Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Cat E70 öljynpaineet (Mitsubishi Canter 3.3 TD)  (Luettu 3547 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Tunteeko joku Mitsubishi Canterin 3.3 TD koneen sielunelämää tarkemmin? Ko. konetta käytetään CAT E70 kaivurissa.

Öljynvaihdon jälkeen öljynpaineet tipahti reilusti. Ennen öljynvaihtoa paineet oli käyttökierroksilla 4-5 bar, mutta nyt öljynvaihdon ja suodattimien vaihdon jälkeen tyhjäkäynnillä noin 1 bar ja kierroksilla 2-3 bar. Eihän tuo vielä hälyttävä ole, mutta aina tuollainen nopea muutos huolestuttaa. Öljynpainemittari on vaihdettu uuteen, eikä vaikutusta.

Koneessa on omituisesti 2 öljynsuodatinta, varsinainen suodatin ja sitten "ohivirtaussuodatin". Mieleen vain tuli, että voisiko öljynpaineen säätö olla tässä koneessa jotenkin riippuvainen tuosta ohivirtaussuodattimesta vai onko tässäkin perinteinen paineensäädin öljypumpun yhteydessä?

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
ekaks epäilyttää onko suodattimet vialliset/väärän malliset. ei öljynvaihdossa voi paineet hävitä, mikäli öljy on ominaisuuksiltaan samaa kuin ennen käytetty.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Jos tuo 4-5 bar oli liikaa ja nykyiset arvot sitten puhtailla osilla
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Joo no kun aiemmin koneessa on käytetty sikahintaisia Caterpillarin omassa paketissa olleita suodattimia ja nyt tilattiin autotarvikeliikkeen kautta japanilaisen Mitsubishin ns. OEM suodattimet.

Öljyt on samat täyssynteettiset 5W-40 öljyt, kun koneella ajetaan niin vähän, ettei kannata huonoja pitää. Vuoden saa päästää samoilla, eikä tunnit siltikään ole aina täynnä.

Mutta silti vähän ihmetyttää tuo suodattimen vaikutus öljynpaineeseen. Toki eipä ole missään muussa koneessa ollut erillistä ohivirtaussuodatinta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4405
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Huono arvaus:

Kun öljypumpun imuputkeen on joutunut ilmaa, on ilmansekainen öljy koneen käynnistyessä pärskäyttänyt paineensäätöventtiiliä, joka on syystä tai toisesta jäänyt kantamaan ja nyt vuotaa jatkuvasti.
Väliin on saattanut juuttua myös roska tms.

Kannattaa selvittää mikä ao koneen oikea öljynpaine kuuluu olla. Nykyinen kuulostaa liian alhaiselta.
Jos ongelma on todellinen, tarkasta se venttili. Sen sijainnista tuossa koneessa ei mulla ole aavistustakaan. Yleensä kai öljypumpun yhteydessä.

Suodattimissakin (tai suodatinjalassa) on tavallisesti ohivirtausventtiili joka päästää virtauksen tukkeutuneen suodattimen ohi. Jos suodatin jostain syystä ei öljyä läpäise ja tuo venttiili joutuu toimimaan, eteenpäin menevän öljyn paine jää tuon ohitusventtiilin avautumispaineen verran alemmas eli tässä voisi olla toinen mahdollisuus. En vaan ymmärrä miksi uusi suodatin ei läpäisisi öljyä normaalisti, ellei kyse ole valmistusviasta tms.

Ehkä halvin ja helpoin keino on ensin kokeilla toista suodatinta - vaikka sitten alkuperäisosaa.
Kallein tapa voi olla välittämättä koko jutusta kunnes kilahtaa :-((

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Mitsubishin kuorma-autohuollossa tiesivät sanoa, että suodattimet vaikuttavat paljonkin öljynpaineeseen näissä moottoreissa, missä on ohivirtaussuodatin. Varsinkin tuo ohivirtaussuodatin vaikuttaa.

Iltasella vaihdellaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

Edit:
Moottori on 4D31-T.

Viimeksi muokattu: 09.08.13 - klo:14:48 kirjoittanut Jerry

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26174
  • vastustan
ekaks epäilyttää onko suodattimet vialliset/väärän malliset. ei öljynvaihdossa voi paineet hävitä, mikäli öljy on ominaisuuksiltaan samaa kuin ennen käytetty.
cat;ssa mitsubishin moottori, kaikkea sitä joutuu kuulemaan kun vanhaks elää :o :o :o :o

vanhat pillarin moottorit ajettiiin sinne 30 000  tunnin paikkeille mineraaliöljyillä, polkimiinki hitsattiin uudet pellit ku entiset kulu puhki :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
ekaks epäilyttää onko suodattimet vialliset/väärän malliset. ei öljynvaihdossa voi paineet hävitä, mikäli öljy on ominaisuuksiltaan samaa kuin ennen käytetty.
cat;ssa mitsubishin moottori, kaikkea sitä joutuu kuulemaan kun vanhaks elää :o :o :o :o

vanhat pillarin moottorit ajettiiin sinne 30 000  tunnin paikkeille mineraaliöljyillä, polkimiinki hitsattiin uudet pellit ku entiset kulu puhki :o :o :o :o

Taitaa pienissä Volvon kaivureissakin olla Mitsun kone, ainakin pienissä siis...

Oma 4-pyttyinen Mitsubishin moottori ei paukuta eikä savuta vaikka tunteja on 16 000  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Mitsubishin kuorma-autohuollossa tiesivät sanoa, että suodattimet vaikuttavat paljonkin öljynpaineeseen näissä moottoreissa, missä on ohivirtaussuodatin. Varsinkin tuo ohivirtaussuodatin vaikuttaa.

Iltasella vaihdellaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

Kyllä tuli öljynpaineet kuntoon, kun vaihtoi uuden ohivirtaussuodattimen.  ;D

Vanhaa (siis viikon koneessa ollutta) tutkiessa löytyi irronnut tiivisterengas suodattimen sisällä olevasta venttiilistä. Suodattimessa siis on siinä sisäänmenoaukossa jousikuormitteinen levy, jossa pieni reikä. Lisäksi tuo levy pääsee painumaan alaspäin jousta vasten, jolloin öljy virtaa ohi tuon kuristuksen. Tässä levyn tiivistyksessä oli tiiviste revennyt heti uudesta suodattimesta ja sen takia paineet alempana kuin normaalisti.

Että tälläinen rakenne, oli aivan uutta ainakin mulle.

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Kannattaa käyttää aina alkuperäisiä suodattimia.
Tarvike suodattimissa on ohivirtausventtiilin jousi hipposempi eli voi avatua kovalla pakkasella ja estää kunnon voitelun.Tämä asia on tutkittu useissa suodatin testeissä.Myös alkuperäiset voivat olla heikkolaatuisia kuten toyotan suodatin oli,testin ylivoimainen voittaja oli Volvon suodatin.
Mann ja fram ovat laadukkaita tarvikesuodattimia.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Cat E70 öljynpaineet (Mitsubishi Canter 3.3 TD)
Mann ja fram ovat laadukkaita tarvikesuodattimia.

Itse oon Ahokkaan Automieheltä Seinäjoella tilaillu noita Mannin suodattimia. Sieltä saa traktoriinkin suodattimet, kunhan käy paria päivää ennen tilaamassa. Jotenkin tuntui varsinkin auton kohdalla (VAG) hullulta maksaa alkuperäisistä Made in China suodattimista enemmän kuin noista Manneista.