Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 29.10.20 - klo:09:53
-
https://www.nettikone.com/valtra/g105a/1988047
Vain taivas rajana hinnottelupuolella
-
Minä puolestaan ihmettelen tuota 50km laatikon puutosta,otettu takapakkia kehityksessä
-
Leasing- viljelijöille..
-
halavalla ei hyää saa.. miten lie nuo ainaiset lapsenvaivat tuossa?
-
Oekeen kahella ovella... maenittu varusteluvettelossa
-
Ja etunostolaitteella. Mut mitä työvehkeitä 110 heppainen traktori jaksaa viedä ?
-
Liekkö suomessa markkinoita tuommosille pienitehoisille, kaikilla herkuilla oleville koneille? Melko härski hinta koneelle millä ei oikeestaan myrkkyruiskua, 4 metrin äestä ja 12 tonnin peräkärryä kummempaa voi oikeen hinailla. Kumminkin isompia änniä saa jo alle tonnin ajettuna 100 000€ ylöspäin...
Vähän väliinputoaja tuo G, ainakin tuolla hinnottelulla.
Uusi ännä (versu) maksaa noin 30-40 tuhatta enempi suunnilleen samoilla varusteilla ja kulkee viittäkymppiä ja painoa ja vetotehoa jo ihan eri tavalla.
Uusi A sarjan valtra kuormaajalla on jotain 80 000 euron luokkaa hitec 4 askilla. Käytännössä siis elektroniikka maksaa sen loput 50 000€ jos rautatasollla koneissa ei edes ole kovin suuria eroja?
-
Penkinlämmitintä tai kahvikupinpidikettä ei ole mainittu. Ne ovat olennaiset valinnan kriteerit. Pitkäaaltoradio myös puuttuu, voisi kuunnella Mongolian paikallisradion lähetyksiä.
-SS-
-
Onkohan tuo vähän sellainen g-juttu koko kone? Tarkoitettu vähän niinku g-ihmisille?
-
Nää noin sata hv luksus hi spec koneita ollaan ihmetellyt jo useita kertoja täällä. Fentin 300, nh t5, varsinkin kaikilla varusteilla, jd varmaan myös.
Just nämä koneet, esite kuvat aina etupakkeri ja jyrsinkylvö kynnetyyn. Ja toinen, elukka vaja jossa ne lastaa joko paaleja tai lantaa.
Kyllä noi kokoluokka on alppi maihin jossa pientila elää ja voi hyvin.
Ja halvalla, eikö nää solis jne tekee kaupansa, havalla ja pystyy tekee työnsä?
Sitten vielä, koskako vastaava hv sarja tommosella laatikolla oli muilla, jo 25v sitten.......
-
Virosta saa lähes samalla hinnalla isompia
https://www.nettikone.com/yritys/taritvoas
https://www.nettimarkkina.com/haku?site=A&member=UllRppmrqA
-
Muistaakseni v.1982 myytyjen traktoreiden keskimääräinen teho oli 70hv.
-
ja kun miettii miten on melkolailla samat pellot viljelty vielä 50 vuotta sitten aika paljon pienemmillä koneilla.. tosa yks vanha isäntä ihmotteli mitä nykyään teköövät ylijäävällä ajalla..
-
ja kun miettii miten on melkolailla samat pellot viljelty vielä 50 vuotta sitten aika paljon pienemmillä koneilla.. tosa yks vanha isäntä ihmotteli mitä nykyään teköövät ylijäävällä ajalla..
Eikös tilojen keskimääräinen viljelyssä oleva pinta-ala (mahdollisine vuokramaineen) ole kuitenkin kasvanut melkoisesti 50 vuoden takaisesta? Ainakin täällä meilläpäin sanoisin 70-lukuun verrattuna kertoimeksi 5, aktiivisimmilla voi ha-määrä olla kymmenkertaistunutkin.
-
tuo totta monella alueella. mutta hupsua kun samoilla pelloilla metsien keskellä on koneet triplaantuneet kymmenessä vuotessa,- täällä päin lähinnä. mutta pitäähän sitä vapaa- aikaa olla päivässä reilusti, ettei tule ressiä.
-
Kyllä mä voisin ostaa uuden Mezzon tai Megan, keppilaatikolla taikka ilman jos olisi rahaa, en osta 5000 tuntia ajettua taikka kymppiä, kun ei ole rahaa tai en ainakaan koe järkeväksi sijoittaa koneisiin niitä. Näillä mun tuhannen tunnin traktorikohtaisilla ajoilla jaksan olla noissa vähän vanhemmissa koneissa, niillä on rupee 15000 oleen mittarissa. Panostan rahani enemmin eläimiin jos laitan maatalouteen. Muuten muuhun kivaan
-
Alle 500 h ajoille riittää mainiosti mf 168-188 Tai valmet 702. Siis alle 500 tunnin, 500 ha vähän jo eriasia ;D
-
no tuo nyt taas semmonen turha yleistys. kuin monella on esim. 500 hehtaaria? ite en tunne kuin yhen jolla vajaa 200. ja silti ei oo uutta g:tä pihasa. mut onko se dikihimmeli ihan oikeesti se mikä tuottaa tilalla? ja kuin paljun onkaan ylläpitokustannus moisella?
-
Alle 500 h ajoille riittää mainiosti mf 168-188 Tai valmet 702. Siis alle 500 tunnin, 500 ha vähän jo eriasia ;D
Riippuu vähän mitä ne 500 h on tarkoitus tehdä. 500 h kombipaalausta käy jo urakasta, mutta ei taida mainituilla vehkeillä oikein sujua.
Toki jos vaan nurkissa ajelee ja siirtelee tyhjiä kärryjä liiteristä toiseen niin hyvin riittää. En tosin tiedä että onko 500 h masokismia enää kivaa vai meneekö ns. överiksi?
Nimerkki 'vastaavilla nuoruutensa ajellut'.
-
no tuo nyt taas semmonen turha yleistys. kuin monella on esim. 500 hehtaaria? ite en tunne kuin yhen jolla vajaa 200. ja silti ei oo uutta g:tä pihasa. mut onko se dikihimmeli ihan oikeesti se mikä tuottaa tilalla? ja kuin paljun onkaan ylläpitokustannus moisella?
Älä vaivaa päätäs . Pieni tuo traktori kyllä on .
-
paljon sitä hepoa pitää olla nykyään? eiks tuossakii ole joku yli sata hepoinen?
-
paljon sitä hepoa pitää olla nykyään? eiks tuossakii ole joku yli sata hepoinen?
Joku sanoi, että kun ei ole taitoa, niin voimalla yritetään. ;)
-
paljon sitä hepoa pitää olla nykyään? eiks tuossakii ole joku yli sata hepoinen?
Viritetty 80-90 fiiu . ::)
-
Riippuu vähän mitä ne 500 h on tarkoitus tehdä. 500 h kombipaalausta käy jo urakasta, mutta ei taida mainituilla vehkeillä oikein sujua.
Tuskin 500 tuntia paalaat, siis yhtenä kautena. Huonollakin koneella tulisi 15000 paalia ja mäkkäri mies paalaa tuossa ajassa vähintään 30000 paalia. Tai sitten aika paljon tie ajoa.
-
Riippuu vähän mitä ne 500 h on tarkoitus tehdä. 500 h kombipaalausta käy jo urakasta, mutta ei taida mainituilla vehkeillä oikein sujua.
Tuskin 500 tuntia paalaat, siis yhtenä kautena. Huonollakin koneella tulisi 15000 paalia ja mäkkäri mies paalaa tuossa ajassa vähintään 30000 paalia. Tai sitten aika paljon tie ajoa.
Juu en varmasti. Mutta vaikka paalattavaa olisi vain alle 100 h niin silti se paalaaja ei kulje 100-sarjan massikalla. Eikä edes järkevä niittomurskain jos puhutaan 50 ha:n nurmikorjuualasta 2-3 kertaa kesässä. Ja mokomaan käypä etukuormainkin voipi olla vähän aneeminen vaikka siihen paalinkäsittelyyn tai muuhun sonnanajoon ja vastaavaan. Jos unohdetaan paalit niin noukinvaunukin kaivannee vähän pirteämpää konetta vaikka pienen vaunun valitsisikin, siilon tiivistämiseenkin on vähän köykäiset eväät. Kai tuon korjuualan hommat nyt periaatteen vuoksi kikkailemalla saisi 80 hv:n takapotkulla hoidettua mutta vähän olisi jo yrityksen makua siinä ja optimikorjuuajoista joutuisi hippaisen joustamaan...
Tietysti jos tekee vielä reilun metrin levyisellä Taarupilla ja elevaattorilla torniin... :-))
50 ha:n viljatila jolla on maksimit hömppää ja muita tukiharavia voisi onnistua jo paremmin pienilläkin peleillä kunhan ei mukavuutta vaadi ja viihtyy työn äärellä. Äärimmilleen yksinkertaisettuna minäkin pärjäisin vielä yhdellä vanhalla pienellä koneella jos lähtee siitä että ruisku, pintalevitin ja pieni suorakylvökone kulkevat. Teoriassa, hankaliksi muutamat hommat kyllä menisivät, toinen aisankannattaja ek:lla auttaisi jo huomattavasti...
Kummankaan tapauksen koneen ei tietysti tarvitse olla ihan tämän vuoden mallia eikä sisältää viittä eri bittilaatikkoa... mutta sanoisin että joku luokkaa 120 hv, kehittyneempi hydrauliikka, asiallinen ohjaamo ja neliveto ovat perusasioita joista en tinkisi. Paalaajalle ei nuo hevoset vielä oikein riitä...
No saihan niitä 188-malleja kai jonkinlaisella nelivedolla, 702:ta kai ei, oliko jotain 903 tms :-)
-
Juu 188 sai nelikkona, isä-ukolla sellainen ja massikan hyttiin ei suostunut edes maatalousnäyttelyssä menemään, siinä oli James 70 etukuormain, tms kiinteä teollisuuskiormain omalla pumpulla.
Mutta juu vaikka olisi halvempia, yksinkertaisia traktoreita, niin ei se tarkoita että työnteon täytyy olla tehotonta.
Työkoneiden pitää olla ehjiä, laadukkaita ja tehtävään työhön tarkoituksen mukaisia. En minäkään sentään osta paalaajan eteen enään 1102, Valmettia, vaikka tehoa siinä on saman verran kuin 6600.
-
No saihan niitä 188-malleja kai jonkinlaisella nelivedolla, 702:ta kai ei, oliko jotain 903 tms :-)
188 takaveto myytiin Britanniassa äskettäin huutokaupassa 39 000 punnalla, tosin taisi olla alle 2000 tuntia mittarissa. Ehkä täällä porukka taas vähän vaiheessa unelmien suhteen.
-
Liikkuu tommoisella etukuormaaja, lähes kaikki ruiskut, 4 m kylvölannoitin, 6 m pyörä-äes, 9 m perhonen ilman murskainta jne. kyllä noihinkin hommiin arvostaa mukavuuksin varusteltua traktoria jos vähänkin enemm'än ajoa.
-
Juu 188 sai nelikkona, isä-ukolla sellainen ja massikan hyttiin ei suostunut edes maatalousnäyttelyssä menemään, siinä oli James 70 etukuormain, tms kiinteä teollisuuskiormain omalla pumpulla.
Mutta juu vaikka olisi halvempia, yksinkertaisia traktoreita, niin ei se tarkoita että työnteon täytyy olla tehotonta.
Työkoneiden pitää olla ehjiä, laadukkaita ja tehtävään työhön tarkoituksen mukaisia. En minäkään sentään osta paalaajan eteen enään 1102, Valmettia, vaikka tehoa siinä on saman verran kuin 6600.
Täälläpäin kun jurttia viljellään oli melkein joka talossa aikoinaan 188 neliveto. Oli kylläkin monessa talossa viimeinen Massikka. ::)
-
Kyllä täytyy sanoa, että ei massikka ole aina ollut alansa huippua, kuten vaikka harmaa-verku.
-
Pienille ja mukaville koneille on kysyntää, mutta samassa yhtälössä h e l v e t i n kallis ei täsmää yhtään mitenkään. Miten ihmeessä kaikki maksaa nykyään ihan maharottomasti, pl. maataloustuotteet.
-
mutta kun laitetaan paaaljon hilavitkuttimia ja nippeleitä niiin kertyyhän niistä lisähintaa. eihän sitä nykyään enää voi vipusella tahi vaijerinpätkällä ohjausta hoitaa.. siihen pitää saaha muutama mikropiiri ja nippu piuhaa.
-
mutta kun laitetaan paaaljon hilavitkuttimia ja nippeleitä niiin kertyyhän niistä lisähintaa. eihän sitä nykyään enää voi vipusella tahi vaijerinpätkällä ohjausta hoitaa.. siihen pitää saaha muutama mikropiiri ja nippu piuhaa.
Myös nykyvaatimukset päästöjen ja työturvallisuuden osalta nostavat hintaa melkoisesti.
Maatalous on hieman liian matalan kannattavuuden perushommaa - joillain muilla aloilla kalliinkin huipputekniikan käyttö on nimenomaan avain hyvinkin kannattavaan yritystoimintaan, yleensä vielä teknologian edelläkävijät korjaavat suurimman potin.
Maatalous kohtaa varmaan kaksi eri kehityssuuntaa. Toinen on yhä kasvava pinta-alojen ja koneiden koko; toinen on ehkä niiden autonomisten pienempien robottien ilmestyminen pientareita ihmettelemään...
-
Proximan hinta viiskymppiä alv nolla... toistuvaa nostolaitteen käyttöä ajatellen asennonsäätöVIPU voisi olla kevytkäyttöisempikin...
-
onks tuosta vielä saatavissa mekaanisella? itelä tuo poshin tekemällä poksilla.. sähköllä. sama kuin nyyssä ja yhtä monta kertaa jättää nostamatta.
-
https://www.agritek.fi/new-holland/mallisto/traktorit/t5-dct-ac
https://assets.cnhindustrial.com/nhag/eu/en-uk/assets/pdf/agricultural-tractors/t5-auto-command-brochure-uk-en.pdf
https://assets.cnhindustrial.com/nhag/eu/en-uk/assets/pdf/agricultural-tractors/t5-electro-command-brochure-uk-en.pdf
Tuossa esitteitä NH t5 luksusmallit, 90-140hv
-
G taitaa tarkoittaa Giman laatikkoa eli massikassa dyna-6 ja claassissa Hexashift
Reilu kymmenen vuotta sitten dyna-4 ilman hienouksia verollisena tasan sata tonnia halvempi.
-
G taitaa tarkoittaa Giman laatikkoa eli massikassa dyna-6 ja claassissa Hexashift
Reilu kymmenen vuotta sitten dyna-4 ilman hienouksia verollisena tasan sata tonnia halvempi.
Jaahans , mä oon tehnyt silloinkin sitten pirun huonon kaupan. Tosin tehoja enemmän, mutta varmaan lohko sama. Onneksi aika on jo parantanut noikin haavat ja kone on ollut tykätty.
-
Pitää muistaa että tuo on ovh hinta. Tosi ostaja suoralla kaupalla saa tuosta 20-30 tonnia pois. Ja kyllä 100 heppaa riittää aika moneen hommaan.
-
Pitää muistaa että tuo on ovh hinta. Tosi ostaja suoralla kaupalla saa tuosta 20-30 tonnia pois. Ja kyllä 100 heppaa riittää aika moneen hommaan.
Juu 100 hv riittää. 80 hv vanha kevyt takapotku on vähän vaikeampi tapaus.
-
Täähän on ihan selvä homma kelle noi on suunnattu. Se on se poikamies viljelijä joka on ollut koko elänsä niin nuuka ettei ole muijaakaan ottanut. Mutta heppi nousee aina valtran nähdessä ja kohta tuollainen löytyy liiteristä.
-
Pitää muistaa että tuo on ovh hinta. Tosi ostaja suoralla kaupalla saa tuosta 20-30 tonnia pois. Ja kyllä 100 heppaa riittää aika moneen hommaan.
Juu 100 hv riittää. 80 hv vanha kevyt takapotku on vähän vaikeampi tapaus.
100 Iso ponia ei paljon kummempi ole kuin 80diniä. Ainakin mulle oli todellinen pettymys kun V6400 tuli aikoinaan 105 hv moottori tehoineen omistukseen. 4240 Case 92hv tehoineen oli siihen nähden todellinen voimanpesä. Toki Valtras ruppikin on kait ainakin 1000kg painavampi. No Case on poistunut ja loodassa on dynamon todistus 122,5hv tappitehosta V6400 kohdalla. Tarkoittaneen 145 Iso ponia moottorissa. Nyt pystyy tekemään samat työt samoilla vehkeillä kuin 80hv koneilla aikoinaan :)
-
Oisko uusi kubota vaihtoehto?
-
Täähän on ihan selvä homma kelle noi on suunnattu. Se on se poikamies viljelijä joka on ollut koko elänsä niin nuuka ettei ole muijaakaan ottanut. Mutta heppi nousee aina valtran nähdessä ja kohta tuollainen löytyy liiteristä.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
-
Tuo on totta, omenat ja appelsiinit eivät ole vertailukelpoisia. Eivät eri standarditkaan.
Lisäksi nykyvehkeiden voimansiirron hyötysuhde ei välttämättä hakkaa jotain perin yksinkertaista perinteistä ratkaisua, pakkojen ym öljynpaineiden ylläpitoon hukkuu tehoa, hydrauliikka voi lepotilassakin kierrättää isompaa öljymäärää, sähköä tehdään enemmän, on ilmastointikompuraa ja muuta lisäkuormaa. Pienistä puroista koostuu isompi noro tehohäviöitä. Ja kiloja kulkee mukana enemmän.
Kaikissa hommissa taas kilowatit eivät ole niin tärkeitä; voi riittää että pitoa (massaa) piisaa, nostolaite nostaa mukisematta painavankin työkoneen, hydrauliikasta löytyy riittävästi ulkoisia lähtöjä ja litroja tulee reilusti.
-
paalimiähen kommenttia hieman ihmettelin; tuntemillani ilman akkaa olevilla viljelijöillä on koneina näköjään verkua ja natikkaa sekä muutama fiude, yhellä jopa komia doitsi.. mutta sit kun joku ottaa akan ni kohta on pihassa voortin tilalla valtu. mikä lie systeemi tuossa? ja nuo valtrat ite kierrä kaukaa ku jannekaan ei kuulema miulle myy kun oon muka vasessa haukkunnu pahasti. ( vaikka en etes pääse vaseen )
-
paalimiähen kommenttia hieman ihmettelin; tuntemillani ilman akkaa olevilla viljelijöillä on koneina näköjään verkua ja natikkaa sekä muutama fiude, yhellä jopa komia doitsi.. mutta sit kun joku ottaa akan ni kohta on pihassa voortin tilalla valtu. mikä lie systeemi tuossa? ja nuo valtrat ite kierrä kaukaa ku jannekaan ei kuulema miulle myy kun oon muka vasessa haukkunnu pahasti. ( vaikka en etes pääse vaseen )
kyllähän se ainainen rahannuusa tulee akan myötä, ei oo enää vara ajaa muilla kuin valmetilla :'( :'( :'( :'(
-
eiks nuo maksa paaljon enemmän kuin muut merkit? ainakii käytettynä.
-
https://www.youtube.com/watch?v=632RC1PH0ao
https://solis.fi/kokemuksia-solis-traktori/
https://solis.fi/nelivetoiset-pientraktorit-moneen-kayttoon-tutustu-koko-traktori-valikoimaamme/
Siinähän olis peruskoneita merkkitekniikoilla, mutta "asiantuntijoiden" mukaanhan niillä ei tee mitään.
-
https://www.youtube.com/watch?v=632RC1PH0ao
https://solis.fi/kokemuksia-solis-traktori/
https://solis.fi/nelivetoiset-pientraktorit-moneen-kayttoon-tutustu-koko-traktori-valikoimaamme/
Siinähän olis peruskoneita merkkitekniikoilla, mutta "asiantuntijoiden" mukaanhan niillä ei tee mitään.
Surin 90hp ja hintaa silläkin 44500.
-
https://www.youtube.com/watch?v=632RC1PH0ao
https://solis.fi/kokemuksia-solis-traktori/
https://solis.fi/nelivetoiset-pientraktorit-moneen-kayttoon-tutustu-koko-traktori-valikoimaamme/
Siinähän olis peruskoneita merkkitekniikoilla, mutta "asiantuntijoiden" mukaanhan niillä ei tee mitään.
Sonalika numeroina:
Tehtaan koko :340000m2 ( 64 jalkapallokenttää)
Työllistää 5500 henkilöä + 400 insinööriä
Perustettu vuonna 1969 ( valmistanut työlaitteita ja osia Renault,Claas,Yanmar,John Deere)
Valmistanut omalla merkillä traktoreita vuodessa 1995
Oma valimo, tekee mm Yanmarin valuosat.
yli 600 metriä pitkä kokoonpanolinja
Tuotekehitys yhteistyö Yanmarin kanssa.
Yhteiset tehtaat Yanmarin kanssa mm Brasilia ja Usa.
Liikevaihto yli Mirjardi euroa
Solis traktoreita viedään yli 100 maahan mm: kaikkii 32 Euroopan maahan.
Kovia poikia potkimaan palloa, tai on niillä ainakin kenttiä :o
-
https://www.youtube.com/watch?v=632RC1PH0ao
https://solis.fi/kokemuksia-solis-traktori/
https://solis.fi/nelivetoiset-pientraktorit-moneen-kayttoon-tutustu-koko-traktori-valikoimaamme/
Siinähän olis peruskoneita merkkitekniikoilla, mutta "asiantuntijoiden" mukaanhan niillä ei tee mitään.
Surin 90hp ja hintaa silläkin 44500.
Melkein saa Masserinkin alv0 tuohon hintaan...
https://www.turunkonekeskus.fi/media/tiedostot/ilmoitukset/turunkonekeskus-masseyferguson_sm05102020.pdf
-
https://www.youtube.com/watch?v=632RC1PH0ao
https://solis.fi/kokemuksia-solis-traktori/
https://solis.fi/nelivetoiset-pientraktorit-moneen-kayttoon-tutustu-koko-traktori-valikoimaamme/
Siinähän olis peruskoneita merkkitekniikoilla, mutta "asiantuntijoiden" mukaanhan niillä ei tee mitään.
Surin 90hp ja hintaa silläkin 44500.
Melkein saa Masserinkin alv0 tuohon hintaan...
https://www.turunkonekeskus.fi/media/tiedostot/ilmoitukset/turunkonekeskus-masseyferguson_sm05102020.pdf
Justiin alku illasta huomasin tuon kun kattelin 4700 sarjan hintaa. Tuo sun linkkaama olis jo traktori näihin 4700 sarjalaisiin verrattuna, jotka on jo lähellä Solista lähtöhinnoiltaan.
-
Justiin alku illasta huomasin tuon kun kattelin 4700 sarjan hintaa. Tuo sun linkkaama olis jo traktori näihin 4700 sarjalaisiin verrattuna, jotka on jo lähellä Solista lähtöhinnoiltaan.
Niin, tarjouksessa olevat
MF 5709 on 47990 €
MF 4709 on 39900 €
SOLIS 90 CRDI 4WD on 35900 €
jos siis verrataan verottomia hintoja.
-SS-
-
Jos tässä vielä jonkun traktorin ostaisin, niin 6 mukinen ja tehoa 200hp, hydrauliikoissa tuottoa ja ominaisuuksia oltava. Sitten olisi ehkä sellainen mylly, että sillä eläkkeelle asti pärjäisi. Työkoneet on menny sellaisiksi, että painoa ja tehoa vaaditaan. Näillä vanhoilla nurkkakoneilla tekee sitten ne jutut, mihin näitä uusia 100hp vehkeitä tarjotaan. Luulen, että koko lailla kaikilla muillakin on sama tilanne.
-
100 heppanen nelonen riittäsi mulle, mekkaanisella nostolaetteella ja hytraulisella suunnanvaehtajalla ja tietennii etukuormaaja, eikä mittä turhie härpäkkeitä
-
Jos traktorit olis ihan oikeasti halpoja, niin joku nykyisillä mitoituksilla oleva 100 hv vois olla ihan kiva nurkka hommissa. Vaikka tuo 5709 masserikin. Mutta jos ykkös traktorin korvaajaa, niin kait sitten vähintään 150 heppainen. Kaadoin ihan piruuttaan hehtaarin lohkon viime syksynä MF 590:llä ja täytyy sanoa, että vauhdin määritteli joku muu kuin penkkijousitus. Moneen hommaan kova sana, mutta tuota tehottomuutta en edes tajunnut.
-
100 heppanen nelonen riittäsi mulle, mekkaanisella nostolaetteella ja hytraulisella suunnanvaehtajalla ja tietennii etukuormaaja, eikä mittä turhie härpäkkeitä
Onko ollut mekaanisia sitten Valmet 20 jälkeen ;D
Mutta miksi edes mekaaninen hallinta? Kulumisen myötä tulee mekaaniseenkin omat murheensa.
-
100 heppanen nelonen riittäsi mulle, mekkaanisella nostolaetteella ja hytraulisella suunnanvaehtajalla ja tietennii etukuormaaja, eikä mittä turhie härpäkkeitä
Onko ollut mekaanisia sitten Valmet 20 jälkeen ;D
Mutta miksi edes mekaaninen hallinta? Kulumisen myötä tulee mekaaniseenkin omat murheensa.
En moittisi sähköisiä nostolaitteita, ergonomia on ihan jotain muuta kuin mekaanisissa. Useammasta sähköisestä on kokemuksia eikä suurempia murheita ole ollut. Lokasuojien napit ovat kronanneet sekä yksi asentotunnistin - sekään ei ollut tunnistimen vika vaan mekaaninen vika joka päästi yhdysakselin liikkumaan päittäin niin että anturi mittaili mitä sattui kun viistolevyn etäisyys vaihteli akselin siirtymisen mukaan. Yksi säätöpotikka vanhimmasta koneesta (vm -87) on vähän hapettunut ja 'kohisee', pitäisi joskus vaivautua vaihtamaan kun viitsisi... noissa hommissa melkein riittää kun keinukytkimestä komentelee, tarkalle koko ajan nupista muuteltavalle asennonsäädölle on tuossa koneessa enää vähemmän käyttöä.
-
100 heppanen nelonen riittäsi mulle, mekkaanisella nostolaetteella ja hytraulisella suunnanvaehtajalla ja tietennii etukuormaaja, eikä mittä turhie härpäkkeitä
Onko ollut mekaanisia sitten Valmet 20 jälkeen ;D
Mutta miksi edes mekaaninen hallinta? Kulumisen myötä tulee mekaaniseenkin omat murheensa.
En moittisi sähköisiä nostolaitteita, ergonomia on ihan jotain muuta kuin mekaanisissa. Useammasta sähköisestä on kokemuksia eikä suurempia murheita ole ollut. Lokasuojien napit ovat kronanneet sekä yksi asentotunnistin - sekään ei ollut tunnistimen vika vaan mekaaninen vika joka päästi yhdysakselin liikkumaan päittäin niin että anturi mittaili mitä sattui kun viistolevyn etäisyys vaihteli akselin siirtymisen mukaan. Yksi säätöpotikka vanhimmasta koneesta (vm -87) on vähän hapettunut ja 'kohisee', pitäisi joskus vaivautua vaihtamaan kun viitsisi... noissa hommissa melkein riittää kun keinukytkimestä komentelee, tarkalle koko ajan nupista muuteltavalle asennonsäädölle on tuossa koneessa enää vähemmän käyttöä.
Pääsääntöisesti tuon sähköisen nostolaitteen säätö on keinukytkimen painamista. Harvoin tuloo ruuvia pyöriteltyä. Valtran mokelo ei ainakaan mun käteen kovin hyvin istu. Tai tuotakin on oppinut nyt pökkimään peukalolla ,kun on opetellut massikan hiiri rullaa käyttämään. Sanoisin että sähköinen jossa säätö vivulla olis ehkä paras. Taitaa Jonnikas olla vipu ?
-
Oisko Belarus vaihtoehto? 10 v sitten oli jotain itäsuomalaista tyrkyllä. Muistaakseni deuzin moottori ,zf vaihteistoa ym... Hintakaan ei ollut paha.
-
ja nuilla jopa töitä teköö... valtussa on joku vika kun hinnat pilvissä ja korjaamojonot kans,...
-
valtussa on joku vika
Niinpä tietysti kun Oksalla ei Valtraa ole. Kummasti kuitenkin uusistakin tehdään kauppaa ja käytetyt häviävät kauppojen pihoilta, parhaat eivät ennätä edes sinne.
-
ja nuilla jopa töitä teköö... valtussa on joku vika kun hinnat pilvissä ja korjaamojonot kans,...
Onko tähän jotain dokumenttia perusteeksi? Vai happamia.. sano kettu ::)
-
en mä muuta tiedä mutta vuodesta 2015 tähän mennessä 4kpl T4 ajossa.. 18900h takana. Yksi ylimääräinen korjaamokäynti joka meni takuuseen. 2pv pois ajosta. Ja kaikki vielä `pahamaineisia` directejä joista kuulemma sulaa vaihteisto ;D ;D
-
Oisko Belarus vaihtoehto? 10 v sitten oli jotain itäsuomalaista tyrkyllä. Muistaakseni deuzin moottori ,zf vaihteistoa ym... Hintakaan ei ollut paha.
Hintaa en osaa sanoo. mutta perus traktorila se näytää,
https://youtu.be/wyIc8BJCgmM
Niin, yt kun kirjoitaa belarus, laajoja marssituksia ja pidätyksiä vaan jatkuu. Ei hirveesti siitä täkäläiset uutiset kirjoittele?
-
100 heppanen nelonen riittäsi mulle, mekkaanisella nostolaetteella ja hytraulisella suunnanvaehtajalla ja tietennii etukuormaaja, eikä mittä turhie härpäkkeitä
Onko ollut mekaanisia sitten Valmet 20 jälkeen ;D
Mutta miksi edes mekaaninen hallinta? Kulumisen myötä tulee mekaaniseenkin omat murheensa.
En moittisi sähköisiä nostolaitteita, ergonomia on ihan jotain muuta kuin mekaanisissa. Useammasta sähköisestä on kokemuksia eikä suurempia murheita ole ollut. Lokasuojien napit ovat kronanneet sekä yksi asentotunnistin - sekään ei ollut tunnistimen vika vaan mekaaninen vika joka päästi yhdysakselin liikkumaan päittäin niin että anturi mittaili mitä sattui kun viistolevyn etäisyys vaihteli akselin siirtymisen mukaan. Yksi säätöpotikka vanhimmasta koneesta (vm -87) on vähän hapettunut ja 'kohisee', pitäisi joskus vaivautua vaihtamaan kun viitsisi... noissa hommissa melkein riittää kun keinukytkimestä komentelee, tarkalle koko ajan nupista muuteltavalle asennonsäädölle on tuossa koneessa enää vähemmän käyttöä.
Pääsääntöisesti tuon sähköisen nostolaitteen säätö on keinukytkimen painamista. Harvoin tuloo ruuvia pyöriteltyä. Valtran mokelo ei ainakaan mun käteen kovin hyvin istu. Tai tuotakin on oppinut nyt pökkimään peukalolla ,kun on opetellut massikan hiiri rullaa käyttämään. Sanoisin että sähköinen jossa säätö vivulla olis ehkä paras. Taitaa Jonnikas olla vipu ?
Jontikassa on joo etäisesti perinteistä säätökaarta muistuttava sähkövipu.
On kyllä mun mielestä tosi hyvä käyttää, looginen ja selkeä.
-
https://www.nettikone.com/valtra/g105a/1988047
Vain taivas rajana hinnottelupuolella
Eikös tuosa ole jokasele agco-miehele jotaki: Valametin moottori, Verkutsoonin loova, ja Prentin hinta... ::)