"Maaseutuvirasto lähettää entiseen tapaan tiloille tiedon tuen maksusta e-kirjeenä. E-kirjeessä on eritelty tieto kustakin tukityypin maksusta."
Onko tämä e-kirje joku sellainen ratkaisu, että olisi pitänyt laittaa raksi johonkin ruutuun hakuvaiheessa vai mistä on kyse?
eKirje lähtee lähettäjältä sähköisesti tulostus+postituspalveluun (eKirje on Itellan tuotteen nimi, mutta on vastaavia muillakin toimijoilla). Vastaanottajalle jaetaan kuten perinteinen kirje, ellei ole operaattorin palvelussa pyytänyt ainoastaan sähköisenä.
Ts. jos ei tee mitään, etnapostissa tulee laatikkoon/luukkuun.
Oukkidoukki, onkos tuossa vastaanottajalla jotain kuluja? Joudutko maksamaan Itellalle e-postilaatikostasi?
Ja liekö noissa e-kirjeissä järkeä muutenkaan, kuitenkin tulostat sen paperille ja pistät mappiin.
Lähettäjä maksaa viulut kotiin kannetuissa lappusissa.
Sitten jos käyttää varsinaista sähköistä käsittelyä (Itellan tuote on Netposti), niin siihen sisältyy veloitus, MUTTA vasta arkistoinnissa. Ts. normikäyttö ei maksa mitään, tosin en tiedä, koska itse en varsinaisesti vastaanota sähköisiä kirjeitä enkä maksa palvelusta erikseen. MUTTA osa kirjeistä "kaapataan" sähköiseen palveluun vaikka tulevat postissa kotiin. Tällä yritetään aktivoida kokonaan sähköisten palvelujen käyttöä.
Eipä noista juurikaan hyötyä taida olla. Eräässä organisaatiossa, jonka toimintaa jonkin verran tunnen, on jo monta vuotta otettu kaikki ostolaskut sisään sähköisesti - osa "oikeasti" edi/xml ym. sanomina ja osa skannattuina. Laskujen tarkastus ja hyväksyntä tehdään sähköisestii. Silti JOKAINEN lasku tulostetaan paperille ja säilötään mappiin.