Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.
Minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa tuo vertailu.
Keskikokoisen ajokoneen moottoriteho taitaa olla siinä 150 kW. Keskikoon traktori - no saattaa kohta olla samassa luokassa.
Voimansiirto - ajokoneen hydrostaattipaketti/jakovaihteisto ohjausälyineen lienee kalliimpi kuin perustraktorin vaihteisto.
Lisäksi ajokoneen vankat telit eivät ole ilmaisia.
Renkaat - taitaa metsäkoneen rengaskerta olla kalliimpi kuin normaalin traktorin - vaikka olisi vain 6-pyöräinenkin.
Hydrauliikka, pumput ja sen ohjaus - ei voi puhua samana päivänä tuoton, ohjaustekniikan ja laadun suhteen. Siellä ei juurikaan ole 'hinnat alkaen' yksiköitä. Ajokoneen työpumpun, venttiilistön, muiden hilppeiden ja ohjausälyn hinnalla taitaa saada kevyesti koko maatilapilkin kärryineen. Eikä puhuta mistään varaosahinnoista.
Ohjaamo - tasoissa lienee. Mettiäisessä luultavasti laadukkaampi penkki vakiona :-)
Nykyluokan koneissa ohjaamo voi myös kääntya ja pysyä suorassa.
Nosturi ja koura - kuten hydrauliikka, taaskaan ei puhuta ihan samasta asiasta.
Sähköjärjestelmä, valot ym paremmat metsäkoneessa. Yritetty jopa suojata.
Runkorakenne - paino puhunee puolestaan. Tyypillinen tyhjäpaino jollain Wisent-luokan koneella kai jossain 17 tonnin huitteilla, isommat enemmän. Ja se on jalostettua rautaa, ei Ruukin levyä myyjän varastossa.
Minulle ei oikein avaudu missä kohtaa metsäkone on yksinkertaisempi? Traktorityyppinen ohjaava etuakseli siitä puuttuu ja nostolaitteet, mutta etuakselin tapauksessa järeys korvaa ohjaamattomuuden ja traktorin nostolaitteissa ei taas ihmeellisiä osia ole. Mettiäisestä löytyy taas runkolukkoa ym vastaavia hydraulitoimintoja kyllä tilalle. Tietysti jos vertailukoneena on joku Lokomo 909 niin sitten... mutta se ei kyllä maksakaan 300 000 e.
Yleisesti kaikki koneet ovat kyllä järjettömän hintaisia, niin traktorit kuin metsäkoneetkin. Mettiäisiä tietysti rasittavat enemmän nämä ns NRE-kulut; niitä kun tehdään kuitenkin pieniä määriä verattuna vaikka yleisimpiin traktorikokoihin.