Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin kettingit  (Luettu 7246 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Puimurin kettingit
Tuli lauantaina viimeiset viljat puitua ja nyt tarttis ruveta laittamaan puimuria talviteloille. Sellaisen gallupin ajattelin heittää kehiin, että voiteletteko talvisäilytyksen ajalle kolakuljettimen ja viljaelevaattorin kettingit. Itte en ole moista koskaan tehnyt. Ei ole ongelmiakaan tullut tuonne sektorille, satunnaisia kiristyksiä lukuunottamatta. Kai tuollaisen työnkin silti voisi tehdä, tuskin siitä haittaakaan on. Kolakuljettimen osalta vaan isotöinen kun ei oikein pääse käsiksi. Niin ja puimurin merkki oli Sampo.

MF 4000

  • Vieras
Vs: Puimurin kettingit
Kolakuljettimen voitelu onnistuu paineilmavoitelusumulla,kone hiljakseen pyöriin ja öljyä suihkuttamaan.Pitää sitten varoa ettei kamppeet takerru mihinkään.

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Puimurin kettingit
Laitan ruostesuojaa massaruiskulla. Ei kannata öljyä ruoiskia kumiosiin.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Puimurin kettingit
Tuli lauantaina viimeiset viljat puitua ja nyt tarttis ruveta laittamaan puimuria talviteloille. Sellaisen gallupin ajattelin heittää kehiin, että voiteletteko talvisäilytyksen ajalle kolakuljettimen ja viljaelevaattorin kettingit. Itte en ole moista koskaan tehnyt. Ei ole ongelmiakaan tullut tuonne sektorille, satunnaisia kiristyksiä lukuunottamatta. Kai tuollaisen työnkin silti voisi tehdä, tuskin siitä haittaakaan on. Kolakuljettimen osalta vaan isotöinen kun ei oikein pääse käsiksi. Niin ja puimurin merkki oli Sampo.

Vanhoissa Sampoissa kolakuljetin kaikkein helpoin voidella päällä olevan luukun kautta, eikö uusissa sellaista enää ole?  Rajaiselevaattori oli hankalin. Ainakin itse voitelin ihan tippakannulla. Tunnin tuossa meni kun käsin pyoritteli. Myös silppurin heiluriterät olen herkistänyt öljyllä. Hyödystä en tiedä. Voi jopa olla että kun laittaa öljyä niin viljapöly tahmettuu ja estää rullien pyörimisen. Itsellä viljaelevaattorissa oli jo pari rullaa "hitsautunut" kiinni, ei pyörinyt enää pihdeilläkään.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Puimurin kettingit
En ole ikinä ko ketjuja rasvaillut.

Eivät ole ruosteessakaan olleet, kuiva säilytyspaikka.

Turhaa korvienvälin hoitoa moinen nykerrys.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin kettingit
Turhaa korvienvälin hoitoa moinen nykerrys.
Sen takia mää tätä asiaa peräänkuulutinkin, jotta tietäs mitä muut asiasta aattelee:)

Maanviljelijä: Mun mielestä taas kolakuljetin on hankalampi paikka, koska luukusta saa kurotella ketjuihin. Silppurin terät olen herkistellyt viimeistään ennen puintia. Mun mielestäni erittäin tärkeä toimenpide, koska pitkään jatkuva epätasapaino luultavasti käy laakereiden päälle.

jms

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 101
Vs: Puimurin kettingit
Eipä se öljy ketjujen päällä auta kuin ruostumiseen, itse tulee sumutettua nuo ketjut puintien alussa ja lopussa. Kerran meinas napsahtaa kun kolakuljetinta käydessä rasvasin, sohin vähän liian läheltä, että varovainen kannattaa olla. En tiedä paljonko vaikuttaa kestoon, 800h ainakin kestäneet. Kyllä se öljy moneen paikkaan sopii...

Viimeksi muokattu: 22.09.08 - klo:21:08 kirjoittanut jms

Maitopoika

  • Vieras
Vs: Puimurin kettingit
Niin on.uutta vitjaa kuluneen tilalle.Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Puimurin kettingit
Sama juttu on kun jokkut kaataa puintikelan luukusta öljyä puintikoneistoon kun se on käynnissä.

Mitä hyötyä siitä on?
Kui mää ain olen paras?

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Puimurin kettingit
Jostain olin lukevinani että leikkuuterääkin kannattaisi voidella. Vähän kyllä epäilen, ei se kovin kauan siinä pysy. Ihan tuosta vanhasta Samposta (600) niin siinä voitelukaavion mukaan kelan vasen laakeri rasvattiin kerran päivässä ja oikea kerran viikossa. Mielestäni siinä oikeanpuoleisessa on enemmän rasitusta kun variaattoripyörä on sillä puolella.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Puimurin kettingit
Tuli lauantaina viimeiset viljat puitua ja nyt tarttis ruveta laittamaan puimuria talviteloille. Sellaisen gallupin ajattelin heittää kehiin, että voiteletteko talvisäilytyksen ajalle kolakuljettimen ja viljaelevaattorin kettingit. Itte en ole moista koskaan tehnyt. Ei ole ongelmiakaan tullut tuonne sektorille, satunnaisia kiristyksiä lukuunottamatta. Kai tuollaisen työnkin silti voisi tehdä, tuskin siitä haittaakaan on. Kolakuljettimen osalta vaan isotöinen kun ei oikein pääse käsiksi. Niin ja puimurin merkki oli Sampo.

Muutaman kerran puintien aikanu tuloo elevaattorien ja kolakuljettimenketjut rasvattua paineilmaruiskulla. Tuskin siitä mitää hyötyä on, mutta tuloopa nussarootua. Edelliseen puimuriin asensin olkitunneliin kolaketjujen kohdalle läpivientikumit, josta oli hyvä rasvailla ketjut.

 Puimurillahan ei muutenkaan voi ajaa, jos ei sitä joka päivä rasvata. Vai miten se oli.

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Puimurin kettingit
Jostain olin lukevinani että leikkuuterääkin kannattaisi voidella. Vähän kyllä epäilen, ei se kovin kauan siinä pysy. Ihan tuosta vanhasta Samposta (600) niin siinä voitelukaavion mukaan kelan vasen laakeri rasvattiin kerran päivässä ja oikea kerran viikossa. Mielestäni siinä oikeanpuoleisessa on enemmän rasitusta kun variaattoripyörä on sillä puolella.

Terän rasvaan käytännössä joka päivä. Voi kyllä olla jotta siitä on enemmän haittaa kun hyötyä.
Täydellisen puintituloksen saavuttamiseksi käsittelen pöydän liukupinnat silloin tällöin silikonispraylla. Pikku päähän pinttymiä  ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin kettingit
Jostain olin lukevinani että leikkuuterääkin kannattaisi voidella. Vähän kyllä epäilen, ei se kovin kauan siinä pysy.
Mä teen joka päivä tuon homman ennen kuin lähden puimaan. Ruiskutan öljyä terän yläpuolella olevien ohjurien juureen. Eihän se öljy siinä kauaa pysy, mutta olen esi-isiltä moisen rituaalin oppinut ja sitä olen noudattanut.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Puimurin kettingit
Jostain olin lukevinani että leikkuuterääkin kannattaisi voidella. Vähän kyllä epäilen, ei se kovin kauan siinä pysy.
Mä teen joka päivä tuon homman ennen kuin lähden puimaan. Ruiskutan öljyä terän yläpuolella olevien ohjurien juureen. Eihän se öljy siinä kauaa pysy, mutta olen esi-isiltä moisen rituaalin oppinut ja sitä olen noudattanut.

Täysin turha toimenpide.

Terä kyllä kannattaa suojaöljytä puintikauden jälkeen.
Kui mää ain olen paras?

Kartsa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
Vs: Puimurin kettingit
Että sellaasta hommaa ite en kyllä rasvaa syöttökuljetinta muuta kuin joskus silloin tällöin puinti päivien alussa KOSKA ainakin sampo 680 on ns. vapaa päässä kääntöpyörän alla kumi, ja jos sen kumin päälle paasaa öljyä syksyllä ennen koneen talliin ajoa niin perstuuhan se kumi siitä rikki, rasva ei ole koskaan pahasta, ite vedän kompuran paineruiskulla öljyä syöttö kolaletjulle ylläolevasta luukusta ja kolaketjua pyöritän kaatokelaa pyrättämälla,MENEEHÄN SITÄ RASVAA KETJUN HOLKKIEN SISÄÄN JA ANTAA KEJULLE PIDEMPÄÄ IKÄÄ kyllä itekkin joskun sitä terää rasvaan mutta... taitaa olla turhaa...kaikissa vetoketjusissa käytän kunnos spray öljyä mikä tarttuu että ei lennä remmeihin sun muihin... säiliö,ja rajais elevaattoria voi öljytä alapäästä ne kummit ei miksikään mee... pöydän rasvaan aina syksyllä että ei ruastu viime syksynä sen maalasin luistaa paremmin ja helepompi puida, mutta kaikki tavallaan ;D