Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maitotilan ja viljatilan yhteistyö  (Luettu 8747 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö

Mitä ihmeen kilpailuetua ????

suhteessa edullisemman tuotantokustannuksen. Etkö ole vieläkään ymmärtänyt, että tilat kilpailevat keskenään tuotantokustannuksilla eli sillä voittomarginaalilla.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö

Mitä ihmeen kilpailuetua ????

suhteessa edullisemman tuotantokustannuksen. Etkö ole vieläkään ymmärtänyt, että tilat kilpailevat keskenään tuotantokustannuksilla eli sillä voittomarginaalilla.

Olen minä sen ymmärtänyt, mutta tälläinen voittomarginaali on niin keinotekoinen kilpailutapa, että se ei vielä luo aitoa kilpailutilannetta tilojen välille.
Toisaalta elinkeino  on hyvin vahvan ohjauksen ja valvonnan alainen yhteiskunnan taholta, joten kilpailutilanne ei ole avoin ja rehellinen muutenkaan.
Totuus on kumminkin se, että kyseesä on kartelli.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö


Olen minä sen ymmärtänyt, mutta tälläinen voittomarginaali on niin keinotekoinen kilpailutapa, että se ei vielä luo aitoa kilpailutilannetta tilojen välille.
Toisaalta elinkeino  on hyvin vahvan ohjauksen ja valvonnan alainen yhteiskunnan taholta, joten kilpailutilanne ei ole avoin ja rehellinen muutenkaan.
Totuus on kumminkin se, että kyseesä on kartelli.

Kyllä se luo. Ja tuohon ohjauksen ja valvonnanalaisuuteen voit kysellä vaikkapa bensiinikauppiaan kantaa....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

MaaJussi77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 349
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö

Mitä ihmeen kilpailuetua ????

suhteessa edullisemman tuotantokustannuksen. Etkö ole vieläkään ymmärtänyt, että tilat kilpailevat keskenään tuotantokustannuksilla eli sillä voittomarginaalilla.

Olen minä sen ymmärtänyt, mutta tälläinen voittomarginaali on niin keinotekoinen kilpailutapa, että se ei vielä luo aitoa kilpailutilannetta tilojen välille.
Toisaalta elinkeino  on hyvin vahvan ohjauksen ja valvonnan alainen yhteiskunnan taholta, joten kilpailutilanne ei ole avoin ja rehellinen muutenkaan.
Totuus on kumminkin se, että kyseesä on kartelli.

Hyvä yritys Adam mutta ihanko tosissasi uskoit että asiallinen perustelu menee läpi? Etkö ole yhtään seurannut näitä "tukialuevääntöjä" joissa tämä tilojen välinen kilpailu on yhtenä asiana esiintynyt?

Mutta tilannehan on se että emo-heikki on oikeassa. Tuon kaltainen tilanne oli ennen vuotta 1995. Olen sen verta nuori että en asioista omaa omakohtaista kokemusta mutta olen antanut itseni ymmärtää että aikanaan oli vuosittain maataloustuloneuvottelut joissa asetettiin tavoitehinnat, pinta-alalisät jne jne sellaisella ajatuksella että lähes jokainen tila pärjää jos ei ihan hölmöile eikä tarvitse kilpailla naapurin kanssa ja kun rajat eivät olleet auki niin kartelli oli tosiasia. Ja hyvin toimi. Tilat pysyivät hengissä.

Mutta maailma on monen asian osalta muuttunut ja se on johtanut siihen että tilat kilpailevat toisiaan vastaan juuri tuolla että mitä jää voittomarginaaliksi tai katteeksi tai miksi sanotaankin. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä että tilat eivät esimerkiksi voisi tehdä keskenään yhteistyötä. Varsinkin jos saadaan win-win -tilanne että molemmat hyötyvät niin yhteistyötä tekevät tilat saavuttavat kilpailuetua muihin tiloihin nähden. Kuuluu näihin strategisiin valintoihin joiden seurauksena (maatila)yritys joko pärjää eli saa voittomarginaalin riittävän isoksi tai sitten ei.

Se tuossa tuli mieleeni että muistelisin että olet muutaman kerran näissä keskusteluissa maininnut "MTKn jarruketjusta". Tarkoitatko sillä että on olemassa (paljon?) muitakin jotka ajattelevat tilojen välisestä kilpailutilanteesta samalla tavalla kuin täällä keskusteluissa esimerkiksi jopihopi ja emo-heikki?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö


Olen minä sen ymmärtänyt, mutta tälläinen voittomarginaali on niin keinotekoinen kilpailutapa, että se ei vielä luo aitoa kilpailutilannetta tilojen välille.
Toisaalta elinkeino  on hyvin vahvan ohjauksen ja valvonnan alainen yhteiskunnan taholta, joten kilpailutilanne ei ole avoin ja rehellinen muutenkaan.
Totuus on kumminkin se, että kyseesä on kartelli.

Kyllä se luo. Ja tuohon ohjauksen ja valvonnanalaisuuteen voit kysellä vaikkapa bensiinikauppiaan kantaa....

Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö
Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.
Ei kun kyse on bulkkituotannosta, jossa hintatason määrää joko asetus (taksit) tai kova kilpailu. Ts. yrittäjä ei voi vaikuttaa hinnoitteluun paljoa, vain kustannuksiin, käyttöasteeseen, pääomakuluihin yms...menestyksen ratkaisee osaaminen näissä asioissa.

Maataloustuotannossa markkinointi ja jalostus on usein ulkoistettu yhteisomisteiselle yritykselle. Toisin sanoen keskitytään ydintoimintoihin.

Tai sitten ei. Vrt. täpinäreiskat, 13 tonnin lehmäpaikat, loputon koneenostovimma ;D


Se tuossa tuli mieleeni että muistelisin että olet muutaman kerran näissä keskusteluissa maininnut "MTKn jarruketjusta". Tarkoitatko sillä että on olemassa (paljon?) muitakin jotka ajattelevat tilojen välisestä kilpailutilanteesta samalla tavalla kuin täällä keskusteluissa esimerkiksi jopihopi ja emo-heikki?


Kait se jarrujengin ajattelumalli on tuollanen. Lähinnä siihen viitataan silloin, kun luopujien etuja valvotaan ajamalla kotieläintukia hehtaareihin ja nostamalla keinotekoisesti maitokiintiöiden hintaa yms. tuotannonalan oman oksan sahaamista. Viimeisin huhu liittyy litratukien maksatukseen kun kiintiöt on poistuneet käytöstä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö
Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.
Ei kun kyse on bulkkituotannosta, jossa hintatason määrää joko asetus (taksit) tai kova kilpailu. Ts. yrittäjä ei voi vaikuttaa hinnoitteluun paljoa, vain kustannuksiin, käyttöasteeseen, pääomakuluihin yms...menestyksen ratkaisee osaaminen näissä asioissa.

Maataloustuotannossa markkinointi ja jalostus on usein ulkoistettu yhteisomisteiselle yritykselle. Toisin sanoen keskitytään ydintoimintoihin.

Tai sitten ei. Vrt. täpinäreiskat, 13 tonnin lehmäpaikat, loputon koneenostovimma ;D


Asetus määrää vain maksimihinnat, ei minimeitä ????
Mutta aika harvoin taksien hinnat alenee tarjousten perusteella ....
Eli se siitä markkinatalouden kilpailutilanteesta ....

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö
Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.
Ei kun kyse on bulkkituotannosta, jossa hintatason määrää joko asetus (taksit) tai kova kilpailu. Ts. yrittäjä ei voi vaikuttaa hinnoitteluun paljoa, vain kustannuksiin, käyttöasteeseen, pääomakuluihin yms...menestyksen ratkaisee osaaminen näissä asioissa.

Maataloustuotannossa markkinointi ja jalostus on usein ulkoistettu yhteisomisteiselle yritykselle. Toisin sanoen keskitytään ydintoimintoihin.

Tai sitten ei. Vrt. täpinäreiskat, 13 tonnin lehmäpaikat, loputon koneenostovimma ;D


Asetus määrää vain maksimihinnat, ei minimeitä ????
Mutta aika harvoin taksien hinnat alenee tarjousten perusteella ....
Eli se siitä markkinatalouden kilpailutilanteesta ....

***Jos protkotilalliset alkais lisäbisneksenä taksiyrittäjiksi, niin ne maksais asiakkailleen kyydittemisestä.
Kui mää ain olen paras?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö
Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.
Ei kun kyse on bulkkituotannosta, jossa hintatason määrää joko asetus (taksit) tai kova kilpailu. Ts. yrittäjä ei voi vaikuttaa hinnoitteluun paljoa, vain kustannuksiin, käyttöasteeseen, pääomakuluihin yms...menestyksen ratkaisee osaaminen näissä asioissa.

Maataloustuotannossa markkinointi ja jalostus on usein ulkoistettu yhteisomisteiselle yritykselle. Toisin sanoen keskitytään ydintoimintoihin.

Tai sitten ei. Vrt. täpinäreiskat, 13 tonnin lehmäpaikat, loputon koneenostovimma ;D


Asetus määrää vain maksimihinnat, ei minimeitä ????
Mutta aika harvoin taksien hinnat alenee tarjousten perusteella ....
Eli se siitä markkinatalouden kilpailutilanteesta ....

***Jos protkotilalliset alkais lisäbisneksenä taksiyrittäjiksi, niin ne maksais asiakkailleen kyydittemisestä.

Me voitais verovaroista maksaa niille taksiluvat ....

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: maitotilan ja viljatilan yhteistyö
Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.
Ei kun kyse on bulkkituotannosta, jossa hintatason määrää joko asetus (taksit) tai kova kilpailu. Ts. yrittäjä ei voi vaikuttaa hinnoitteluun paljoa, vain kustannuksiin, käyttöasteeseen, pääomakuluihin yms...menestyksen ratkaisee osaaminen näissä asioissa.

Maataloustuotannossa markkinointi ja jalostus on usein ulkoistettu yhteisomisteiselle yritykselle. Toisin sanoen keskitytään ydintoimintoihin.

Tai sitten ei. Vrt. täpinäreiskat, 13 tonnin lehmäpaikat, loputon koneenostovimma ;D


Asetus määrää vain maksimihinnat, ei minimeitä ????
Mutta aika harvoin taksien hinnat alenee tarjousten perusteella ....
Eli se siitä markkinatalouden kilpailutilanteesta ....

***Jos protkotilalliset alkais lisäbisneksenä taksiyrittäjiksi, niin ne maksais asiakkailleen kyydittemisestä.
Ne kyyrittäis kaikkia kylän vanhoja poikia ja eläkkeelle pian siirtyviä ilman jatkajaa olevia ihmisiä. MP3 soittimessa sois että "mää sulle parhaan vuokran maksan ja pellosta kympin annan......."
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159