Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidon keräilykustannus  (Luettu 5493 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidon keräilykustannus
Miten se kokonaispituus voi tilojen vähetessä kasvaa?


Olen ennenkin sanonut, että Pohjolan maidolla on valion suurin alue huolehdittavana, ne hoitaa senkin Utsjoen maidon. Keräilykustannus on silti selkeästi alle 3 senttiä litra. Sieltä vaan niitä tehostuksia hakemaan ::)

Niinpä  :D

Keksin jopa vertauksen: Minulla on 5 perunaa. Tavoitteena toimittaa ne kaverille joka kohta tulee hakemaan. Se että on harvempia ja isompia yksiköitä, tarkoittaisi että pidän ne kaikki potut siinä hollilla kaveria odotellessa. Se että on tiuhemmassa penempiä yksiköitä ,tarkoittasi että pidän yhden perunan itse, ja heitän ne loput neljä eri pääilmansuuntiin niin pitkälle kuin jaksan. En täysin ymmärrä miten se helpottaisi homman logistiikkaa?

On täysin "lillukan varsien tutkimista" puhua maidon keräilykystannuksista suu vaahdossa ja kuvitella että siinä on ratkaisu maidontuotannon "hiukan" heikkoon kannattavuuteen ;D.

En ymmärtänyt sinun varmaan hienoa peruna vertausta. Minun perunanviljelykokemuksella olen huomannut, että jokaisen varren alta löytyy eri kokoisia perunoita. Ei sielä ole pelkästää isoja tai pieniä. Tämä on ihan luonnon tekemään jaottelua. Vaikka kuinka lannoittaisit ja puhuisit paskaa pellon reunalla, niin aina sielä perunapenkissä on eri kokoisia pottuja.

Sinun ajatuksessa maitomäärä on vakio ja tuottajamäärä vain pienempi. Tämä on täysin hullu logiikka ja mikä on se pysäyttäjä joka katkaisee tämän kehityksen? Jos maitomäärä pysyisi vakiona (ja hinta laskee) niin tilakoko kasvaa koko ajan, kunnes vain yksi tila on jäljellä ???. Miten maitomäärä voi pysyä vakiona (ja liikevaihto meijerillä), kun tuottajahinta laskee?

Ps. Kannattaa jututtaa semmareita, miten he kokevat tilojen vähenemisen ja välimatkojen pitenemisen?

Minä en usko että keräilykustannuksilla tosiaan on radikaalia vaikutusta ja kaikki perunat saavat minun puolestani kukkia :)

Ja ei maidon hinta aina laske. Toivottavasti ei laske yhtään tai korkeintaan sentin tai kaksi seuraavien parin vuoden aikana. Ja jos se sitten laskee maidon määrää pari prosenttia, niin se kai pitää hyväksyä. Ei siitä ai nakaan Valion bisnekselle haittaa ole.

Niin ja minä siemennän itse, eli tapaan aika harvoin semmareita

Omn siinä se haittapuoli että teolisuus on rakennettu nykyiselle määrälle ja jos maidon määrä laskee, niin teolisuuden kustannukset taas nousee. SEtaas paikataan herkästi laskemalla maidon hintaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Maidon keräilykustannus

Omn siinä se haittapuoli että teolisuus on rakennettu nykyiselle määrälle ja jos maidon määrä laskee, niin teolisuuden kustannukset taas nousee. SEtaas paikataan herkästi laskemalla maidon hintaa.

Jos persneton kaikkein perinteisintä jauheentuotantolinjaa käytetään vähemmän (ehkä vähennetään esim. yö- ja viikonlopputöitä siellä) niin se on paha asia?  ???

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidon keräilykustannus

Omn siinä se haittapuoli että teolisuus on rakennettu nykyiselle määrälle ja jos maidon määrä laskee, niin teolisuuden kustannukset taas nousee. SEtaas paikataan herkästi laskemalla maidon hintaa.

Jos persneton kaikkein perinteisintä jauheentuotantolinjaa käytetään vähemmän (ehkä vähennetään esim. yö- ja viikonlopputöitä siellä) niin se on paha asia?  ???

Se mutta eikös tuotantoa kannataisi ennemmin ohjata siihen mikä kannattaa paremmin kuin jauhe? jossain vaiheessa jauheen hinta nousee ja sitäkin kannataa tehdä, mutta mites teet kun ei ole raaka-ainetta siihen.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Maidon keräilykustannus

Omn siinä se haittapuoli että teolisuus on rakennettu nykyiselle määrälle ja jos maidon määrä laskee, niin teolisuuden kustannukset taas nousee. SEtaas paikataan herkästi laskemalla maidon hintaa.

Jos persneton kaikkein perinteisintä jauheentuotantolinjaa käytetään vähemmän (ehkä vähennetään esim. yö- ja viikonlopputöitä siellä) niin se on paha asia?  ???

Se mutta eikös tuotantoa kannataisi ennemmin ohjata siihen mikä kannattaa paremmin kuin jauhe? jossain vaiheessa jauheen hinta nousee ja sitäkin kannataa tehdä, mutta mites teet kun ei ole raaka-ainetta siihen.

Minä olen käsittänyt että Euroopan hienoin ja ehkä suomen isoin välipalatehdas on rakenteilla, mutta sieltäkin menee läpi vain 100 miljoonaa kiloa maitoa vuodessa.

Ja mitä nyt historiallinen kehitys on ollut niin ehkä yhtenä viidestä vuodesta jauhe menee nollille tai plussalle. Ja nyt menee siis tosi paljon miinukselle, niin paljon että tarvittaisiin varmaan 10 hyvää jauhevuotta kuittaamaan se yhden vuoden tappio. Se perusteollisuusjauhe on välttämätön paha tuotannonohjauksessa. Mitä vähemmän sitä kapasiteettiä käytetään, sitä paremmin Valiolla on aina mennyt ja sitä paremmat ovat olleet tuottajahinnat. Vaikka jauhetehtaat ovat olleet tosi "tehottomasti" vajaalla käytöllä.