Itse olin todella tyytyväinen VAG 1.9 TDI omistaja pitkään, mutta se olikin vielä syöttöpumpulla. Sitten kun auton vaihto tuli kuvioihin, päätin vaihtaa konsernia, koska noissa uusissa koneissa on _kuulopuheiden_ mukaan melko paljon tuollaisia täystuhoja tai monen tonnin pikkuvikoja. Sellaisen 2.7 tai 3.0 TDI -koneen olis kai uskaltanu ostaa, mutta alkaa olla jo hintaa niissä turhan paljon.
Moni varmaan nauraa asialle, mutta ranskalaiset osaa tehdä toimivan dieselin ja päädyin sitten sellaiseen. Käytettynä hinta kohdallaan. Pikkuvikoja on autossa varmasti enemmän, mutta harvoin mitään kallista.
Mutta kyllä tuo longlife -huolto on noissa HDI-koneissakin tuhoja aiheuttanut, eikä taida sopia ainakaan lyhyeen ajoon. Omassakin olis 20tkm öljynvaihtoväli, mutta en oo aikeissa missään nimessä niiin pitkälti ajaa. Vaimon autossa 30tkm öljynvaihtoväli, mutta vaihdan vuosittain alle 10tkm ajolla, ennen tammikuun pakkasia.
Volkkarin huollossa neuvottiin vaihtovälistä, että max 30 000 km, tai kerran vuodessa.
Kumpi raja tulee ensin vastaan.