Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Turpeentuotannosta jääneen turvesuon viljely?  (Luettu 12403 kertaa)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Joo kokemuksia ois kiva kuulla? Tuuria jos on niin saattaa olla edessä mahdollisuus päästä pinta-alaa kasvattamaan "kivuttomasti", eli mitäs ko toiminnassa on hyviä ja huonoja puolia? Matkaa +20km niin se nyt on pikkuinen miinus :/

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Tääl on yhellä viljelijällä matkaa turvesuon pohjille 150 km, mutta alaakin on sitten muistaakseni yli 300 hehtaaria :)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Pinta-ala korvaa kyllä matkan vaikkei nyt sitä 300 ole ;) rekkaliikenettä ajatellen ko alue on hyvin sijoittunut.

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Kuviketta on korjattu monta vuotta tuollaiselta. Kapeat sarat ja keskellä kasvaa helpeä ja reunoissa ei mitään kun raaka pohjamaa paistaa läpi. Vaatisi kalkkia ja paskaa jotta edes helpi kasvaisi.  Nyt kynnetty ja kauraa odottaa tämä aava.

Jos halvalla saa niin saahan siitä peltoa, mutta vaatii ankarasti kalkkia ja paskaa.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Mulla noita 35 ha. Osa viljelyksessä toista vuotta, osa vielä vähän rojektina. Kaikki tulee salaojiin, onnistuu suodatinkankaalla jos pohjamaa karkeaa. Kalkkia uppoaa paljon ja kaikista muista ravinteista paitsi typestä puutetta. Yleensä pinnanmuotoilu noissa myös hanurista, oma kaivuri on pop.
Lohkoko on yleensä iso plussa. Kiviä noilta ei löydy mutta hakoja senkin edestä.

Viimeksi muokattu: 12.03.14 - klo:10:03 kirjoittanut Suki

Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Kiviä noilta ei löydy mutta hakoja senkin edestä.

 :P ::) Ohimennen katsellut noita turvesoita/helpipeltoja... Tuossa kun kameraa pyörittelee, kiviä näkyy jonkinverran, ihan pinnassakin :)

https://www.google.fi/maps/@63.876978,24.470371,3a,75y,292.65h,88.54t/data=!3m4!1e1!3m2!1sdflYrwruHhkM8wCRBOgmTQ!2e0
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Joo, hyvä hyvä. Tämä uusiokäyttö kuulostaa järkevämmältä, kuin raivaus.
Eikö noista sais myös hyviä kosteikoita! :D
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Ainakin täälläpäin vanha turvesuo on yhtä kuin kiviraunio ;D

Lisäksi pumppaamoa pitää pyörittää koko kesä että vesi ei nouse saran puolelle.

Jos tuet saa ja alle 2 tonnilla saa niin melkee kannattaa jos ostaa ::)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Oletetaan että ei ole rauniota, mutta ei ole tukioikeutta? Mitähän tuosta kannattaisi tarjota?

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Riippuu sijainnista, mutta kun laskee mitä pellon teko maksaa kaikkineen niin itse maksaisin helposti 2500 €/ha.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Mun on ihan pakko kysyä et mikä siellä turvesuolla oikeesti kasvaa?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
0ha kokemusta ko aiheesta, siksipä mä täällä kyselen :P

Red Bull

  • Vieras
Mun on ihan pakko kysyä et mikä siellä turvesuolla oikeesti kasvaa?


Vitutus, polttoaineen kulutus, kalkituskustannukset, koneiden korjauskustannukset, yms..  :-X

No kait noissa kaura ja heinä kasvaa kunnon kalkituksen ja lannoituksen jälkeen, mutta melkoisia kivikoista nuo turveyrittäjätkin vielä turvetta nostaa että tekemistä saattaa olla pitkäksi aikaa..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Riippuu se hinta paljon mm. aluuesi peltomarkkinatilanteesta.

Itse en kyllä tuetonta turvesuonpohjaa yli 20km päästä ostaisi vaikka ilman saisi.

Tuolla maajullikan hinnalla irtoasi täälläpäin melkein 100Ha suonpohjaa mistä yli puolet on vielä tuellista.
Matkaa ois pihasta joku 5km ::)

antti-x

  • Vieras
Riippuu se hinta paljon mm. aluuesi peltomarkkinatilanteesta.

Itse en kyllä tuetonta turvesuonpohjaa yli 20km päästä ostaisi vaikka ilman saisi.

Tuolla maajullikan hinnalla irtoasi täälläpäin melkein 100Ha suonpohjaa mistä yli puolet on vielä tuellista.
Matkaa ois pihasta joku 5km ::)

Eikös Tikka luomulla tee tuollaisella aika kovaa tiliä, taisi tuet olla millin paikkeilla ainakin 2012? Ei se tuotanto vaan se kotieläinluomu...