Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: jarimatti - 18.03.14 - klo:18:54

Otsikko: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: jarimatti - 18.03.14 - klo:18:54
Onko kellään kokemusta yrityksestä Haataja Forest, millaista jälkeä tekevät?
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: SKN - 18.03.14 - klo:19:01
Onko kellään kokemusta yrityksestä Haataja Forest, millaista jälkeä tekevät?

Ookko Siemen-Matille sukua? matin veli Veli-Matti?

40-vuotta varmaan tekee ammattilaisen???

http://www.haatajaforest.fi/



Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: SKM - 05.04.14 - klo:15:39
Onko kellään kokemusta yrityksestä Haataja Forest, millaista jälkeä tekevät?

Ookko Siemen-Matille sukua? matin veli Veli-Matti?

40-vuotta varmaan tekee ammattilaisen???

http://www.haatajaforest.fi/

 Se, että yritys on perustettu 40-vuotta sitten ei tee sitä puikoissa olevaa motokuskia sen ammattilaisemmaksi kuin eilen perustetun yhtiön kuskiakaan.

 Niin monta raaskioksi hakattua metsikköä olen nähnyt, että tiedän monien vanhojenkin yritysten palkkaavan listoilleen juuri koulusta päässeitä poikasia ja jälki on hirveää.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: icefarmer - 06.04.14 - klo:22:18
Onko kellään kokemusta yrityksestä Haataja Forest, millaista jälkeä tekevät?

Ookko Siemen-Matille sukua? matin veli Veli-Matti?

40-vuotta varmaan tekee ammattilaisen???

http://www.haatajaforest.fi/

 Se, että yritys on perustettu 40-vuotta sitten ei tee sitä puikoissa olevaa motokuskia sen ammattilaisemmaksi kuin eilen perustetun yhtiön kuskiakaan.

 Niin monta raaskioksi hakattua metsikköä olen nähnyt, että tiedän monien vanhojenkin yritysten palkkaavan listoilleen juuri koulusta päässeitä poikasia ja jälki on hirveää.
no mites muuton ne motokuskit syntyy ku opettelemalla kantapään kautta :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: SKN - 06.04.14 - klo:22:46
Onko kellään kokemusta yrityksestä Haataja Forest, millaista jälkeä tekevät?

Ookko Siemen-Matille sukua? matin veli Veli-Matti?

40-vuotta varmaan tekee ammattilaisen???

http://www.haatajaforest.fi/

 Se, että yritys on perustettu 40-vuotta sitten ei tee sitä puikoissa olevaa motokuskia sen ammattilaisemmaksi kuin eilen perustetun yhtiön kuskiakaan.

 Niin monta raaskioksi hakattua metsikköä olen nähnyt, että tiedän monien vanhojenkin yritysten palkkaavan listoilleen juuri koulusta päässeitä poikasia ja jälki on hirveää.
no mites muuton ne motokuskit syntyy ku opettelemalla kantapään kautta :-\ :-\ :-\ :-\

Katos Pattinki-Penat syntyy sirkkeli ja seittemän sormee käsissään.

Muut ei sihen pysty.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: Oksa - 07.04.14 - klo:08:11
mutta on se pikkasen, ainakin miun mielestä, ikävä jos kollit opettelee vasta yksityisen metissä kuin puuta kaadetaan.   mitä varten noita kouluja on ja valtion mettiä?          huono jälki harmittaa ittiä ainakin pitkään!   ja sentäs leipäkin tuolta joskus revittävä, eli pettulinja jatkuu!
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: metsajussi - 07.04.14 - klo:08:49

 Se, että yritys on perustettu 40-vuotta sitten ei tee sitä puikoissa olevaa motokuskia sen ammattilaisemmaksi kuin eilen perustetun yhtiön kuskiakaan.

 Niin monta raaskioksi hakattua metsikköä olen nähnyt, että tiedän monien vanhojenkin yritysten palkkaavan listoilleen juuri koulusta päässeitä poikasia ja jälki on hirveää.

Asiallisesti toimivassa yrityksessä pitäisi myös työnjohdon ja laadunvalvonnan toimia, siis löytyä aikaa jäljen tarkkailuun.
Kukaan ei ole motokuski syntyessään, mutta siellä Ponssen takapenkillä pitäisi toisinaan istua joku joka opettaa tarvittaessa lisää. Niin Valmetissa/Komatsussa ei ole takapenkkiä... :-)

Näinhän se menee muissakin yrityksissä.

Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: BACKSPACE - 07.04.14 - klo:08:53
Joka ikäluokassa on ihan yhtä paljon sähläreitä  ;D

Se että vanhat kuskit ovat taitavia kertoo siitä, että ne taitamattomat on potkittu alalta jo nuorina  :D Miten joku sohlaaja muka pysyisi motokopissa eläkeikään.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: icefarmer - 07.04.14 - klo:14:00

 Se, että yritys on perustettu 40-vuotta sitten ei tee sitä puikoissa olevaa motokuskia sen ammattilaisemmaksi kuin eilen perustetun yhtiön kuskiakaan.

 Niin monta raaskioksi hakattua metsikköä olen nähnyt, että tiedän monien vanhojenkin yritysten palkkaavan listoilleen juuri koulusta päässeitä poikasia ja jälki on hirveää.

Asiallisesti toimivassa yrityksessä pitäisi myös työnjohdon ja laadunvalvonnan toimia, siis löytyä aikaa jäljen tarkkailuun.
Kukaan ei ole motokuski syntyessään, mutta siellä Ponssen takapenkillä pitäisi toisinaan istua joku joka opettaa tarvittaessa lisää. Niin Valmetissa/Komatsussa ei ole takapenkkiä... :-)

Näinhän se menee muissakin yrityksissä.
ulokona ei enää nykypäivän metsämies kehtaa seista ja vaikka radiopuhelimeen huutaa :D :D :D :D

maajusst on niitä kuuluisia tuhattaitureita jotka olettaa esimerkiksi juuri kortin saaneen rekkakuskin kääntävän auton sinä samalla kartanolla jossa eläkeikää lähestyvä puukuskiki viime suvena  ympäri vekslas ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: metsajussi - 07.04.14 - klo:19:01
Toki me jussit olemme ehdottomasti kaikkien alojen erityisasiantuntijoita :-)

Harmillista vaan että auton kääntämisessä saattaa mennä vartti hukkaan, piloille tehty harvennus tarvitsee 50 vuotta tilanteen palauttamiseen.

Eikä se vika aina ole siinä lippispäisessä motokuskissakaan, pomo saattaa myös hätyyttää päivittäin lisää vauhtia ja lisää kuutioita :-(  Jollain eh:lla on aika epätoivoista yrittää pitää huippuvauhtia päällä laadun siitä kärsimättä. Eikä tuoreella kuskilla ole kanttia sanoa että EI, jos siis meinaa duunin pitää.
Tällaistakin tapahtuu, erityisesti jos urakoitsijan talous on valmiiksi kuralla ja pankin kirjeet tekevät ilmapiiristä hieman painostavan.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: Hervast - 07.04.14 - klo:22:46
Ei kaikista tule motokuskia vaikka ajaisivat koko ikänsä, se "harventajan silmä" eli aivojen ja käsien yhteispeli ei vaan kaikilla kehity jatkuvassa työssä riittävälle tasolle.

Eräs metallitöitä päähomminaan tehnyt kaverini oli muinatöinään aikoinaan harvennellut metsikköä. Oli jälki senverran vakuuttavaa, että olisin voinut vannoa että metsän oli harventanut kovassa maineessa oleva koneen vakiokuski. Paljon tuntuis auttavan, jos on joskus moottorisahahommina tehnyt metsänharvennusta.

Ittellä paha tapa käydä arvioimassa harventajien jälkiä, sitämyöten on kehittynyt jonkinlainen käsitys siitä hommasta ja sen lainalaisuuksista.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: bobbari - 08.04.14 - klo:09:14
Joka ikäluokassa on ihan yhtä paljon sähläreitä  ;D

Se että vanhat kuskit ovat taitavia kertoo siitä, että ne taitamattomat on potkittu alalta jo nuorina  :D Miten joku sohlaaja muka pysyisi motokopissa eläkeikään.

Sen verran oon oppinut, kun harvennuksessa tulee leima puun kylkeen, niin koneet seis ja kuppi kahvia
naamaan.    Samalla voi vaikka vähän jaloitella.   Siinä hommassa ei auta niitä motteja vaan tuijottaa,
päätehakkuut on sitten asia erikseen.  :)
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: Tapani - 08.04.14 - klo:11:03
Stora enso tekee viikottain tarkastukäyntejä työmailla ja myös raportoi niistä urakoitsijalle, myös positiivista palautetta antavat. Kyllähän semmonen kuski saa lähteä kävelemään jonka työssä on jatkuvasti tarkastuksissa sanomista (jälkiä kasvamaan jääneissä puissa yms.) Kokemattomat kuskit tahtovat jättää liian tiheän puuston harvennuksissa.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: Tapani - 08.04.14 - klo:11:13
Joka ikäluokassa on ihan yhtä paljon sähläreitä  ;D

Se että vanhat kuskit ovat taitavia kertoo siitä, että ne taitamattomat on potkittu alalta jo nuorina  :D Miten joku sohlaaja muka pysyisi motokopissa eläkeikään.

Sen verran oon oppinut, kun harvennuksessa tulee leima puun kylkeen, niin koneet seis ja kuppi kahvia
naamaan.    Samalla voi vaikka vähän jaloitella.   Siinä hommassa ei auta niitä motteja vaan tuijottaa,
päätehakkuut on sitten asia erikseen.  :)
iso    +

Kuulostaa ihan minun veljen sanoilta :)
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: Oksa - 10.04.14 - klo:08:49
aikoinaan eräs vanha kaivurikuski sanoi hyvin;     jos kauha alkaa hakemaan liikaa hankaluuksia, niin veto punaisesta nupista ( sammuttimesta ) ja kävely sadan metrin päähän ja takaisin, johan alkaa kone taas tekemään kunnolla työtään.     jotenkin tuo on ollut ihan hyvä neuvo monessa muussakin.           
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: Hervast - 10.04.14 - klo:11:37
Eräs tuttu, taitavan maineessa ollut hakkuukonekuski sanoi kerran että semmoiset 6,5 tuntia päivässä jaksaa hakata reippaalla tahdilla harvennusta, mut senjälkeen alkaa tulla niitä "oho lipes" juttuja. Toki leimikoissakin on eroja, tuskin selvällä mäntykankaalla pollakaan rasittuu niin kovin kuin jossain raivaamattoman kuusikon ensiharvennuksella.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: icefarmer - 10.04.14 - klo:12:22
Eräs tuttu, taitavan maineessa ollut hakkuukonekuski sanoi kerran että semmoiset 6,5 tuntia päivässä jaksaa hakata reippaalla tahdilla harvennusta, mut senjälkeen alkaa tulla niitä "oho lipes" juttuja. Toki leimikoissakin on eroja, tuskin selvällä mäntykankaalla pollakaan rasittuu niin kovin kuin jossain raivaamattoman kuusikon ensiharvennuksella.
tästä asiasta on tehty ihan tutkimuskin muistaakseni.
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: FMJ - 10.04.14 - klo:22:47
Eräs tuttu, taitavan maineessa ollut hakkuukonekuski sanoi kerran että semmoiset 6,5 tuntia päivässä jaksaa hakata reippaalla tahdilla harvennusta, mut senjälkeen alkaa tulla niitä "oho lipes" juttuja. Toki leimikoissakin on eroja, tuskin selvällä mäntykankaalla pollakaan rasittuu niin kovin kuin jossain raivaamattoman kuusikon ensiharvennuksella.
tästä asiasta on tehty ihan tutkimuskin muistaakseni.

On julma tosiasia, että se homma on niin tarkkaivaisuutta vaativaa harvennuksilla, että päivän keskellä kannattaa tehdä huoltotauko, ei päivän lopuksi. Ruotsissa tätä on tutkittu jo kauan sitten ja todettu sama asia, käsittääkseni siellä työvuoro katkaistaan selkeästi.
Suomessa vedetään hampaat irvessä 12 tuntia putkeen, välillä viiden minuutin kahvittelu samalla paikalla istuen...
Otsikko: Vs: METSÄKONE/MOTO
Kirjoitti: ijasja2 - 12.04.14 - klo:14:35
Eräs tuttu, taitavan maineessa ollut hakkuukonekuski sanoi kerran että semmoiset 6,5 tuntia päivässä jaksaa hakata reippaalla tahdilla harvennusta, mut senjälkeen alkaa tulla niitä "oho lipes" juttuja. Toki leimikoissakin on eroja, tuskin selvällä mäntykankaalla pollakaan rasittuu niin kovin kuin jossain raivaamattoman kuusikon ensiharvennuksella.
tästä asiasta on tehty ihan tutkimuskin muistaakseni.

On julma tosiasia, että se homma on niin tarkkaivaisuutta vaativaa harvennuksilla, että päivän keskellä kannattaa tehdä huoltotauko, ei päivän lopuksi. Ruotsissa tätä on tutkittu jo kauan sitten ja todettu sama asia, käsittääkseni siellä työvuoro katkaistaan selkeästi.
Suomessa vedetään hampaat irvessä 12 tuntia putkeen, välillä viiden minuutin kahvittelu samalla paikalla istuen...

Näin mä teen kaivuuhommissakin ellei ole muita työmaalla tahdittamassa, koneen rasvaus keskellä päivää.
Muuten maataistelutöissä huoltotaukojen rytmittäminen toinen juttu, esimerkiksi puinnin aikaan parhaalla poudalla ajetaan eikä huolleta koneita, illasta aamuun huoltoaika :)

Rehunteossa ottanut päivällä nokoset karhon päällä kun on ollut heinää kaatamassa, ellei silmät pysy muuten auki. Toki työvuorot jotain muuta kuin lakisääteisiä ;D Nuorena ja hölmönä jaksaa, enää ei viitsi itteään kiusata kuin pakon edessä.