetaan?
Eikö yhtään merkitse esim. tehokkuus, jälkimarkkinointi, varaosien saanti, ongelmatilanteissa vain puhelimen päässä oleva neuvonta, huolto-ohjelma, jälleenmyyntiarvo, kestävyys, sekä tärkeimpänä sille rehuyksikölle muodostuva hinta?
Jos oikeen helvetin tiukkaa paalia haetaan niin se on sitten welgeri jota ajetaan manuaalikäytöllä 300hv veturi edessä ja toivotaan ettei paalain halkea ;D
Jos ruvetaan vertailemaan varaosien saantia, ja puhelimen päässä olevaa neuvontaa niin ei ole agronicin voittanutta. Vai mitenkä monelle tehtaalle voi soittaa juhannusaattona klo. 23:00?
-
Ei Agronicissa nyt mitään oleellista vikaa ole, jonkin verran ominaisuuksia...
Mitä sitten tulee tuohon McHaleen, olen sanonut ennenkin tämän, raskas ja vanhanaikainen perusmöykky. Tekee kohtuulliset paalit, mutta se toimii, toimii, toimii... Kiireen, väsymyksen ja v...tuksen keskellä on aika oleellinen juttu, että edes paalain toimii.
Agronicin varaosapalvelu ja päivystys on kyllä esimerkillinen. Hirtehisesti ajatellen vois luulla että harjoitus tekee mestarin. ::)
Jaakko tuolla aiemmin kannustaa hankkimaan paalajan ulkomailta. Mitenkähän ugrimarketin myyjän pulse pomppaa, kun Rauman satamaan tulee euroopan hinnoilla ekat NH rollbaler 135 Ultrat. :)
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
Jaakko voi itte mennä itteensä :o Ikänä ei semmoista päivää tuu,että argonikkia pihaan ilmestyis. 8)
Claassin unirappi oli melko toimintavarma,vusioni ylivoimainen.9000 paalta ja 2 sidontahäiriöö 8) Muovi katkee n 500 paalin välein 8)
Sul on ollu vähä enemmän sidontahäiriöi kun mulla vasta ensimmäinen 12500 paalin aikana ja sekin verkotuslaitteeseen joutuneen saviklimpin takia :P
muuta ongelmaa ei mulla sit oo ollukka
Onkohan mun kone rikki :o
Olenkohan turhaan kehunut sitä :o
-
Jaakko muistaa varmasti myös Sievin kukonkylässä näytöksen? Taisi tulla 1 paali käymättä ulkona auttamassa muovisidonnan aloitusta, teidän näytös varmisti kyllä hienosti paikalla olleille ettei agronicceja tartte enää tänne myydä.
-
Muistan sievin, tosin vähä erilailla kun sinä. Mutta voin olla väärässsä aika kultaa muistot.
Ongelmia toki oli , kuski ( minä) ei tajunnut ettei sellaista heinää ois kannattanut 100 % ajaa,
Onneksi Suomi on vapaa maa ja itekukin voi hommasa tehä sillä konneekka kun haluaa.
Jos konneita vertaillaan ei kannata muistella ja verrata yli 10 vuotta vanhoja vehkeitä . Vaan nykyisiä.
-
Näitä koneen häiriöitä on niin moneenlaisia. Mulla on nyt takana kaks kronea josta ensimmäisessä oli ihan selkeä sidontaongelma mutta tässä toisessa oltiin onnksi se saatu poistettua. Kuitenkin tiettyjä ongelmia saa aikaan jos kelit menee tarpeeksi hankalaksi lopetti tää uusikin kone sitomisen kun kaikki paikat oli savea täynnä. Toki toddellinen ongelma tuli kun paalin paino meni yli puolentoistatonnin ja se oli märkää "sontaa" niin silloin hihnat rupes luistamaan ja ongelmat alko. Kunnon rehuntekokeleillä homma toimi tolla kronella kuinjunan vessa. Toki täytyy todeta että paljon oli saksalaisella lapsityövoimalla sellasia pikku lapsuuksia eli pulttia aukes jne mutta ei mitään suurempaa.
-
Vemssi laittoi kohtalaisen asiallisen raportin... Kronen compi itelläni kans seuraavana suunitelmissa, tai sitten agronic.... Ei taida minkään muun firman tjvastata kännyyn lauantai saunassa ja lähteä tuomaan varaosia vastaan... :) Ei ollut mun paalain mut pakko kehua ;)
-
Naurattaa kyl niin pirustas tää suomalaisten vehkaaminen että millä koneella tekee sen piukimman paalin.
Onko se ainoa ominaisuus mitä paalaajasta haetaan?
Eikö yhtään merkitse esim. tehokkuus, jälkimarkkinointi, varaosien saanti, ongelmatilanteissa vain puhelimen päässä oleva neuvonta, huolto-ohjelma, jälleenmyyntiarvo, kestävyys, sekä tärkeimpänä sille rehuyksikölle muodostuva hinta?
Jos oikeen helvetin tiukkaa paalia haetaan niin se on sitten welgeri jota ajetaan manuaalikäytöllä 300hv veturi edessä ja toivotaan ettei paalain halkea ;D
Jos ruvetaan vertailemaan varaosien saantia, ja puhelimen päässä olevaa neuvontaa niin ei ole agronicin voittanutta. Vai mitenkä monelle tehtaalle voi soittaa juhannusaattona klo. 23:00?
Kun on welger niin ei tarvi soittaa tehtaalle juhannusaattona klo 23.00;) vaikka on 50 000 mittarissa.
-
Semmonen meno päällä jonkun kauppiaan kanssa, että millonkohan veppimestari kieltää agronic-sanan käytön tällä palstalla. ;)
-
Kiitän tähän astisesta melkein asiallisesta keskustelusta ;D. Any way näyttäisi olevan että jälkimarkkinointi korostuu aika paljon. Itelläki kokemusta siitä miten työt seisahtuu kun paalaimen rulla räjähtää kesken kiireen ja varsinkin viimekesän minuutti pelin pohjalta varmuus tai sen hoito ratkaisee paljon. Epäilen että ei tuohon welgeriinkään saa sitä telaa just saman päivän aikana, mutta tinaamalla pääsee kuitenkin jatkamaan. Muovi sidonta kyllä kiinnostaa tässä vaiheessa aika pirusti. Onko siitä ja sen hyödyistä kokemusta kellään? Tuohon paalin painoon kyllä kiinnitetään aika paljon huomiota, mutta kertoo se myös paljon siitä laadustakin. Sitä kun ei voi korostaa liikaa, että parin päivän työllä ratkaistaan koko vuoden tulos ;D
-
Jos ruvetaan vertailemaan varaosien saantia, ja puhelimen päässä olevaa neuvontaa niin ei ole agronicin voittanutta. Vai mitenkä monelle tehtaalle voi soittaa juhannusaattona klo. 23:00?
En tehtaasta tiedä, mutta mchalen neuvontaan (ihan suomenkieliseen) soiteltiin aika paljonkin juhannusaattona kun ei tahtonut mäkkäri pelata ja neuvonta oli hyvin asiallista.
Vika oli siis itseaiheutettu liian pieni hydrauliikkaliitin. Sen jälkeen ei ole siihen numeroon tarvinutkaan soitella.
-
Jos ruvetaan vertailemaan varaosien saantia, ja puhelimen päässä olevaa neuvontaa niin ei ole agronicin voittanutta. Vai mitenkä monelle tehtaalle voi soittaa juhannusaattona klo. 23:00?
En tehtaasta tiedä, mutta mchalen neuvontaan (ihan suomenkieliseen) soiteltiin aika paljonkin juhannusaattona kun ei tahtonut mäkkäri pelata ja neuvonta oli hyvin asiallista.
Vika oli siis itseaiheutettu liian pieni hydrauliikkaliitin. Sen jälkeen ei ole siihen numeroon tarvinutkaan soitella.
Kapasen puh-linja vähä kallis, mutta jos asiassa pysyy, niin voitolle jää. Perusasenne konneveen poijilla ihan just kohillaan...tästäkö pitäs vielä kalu tehä, voivoi...sentään...
-
Ikuinen kinaamisen aihe mikä paras paalain... Noh joitakin vuosia sitten keskon miehet paalaas claassilla testejä ja halusivat vertailla paaliin menevää määrää welgeri tuotiin kaveriks ja welgeri enenmän sitä karhoo nieli kun claassi.. Mutta ite paalaillaan agronicilla alkuun homma takkus jonkin verran tosin paljon on/oli käyttäjästä johtuvia vikoja, mutta kun koneen kanssa tulee sinuiks niin kyllä silläkin paalaa ja tiukkoja paaleja se tekeekin ja plussaksi voisi todeta, että tynnyri teline ja hapottin valmiina ei tarvi jälki käteen rakennella valmis paketti siis....
-
Naurattaa kyl niin pirustas tää suomalaisten vehkaaminen että millä koneella tekee sen piukimman paalin.
Onko se ainoa ominaisuus mitä paalaajasta haetaan?
Eikö yhtään merkitse esim. tehokkuus, jälkimarkkinointi, varaosien saanti, ongelmatilanteissa vain puhelimen päässä oleva neuvonta, huolto-ohjelma, jälleenmyyntiarvo, kestävyys, sekä tärkeimpänä sille rehuyksikölle muodostuva hinta?
Jos oikeen helvetin tiukkaa paalia haetaan niin se on sitten welgeri jota ajetaan manuaalikäytöllä 300hv veturi edessä ja toivotaan ettei paalain halkea ;D
Jos ruvetaan vertailemaan varaosien saantia, ja puhelimen päässä olevaa neuvontaa niin ei ole agronicin voittanutta. Vai mitenkä monelle tehtaalle voi soittaa juhannusaattona klo. 23:00?
Kun on welger niin ei tarvi soittaa tehtaalle juhannusaattona klo 23.00;) vaikka on 50 000 mittarissa.
Semmoista vehettä ei ole vielä keksitty, mikä ei menisi rikki!
-
viimekesänä ajettiin elholla ja mäkkärillä viereisiä karhoja, mäkkärin edessä 6920s ja elhon 6830. mäkkärillä päästiin reilu 50m pidemmälle. paalien painossa reilu 200kg ero.
-
Kerran kävin katsomassa ACC pulsen työnäytöstä. Ajovauhti oli sitä luokkaa että poudat olisi loppuneet viimekesänä kesken jos sillä vauhdilla karhoja olisi pitänyt ajaa. ;D
-
Kerran kävin katsomassa ACC pulsen työnäytöstä. Ajovauhti oli sitä luokkaa että poudat olisi loppuneet viimekesänä kesken jos sillä vauhdilla karhoja olisi pitänyt ajaa. ;D
Kokemusta ei oo ACC pulsesta mutta kuullut useammalta että vaatii voimaa vetokoneelta aivan eritavalla kuin 1302r.
-
Kokemusta ei oo ACC pulsesta mutta kuullut useammalta että vaatii voimaa vetokoneelta aivan eritavalla kuin 1302r.
No katohan kummaa kun ottaa enemmän tehoa tehdä isompaa ja tiukempaa paalia raskaammalla koneella :o
ACC on samassa luokassa welgereiden, mäkkärin, kuhnin ja 455 claassin kanssa, 1302 on näiden elhojen ja nyykkäreiden tasolla tehokkuudessa. 1302 ei pysty millään nielemään edes niin isoa karhoa kuin nämä kalliimman hintaluokan vehkeet.
-
Kiinteäkammioisessa ajovauhti vaikuttaa oleelisesti paalin tiukkuuteen. Poislukien nämä MPS:än kaltaisella systeemillä varustetut himmelit.
-
Kiinteäkammioisessa ajovauhti vaikuttaa oleelisesti paalin tiukkuuteen. Poislukien nämä MPS:än kaltaisella systeemillä varustetut himmelit.
...ja rattorin hepovoimat.
-
Kiinteäkammioisessa ajovauhti vaikuttaa oleelisesti paalin tiukkuuteen. Poislukien nämä MPS:än kaltaisella systeemillä varustetut himmelit.
Aika olematon ero loppupeleissä on ajonopeudella paalin tiukkuuteen.
Poislukien vettä valuvat räkäheinät
-
Kerran vielä . Sitten lopetan ja kiitän aika yllättävänkin asiallisesta keskustelusta.
Savotoijan kannattaisi soittaa valmistajalle , kuulostaa aika pahalta virran vähyydeltä. Vanhat 1302 verkottaa sähköllä ja siellä on muutamakohta johon kannattaa kiinnittää huomiota... Tarkoitushan ei ole siellä pellolla maratonia vetää.
Terminator 2 , ensimmäinen kerta kun kuulin minun tai Heikin ajavan näytöksessä liian hitaasti. Mutta jospa se ois oppi mennyt perille, kun yleensä moititaan kaahauksesta. 8)
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
En tiiä näistä uudemmista, mutta vanhemmiten alkaa häiriöitä olla verkotuksessa turhan paljon! Verkotus ei lähde päälle, verkon katkaisu takkuaa, paalikammio aukeaa verkotuksen aikana, kerran jopa paalinnostin oli jo valmiiksi ylhäällä kun paali tuli kammiosta!
Teetätti hiehan ylimääräistä työtä ???
Pakko varmaan vielä ensikesä tapella ton 1302. kanssa... :-X
mullakin käyny jonku kerran vastaava tilanne.. tuossa video, miten tilanteesta selvitään.. http://youtu.be/EQ9B_TTNHjQ
-
jos joku väittää , ettei 1302 hitti ja accm oo toimintavarmoja vehkeitä . voi mennä ihteensä.
En tiiä näistä uudemmista, mutta vanhemmiten alkaa häiriöitä olla verkotuksessa turhan paljon! Verkotus ei lähde päälle, verkon katkaisu takkuaa, paalikammio aukeaa verkotuksen aikana, kerran jopa paalinnostin oli jo valmiiksi ylhäällä kun paali tuli kammiosta!
Teetätti hiehan ylimääräistä työtä ???
Pakko varmaan vielä ensikesä tapella ton 1302. kanssa... :-X
mullakin käyny jonku kerran vastaava tilanne.. tuossa video, miten tilanteesta selvitään.. http://youtu.be/EQ9B_TTNHjQ
Melkosen radikaali ratkasu mutta käy näämmä noinkin ;D
-
Vastaava tilanne on tapahtunut mulle 255 Klaas kombilla viime kesällä, paalinnostin lähti liikkeelle vaikka paali ei jostain syystä irronnut paalikammiosta (luukku oli auki tottakai). Noh Klaasissa paali jää ainakin roikkumaan akselin päälle, ei tipahda maahan.
Mutta kuitenkin paalinostimen rulla ja poikkituki piti ruuvata pois ennenkuin saatiin paali nostettua pois.
Hauskaa homma kun ei ollut juurikaan muuta tekemistä silloin sadekuurojen välissä (kun piti ajaa), plus että piti saada traktori etukuomaajalla paikan päälle.
-
Kiinteäkammioisessa ajovauhti vaikuttaa oleelisesti paalin tiukkuuteen. Poislukien nämä MPS:än kaltaisella systeemillä varustetut himmelit.
Aika olematon ero loppupeleissä on ajonopeudella paalin tiukkuuteen.
Poislukien vettä valuvat räkäheinät
Ainakin naapuri väittää kyseistä asiaa. Ajaa jontikalla alkuun lähes 20km/h ja lopussa tiputtaa vauhdin johonkin 4km/h. Periaatteessa se piitää paikansa kun eihän kiinteäkammioisessa millään puristeta sitä paalia ennen valmistumista. Sen takiahan on kehitelty näitä MPS kaltaisia virityksiä.
-
viimekesänä ajettiin elholla ja mäkkärillä viereisiä karhoja, mäkkärin edessä 6920s ja elhon 6830. mäkkärillä päästiin reilu 50m pidemmälle. paalien painossa reilu 200kg ero.
Jos Koneviestin viimevuoden hinnastoa on uskominen, niin mäkkäri maksaa 40000 euroa enemän mitä Elho. Tuolla hinnanerolla saisi olla painossa hieman isompikin ero.