Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fendt Varion laatikko  (Luettu 47727 kertaa)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Fendt Varion laatikko
Loodas painet n.320-360 bar 
Viritetyis saattaa olla yli 450 bar :-P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Veetin poika

  • Vieras
Vs: Fendt Varion laatikko
Loodas painet n.320-360 bar 
Viritetyis saattaa olla yli 450 bar :-P

Suattaahan sitä olla paineita...enempi alakaa sillä kuskilla verenpainetta nostammaan sillä onhan sitä aikonnaan höyryweturiloihen kattiloitahhii poksahellunna kovasta paineesta...eli ei taijja pitemmällä marssilla ventin lootan kuoretkaan tuota kestee?

Dyna-6

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Fendt Varion laatikko
Kyl vakio varion laatikos pitäis melkei 500 baaria tai si o vuodot aika isoja. Ite olen mitannut vakiosta olisko ollu480 bar

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko
mun mielestä se on hyvä noin. vähän liikkuvia osia on aina parempi kuin paljon liikkuvia osia. tuossa edellisen sivun videosta tyhmäkin ymmärtää kuinka yksinkertainen tuo laatikko on.
itse en ole kuullut että noissa takaperinajo hommisa olis ollu ongelmia??

tuossa yks päivä jätkät kokeili että 939;ssä etuvedon pakka luistaa ennemmin kuin pakista loppuu voima.

tuossa pari pätkää jossa revitään tietä auki pakilla:

https://www.youtube.com/watch?v=Vf9rs9_3WLM

https://www.youtube.com/watch?v=6QC-VQ2AWMc
------------

jos haluaa portaattoman traktorin jossa on mekaaninen vaihdelaatikko, suunnanvaihtaja ja 4 portainen robotivaihteisto niin sitte pitää ostaa valtra direct. ei mikään ihme että ne ei toimi. liikkuvia osia on niin paljon että vaikea ne on saada synkkaamaan keskenään...

toivotaan että uusi tuleva direct toimii. vaihdettujen ja päivitettyjen/vahvistettujen osien määrä on huima. toivotaan että olis jo valmis kun tulee markkinoille.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko
vaikka tuota fendttiä on tullu kehuttua, niin itse kaipaisin markkinoille trac tyyppistä traktoria mekaanisella vaihdelaatikolla.

suorahampainen fuller mb-trac tyyppisessä traktorissa sisudieselin 8.4 mootorilla olis rokkia!  8)

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Fendt Varion laatikko
Kyl vakio varion laatikos pitäis melkei 500 baaria tai si o vuodot aika isoja. Ite olen mitannut vakiosta olisko ollu480 bar

 No jos paikallaan jarruavasten kokeilee niin 500 ylittyy. Ojala tarkoitti painetta tiellä vedossa.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

roadman

  • Vieras
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Fendt Varion laatikko
Eikös New Holland jossain mallissa ole mekaninen maantie vaihde, joka ohittaa Power Sift vaihteiston, ja säästää tehon hävikissä. Portaattoman mehupuolen yläräjasta pitää huolen ylipaine venttiili. Jossain merkissä sitä oli alennettu 500- 400 ilmeisesti kestävyysongelmien vuoksi. Jotku virittäny MF ja sen seurauksena nopeus soutaa, kun ylipaine venttili avautuu hetkellisesti.    Kovin näyttää "kevyeltä" mehupuolen komponentit jos tai kun pakilla kaikki voima menis pelkästää mehupuolen kautta, niin kuin on sanottu?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26174
  • vastustan
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
eikö ne oo vain kaks pakkaa ne john deeren kytkimet jota ikuiseksi kehutaan...

miten tuo dd käyttäytyy jos satutaan ajamaan esim. kahden vaihteen rajanopeudessa, ymmärtääkä pitää toisen vaihteen päällä eikä arvo edestakaisin vai toimiiko tuo niin hyvin että koko tilannetta ei huomaa

onko sinä joku nappi helposti ulottuvilla jolla lukitsee vaihteen päälle jotta vetää tarvittaessa vaikka kierrokset  punaselle samalla vaihteella tai sitte sammuksiin asti :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Tike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169

roadman

  • Vieras
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
eikö ne oo vain kaks pakkaa ne john deeren kytkimet jota ikuiseksi kehutaan...

miten tuo dd käyttäytyy jos satutaan ajamaan esim. kahden vaihteen rajanopeudessa, ymmärtääkä pitää toisen vaihteen päällä eikä arvo edestakaisin vai toimiiko tuo niin hyvin että koko tilannetta ei huomaa

onko sinä joku nappi helposti ulottuvilla jolla lukitsee vaihteen päälle jotta vetää tarvittaessa vaikka kierrokset  punaselle samalla vaihteella tai sitte sammuksiin asti :-\ :-\ :-\ :-\


Tuosta jd,n kytkimestä en tiedä siksi kysyinkin kuinka ovat kestäneet esim etukuormain käytössä?


DD vaihteistoa hallitaan pienellä vivulla kts. Tiken kuva. Vivun oikealle koloseen tyrkkäämällä vaihteisto on auto asennossa jolloin vaihteet A,B ja BC alueilla vaihtuvat autona. Vasemmalla on ns. manuaali asento eteenpäin vipua tyrkkiessä nopeus kasvaa ja taakke hidastuu alueen sisällä eli  vaihde ei vaihdu ellei vipua heilauta. Tätä auto/manuaali toimintoa voi vaihtaa milloin vain. Vivun päässä olevalla rullalla säädetään maksiminopeus samoin kuin portaattomassa, eli jalkapoljin pohjassa kulkee säädettyä maksimi nopeutta. eli DD,ssä ei ole jalkakaasua vaan ajopoljin.

Toiminta ja säädöt ovat liki samat kuin portaattomassa sillä erotuksella vaihteen välillä nopeuden muutos tapahtuu kierroksia nostamalla.

Alueille on omat painonapit  A,B,BC esim, BC alueelta voit vauhdissa vaihtaa B alueelle ja vaihteisto valitsee B alueelta nopeuteen sopivan vaihteen. Tietenkin järki päässä ettei 50km nopeudessa sitä tee, vaikka voisin arvella ett vaihteisto ei  kytkeydy ennenkuin nopeus on oikea pyyntöön nähden.
Tuo vaihteiston soutamista pykälältä toiselle en huomannut. Itse testasin murskaimella ulosottokäytössä. Vaihteen vaihtamisenn voi säätää maksimi ja minimi kierrokset jossa vaihtaminen tapahtuu ylös tai alaspäin. eli pystyt vaikuttamaan jos kyseistä soutamista tapahtuu säätämällä ala ja yläkierrosten säädöilllä. Sekä tais siinä olla kuinka monta prosenttia kierrokset saa laskea jotta vaihtaa vaihdetta eli tuotakin säätämällä voi vaikuttaa tuohon vaihteiden soutamiseen jos raja arvoilla liikutaan.

 Manuaalilla ajaen koneen voi ajaa liki sammuksiin mutta softa ei anna rasittaa konetta niin tiukille että sammuis vaan tulee avuksi ja lykkää sitten pientä sisään. Itse en tuota rajaa saavuttanut vaikka manuaalilla vedätin kyllä tosi tiukille, eli kuskilta loppuu ennen nuppi kuin se raja tuli vastaan.


Vaihteistoon voi myös itse ohjelmoida halutun ohjelman. 5 pv on kuitenkin lyhyt testi joten heti en ainakaan omia säätöjä saanut paremmaksi kuin tehtaan auto puolta.
Tuona aikana mitä huomioin niin vaihteiston autoohjelma on ohjelmoitu tietylle rasitus tasolle jotta toiminta on loogista. Tosin kuten aiemmin sanoin minusta tuntuu ett softa on ns, itse oppivaa eli ohjelmoi laatikon toimintaa kyseisen työn mukaan, eli alussa voi olla ns, pugeja toiminnassa muuta kun vähän aikaa ajaa niin vaihteiston toiminnan logiikka paranee.

Aiemmin jo sanoinkin ett omasta kokemuksesta DD on tehty raskaaseen vetotyöhön. Kuitenkin 50 km/h nopeus saavutetaan alennetulla kierroksilla oliko 1600rpm/ min,  ja saadaan kuitenkin mekaanisen laatikon hyötysuhde. Portaattomat sitten noihin postilaatikko ja ulosotto hommiin ovat verrattomia ainakin täällä savon mäki maisemissa..

roadman

  • Vieras
Vs: Fendt Varion laatikko
Eikös New Holland jossain mallissa ole mekaninen maantie vaihde, joka ohittaa Power Sift vaihteiston, ja säästää tehon hävikissä. Portaattoman mehupuolen yläräjasta pitää huolen ylipaine venttiili. Jossain merkissä sitä oli alennettu 500- 400 ilmeisesti kestävyysongelmien vuoksi. Jotku virittäny MF ja sen seurauksena nopeus soutaa, kun ylipaine venttili avautuu hetkellisesti.    Kovin näyttää "kevyeltä" mehupuolen komponentit jos tai kun pakilla kaikki voima menis pelkästää mehupuolen kautta, niin kuin on sanottu?

 pc laatikossa ja kulkee pikkasen alle 50km/h täydellä kaasulla. kun DD,ssä 50 km/h saavutetaan 1600rpm/min ja pikkasen on paremi hyötusuhde tuossa DD laatikossa kuin nh,n pclaatikossa.

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Fendt Varion laatikko
Eikös New Holland jossain mallissa ole mekaninen maantie vaihde, joka ohittaa Power Sift vaihteiston, ja säästää tehon hävikissä. Portaattoman mehupuolen yläräjasta pitää huolen ylipaine venttiili. Jossain merkissä sitä oli alennettu 500- 400 ilmeisesti kestävyysongelmien vuoksi. Jotku virittäny MF ja sen seurauksena nopeus soutaa, kun ylipaine venttili avautuu hetkellisesti.    Kovin näyttää "kevyeltä" mehupuolen komponentit jos tai kun pakilla kaikki voima menis pelkästää mehupuolen kautta, niin kuin on sanottu?

 pc laatikossa ja kulkee pikkasen alle 50km/h täydellä kaasulla. kun DD,ssä 50 km/h saavutetaan 1600rpm/min ja pikkasen on paremi hyötusuhde tuossa DD laatikossa kuin nh,n pclaatikossa.

Tuo DD olisi kyllä mielenkiintoinen kokeilla ihan oikeissa töissä, ajatus tuossa on varmasti kyllä hyvä, ja varmasti tuo on suuntaus johon täysin mekaaniset vaihteistot tulevat menemään. Ohjelmiston merkitys on tuon laatikon toimivuudelle TODELLA iso, joten toivottavasti ovat sen saaneet hierottua jo kohtuullisen valmiiksi. Ei sillä kuitenkaan tietyissä töissä päästä ikinä samaan tilanteeseen kuin portaattomalla, jolla kierrosluku/nopeussuhde voi olla periaatteessa mikä tahansa.

Kulutukseltaan nuo JD:n DD:t ei kyllä hirveästi vakuuta ainakaan niiden lukujen perusteella mitä olen kuullut ja jossain nähnyt, täytyy silti todeta että itse en ole tuollaisella työtä tehnyt. Lieneekö sitten vaihdelaatikon vai moottorin, vai niiden yhteensovittamisen vika tuo korkeahko kulutus...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko
Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n  kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?

Kokeilun aikana 5pv  laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa  portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.

Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin  fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.

Massat on isoja  joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.


https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..

eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
§


***tuo  jd 6210 dd ei meidän testiporukassa mieltä lämmittäny. ei tuntunu olevan mikään paremmin vrt portaaton. fendtti oli mieluisampi.

sä vertaat viissiin nyykkäriä ja jontikkaa? nyykkärin portaaton on tiellä laiska, niin kuin edellä kirjoitinkin.
------------------

mun mielestä jcb ja jd dd on kaukana siitä "mekaanisesta" laatikosta jota tarkoitin. jd:ssä pyötii pakkaa ja planeettaa ihan niin kuin jossain valtra versussa tai mf dynä6. onko jcb laatikko powersift??

zf 7300 pikkusen kehiteltynä olis hyvä lähtökohta. tai vaikka valtra hitec tupla järeydellä. tai volvo i-sift. kaksoiskytkimet + synkronoimaton vaihteisto

http://www.youtube.com/watch?v=uGDy4l-bEgk

http://www.youtube.com/watch?v=N8yWvja6mZs

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko
isojen massojen siirrossa tuo 936 on ollu kyllä mieluisa peli. 164 scania ollu parina lietteensiirrossa ja on ajettu todella mäkisessä maastossa. mulla ollu fendtissä kokonaispaino n.38000kg.
ei minkäänlaista lämpenemisongelmaa fendtissä ja portaaton toimii hyvin mäissä ja jyrkissä peltoliittymissä.
samaa tahtia noilla mennään mutkaisessa ja mäkisessä maantie maisemassa, mutta jos matkalla asfalttitietä ja pitempää suoraa niin scania häviää horisonttiin  8)