Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakselin olkalaakerien säätö  (Luettu 11686 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Etuakselin olkalaakerien säätö
Tuli tänään säädettyä carraron etuakselista olkatappien välystä. Otin vain yläpään tapin kiinnityslevyn alta niitä muovisia shimmilevyjä pois. Säätelin niinkuin ohjeessa neuvottiin, että välykseksi jäi n. 0,1mm rengasraudalla lujaa vääntäen. Mutta sitten kun laski koko koneen painon etupyörien varaan, värähti heittokellon viisari jo 0,25-0,30 mm.

Vähäsen jäi vaivaamaan, että jäikö nyt kumminkin liikaa välystä? Huolto-oppaassa oli ohje, että välykseksi 0,00 - 0,10 mm ja välystä mitattaessa väännetään raudalla etuakselin ja navan välistä.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö

 Onko ja jos on, niin mikä on alalaakerin kunto, kun yleensä välykset korjaantunut uudella laakerilla kaikista helpoiten?

Monttööri

  • Vieras
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Eikös tuossa carrarossa ole liukupinnat siellä tappien vastapuolessa ?  Joskus käy niin että se liukupinta irtoaa ja liikkuu pesässään tapin mukana  Tämän huomaa siitä että välykset kasvavat kun jonkin aikaa on ajanut

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
En ottanut muutakuin yläpään auki, kun välykset oli noin 0,5mm ennen säätöä, joten ei tuo aivan rikki ollut.

Yläpäässä oli vain spiraalimaisesti uritettu pusla lyötynä etuakseliin ja siinä pyörän takana näkyvän 3 pultilla kiinnitetyn latan alla on olkatappi (king pin), joka vastaa tuohon puslaan. Sivuttain tuossa ei välyksiä vielä tuntunut, ainoastaan olkatappien suuntaisesti. Ajattelin nyt säätää ajoissa, ettei lähde kulumaan sitten muuten.

Alapäässä on kuvien muukaan puslapari. Etuakselin puolella on kuppi ja alempaan olkatappiin on lyöty kartiomainen osa. Tai no paskaakos tässä selitän...



Monttööri

  • Vieras
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
 Sama systeemi näyttää olevan kun 605 joka oli joskus talossa ja tuosta kuvasta osaa päätellä mikä pinta irtoaa kun laakeri toimii "väärin". Enempi etukuormaajakoneen vika kuulemma tuo tapin vastapinnan irtoaminen ja ehkä myös huollonkin puutetta. :( 

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Sama systeemi näyttää olevan kun 605 joka oli joskus talossa ja tuosta kuvasta osaa päätellä mikä pinta irtoaa kun laakeri toimii "väärin". Enempi etukuormaajakoneen vika kuulemma tuo tapin vastapinnan irtoaminen ja ehkä myös huollonkin puutetta. :(

Valmetissa se ei voi oikein olla huollonkaan puutetta, kun 6400:ssa ei ainakaan ole ollenkaan rasvanippoja! Minkäs sille sitten tekee. On tuolla munkin omalla nyt 6000h ajettu, eikä väljää ole, mutta ei oo EK:takaan. Tuossa Casessa on ihan sama etuakseli, mutta siihen on älytty laittaa nipat tehtaalla. Siinä sitä välystä jo olikin, mutta on siinä etukuormaajakin. Kyllähän sen tietää kuinka siinä käy, jos tuo alempi pusla pääsee kuivaksi. Aika äkkiä narahtaa laakerikuppi irti akselilta.

Sitä en kyllä tajua, että miten erilailla tuo on Valmetissa tehty, kun se kestää tuon verran tunteja ilman rasvausta.


Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Olen ymmärtänyt että Valmetin kohdalla carraron suurin ongelma on riittämätön ainevahvuus yläkupin ympärillä. Toki jos laakerointi pääsee väljyyttään lonksumaan, niin hakkaahan se ajastaan sen laakerikupin irti...

Omassa koneessa on teollisuus carrarossa ainakin ensimmäisen omistajan mukaan toisella puolella alkuperäiset olkalaakerit, mut siinä onkin rasvanipat. Etukuormain on ja 9200 tuntia nyt mittarissa. Toiselle puolen vaihdoin laakerit 8500 tunnin kohdalla kun oli pientä välystä ja öljytiivisteitä piti samalla vaihtaa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Valmetissa se ei voi oikein olla huollonkaan puutetta, kun 6400:ssa ei ainakaan ole ollenkaan rasvanippoja! Minkäs sille sitten tekee.

Mutta olkatapis lienee valmiina M8 jenka johon voi nipan ruuvata

Monttööri

  • Vieras
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Sama systeemi näyttää olevan kun 605 joka oli joskus talossa ja tuosta kuvasta osaa päätellä mikä pinta irtoaa kun laakeri toimii "väärin". Enempi etukuormaajakoneen vika kuulemma tuo tapin vastapinnan irtoaminen ja ehkä myös huollonkin puutetta. :(

Valmetissa se ei voi oikein olla huollonkaan puutetta, kun 6400:ssa ei ainakaan ole ollenkaan rasvanippoja! Minkäs sille sitten tekee. On tuolla munkin omalla nyt 6000h ajettu, eikä väljää ole, mutta ei oo EK:takaan. Tuossa Casessa on ihan sama etuakseli, mutta siihen on älytty laittaa nipat tehtaalla. Siinä sitä välystä jo olikin, mutta on siinä etukuormaajakin. Kyllähän sen tietää kuinka siinä käy, jos tuo alempi pusla pääsee kuivaksi. Aika äkkiä narahtaa laakerikuppi irti akselilta.

Sitä en kyllä tajua, että miten erilailla tuo on Valmetissa tehty, kun se kestää tuon verran tunteja ilman rasvausta.

Olen ymmärtänyt että laakerointi Sige-Danassa olisi toisen tyyppinen, mutten ole varma  :-\ Mullakin on kokemusta Carraron välysten säädöstä, muita sensijaan ei ole  tarvinnut säätää.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Tuossa Casessa on ihan sama etuakseli, mutta siihen on älytty laittaa nipat tehtaalla. Siinä sitä välystä jo olikin, mutta on siinä etukuormaajakin. Kyllähän sen tietää kuinka siinä käy, jos tuo alempi pusla pääsee kuivaksi. Aika äkkiä narahtaa laakerikuppi irti akselilta.

Sitä en kyllä tajua, että miten erilailla tuo on Valmetissa tehty, kun se kestää tuon verran tunteja ilman rasvausta.

No nytpä tiedän senkin. Valmetissa tuossa olkanivelessä on kartiorullalaakerit ylä- ja alapuolella, kun taas Casessa on vain puslat eli liukulaakerit. Puslahan nyt kuluu väkisinkin vaikka vikaa ei varsin olisikaan, mutta rullalaakerin ei kyllä pitäis säätöä tarvita.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Olen kai sen joskus tarkistanutkin, mutta eikös Maxxumissa (vm. 1995) ole Carraron etuakseli? Tarkistin laskusta, että neljä ja puoli vuotta sitten keväällä oli Maxxumi etuakseliremontissa, jossa laskun mukaan oli vaihdettu "Olkatappi ylempi 2 kpl ", "Olkatapin laakeri ylempi 2 kpl", "Olkatapin laakeri alempi 2 kpl " sekä "Olkatapin tiiviste 4 kpl". Aikaisemmista remonteista en tiedä, meille oli ensimmäinen. Traktori oli ollut meillä siihen mennessä vajaat kuusi vuotta ja kokonaistuntimäärä käyttötuntimittarissa oli 10750.

Ihmetteln tätä siksi, kun vaikuttaisi siltä, että etupyörät keikkuu taas. Käyttötunteja on mittariin remontin jälkeen kertynyt noin 2000 ollen siis 12800. Traktorissa on etukuormaaja ja sitä käytetään 2/3 vuodesta joka päivä säilörehun käsittelyyn ja muunakin aikana toki monenlaiseen hommaan.

Onko tämä ominaisuus vai seurausta huoltajan laiskuudesta? Ja täytyykö tuo remontti teettää aina parin vuoden välein. Maksaa ainakin puoltoista tonnia.

Muoks. aina NELJÄN vuoden välein :)

Viimeksi muokattu: 06.10.17 - klo:20:26 kirjoittanut maraani

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Olen kai sen joskus tarkistanutkin, mutta eikös Maxxumissa (vm. 1995) ole Carraron etuakseli? Tarkistin laskusta, että neljä ja puoli vuotta sitten keväällä oli Maxxumi etuakseliremontissa, jossa laskun mukaan oli vaihdettu "Olkatappi ylempi 2 kpl ", "Olkatapin laakeri ylempi 2 kpl", "Olkatapin laakeri alempi 2 kpl " sekä "Olkatapin tiiviste 4 kpl". Aikaisemmista remonteista en tiedä, meille oli ensimmäinen. Traktori oli ollut meillä siihen mennessä vajaat kuusi vuotta ja kokonaistuntimäärä käyttötuntimittarissa oli 10750.

Ihmetteln tätä siksi, kun vaikuttaisi siltä, että etupyörät keikkuu taas. Käyttötunteja on mittariin remontin jälkeen kertynyt noin 2000 ollen siis 12800. Traktorissa on etukuormaaja ja sitä käytetään 2/3 vuodesta joka päivä säilörehun käsittelyyn ja muunakin aikana toki monenlaiseen hommaan.

Onko tämä ominaisuus vai seurausta huoltajan laiskuudesta? Ja täytyykö tuo remontti teettää aina parin vuoden välein. Maksaa ainakin puoltoista tonnia.
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Köntys

  • Vieras
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Puuhevos pukki   ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Puuhevos pukki   ;D



Onko toi carra?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2357
Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Puuhevos pukki   ;D



Sähkökiuas? Eikö kesselimaha jaksa kantaa klapeja saunalle?
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-