Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jätkä - 22.11.14 - klo:08:27

Otsikko: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Jätkä - 22.11.14 - klo:08:27
Taitaa loppua tolta kuskilta ajot vähäksi aikaa? Tietämättömyyteen tuskin voi vedota, sillä eikös näissä autoissa ole vaaat ja pelit.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/puutavarakuormassa-jopa-26-tonnia-ylipainoa/1937748 (http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/puutavarakuormassa-jopa-26-tonnia-ylipainoa/1937748)
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Oksa - 22.11.14 - klo:08:28
mutta eikös nuo just korottannu noita enimmäispainoja autoissa?
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Pasi - 22.11.14 - klo:09:35
Kyllä korottivat. Mutta sallitut lisäkilot eivät ainakaan kaikille melkein itsestääbn tupsahtaneet, vaan autoon ja peräkärryyn piti lisätä akseleita.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Ärrpää - 22.11.14 - klo:09:44

 Kolmen tonnin painorajalapun tielle tarjos puolikasta täynnä haketta, mitenkäs työ sinne mettää pääsitte, lentämälläkö...muutama murskekuorma löytyi tielle melkein ilman sanallista viestintää...
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Tapani - 22.11.14 - klo:10:23
Kuljettaja saa sakot ja auton omistaja saa maksettavaksi ylikuormamaksun ja se ei oo pieni.

Maksun suuruus

Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa.

Vajaan kymppitonnin tekee noilla painoilla.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: vms1 - 22.11.14 - klo:10:31

 Kolmen tonnin painorajalapun tielle tarjos puolikasta täynnä haketta, mitenkäs työ sinne mettää pääsitte, lentämälläkö...muutama murskekuorma löytyi tielle melkein ilman sanallista viestintää...

Olikohan myyjä muistanut laittaa myyntilappuun raksia että ei kelirikkokelpoista kaukokuljetusta. Jos ei niin firmalta laskua myyjällle. Tiejutut kun yhä edelleen ei kuulu firmalle vaan teosakkaalle. Toki voi olla että firmakin oli kokeilemassa kepillä jäätä.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: ht - 22.11.14 - klo:12:12
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: 6 päiväsakkoa.

Kokemusta on.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Tike - 22.11.14 - klo:12:28
Mimmosta matskua ollut ajossa kun ylipainoa noin väkevästi? Tuttavan mukaan pikkutukilla/parrulla ei saanut 3 akseliseen vetäjään täyttä lastia kun painot paukkui kun kuorma on tiivis. Puntari nosturissa.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: icefarmer - 22.11.14 - klo:12:35
Mimmosta matskua ollut ajossa kun ylipainoa noin väkevästi? Tuttavan mukaan pikkutukilla/parrulla ei saanut 3 akseliseen vetäjään täyttä lastia kun painot paukkui kun kuorma on tiivis. Puntari nosturissa.
koivutukilla ainakin, ennen vanhojen painojen aikaan ei kärryissäkään näkyny olevan kun yks nippu keskellä kärryä, nyt kaikki näyttäs  olettavan  että semmonen 70 tonnia saa viedä vaikkei akseleta ookkaan lisätty, tämmönen syksy...pikkutiet kittää :( :( :( :(
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: brotofobia - 22.11.14 - klo:15:49
Tämän se teki kun tuli uudet painot. Tehtaalla vastaanottavat kaikki ylipainoisetkin kuormat nykyään. Ennen eivät ottaneet kun lailliset kuormat. Ajavat vanhoilla yhdistelmillä uusien painojen mukasia kuormia... ja UPM tekee tulosta.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: ht - 23.11.14 - klo:00:48
Mimmosta matskua ollut ajossa kun ylipainoa noin väkevästi? Tuttavan mukaan pikkutukilla/parrulla ei saanut 3 akseliseen vetäjään täyttä lastia kun painot paukkui kun kuorma on tiivis. Puntari nosturissa.

Jos on 4 metristä mäntyparrua niihn luulis 3 akseliseen sen 12 tonnia sopivan hyvinkin. Rankimmat painot saa 3 metrisellä havukuidulla tai parruaiheella, jos on kunnolla karsittua suoraa tavaraa. Joskus kauan sitten 3 m kuusikuitua 1 nippu nupissa, 3 kärrissä, yhdistelmäpaino 68 tonnia ja päälle. Pitkästä vanerikoivusta saa ja tehtyä kunnon nippuja. Isosta pinosta kun valkkaa 67:t takanippuun, lyhemmät keulaan ja 54:t vetäjään niin pyörät pysyy maassa ihan tukevasti...
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: metsajussi - 23.11.14 - klo:10:03
Entisinä (hyvinä?) aikoina yksi tuntemani pöllikuski nosteli 'tapit täyteen' syksyllä uittokanavasta naaratuista ikivanhoista uppotukeista.
Poliisi oli pysäyttänyt muuten vaan siinä kylillä mutta eipä sattunut olemaan vaakaa mukana. Vähän oli katsellut että makaa kyllä raskaan näköisesti?
Kuski rennosti selittämään että kevyitä kuivasiahan nämä, kuoretkin jo lähteneet kuten näkyy. Eihän nämä mitään paina :-) Keli kun oli sateinen niin ei kuorman märkyys mitenkään herättänyt erityistä huomiota.

Oli pitänyt sitten jäädä siihen levennykselle mukamas vielä kiristämään liinoja ja odottamaan partion poistumista, etteivät alkaneet ihmetellä kun Sisu vääntää aivan viimeisiään, mateluvauhtia ja vetoakselit ruuvilla loivaan ylämäkeen.... Muistaakseni kuorma meni Voikkaalle, mutta painoa en enää muista. Joka tapauksessa sen ajan painorajoihin nähden ylitystä oli riittävästi. Silloin ottivat kyllä tehtaalla vastaan kaikki mitä vaan portista sai sisään raahattua.


Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: vms1 - 23.11.14 - klo:10:33
Noiden vanhojen 3+4 akselisten yhdistelmien paino nousi myöskin pikkusen tän lakiuudistuksen myötä. Paikallinen rekkapena totesi kun oli laittanut 5 metristä klapiaihioo kyytiin yksi pino autoon ja kaksi kärryyn että tälläkään kuormalla ei ole mitään asiaa kylätietä kauemmas.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: wolfheartscry - 23.11.14 - klo:13:05
Poliisi tuumailikin tuo ylikuormajutun tiimoilta, että pitäisi lisätä yövalvontaa, kun tällaisia ylipainoja löytyy. Yllättävän vähän kuitenkin sakkoa, jos kymppitonni tulee, koska onhan tuo jo hirmuinen ylikuorma. Joskus kalkkikuormaa Yaralta hakiessa kiinnitti huomiota edellisen rekan iso kuorma ja katoin paljonko vaaka näyttää. Silloisella 60 t maksimipainoilla oli 8 t ylikuormaa. Mutta kai se kuski luotti siihen, ettei iltaisin punnita.

Tuttu apatiittiauton kuski muisteli vanhoina hyvinä aikoina ajetun apatiittia Yaran kaivokselta tehtaalle "täysillä kuormilla". Tarkkoja painoja eivät tienneet, kun tehtaan vaaka näytti vain 80 t asti eli yli mittausalueen oli yhdistelmäpaino. Ei ihme, että oli siihen aikaan maantien poikki asvaltissa selvät ajoraiteet. Nykyisin ajelevat eri reittiä.

Kyseisessä hommassa ei autolle paljoa maisemat vaihtuneet. Kolme neljä kuormaa tunnissa samaa rataa 24/7.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: ht - 23.11.14 - klo:13:51
Noiden vanhojen 3+4 akselisten yhdistelmien paino nousi myöskin pikkusen tän lakiuudistuksen myötä.

Edellyttää konttorilla käyntiä että tulee uudet painot rekisteriotteisiinkin eli muutos ei ole automaatti.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Tapani - 23.11.14 - klo:13:56
Poliisi tuumailikin tuo ylikuormajutun tiimoilta, että pitäisi lisätä yövalvontaa, kun tällaisia ylipainoja löytyy. Yllättävän vähän kuitenkin sakkoa, jos kymppitonni tulee, koska onhan tuo jo hirmuinen ylikuorma. Joskus kalkkikuormaa Yaralta hakiessa kiinnitti huomiota edellisen rekan iso kuorma ja katoin paljonko vaaka näyttää. Silloisella 60 t maksimipainoilla oli 8 t ylikuormaa. Mutta kai se kuski luotti siihen, ettei iltaisin punnita.

Tuttu apatiittiauton kuski muisteli vanhoina hyvinä aikoina ajetun apatiittia Yaran kaivokselta tehtaalle "täysillä kuormilla". Tarkkoja painoja eivät tienneet, kun tehtaan vaaka näytti vain 80 t asti eli yli mittausalueen oli yhdistelmäpaino. Ei ihme, että oli siihen aikaan maantien poikki asvaltissa selvät ajoraiteet. Nykyisin ajelevat eri reittiä.

Kyseisessä hommassa ei autolle paljoa maisemat vaihtuneet. Kolme neljä kuormaa tunnissa samaa rataa 24/7.
Sakot on tohon kymppitonnin päälle. Ylikuormamaksun maksaa auton omistaja/haltija.
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Mopomies - 23.11.14 - klo:20:13
Oikeastaan koko homman vika ja syy on Satu Hassissa. Hassi sai rikkidirektiivin runnottua läpi itämerelle.

Puuvirmat saivat tästä hyvän aasin sillan vaatimuksilleen maantiekuljetusten tehostamista.

Sitten ne penteleen puupuljut eivät maksa rahtia 60 tn tai 64 tn mukaan, vaan 76 tn mukaan. Eli vanhoilla seittemän akselisilla sutkuttimilla ei tee enää mitään, jos meinaa pysyä kilpailussa tehokkaasti mukana.

Sitten tulee houkutus vähän tuupata vähän isompaa kuormaa perille.

Kuitenkin 9 akselinen ruputti täysillä painoilla vaatii sen verran paripyöriä alle, että rengaskulut ja polttoaineen kulutus nousevat.

Eli Satu Hassin vika kaikki ylikuormat. 8)
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: Juha H - 23.11.14 - klo:21:33
Oikeastaan koko homman vika ja syy on Satu Hassissa. Hassi sai rikkidirektiivin runnottua läpi itämerelle.

Puuvirmat saivat tästä hyvän aasin sillan vaatimuksilleen maantiekuljetusten tehostamista.

Sitten ne penteleen puupuljut eivät maksa rahtia 60 tn tai 64 tn mukaan, vaan 76 tn mukaan. Eli vanhoilla seittemän akselisilla sutkuttimilla ei tee enää mitään, jos meinaa pysyä kilpailussa tehokkaasti mukana.

Sitten tulee houkutus vähän tuupata vähän isompaa kuormaa perille.

Kuitenkin 9 akselinen ruputti täysillä painoilla vaatii sen verran paripyöriä alle, että rengaskulut ja polttoaineen kulutus nousevat.

Eli Satu Hassin vika kaikki ylikuormat. 8)


Hyvin tiivistetty :)
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: vms1 - 23.11.14 - klo:21:49
Poliisi tuumailikin tuo ylikuormajutun tiimoilta, että pitäisi lisätä yövalvontaa, kun tällaisia ylipainoja löytyy. Yllättävän vähän kuitenkin sakkoa, jos kymppitonni tulee, koska onhan tuo jo hirmuinen ylikuorma. Joskus kalkkikuormaa Yaralta hakiessa kiinnitti huomiota edellisen rekan iso kuorma ja katoin paljonko vaaka näyttää. Silloisella 60 t maksimipainoilla oli 8 t ylikuormaa. Mutta kai se kuski luotti siihen, ettei iltaisin punnita.

Tuttu apatiittiauton kuski muisteli vanhoina hyvinä aikoina ajetun apatiittia Yaran kaivokselta tehtaalle "täysillä kuormilla". Tarkkoja painoja eivät tienneet, kun tehtaan vaaka näytti vain 80 t asti eli yli mittausalueen oli yhdistelmäpaino. Ei ihme, että oli siihen aikaan maantien poikki asvaltissa selvät ajoraiteet. Nykyisin ajelevat eri reittiä.

Kyseisessä hommassa ei autolle paljoa maisemat vaihtuneet. Kolme neljä kuormaa tunnissa samaa rataa 24/7.
Sakot on tohon kymppitonnin päälle. Ylikuormamaksun maksaa auton omistaja/haltija.

eli sen kuskin puolen vuoden palkka. Ei edes paha :)
Otsikko: Vs: Paljonko sakkoa?
Kirjoitti: vms1 - 23.11.14 - klo:21:52
Oikeastaan koko homman vika ja syy on Satu Hassissa. Hassi sai rikkidirektiivin runnottua läpi itämerelle.

Puuvirmat saivat tästä hyvän aasin sillan vaatimuksilleen maantiekuljetusten tehostamista.

Sitten ne penteleen puupuljut eivät maksa rahtia 60 tn tai 64 tn mukaan, vaan 76 tn mukaan. Eli vanhoilla seittemän akselisilla sutkuttimilla ei tee enää mitään, jos meinaa pysyä kilpailussa tehokkaasti mukana.

Sitten tulee houkutus vähän tuupata vähän isompaa kuormaa perille.

Kuitenkin 9 akselinen ruputti täysillä painoilla vaatii sen verran paripyöriä alle, että rengaskulut ja polttoaineen kulutus nousevat.

Eli Satu Hassin vika kaikki ylikuormat. 8)

Kuorma koosta sen verran että taitaa kuskin palkka olla yhä edelleen suurin yksittäinen kulu niin sillä on vaan valtava merkitys paljonko se yksi kuski saa puuta tehtaalle. Lisäksi se ei pienene yhtään vaikka kuormaa pienennetään. Polttoaine ja rengaskulu ei sitten paljoa muutukaan kuljetettua tonnia kohden.