Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvöt 2012  (Luettu 126483 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2012
Kompaan edellistä. Nevojen jyrsintää aloittelin kun oli muka syksyllä märkää niin jäi sängelle, ei syksyn monsuuni kuitenkaan tähän verrattuna vielä märkää ollutkaan. Huomenna saa kuski lähteä äestelemään kuivumaan kuivempia lohkoja, jos pääsisi viikonloppuna sitten oikeesti kylvämään.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2012
Onkos kokemusta kuorettuman rikkomisesta härkäpavulla?

Kyllä kokeilisin kuitenkin ensin vaikka jyrää tai varpajyrä-äestä, papu pitää singota varmaan aika lujaa maata kohden, jos sillä aikoo kuorettuman rikkoa. Sitäpaitsi papu halkeaa aika helposti osuessaan esim. siilon seinää, niin kyllä varmasti kovettuneeseen maahankin törmätessään halkeaa ellei peräti useampaan osaan hajoa!!  ::)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8391
Vs: Kylvöt 2012
Tänään oli jo lämpöisempää, +11´c ja mukavan aurikoista, tuuli (stanan kylmä kun tuolta "grogilasista" puhalteli) kuivatti sateiden kastelemia peltoja. Kävin kokeilemassa äkeen kanssa, kuivatella kosteampia kohtia kuivimmalla lohkolla että pääsis lietteen ajoon. Enpä muista milloin on äkeen kanssa pitänyt ottaa edestakaisin, muutaman kerran ja sitten jätin suosiolla huomisiltaan.

 Jospa onnistuisi, pääsisi aloittamaan oikeasti kevättöitä. Pari viikkoa sitten oli paremmat kylvökelit kuin nyt, ja silloin olin lähes ainoa kylväjä koko pitäjässä ja nyt ne kylvökset paikoitellen pienellä piikillä. Voi sanoa että harvinaiset kylvöt, ensimmäiset ehtii oraalle ennenkuin kylvöjen jatkamista ehtii edes haaveilla.

Pellot on joko märkiä tai todella märkiä ???
Kerran kun jatkettiin sateen keskeyttämiä kylvöjä kävin oraista katsomassa, milloin pitää tehdä seuraava ajoura.  ::)
Mystinen kesälaatumies

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Kylvöt 2012
Tänään oli jo lämpöisempää, +11´c ja mukavan aurikoista, tuuli (stanan kylmä kun tuolta "grogilasista" puhalteli) kuivatti sateiden kastelemia peltoja. Kävin kokeilemassa äkeen kanssa, kuivatella kosteampia kohtia kuivimmalla lohkolla että pääsis lietteen ajoon. Enpä muista milloin on äkeen kanssa pitänyt ottaa edestakaisin, muutaman kerran ja sitten jätin suosiolla huomisiltaan.

 Jospa onnistuisi, pääsisi aloittamaan oikeasti kevättöitä. Pari viikkoa sitten oli paremmat kylvökelit kuin nyt, ja silloin olin lähes ainoa kylväjä koko pitäjässä ja nyt ne kylvökset paikoitellen pienellä piikillä. Voi sanoa että harvinaiset kylvöt, ensimmäiset ehtii oraalle ennenkuin kylvöjen jatkamista ehtii edes haaveilla.

Pellot on joko märkiä tai todella märkiä ???
Täällä on nyt kuivempaa kuin ennen sadetta,eilen kylvettiin.Lämmin yö kuivattaa ihan parhaiten,nyt on ollut taas kyllä kylmiä öitä.Joutsenkaan ei enään kroolaa nurmisaralla.Viimeksi satanut perjantaina kunnolla.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kylvöt 2012
Rypsi tuli pinnalle ja nyt pitäisi aloittaa kirpparuiskutukset, sillä yllättäen vihulaisia on taas liikenteessä mukavasti.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kylvöt 2012
Rypsi tuli pinnalle ja nyt pitäisi aloittaa kirpparuiskutukset, sillä yllättäen vihulaisia on taas liikenteessä mukavasti.

Rypsi kannattaa kylvää vast nyt niin ei tarvii mitään ruiskutuksia.
Kui mää ain olen paras?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Kylvöt 2012
Rypsi tuli pinnalle ja nyt pitäisi aloittaa kirpparuiskutukset, sillä yllättäen vihulaisia on taas liikenteessä mukavasti.

Rypsi kannattaa kylvää vast nyt niin ei tarvii mitään ruiskutuksia.
Ollaan me sentään Timpan kanssa jostain asiasta samaa mieltä, vielä jos hermo pitää viikon odottaa niin aina paree. No joo, tällainen luksusluokan kylvökeli kun on niin...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kylvöt 2012
Rypsi tuli pinnalle ja nyt pitäisi aloittaa kirpparuiskutukset, sillä yllättäen vihulaisia on taas liikenteessä mukavasti.

Rypsi kannattaa kylvää vast nyt niin ei tarvii mitään ruiskutuksia.
Ollaan me sentään Timpan kanssa jostain asiasta samaa mieltä, vielä jos hermo pitää viikon odottaa niin aina paree. No joo, tällainen luksusluokan kylvökeli kun on niin...
Odottelinkin, koska joku esittää tämän täysin menneiltä ajoilta olevan olettamuksen. Joka on valitettavasti täysin väärä.

Edellisten kolmen vuoden kokemuksella on tullut selväksi, että vaikka rypsit kylväisi toukokuun viimeisinä päivinä, niin kirppoja riittää käytännössä juhannukseen asti. Siitä eteenpäin ötökät vaihtuvat sujuvasti kuoriaisiksi. Jopa Maaseudun Tulevaisuuden Tiede liitteessä tunnustettiin, että viime vuonna kirppoja tosiaan riitti juhannukseen asti.

Toinen erittäin haitallinen ilmiö myöhäisestä kylvöstä aiheutuu, kun kukinta ajoittuu alkamaan heinäkuun alun pahoihin helteisiin. Sillä on suora vaikutus satotason alenemiseen. Viime vuonna kollega kylvi minua selvästi aikaisemmin, kukinta alkoi hänellä juhannuksena ja minulla vasta reilun viikon päästä. Kukinta loppui koko lailla samoihin aikoihin. Kollegalla monta sataa kiloa parempi hehtaarisato, kasvinsuojelu sama.

Kirppojen määrä on vuodesta ja paikallisista oloista johtuva ilmiö. Jossain on ja jossain ei.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Kylvöt 2012
Rypsi tuli pinnalle ja nyt pitäisi aloittaa kirpparuiskutukset, sillä yllättäen vihulaisia on taas liikenteessä mukavasti.

Rypsi kannattaa kylvää vast nyt niin ei tarvii mitään ruiskutuksia.
Ollaan me sentään Timpan kanssa jostain asiasta samaa mieltä, vielä jos hermo pitää viikon odottaa niin aina paree. No joo, tällainen luksusluokan kylvökeli kun on niin...
Odottelinkin, koska joku esittää tämän täysin menneiltä ajoilta olevan olettamuksen. Joka on valitettavasti täysin väärä.

Edellisten kolmen vuoden kokemuksella on tullut selväksi, että vaikka rypsit kylväisi toukokuun viimeisinä päivinä, niin kirppoja riittää käytännössä juhannukseen asti. Siitä eteenpäin ötökät vaihtuvat sujuvasti kuoriaisiksi. Jopa Maaseudun Tulevaisuuden Tiede liitteessä tunnustettiin, että viime vuonna kirppoja tosiaan riitti juhannukseen asti.

Toinen erittäin haitallinen ilmiö myöhäisestä kylvöstä aiheutuu, kun kukinta ajoittuu alkamaan heinäkuun alun pahoihin helteisiin. Sillä on suora vaikutus satotason alenemiseen. Viime vuonna kollega kylvi minua selvästi aikaisemmin, kukinta alkoi hänellä juhannuksena ja minulla vasta reilun viikon päästä. Kukinta loppui koko lailla samoihin aikoihin. Kollegalla monta sataa kiloa parempi hehtaarisato, kasvinsuojelu sama.

Kirppojen määrä on vuodesta ja paikallisista oloista johtuva ilmiö. Jossain on ja jossain ei.

No mä arvasin että kylmis tarttuu tähän heti.  ;D

Mulla on itselläni sellainen näkemys että niin kauan kun tuolla toukokuun lopun kylvöllä saa lähes 2000kg keskisatoja alle 2% rikkapitoisuuksilla ilman kirppa ja rikkakasvi torjuntaa niin jatketaan samalla linjalla.

Pitää hieman yrittää ajatella omaa nenää pidemmälle, ja silloin jokainen tekemättä jätetty kemiallinen torjunta on kotiinpäin, se on sitä tulevaisuutta. Toki siinä voi joutua hyväksymään pieniä satomenetyksiä mutta se hinta vaan on maksettava.

Viimeksi muokattu: 23.05.12 - klo:10:50 kirjoittanut bouli

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Kylvöt 2012
Vehnät on piikillä, lupiinissa ekat taimet pinnassa, hernekin juuri tulossa taimelle.
Viimeiset ohrat kylvettynä puoli tuntia sitten.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2012
Vehnät on piikillä, lupiinissa ekat taimet pinnassa, hernekin juuri tulossa taimelle.
Viimeiset ohrat kylvettynä puoli tuntia sitten.

Ota noista lupiineista nyt kuva, kuukauden kuluttua et löydä enää montaakaan  ::)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kylvöt 2012
Rypsi tuli pinnalle ja nyt pitäisi aloittaa kirpparuiskutukset, sillä yllättäen vihulaisia on taas liikenteessä mukavasti.

Rypsi kannattaa kylvää vast nyt niin ei tarvii mitään ruiskutuksia.
Ollaan me sentään Timpan kanssa jostain asiasta samaa mieltä, vielä jos hermo pitää viikon odottaa niin aina paree. No joo, tällainen luksusluokan kylvökeli kun on niin...
Odottelinkin, koska joku esittää tämän täysin menneiltä ajoilta olevan olettamuksen. Joka on valitettavasti täysin väärä.

Edellisten kolmen vuoden kokemuksella on tullut selväksi, että vaikka rypsit kylväisi toukokuun viimeisinä päivinä, niin kirppoja riittää käytännössä juhannukseen asti. Siitä eteenpäin ötökät vaihtuvat sujuvasti kuoriaisiksi. Jopa Maaseudun Tulevaisuuden Tiede liitteessä tunnustettiin, että viime vuonna kirppoja tosiaan riitti juhannukseen asti.

Toinen erittäin haitallinen ilmiö myöhäisestä kylvöstä aiheutuu, kun kukinta ajoittuu alkamaan heinäkuun alun pahoihin helteisiin. Sillä on suora vaikutus satotason alenemiseen. Viime vuonna kollega kylvi minua selvästi aikaisemmin, kukinta alkoi hänellä juhannuksena ja minulla vasta reilun viikon päästä. Kukinta loppui koko lailla samoihin aikoihin. Kollegalla monta sataa kiloa parempi hehtaarisato, kasvinsuojelu sama.

Kirppojen määrä on vuodesta ja paikallisista oloista johtuva ilmiö. Jossain on ja jossain ei.

No mä arvasin että kylmis tarttuu tähän heti.  ;D

Mulla on itselläni sellainen näkemys että niin kauan kun tuolla toukokuun lopun kylvöllä saa lähes 2000kg keskisatoja alle 2% rikkapitoisuuksilla ilman kirppa ja rikkakasvi torjuntaa niin jatketaan samalla linjalla.

Pitää hieman yrittää ajatella omaa nenää pidemmälle, ja silloin jokainen tekemättä jätetty kemiallinen torjunta on kotiinpäin, se on sitä tulevaisuutta. Toki siinä voi joutua hyväksymään pieniä satomenetyksiä mutta se hinta vaan on maksettava.
Kyllä siitä lähdetään liikkeelle, että isäntä itse tietää mikä hänen pelloilleen sopii ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2012
Teki rypsille mitä vaan... oleellista on se että koko kylä ruiskuttaa ötökät samana päivänä. Mutta kun eivät ruiskuta niin silloin tuo kylväpäiväkikkailukaan ei mitään vaikuta.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Kylvöt 2012
Olipas kovaa kuin elämä nuo mitkä oli syksyllä lapiorullalla pyyhkästy. Oikein kunnolla kun oli liettynyt ja nyt pinta kuivunut niin kolmeen kertaan piti äestää. Nyt kynnöksien muokkausta ja tuntuuvat pajon pehmosemmilta ja riittävän kuivaa muuten paitsi siellä täällä ojan notkoissa ja metsän reunoissa kunnon ponneja, muttakun ei niitä oikein voi jäädä odottelemaan, muuten tulee muissa kohdin savesta betonia.

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2011
Vs: Kylvöt 2012
äsköö, olen epäonnistunut. rapsi meni liian syvään eikä ole jaksanut yhdellä lohkolla tarpeeksi kattavasti pintaan ennen kuoren syntymistä. todennäköisesti kylvän rypsin kylvön jälkeen huomenna koneen tyhjksi eli rikon rapsia.

muuten oraat ihan sata ja mahtavat rypsinkylvökelit, ei voi epäonnistua!
Kyl kai jos kone on säiliönpohjaa myöten maassa............. ;D ;D

KORJAUS ÄSKÖÖLLE: en olekaan epäonnistunut (kylvöteknisesti)!! vika oli siemenessä, koska ainoastaan vanhemmalla Mariella kylvetty lohko ei ole tullut kunnolla pintaan ja kohta, jossa vaihdos tapahtui näkyy selvästi. en siis kylvänytkään syvälle vaan olin muutenvaan idiootti.

onko muilla kokemuksia vanhan öljykasvisiemenen käytöstä? siemenpakkaajat? kuulemma rapsista menee nopeammin itävyys.