Taitaa olla tavallisimmin kaksi erilaista lähestymistapaa.
- sähköinen kulma-anturi sopivassa kauhankäännön nivelessä. Jossain lusikkahaarukassa oli tällä tehty sähköinen vakaajakin.
- magnetostriktiivinen mittaus joko ulkopuolella tai sylinterin sisällä
Kulma-anturin voi helposti asentaa vaikka jälkikäteen, ms-mittaus vaatii enemmän ja on kalliimpi toteuttaa.
Kai siinä voisi myös soveltaa joko ultraääni- tai lasermittausta jos haluaisi.
Niin ja tuli mieleen että jos pitää löytää vain joku määrätty asento niin voisihan siinä käyttää ihan rajakytkintä tai vastaavaa muuta lähestymisanturia sopivassa paikassa.
Periaatteessa toimii myös ympäristöä kestävä potentiometri ja siihen sovitettu sopiva viisarimittari ohjaamoon näyttämään asentoa... ei edes maksaisi paljoa.
Viimeksi muokattu: 11.12.18 - klo:21:01 kirjoittanut metsajussi