Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneita Manner-Euroopasta ihan omin toimin  (Luettu 1621 kertaa)

Vareksela

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Saiskohan tätä kautta kerättyä minkäänlaista kiinnostuneitten joukkoa koneostosmatkalle, joka suuntautuis hiukan paikallista Agrimarkettia pidemmälle?

Olen aikeissa ostaa puimurin esim. Hollannista tai Belgiasta, kun valikoima vanhojen isojen koneitten kohdalla on "ihan pikkuisen" parempi kuin täällä. Voisin siinä sivussa avustaa muutamaa muutakin samassa hommassa, jos kiinnostuneita on. Olen asunut Saksassa, Ranskassa ja Puolassa yhteensä 4 vuotta ja tehnyt kaikenlaista kauppaa rajojen yli työkseni vuosia.

Miten on, onko kiinnostusta?

Kepulaanen

  • Vieras
Vs: Koneita Manner-Euroopasta ihan omin toimin
Saiskohan tätä kautta kerättyä minkäänlaista kiinnostuneitten joukkoa koneostosmatkalle, joka suuntautuis hiukan paikallista Agrimarkettia pidemmälle?

Olen aikeissa ostaa puimurin esim. Hollannista tai Belgiasta, kun valikoima vanhojen isojen koneitten kohdalla on "ihan pikkuisen" parempi kuin täällä. Voisin siinä sivussa avustaa muutamaa muutakin samassa hommassa, jos kiinnostuneita on. Olen asunut Saksassa, Ranskassa ja Puolassa yhteensä 4 vuotta ja tehnyt kaikenlaista kauppaa rajojen yli työkseni vuosia.

Miten on, onko kiinnostusta?

Taas kun noita puimurien vaihtokonelistoja katsoo, niin suomalainen tyhmyys on hyvin edustettuna. Uhmakaupat toiseen ryhmittymään näkyvät selvästi mm. Keskon rivissä useampi isompi Deeren puimuri, joilla hävyttömän vähän ajettu. Samoin agrissa jokunen tuore Claassi. Nyt sitten kisaillaan Sampojen kanssa, alle 1500 h ajettuja puimureita piisaa ja toinen ääripää joita kaupitellaan ovat nämä Puolanvientiin soveltuvat koneet, joiden aika on jo kohta ohi ainakin markkinamiesten mukaan. Sitten on oma lukunsa nämä kolmekymmentä vuotta ajetut New Hollandit ja Claysonit, jotka eka kerran taloista lähtevät. Mitenkä lie sitten tuon viljelyn todellisen kannattavuuden laita, luulisi kovasti laitattavan huutamaan alhaista viljanhintaa jne. Surkuhupaisinta on sitten tämä Valtra kauppiaiden Sampo uho, onkohan edes 50 puimuria myyty tälle kaudelle? Oliko viisas veto vai haluaako päämies  (Agco)  jotakin muuta koko Rosenlewistä?  Taitaa olla vielä löysää rahaa tai fiksummat lähtevät hakemaan käytettyä ulkomailta, onnea matkaan.