Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Shield - 28.06.13 - klo:10:12

Otsikko: Optima-akut
Kirjoitti: Shield - 28.06.13 - klo:10:12
Kokemuksia Optima-akuista:

Ostin tammikuussa 2012 Massikkani nokalle kaksi rinnankytkettyä Optiman Yellowtop 55 ah akkua. Ajatuksena oli, että akut kestäisivät paremmin tärinää ja mahdollista syväpurkausta, mikäli esim. jonkun työkoneen virrat jäisivät päälle ja akut pääsisivät tyhjentymään.

Syksyllä 2012, puintien aikaan akut tekivät kuitenkin stopin aivan yöstä. Aluksi luulin startin hajonneen, koska jännitemittari näytti täyttä varausta. Silti startti ei pyrähtänyt kierrostakaan. Lopulta todettiin, ettei todellista käynnistysvirtaa löytynyt akuista lainkaan, tarkasti ottaen tuhat kertaa vähemmän kuin uusista vastaavista akuista.

Sain takuusta uudet akut ja nyt keväällä 2013, tulin täyttämään kylvökonetta ja kuorman lastattuani, startatessa vain pelkkää nakutusta. Tilanne todettiin akkujen osalta täysin vastaavaksi kuin edellisellä kerralla!

Siispä vajaaseen puoleentoista vuoteen on tuhoutunut kahdet parit kalliita Optima-akkuja, ilman että ne olisivat päässeet missään vaiheessa edes syväpurkautumaan tai olemaan pidempiä aikoja käyttämättöminä. Laturi tuuppaa tasaista 14,6 latausvirtaa, eikä sitäkään voi oikein pitää syynä hajoamiseen. Onko teillä muilla kokemuksia tai tietoa, mikä voisi hajottaa akkuja näin nopeasti, vai onko Optima-laatu yksinkertaisesti yliarvostettua?
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.06.13 - klo:10:20
Jos se vika onkin siinä Massikassa eikä akuissa
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Shield - 28.06.13 - klo:10:29
Sitä tuossa mietinkin, mutta jos laturi on kunnossa ja akut hyvin ilmastoidussa paikassa, kuten tässä tapauksessa, missä voi olla vika?
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Naturalis - 28.06.13 - klo:10:33
Sitä tuossa mietinkin, mutta jos laturi on kunnossa ja akut hyvin ilmastoidussa paikassa, kuten tässä tapauksessa, missä voi olla vika?
Onko koneessa päävirtakytkin? Jos on niin heitä se kuuseen tai johonkin...
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: arzyboy - 28.06.13 - klo:10:57
Mulla meni vastaavanlainen exiden rullakennoakku takuuseen kun veti oikosulkuun... Näin ei näissä akuissa edes pitäis käydä, mutta kävipä kuitenkin. Mulla on molemmissa isommissa ferguissa yksi tuollainen akku ja ihan hyvin lähtee silläkin käyntiin. Se kahden akun systeemi on ihan perseestä kun huono akku pilaa sitten hyväkuntoisen.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.06.13 - klo:11:08
Jos toinen akku on vahingossa kytketty väärin päin  ??? ;D
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Greenpwr - 28.06.13 - klo:11:14
Jos toinen akku on vahingossa kytketty väärin päin  ??? ;D

 Tuommonen riskihän on aina olemassa, paitsi jos jättää sen toisen pois, lähtee ihan hyvin yhelläkin käyntiin, äl hoolta nuita ostellu, puolet punaisella kannella ja loput keltaisella, aina ollut toiveena maksi käynnistysvirta, eikä subbarin potkulatinki malli... Ja pulttikengät napoihin+tinattomat liittimet kaapelin päähän.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Jerry - 28.06.13 - klo:11:36
Yhdellä tutulla kans laukesi autosta tuollainen keltainen Optima kertalaakista alle 2 vuoden, eikä saanut edes uutta takuuseen.

Meillä on niitä punakantisia muutama ja taitaa se 15 vuotta sitten ostettukin vielä toimia. Yksi on käytössä puimurissa ja pari sellaisena apukäynnistysakkuna, kun joskus pitää 24V koneitakin käynnistää.

Vähäisellä kokemuksella siis ostaisin sellaisen punakantisen. Silläkin hörähtää hyvin isompikin kone käyntiin, mutta ikinä ei saa unohtaa mitään valoja tai muita päälle, koska kapasiteettiahan noissa ei juuri ole.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: maraani - 28.06.13 - klo:11:54
Vastaavasta käytöksestä ei ole kokemusta, mutta yksi keltainen Optima on "paikalliskäytössä". Ts. 12V sähköhydraulisen auran virtalähteenä ajoneuvossa, jossa 24 V sähköjärjestelmä. On siis yksinään tuossa virtapiirissä ja varataan suht tavallisella akkulaturilla, taitaa se varaaja joku elektroninen olla (mahdollisestä jopa mp akkujen varaaja, kun on 6 V asentokin).

No anyway, on toiminut odotetusti. Varausta riittää koko kierrokseen vähän lämpötilasta riippuen. Oli se akku yhden kesän kossin autonperässäkin antamassa supparille virtaa.

Naapurin kahdesta Massikasta (3090 ja 699, kummassakin keulassa tupla-akut) on aina akut tyhjät. No harvoin niitä kait käytetäänkin, mutta kun tarvittais niin aina varataan ensin.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Ala-Pertti - 28.06.13 - klo:12:12
vanhin käytössämme oleva optima jostakin 90-luvulta, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa.

onko oikeasti noissa massikoissa jotakin häikkää latauspuolella. tiedän nimittäin kaksikin massikkaisäntää, jotka uusivat liki vuosittain akut noihin koneisiin. virta vaan loppuu. nelitonnisia tupla-akkuisia.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: arzyboy - 28.06.13 - klo:12:18
Eikös semmonen sanonta ole että vaikka luukas oli hyvä apostoli niin ei siitä sähkömieheks ollu ;D
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: 42 - 28.06.13 - klo:12:57

Jos ferku purkaa akkua käyttämättä ollessaan niin se on varma akun surma – yleismittaria koittamaan kun kone on sammuksissa.

Ei saa ampeerit liekkua akunnavan ja  irrotetun kaapelin välillä.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: pölkky - 28.06.13 - klo:14:44
Hyvä akku on punakantinen,riittää yksikin.Aikaisemmin meni akkuja ja latureita, nyt vain latureita romuksi.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: MFV8 - 28.06.13 - klo:18:44
Eikös semmonen sanonta ole että vaikka luukas oli hyvä apostoli niin ei siitä sähkömieheks ollu ;D

Mutta kyllä luukas silti voittaa 100-0 nämä tämänpäivän vinkuintilaiset startit, laturit, virtalukot ym.

Tänä keväänä piti omaan 699:iin laittaa uudet akut, vanhat Oldhamit olikin 14 vuotta nokalla. Muissakin vehkeissä yleensä vähintään 7 vuotta kestäneet, tuntuu että vähiten ajetuista menee nopeiten akut pimeiksi.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: arzyboy - 28.06.13 - klo:19:05
Laitoin pari vuotta sitte ikh:n myymän startin ferguun ja pyöritti koko ajan huonosti. Akun uusin ja kaikenlaista piti yrittää, mutta aina vaan huononi vanhetessaan. Vanha startti kunnostettiin - laitettiin paikalleen ja kyllä pyöritti ihan eri malliin. Että niistä vinkuintialaisista kannattaa tosiaan pysyä erossa.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: turbox - 28.06.13 - klo:19:56
Jos laturi tuuppaa 14,6 volttia niin sehän sen akun rikkoo. Liian paljon varsinkin lyijyhyytelöakulle. 13,6 olis riittävä.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: zetor8045 - 29.06.13 - klo:15:21
Jos laturi tuuppaa 14,6 volttia niin sehän sen akun rikkoo. Liian paljon varsinkin lyijyhyytelöakulle. 13,6 olis riittävä.
Niin on tuo 14,6 hiukan liikaa.. 14,2 on semmonen aikas sopeva sitten kun on myös tarkoitus ladata...  Kannattaa vaihtaa laturia tai jos on erillinen säädin niin silloin säädin...   Olis ainakin varma silloin ettei taas uudet akut sano moro...
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: viljami - 29.06.13 - klo:16:58
Hyvä akku on punakantinen,riittää yksikin.Aikaisemmin meni akkuja ja latureita, nyt vain latureita romuksi.

Minulla oli ensimmäinen ja viimeinen Optima muutamia vuosia sitten. Punakantinen kesti kaksi vuotta.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: piki1 - 29.06.13 - klo:16:59
Jos laturi tuuppaa 14,6 volttia niin sehän sen akun rikkoo. Liian paljon varsinkin lyijyhyytelöakulle. 13,6 olis riittävä.
Niin on tuo 14,6 hiukan liikaa.. 14,2 on semmonen aikas sopeva sitten kun on myös tarkoitus ladata...  Kannattaa vaihtaa laturia tai jos on erillinen säädin niin silloin säädin...   Olis ainakin varma silloin ettei taas uudet akut sano moro...
lataus pitää olla alle 14 eikä yhtään yli.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: zetor8045 - 29.06.13 - klo:17:26
Jos laturi tuuppaa 14,6 volttia niin sehän sen akun rikkoo. Liian paljon varsinkin lyijyhyytelöakulle. 13,6 olis riittävä.
Niin on tuo 14,6 hiukan liikaa.. 14,2 on semmonen aikas sopeva sitten kun on myös tarkoitus ladata...  Kannattaa vaihtaa laturia tai jos on erillinen säädin niin silloin säädin...   Olis ainakin varma silloin ettei taas uudet akut sano moro...
lataus pitää olla alle 14 eikä yhtään yli.
Autoissahan latausvirto on 14,4-14,8V välillä johtuen jatkuvasta lyhytkestoisesta ajelusta eli paljon starttauksia ja sitä myöden tyhjennyksiä... Toki akun ikäänhän tuo vaikuttaa suoraan kuinka paljon lataa...
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Köntys - 29.06.13 - klo:17:58
Uus lataussäädin antaa 14 tasan. Isompi latinki on optiman surma ja lyijyakut kuivuu käsiin  ???
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: kkk - 29.06.13 - klo:18:14
Uus lataussäädin antaa 14 tasan. Isompi latinki on optiman surma ja lyijyakut kuivuu käsiin  ???
Pitää muistaa lisätä vettä säännöllisesti ::) Omassa valmetis on nyt 16 vuotta vanha akku, ja aina vaan käynnistyy ongelmitta :o Pitäsköhän se jo pian museoida :P
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: welger - 29.06.13 - klo:19:56
Mulla on semmonen kutina jotta noissa optimoissa on viime vuosina laatu heikentynyt, offiautoissa käytettiin ennen paljon ja kesti hyvin pitkiäkin suo vinssailuja mutta nykyset optimat on vuoden jälkeen sököt. :-[
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Monttu Simeon - 29.06.13 - klo:20:28
Akkuja valmistetaan myyntiä varten, ei pitkää käyttöikää varten.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Jerry - 29.06.13 - klo:22:13
Jos laturi tuuppaa 14,6 volttia niin sehän sen akun rikkoo. Liian paljon varsinkin lyijyhyytelöakulle. 13,6 olis riittävä.
Niin on tuo 14,6 hiukan liikaa.. 14,2 on semmonen aikas sopeva sitten kun on myös tarkoitus ladata...  Kannattaa vaihtaa laturia tai jos on erillinen säädin niin silloin säädin...   Olis ainakin varma silloin ettei taas uudet akut sano moro...
lataus pitää olla alle 14 eikä yhtään yli.

Sanoisin höpöhöpö. Akkujen laatu on vain huonontunut vuosien saatossa. Entisen auton alkuperäinen akku kesti 10 vuotta ja sitten seuraava kestikin vain 4. Laturi oli sama koko ajan.

Kyllä latausjännitteen pitää olla talvella lähempänä 14,5V, että kunnolla lataantuu. Optiman latausjännite saa olla vaikka 15V valmistajan mukaan. http://www.optimabatteries.com/us/en/support/battery-care/charging/
 (http://www.optimabatteries.com/us/en/support/battery-care/charging/)

Hyvissä latureissahan on lämpötilan mukaan tuo latausjännite. Boschin laturi ainakin tuuppaa kesällä 13,9 ja talvella kovilla pakkasilla 14,5V.

Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: jupe - 30.06.13 - klo:08:04
itsellä kanssa tuntemus että optiman akut huonontuneet. oli jossain vaiheessa yli 10 vuotta vanhoja optimoja ei ongelmia, mutta menivät vaihtojen yhteydessä pois ja nyt kun olen ostanut uusia niin tuntuu että ei kestä paljoa mitään. Taidan palailla takaisin lyijyakkuihin.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Köntys - 30.06.13 - klo:10:03
Jos laturi tuuppaa 14,6 volttia niin sehän sen akun rikkoo. Liian paljon varsinkin lyijyhyytelöakulle. 13,6 olis riittävä.
Niin on tuo 14,6 hiukan liikaa.. 14,2 on semmonen aikas sopeva sitten kun on myös tarkoitus ladata...  Kannattaa vaihtaa laturia tai jos on erillinen säädin niin silloin säädin...   Olis ainakin varma silloin ettei taas uudet akut sano moro...
lataus pitää olla alle 14 eikä yhtään yli.

Sanoisin höpöhöpö. Akkujen laatu on vain huonontunut vuosien saatossa. Entisen auton alkuperäinen akku kesti 10 vuotta ja sitten seuraava kestikin vain 4. Laturi oli sama koko ajan.

Kyllä latausjännitteen pitää olla talvella lähempänä 14,5V, että kunnolla lataantuu. Optiman latausjännite saa olla vaikka 15V valmistajan mukaan. http://www.optimabatteries.com/us/en/support/battery-care/charging/
 (http://www.optimabatteries.com/us/en/support/battery-care/charging/)

Hyvissä latureissahan on lämpötilan mukaan tuo latausjännite. Boschin laturi ainakin tuuppaa kesällä 13,9 ja talvella kovilla pakkasilla 14,5V.

Eikös lataustehoon vaikuta amppeerit eikä voltit  ::)
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: arzyboy - 30.06.13 - klo:10:15
Valehtelin muuten pikkuisen tuossa aikaisemmin. Mulla on toisessa traktorissa bilteman 95 ah agm-akku josta lähtee saman verran käynnistysvirtaa kuin noista 50 ah rullakennoakuista. Vuoden on nököttänyt nokalla ja ainakin tänään lähti käyntiin. Ite en ihan herkästi noita normaaleja lyijykennoakkuja laita. Sellaisia oli ja nyt on traktoreiden nokat ihan ruosteessa kun niistä kuitenkin tulee jotain ulos. Eri asia on nuo uudemmat mallit joissa on ylivuotosuojat... Tuskin on ihan samanlaiset kuin naisten räteissä ;)
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: {o|o} - 30.06.13 - klo:10:26

Eikös lataustehoon vaikuta amppeerit eikä voltit  ::)

Teho=virta * jännite (P=U*I) eli yksiköinä watti=voltti*ampeeri

Virtausopin puolta vastinetta voisi etsiä jännitteelle paineesta (Pa) ja virralle virtauksesta (l/min).  Jos letkun syötetään vakiopaine, virtaus on se minkä letku ja sen perässä olevat vempeleet läpäisevät.  Jos taas halutaan tietty virtaus, painetta täytyy muuttaa sellaiseksi, että haluttu virtaus muodostuu. 

Jos akkua ladataan vakiojännitteellä, latausvirta on se, jonka akku ottaa vastaan.  Jos taas (ei lyijyakulla) ladataan vakiovirralla, latausjännitettä säädetään halutun virran saavuttamiseksi.



Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Jerry - 30.06.13 - klo:11:26
Eikös lataustehoon vaikuta amppeerit eikä voltit  ::)

Ainoa keino säätää akun latausvirtaa on jännitteen muuttaminen. Vaikka olisi kuinka hienot elektroniset lataussäätimet, säätää sekin lopulta ainoastaan akun navoille menevää jännitettä.

Käytännössä akun lämpötila on se mikä rajoittaa. Jos akku on kuumassa paikassa, alkaa se kuivaa jo pienelläkin latausjännitteellä. Tuossa Optiman ohjeessakin mainitaan monessa kohtaa, että kun pysytään alle 52 asteen, ei ole paljoa rajoituksia.

Mutta kyllä nuo akut on huonontuneet reilusti viime aikoina. Tuntuu että hajoavatkin kertaheitolla, eikä niinkun ennenvanhaan hyytyivät hissukseen.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Oksa - 30.06.13 - klo:20:45
eikä nuot hyytymiset ole sellasia pikkuhiljaa vaan kerrasta poks, akun kennot yleensä oikosessa alapäästään sen helevetinmoisen mönjän takia, eihän nykyakuissa ole materiaaliakaan kuin murto-osa entisiiin verrattuna, tossa just puimurin akkua kanniskellu ja siinä huomaa eron jos missä, vanha pakkasakku paino kuin synti mut nykynen varta on kevyttä kamaa,   - tai sit on äijän voimat lisääntynä, mitä epäilen.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Jerry - 01.07.13 - klo:00:26
Sitä en kyllä toisaalta ymmärrä, miksi Optiman laatu on huonontunut, kun sitä kuitenkin myydään sillä "ikuinen akku" imagolla. Hintakin on sitä mukaa. Kieltämättä ne vanhat olikin ikuisia, mutta nyt sinnekin firmaan on varmaan joku "kvartaali-mies" palkattu.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 01.07.13 - klo:00:56
Boschin AGM-akkuun olen tyytyväinen. Bobcatin tärinä ja raskaat startit eivät ole kypsyttäneet.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: lypsyukko - 01.07.13 - klo:19:14
Boschin AGM-akkuun olen tyytyväinen. Bobcatin tärinä ja raskaat startit eivät ole kypsyttäneet.

Liittymättä mitenkään optima-akkuun, niin miksi  cosmic cowboy on poistettu? Ihme sivusto , kun asiallisimmat poistetaan :(
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Opelmies - 01.07.13 - klo:19:18
Boschin AGM-akkuun olen tyytyväinen. Bobcatin tärinä ja raskaat startit eivät ole kypsyttäneet.

Liittymättä mitenkään optima-akkuun, niin miksi  cosmic cowboy on poistettu? Ihme sivusto , kun asiallisimmat poistetaan :(

Lues toi:
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=46680.0 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=46680.0)
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: lypsyukko - 01.07.13 - klo:19:26
Boschin AGM-akkuun olen tyytyväinen. Bobcatin tärinä ja raskaat startit eivät ole kypsyttäneet.

Liittymättä mitenkään optima-akkuun, niin miksi  cosmic cowboy on poistettu? Ihme sivusto , kun asiallisimmat poistetaan :(

Lues toi:
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=46680.0 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=46680.0)


Kas ! No turhaa mää sitten ajattelin, että sekin on vasten tahtoaan mustattu. Mutta kukas ny antaa lohduttavia sanoja vaikka paljon ajetuista Welgerin paalaimista ???
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Oksa - 01.07.13 - klo:19:29
mitä velkeri paalain lohtusanoja tarttee?   antaa männä vaan, kyllä se pienellä maanittelulla toimii taas sata hehtaaria, ikuliikkuja!
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: lypsyukko - 01.07.13 - klo:19:35
mitä velkeri paalain lohtusanoja tarttee?   antaa männä vaan, kyllä se pienellä maanittelulla toimii taas sata hehtaaria, ikuliikkuja!

Kyllä mä ainakin ko henkilön kirjoituksia selailin ostaessani sitä "sisäänajettua" Welgeriä ittelleni. Jopa se sylinterin pääs oleva ratas oli kenollaan, kuten cc jollekkin oli kertonut 8)
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: mattha - 02.07.13 - klo:09:30
Akkujen laatuongelmien pääasiallinen syy on se, että lähes kaikki akut valmistetaan nykypäivänä joko kiinassa tai vietnamissa. Tunnetusti laatuvaihtelut ovat hyvin suuria ja kennojen lyijymäärät vaihtelevat suuresti. Kannattaa aina tarkastaa myös latausjännite, se ei saisi nousta 14,4 V suuremmaksi kesäaikana, talvella latausjännite voi olla korkeampi.
Otsikko: Vs: Optima-akut
Kirjoitti: Köntys - 02.07.13 - klo:09:33
Akkujen laatuongelmien pääasiallinen syy on se, että lähes kaikki akut valmistetaan nykypäivänä joko kiinassa tai vietnamissa. Tunnetusti laatuvaihtelut ovat hyvin suuria ja kennojen lyijymäärät vaihtelevat suuresti. Kannattaa aina tarkastaa myös latausjännite, se ei saisi nousta 14,4 V suuremmaksi kesäaikana, talvella latausjännite voi olla korkeampi.

Suuri ongelma on myös kiinalaiset ja Intialaiset laturit  :-\