Jooo, bensiinikauppiaat on samanlaisessa "kilpailutilanteessa" oman ketjunsa sisällä, joskus jopa ketjujen välillä, samoin on esim. taksien kanssa, ajot jaetaan kaikkien kesken tasan ja hinnnat on yhdessä so*****, silti jokainen on oma yrittäjänsä.
Kyse on markkinatalouden termein kartellista, hyväksytystä sellaisesta, mutta silti kartellista.
Ei kun kyse on bulkkituotannosta, jossa hintatason määrää joko asetus (taksit) tai kova kilpailu. Ts. yrittäjä ei voi vaikuttaa hinnoitteluun paljoa, vain kustannuksiin, käyttöasteeseen, pääomakuluihin yms...menestyksen ratkaisee osaaminen näissä asioissa.
Maataloustuotannossa markkinointi ja jalostus on usein ulkoistettu yhteisomisteiselle yritykselle. Toisin sanoen keskitytään ydintoimintoihin.
Tai sitten ei. Vrt. täpinäreiskat, 13 tonnin lehmäpaikat, loputon koneenostovimma
Se tuossa tuli mieleeni että muistelisin että olet muutaman kerran näissä keskusteluissa maininnut "MTKn jarruketjusta". Tarkoitatko sillä että on olemassa (paljon?) muitakin jotka ajattelevat tilojen välisestä kilpailutilanteesta samalla tavalla kuin täällä keskusteluissa esimerkiksi jopihopi ja emo-heikki?
Kait se jarrujengin ajattelumalli on tuollanen. Lähinnä siihen viitataan silloin, kun luopujien etuja valvotaan ajamalla kotieläintukia hehtaareihin ja nostamalla keinotekoisesti maitokiintiöiden hintaa yms. tuotannonalan oman oksan sahaamista. Viimeisin huhu liittyy litratukien maksatukseen kun kiintiöt on poistuneet käytöstä.