Eipä niillä juuri mitään virkaa ollut, kolmisen vuotta sitte tilasin omaan koneeseen ja petyin.
Ensinnäkin olivat liian pitkät (tiedän olis ollu helppo lyhentää) ja toiseksi ovat niin löysää kumia että ajaessa maa vetää ne niin taakse ja auki että en kokenut niistä olevan mitään apua, en oikeen ymmärrä mitä näillä lirvakkeilla on kuviteltu voitettavan.
Heti seuraavaksi syksyksi hain Etolasta sopivan paksuista/jäykkyistä muovilevyä (myyjä suositteli tarkoitukseen sopivan materiaalin) mistä silppusin käsisirkkelillä lirvakkeet. Tein niistä sopivan mittaiset että maa ei juurikaan vedä niitä taakse auki ajettaessa (paksuudella myös ryhtiä) jolloin ne ohjaavat sekä pidättävät jyvät suurimmaksi osaksi kylvörivin pohjalla toisin kuin se vetelä ja pitkä kumi viiksi.
Minkähänlaiset ne lirvakkeet sitten ovat... Novassa on kanssa sellaiset kapeat kiilamaiset lerpukkeet siellä kiekkojen välissä mutta niiden ei kai ole tarkoitus paljoa maahan osua, ovathan vaan siellä kaksoiskiekkojen välissä vähän estämässä siemenien nousua kiekkojen takareunan mukana.
Tää meinaa nyt mennä 'mutta Novassa...' keskusteluksi, lieneekö tästä hyötyä alkuperäiselle kysyjälle. Kunhan tässä lämpimikseni ihmettelen.
Sellaiset 12mm paksua kumia olevat 300mm pitkät, 60mm leviä yläpäästä, alapää 20mm palat.. Ei tää mikään oftopiikki ole vaikka tumestakin puhuu, eikö ole niin parempi että puhutaan kaikesta..
Sehän on kaikille hyödyksi, mitä enemmän kysellään ja opitaan asioista, ym tietoa.. Joo noi lirpukeet estää siementen lentämisen maanpinnalle kiekkojen märänpinnan vauhdittamina.
Syyskylvöllä ajoin kevätkylvövauhtia 100m, kävin kattoo miltä näyttää.. EEI.. ihan hiljaa ajoin sitten loput. hyvä tuli. mut keväällä näkee sitten..