Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kiitoksia mutta haluaisin  (Luettu 7596 kertaa)

tissin koittaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
kiitoksia mutta haluaisin
tosi tietoa minkälaisia kustannuksia yksi lypsyrobotti vie vuodessa .minun mielestä se syö 20 lehmän tulon. kertokaa minulle jos olen väärässä, ja mikä ero on vuodessa kustannuksissa verrattuna asema lypsyyn

37peuse

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
eikun päin vastoin, ja heikun keikun

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Jos lehmä lypsää 8000 litraa niin siitä saadaan maitotiliä 0.35 sentillä laskettuna 2 800 euroa bruttona. 20 lehmää antaisi maitotiliä 56 000 euroa. Näin paljon robotin vuosittainen huolto ei kuitenkaan maksa.
Viimeksi meidän huolto maksoi alvittomana 1400 euroa. Vuodessa tehdään kolme huoltoa.
Soluongelmaa ei enää ole, joten sillekin voisi laskea hinnan.

Edellinen lypsykone oli erimerkkinen ja vastikään katsoin vanhoja analyysituloksia. Voi  niitä miljoonasoluja. Pitäisiköhän paperit säästää että saa kauhistella?

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Jos lehmä lypsää 8000 litraa niin siitä saadaan maitotiliä 0.35 sentillä laskettuna 2 800 euroa bruttona. 20 lehmää antaisi maitotiliä 56 000 euroa. Näin paljon robotin vuosittainen huolto ei kuitenkaan maksa.
Viimeksi meidän huolto maksoi alvittomana 1400 euroa. Vuodessa tehdään kolme huoltoa.
Soluongelmaa ei enää ole, joten sillekin voisi laskea hinnan.

Edellinen lypsykone oli erimerkkinen ja vastikään katsoin vanhoja analyysituloksia. Voi  niitä miljoonasoluja. Pitäisiköhän paperit säästää että saa kauhistella?

Sähkön ja veden kulutus taitaa kuitenkin olla robottia käytettäessä hieman asemalypsyä suurempia?

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Sähkön ja veden kulutus taitaa kuitenkin olla robottia käytettäessä hieman asemalypsyä suurempia?

Ja pääomakulujahan ei tartte laskea, kun se kerran on maksettu.  ;D

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Sähkön ja veden kulutus taitaa kuitenkin olla robottia käytettäessä hieman asemalypsyä suurempia?
http://www.nhk.fi/portal/tuoteryhmat/automaattilypsy/lely_astronaut/lypsyrobottivertailu/
Tuossa Tanskalaisesta vertailusta taulukkoja kulutuksista, punaistenlasien läpi katsottuna.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Jos lehmä lypsää 8000 litraa niin siitä saadaan maitotiliä 0.35 sentillä laskettuna 2 800 euroa bruttona. 20 lehmää antaisi maitotiliä 56 000 euroa. Näin paljon robotin vuosittainen huolto ei kuitenkaan maksa.
Viimeksi meidän huolto maksoi alvittomana 1400 euroa. Vuodessa tehdään kolme huoltoa.
Soluongelmaa ei enää ole, joten sillekin voisi laskea hinnan.

Edellinen lypsykone oli erimerkkinen ja vastikään katsoin vanhoja analyysituloksia. Voi  niitä miljoonasoluja. Pitäisiköhän paperit säästää että saa kauhistella?

siinä oli sitten koneessa tai lypsäjässä vika jos kerran noin paljon soluja.

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
tosi tietoa minkälaisia kustannuksia yksi lypsyrobotti vie vuodessa .minun mielestä se syö 20 lehmän tulon. kertokaa minulle jos olen väärässä, ja mikä ero on vuodessa kustannuksissa verrattuna asema lypsyyn

Eiköhän esim. Lelyn vuokrahinta anna jonkinlaisen lähtökohdan siitä, paljonko robotin vuosikustannus on kun investointitukea ei huomioida, vesi ja sähkökustannus tuosta puuttuu, mutta niitä syö asemakin. Jos hinta ei ole noussut siitä kun lypsypalvelu lanseerattiin, niin vuosikustannus olisi aika tarkkaan 29000 euroa.

Kustannuseron laskeminen yleispätevästi on jokseenkin mahdoton savotta,  riippuu hyvin paljon kokoluokasta jossa liikutaan, työnkäytöstä, ja siitä mitä työ maksaa.
Jos vertaat tuohon 29000, niin investointiavustusta ja korkotukea ei aseman osaltakaan voi huomioida. 60-120 lehmän kokoluokassa mitään kovin radikaalia eroa ei taida kustannuksissa olla.

Arska

  • Vieras
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
tosi tietoa minkälaisia kustannuksia yksi lypsyrobotti vie vuodessa .minun mielestä se syö 20 lehmän tulon. kertokaa minulle jos olen väärässä, ja mikä ero on vuodessa kustannuksissa verrattuna asema lypsyyn

Itte olen järkeilyt samalla tavalla mutta sillä erotuksella että
"ei lypsyjärjestelmää" - ei menoja.
Asema vie 10 lehmän bruttotulon hankintakuluineen, huoltoineen ja muineen
Asema + työntekijä vie 15-20 lehmän bruttotulon hankintakuluineen, huoltoineen ja muineen
Robotti vie ehkä sen 20 lehmän bruttotulon hankintakuluineen, huoltoineen ja muineen.

Tiiiilakohtaiiiinen valinta on se. Sähköä ja vettä menee kaikissa ja kaikissa sitä pystyy myös säästämään. Olen itse miettinyt, paljonko 2x10 asemassa  menee yksistään aseman pesuun päivässä ja paljonko se on verrattuna vaikkapa 2 robottiin. En usko että paljoa. Kun pikkuasemassakin menee vaikka kuinka paljon päiväs.

Tätäkin saa korjata,

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
asema lypsyssä jos on vierasta työvoimaa, niin veikkaan että palkat ja sosiaalimaksut ym on noin 50 000 euroa/vuosi/työntekijä..
ja pohjoiset päälle..

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
 Iso ero robotin hyväksi tulee lehmien (ja hoitajan)hyvvinvoinnissa ja sitä myötä pienemmässä uudistuskustannuksessa. Robotti toki vaatii enemmän karjasimäää mikä valitettavan usein viljeliöiltä puuttuu. Hyvätuottoinen lehmä  pitäs lypsää 3-4 kertaa päivässä korkeimman tuotoksen aikana. Huonompituottoinen toki pärjää vähemmällä.

 

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
asema lypsyssä jos on vierasta työvoimaa, niin veikkaan että palkat ja sosiaalimaksut ym on noin 50 000 euroa/vuosi/työntekijä..


Järjetön summa, yhden robon pihatot taitaa olla kaikista kannattavimpia, ainakin yhteiskunnan kannalta.  8)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Jos lehmä lypsää 8000 litraa niin siitä saadaan maitotiliä 0.35 sentillä laskettuna 2 800 euroa bruttona. 20 lehmää antaisi maitotiliä 56 000 euroa.

Eikös 300 euron lehmäpalkkio ole sitte hiukan liioittelua?

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Jos lehmä lypsää 8000 litraa niin siitä saadaan maitotiliä 0.35 sentillä laskettuna 2 800 euroa bruttona. 20 lehmää antaisi maitotiliä 56 000 euroa.

Eikös 300 euron lehmäpalkkio ole sitte hiukan liioittelua?

Maitotili ei ole suoranainen palkka viljelijälle. Kun siitä ottaa ensiksi pois 2/3 lehmien ruokintaan ym. niin silloin voidaan puhua jo vähän palkasta joka voisi jäädä isännälle. Aina ei jää riippuen siitä missä vaiheessa tilanpito on. Juuri aloittaneet nuoret tai miksei vanhemmatkin ovat tiukilla alussa kun kaikki pitää aloittaa alusta. Itsekin tein kahta työtä, lypsin lehmiä ja hoidin vieraita lapsia kun menoja oli liikaa.
Mutta kyllä se jossain vaiheessa helpotti.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: kiitoksia mutta haluaisin
Suomessa ei taida olla montaa tilaa, jossa robotti säästäisi yhden työntekijän työpanoksen. Tietysti jos vertaa kannulypsyyn niin silloin.....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.