Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uusi navetta  (Luettu 61181 kertaa)

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: uusi navetta
Laakasiilo.
En ole enää ihan varma. Baggerilla tehty rehu on yllättävän edullista, se kun toimii sekä siilokoneena että peittäjänä. Vaatii tietysti edullisuuteen päästäkseen riittävän nopean korjuukaluston eli käytännössä ajosilppurin.

ja petoni/asvaltti laatan

laakasiilo on paras ratkaisu.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: uusi navetta
Tasainen murskepohja tuntuu kyllä riittävän, vaikka asfaltti tuleekin tuohon makkarakenturalle. Sille on muutakin käyttöä ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: uusi navetta
Laakasiilo.
En ole enää ihan varma. Baggerilla tehty rehu on yllättävän edullista, se kun toimii sekä siilokoneena että peittäjänä. Vaatii tietysti edullisuuteen päästäkseen riittävän nopean korjuukaluston eli käytännössä ajosilppurin.

Onko noin? Tuttu on kertonut, kun kuuluu samaan ajosilppuripiiriin kuin baggeritilakin, että välillä silppuri seisoo pellolla odottamassa kärryjä. Purkupäässä kuulemma menee aikaa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: uusi navetta
Onko noin? Tuttu on kertonut, kun kuuluu samaan ajosilppuripiiriin kuin baggeritilakin, että välillä silppuri seisoo pellolla odottamassa kärryjä. Purkupäässä kuulemma menee aikaa.
Oli varmasti kesällä 09. Polttoaineensyötössä oli ongelmia ja pakkaus kävi välillä hitaasti. Tuossa viime kesänä ei ongelmia enää ollut. Meille ongelmia ei sattunut, eikä baggeri ole pullonkaula. Ei tosin ole sitä 600 heppaista silppuriakaan, vain 400...  Noille isoille silppureille on isommat baggerit, tää meidän versahan on se pienin ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: uusi navetta
Tasainen murskepohja tuntuu kyllä riittävän, vaikka asfaltti tuleekin tuohon makkarakenturalle. Sille on muutakin käyttöä ;)

nin tuntuu mutta ei kauaa, kun se rehua sekoittuu murskeeseen niin muutamassa vuodessa kentura on liejulla..

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: uusi navetta
^ Bitumi / Betoni / Hiekkasärkkä
Tranceforming the world

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: uusi navetta
kuinka kaukaa väki tuo rehut kotiin säiöttäväksi. Tuntuu vaan kovin kovalta hommalta rehdata rehut 15-30 kilsaa siinä rehunteon yhteydessä. Irtopaaleja tai tuubia olisi sitten helpompi kärrätä vaikka ajoneuvoyhdistelmällä aina tarpeen mukaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: uusi navetta
kuinka kaukaa väki tuo rehut kotiin säiöttäväksi. Tuntuu vaan kovin kovalta hommalta rehdata rehut 15-30 kilsaa siinä rehunteon yhteydessä. Irtopaaleja tai tuubia olisi sitten helpompi kärrätä vaikka ajoneuvoyhdistelmällä aina tarpeen mukaan.

Ei se työn määrä mihinkään muutu, jos se siirretään toiseen ajankohtaan. Oman työn osuutta voit lisätä kärräämällä rehua sesongin ulkopuolella, mutta se ajatus taas ei oikein sovi yhteen tän sun laajentamissuunnitelman kanssa.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

sirkussonni

  • Vieras
Vs: uusi navetta
Alle kymmenen kilsan päästä ajetaan siiloon, kauempaa sitten paaliin. Toki silppurivaunun edessä olevan traktorin nopeus vaikuttaa asiaan.....36km/h vs 53 km/h on jo vissi ero.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: uusi navetta
kuinka kaukaa väki tuo rehut kotiin säiöttäväksi. Tuntuu vaan kovin kovalta hommalta rehdata rehut 15-30 kilsaa siinä rehunteon yhteydessä. Irtopaaleja tai tuubia olisi sitten helpompi kärrätä vaikka ajoneuvoyhdistelmällä aina tarpeen mukaan.

Ei se työn määrä mihinkään muutu, jos se siirretään toiseen ajankohtaan. Oman työn osuutta voit lisätä kärräämällä rehua sesongin ulkopuolella, mutta se ajatus taas ei oikein sovi yhteen tän sun laajentamissuunnitelman kanssa.


vaatii aika järeää kalustoa että saa tuotua ajosilppurin rehut vaikka 20 kilsaa navetanviereen siinä rehunteossa. Lisäksi täytyy käydä sillä samalla kalustolla pellolla hakemassa kuorman. Kauheen huonolta vaihtoehdolta ei tunnu paalari ja tuubikäärin joka tekee paalit riviin sellaiseen paikkaan että auto pääsee viereen. Sitten saa autoilija käydä hakemassa vaikka jokatoinen päivä sen 40 tonnia rehua ja nostella paalit kyytiin omalla pilkillä.


Niin ja kuka kieltää että ei osta täysperää raktorin taakse millä renki kuskailee paaleja kotiin talvella. Etukuormaajalla vaan kyytiin. Sitten jos haluaa olla oikein utopistinen niin teetättää laakean säiliön millä kuskaa lietettä etäsäiliöön mennessä ja sitten nostaa sen ylös kuormauksen ajaksi ja kuormaa yhden kerroksen paaleja alle ja tuo ne kotiin paluukuormana.  Ehkä vähän utopistinen mutta ihan mahdollinen vaihtoehto.

Viimeksi muokattu: 07.11.10 - klo:10:36 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: uusi navetta
Alle kymmenen kilsan päästä ajetaan siiloon, kauempaa sitten paaliin. Toki silppurivaunun edessä olevan traktorin nopeus vaikuttaa asiaan.....36km/h vs 53 km/h on jo vissi ero.

jotenkin vaan ei hotsita käyttää kahdenlaista rehua kun sekä paalit että laakasiilot vaatii ihan omat systeemit ruokintaan jotta ne saadaan lehmien luokse sujuvasti.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: uusi navetta
kuinka kaukaa väki tuo rehut kotiin säiöttäväksi. Tuntuu vaan kovin kovalta hommalta rehdata rehut 15-30 kilsaa siinä rehunteon yhteydessä. Irtopaaleja tai tuubia olisi sitten helpompi kärrätä vaikka ajoneuvoyhdistelmällä aina tarpeen mukaan.

Ei se työn määrä mihinkään muutu, jos se siirretään toiseen ajankohtaan. Oman työn osuutta voit lisätä kärräämällä rehua sesongin ulkopuolella, mutta se ajatus taas ei oikein sovi yhteen tän sun laajentamissuunnitelman kanssa.


vaatii aika järeää kalustoa että saa tuotua ajosilppurin rehut vaikka 20 kilsaa navetanviereen siinä rehunteossa. Lisäksi täytyy käydä sillä samalla kalustolla pellolla hakemassa kuorman. Kauheen huonolta vaihtoehdolta ei tunnu paalari ja tuubikäärin joka tekee paalit riviin sellaiseen paikkaan että auto pääsee viereen. Sitten saa autoilija käydä hakemassa vaikka jokatoinen päivä sen 40 tonnia rehua ja nostella paalit kyytiin omalla pilkillä.



Tätäkin -tuubista autoon menetelmää- on tullut kokeiltua, voi niinkin toimia...Mutta usko pois; ei ne "tonnikilometrit" muutu mihinkään.  
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: uusi navetta
kuinka kaukaa väki tuo rehut kotiin säiöttäväksi. Tuntuu vaan kovin kovalta hommalta rehdata rehut 15-30 kilsaa siinä rehunteon yhteydessä. Irtopaaleja tai tuubia olisi sitten helpompi kärrätä vaikka ajoneuvoyhdistelmällä aina tarpeen mukaan.

Ei se työn määrä mihinkään muutu, jos se siirretään toiseen ajankohtaan. Oman työn osuutta voit lisätä kärräämällä rehua sesongin ulkopuolella, mutta se ajatus taas ei oikein sovi yhteen tän sun laajentamissuunnitelman kanssa.


vaatii aika järeää kalustoa että saa tuotua ajosilppurin rehut vaikka 20 kilsaa navetanviereen siinä rehunteossa. Lisäksi täytyy käydä sillä samalla kalustolla pellolla hakemassa kuorman. Kauheen huonolta vaihtoehdolta ei tunnu paalari ja tuubikäärin joka tekee paalit riviin sellaiseen paikkaan että auto pääsee viereen. Sitten saa autoilija käydä hakemassa vaikka jokatoinen päivä sen 40 tonnia rehua ja nostella paalit kyytiin omalla pilkillä.



Tätäkin -tuubista autoon menetelmää- on tullut kokeiltua, voi niinkin toimia...Mutta usko pois; ei ne "tonnikilometrit" muutu mihinkään.  

joo en mä uskokaan että se yhtään edullisemmaksi tule mutta ei vaadita koko kylän kossilaumaa ajamaan rehunteonaikaan ajosilppurin ja navetan väliä. Lisäksi mielestäni sellainen yhdistelmä mikä kuskaa rehua 20 kilsaa ei pidä käydä pellolla ja voi olla pidemmänpäälle hankala saada sopimustuottajia jos niiden pellot pilaa jollain 30 mottisella kärryllä millä käy silppurin torven alla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: uusi navetta
voi olla pidemmänpäälle hankala saada sopimustuottajia jos niiden pellot pilaa jollain 30 mottisella kärryllä millä käy silppurin torven alla.

30 mottinen kärry painaa täytenä noin 12-14 tonnia -> isäntälinjan paskakärryt on painavammat. Niillä et saa peltoa pilalle, silppurin alla ajetaan vain joka 10-13 metrin välein. Paalainkäärimellä ilman karhotusta tiivistyminen on pahempaa.

Kärrykokoon vaikuttaa lohkokoko. Jos yli 7 ha lohkoja, voi kärryjä kasvattaa tuosta 30 motista syyllä, muuten menee ihan täpistelyn puolelle. Pikkulohkot ja isot kärryt naurettava yhdistelmä, mennään jo kolmatta postimerkkiä samalle kärrylle.....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: uusi navetta
kuinka kaukaa väki tuo rehut kotiin säiöttäväksi. Tuntuu vaan kovin kovalta hommalta rehdata rehut 15-30 kilsaa siinä rehunteon yhteydessä. Irtopaaleja tai tuubia olisi sitten helpompi kärrätä vaikka ajoneuvoyhdistelmällä aina tarpeen mukaan.

Ei se työn määrä mihinkään muutu, jos se siirretään toiseen ajankohtaan. Oman työn osuutta voit lisätä kärräämällä rehua sesongin ulkopuolella, mutta se ajatus taas ei oikein sovi yhteen tän sun laajentamissuunnitelman kanssa.


vaatii aika järeää kalustoa että saa tuotua ajosilppurin rehut vaikka 20 kilsaa navetanviereen siinä rehunteossa. Lisäksi täytyy käydä sillä samalla kalustolla pellolla hakemassa kuorman. Kauheen huonolta vaihtoehdolta ei tunnu paalari ja tuubikäärin joka tekee paalit riviin sellaiseen paikkaan että auto pääsee viereen. Sitten saa autoilija käydä hakemassa vaikka jokatoinen päivä sen 40 tonnia rehua ja nostella paalit kyytiin omalla pilkillä.



Tätäkin -tuubista autoon menetelmää- on tullut kokeiltua, voi niinkin toimia...Mutta usko pois; ei ne "tonnikilometrit" muutu mihinkään.  

 Lisäksi mielestäni sellainen yhdistelmä mikä kuskaa rehua 20 kilsaa ei pidä käydä pellolla

Überladestation pellon laidalle...  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=WZHdBxEvLMc
....menee vähän täpinöinniksi, toisaalta toi fliegl purkuperällä voisi olla ihan hyvä ratkaisu.