Torstaina julkistetaan Antti-Pekka Pietilän kirja
Pankkikriisin peitellyt paperit.
Lisään oman mausteeni Suomen vaiettuun ja salattuun lähihistoriaan.
Ilman tarkoituksella tehtyä lamaa tämä kaikki kähmyily ei olisi onnistunut.
Lue allaolevat tekstit huolella ja ajatuksella.
Tämä viesti ei ole EU-kriittinen kirjoitus vaan osittainen Suomen valtiojohdon lähihistorian tekemisiä valottava selvitys.
Eduskunta on tiedotusvälineissä joutunut kiusalliseen valoon, koska kansanedustajaehdokkaat ovat saaneet peiteltyjä vaaliavustuksia.
Uutiset kertovat myös, että presidentin valtaa pitäisi edelleen kaventaa.
Eivätkö kansanedustajat tiedä, mitä ovat tulleet päättäneeksi?
Mutta ei tässä kaikki. - Eduskunnan päätöksenteko on/on ollut ihmeellistä.
Asian voi muotoilla seuraavilla kysymyksillä:
1. Tiesitkö, että Eduskunta menetti valtansa jo 17.1.1992 - poikkeuslailla?
2. Tiesitkö, että presidentin valta purettiin jo 10.12.1993?
3. Tiesitkö, että Eduskunnassa oli äänestysnäytelmä 18.3.1992?
- Nimittäin vastaan äänestäneillä (32 kansanedustajaa) ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin äänestää tyhjää!
4. Tiesitkö, että Suomen EU-jäsenyys ei ole oikeudellisesti pätevä?
Perustelut edellä oleviin kysymyksiin:
1. Eduskunnan vallan menettäminen Eduskunta tuli poikkeuksellisesti töihin heti loppiaisen jälkeen 1992, koska valtiontalous oli kuralla.
Säästöpäätösten varjolla tehtiin poikkeuslaki, josta tehtiin tie EY-jäsenyyden hyväksymiseksi.
Lakitekstin ymmärtäminen vaatii ymmärrystä, joten lukekaa huolella ja ajatuksella.
Miten eduskunta menetti valtansa?
Valtiopäiväjärjestyksen (VJ) 69 §:n tekstiä rukattiin VJ 66 ja VJ 67 pykäliin viittaavissa kohdissa.
Kyseessä on eduskunnan kiireellisenä 17.1.1992 hyväksymä poikkeuslaki, joka myöhemmin sai numeron: 28.8.1992/818.
Verratkaa alla olevia VJ 69 §:n tekstejä.
VJ 69 § kuului ennen: "Ehdotus joka koskee Suomen ja ulkovallan väliseen sopimukseen sisältyvien lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten hyväksymistä, sisältyköötpä rauhansopimukseen tai muuhun valtiosopimukseen, käsitellään 66 §:n mukaan sekä, mikäli asia koskee perustuslakia, noudattamalla, mitä 67 §:n 1 momentissa on säädetty. Älköön kuitenkaan lakiehdotusta näissä tapauksissa jätettäkö lepäämään." 69 § muutettuna: "Ehdotus, että eduskunta hyväksyisi sellaisen valtiosopimukseen sisältyvän määräyksen, jossa valtakunta sitoutuu voimassa pitämään joitakin lainsäännöksiä määrätyn ajan, niin myös ehdotus sellaisen valtiosopimuksen tai valtiosopimukseen sisältyvän määräyksen hyväksymisestä, joka, koskematta lainsäädännön alaa, valtiosäännön mukaan vaatii tahi johon hallitus muuten pyytää eduskunnan suostumusta, käsitellään noudattamatta 66 §:ssä säädettyä käsittelyjärjestystä, ja asia ratkaistaan äänten enemmistöllä.
Ehdotukseen sellaisesta muutoksesta valtakunnan rajoihin, joka sisältää valtakunnan alueen vähentämisen, katsotaan kuitenkin eduskunnan antaneen suostumuksensa ainoastaan, jos sitä on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä." Huom! Muutoksen jälkeen ei enää tarvinnut noudattaa vanhaa VJ 66 §:ää!
Viittaus perustuslainsäätämisjärjestykseen eli VJ 67 §:äänkin poistettiin.
Eli EU-jäsenyydestä päättämiseen ei enää tar***** 5/6 kiireellisyysenemmistöä.
Mainittakoon, että VJ 69 pykälämuutokset liittyvät kierolla tavalla myös presidentin valtaoikeuksien karsimiseen tekstillä, joka vei vallan myös eduskunnalta
"...siten kuin valtiopäiväjärjestyksessä säädetään." (ks. alempaa HM 33a)
2. Presidentin valtaoikeuksien purku: Presidentin valtaoikeuksia koskeva
HM 33 § ennen rukkausta:
"
Suomen suhteista ulkovaltoihin määrää presidentti, kuitenkin niin, että sopimukset ulkovaltojen kanssa ovat eduskunnan hyväksyttävät, mikäli ne sisältävät säännöksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan tai valtiosäännön mukaan muuten vaativat eduskunnan suostumusta. Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.
Kaikki tiedonannot ulkovalloille tai Suomen lähettiläille ulkomailla ovat toimitettavat sen ministerin kautta, jonka toimialaan ulkoasiat kuuluvat."
Ja muutettuna eli
lisättynä HM 33a-kohdalla:
"33 a § (10.12.1993/1116)
Eduskunta osallistuu kansainvälisissä toimielimissä tehtävien päätösten kansainväliseen valmisteluun
siten kuin valtiopäiväjärjestyksessä säädetään.
Valtioneuvosto määrää,
sen estämättä mitä 33 §:ssä säädetään, 1 momentissa tarkoitetussa kansainvälisessä toimielimessä tehtävän päätöksen kansainvälisestä valmistelusta ja, siltä osin kuin tällainen päätös ei vaadi eduskunnan hyväksymistä eikä sisältönsä vuoksi myöskään edellytä asetuksen antamista, päättää muistakin siihen liittyvistä Suomen toimenpiteistä."
Huomiot muutokseen:
a) edellä I momentissa viitataan eduskunnan VJ 69 §:n (muutettuihin ks. edellä) valtaoikeuksiin.
b) edellä II momentissa hallitus sai vallan myös presidentiltä ("... sen estämättä mitä 33 §:ssä säädetään, ..."
Kun yo. tekstit lukee huolella, huomaa, että niin eduskunnalta kuin presidentiltäkin vietiin ovelalla tavalla EU-päätöksentekoon liittyvä valta!
3. Eduskunnan äänestysnäytelmäEduskunnassa käytiin 18.3.1992 näytelmä "EY-jäsenyyshakemuksen hyväksymiseksi".
Demarit ja vasemmistoliitto kirjoittivat ponsikäsikirjoituksen näytelmään, jolla eduskunnan todelliset vaihtoehdot hävitettiin.
Ensimmäisessä äänestyksessä demareiden ponsi voitti vasemmistoliiton kannan, jolloin vastakkain jäi kaksi hallituksen EY-linjaa puoltavaa kantaa:
1. hallituksen EY-tiedonanto (EY-myönteinen) sellaisenaan.
2. demareiden EY-jäsenyyttä puoltava kanta.
Näin pääministeri Aho sai antaa hallituspuolueiden kansanedustajille vapaat kädet - ilman ryhmäkuria!
4. EU-kansanäänestys oli vaalipetos. Olen tehnyt aiheesta nettiraportin, joka julkaistiin myös Uudenmaan Veropörssissä viime vuoden lopulla.
Kaikki edellä olevat kysymyksiin liittyvät asiat ovat luettavissa kokoamani tiivistelmän eli A-nelosen kautta osoitteessa
http://www.promerit.net/forum/index.php?topic=575.0 Vielä:Raporttini 141-artiklan osuuden kanssa kävi, kuten kirjoitin.
Siirtymäkauden tuki.Seuraus: MMM pimittää komission lopullista 141-päätöstä (27.2.2008).
Ei ole oikeanlaista MMM:n tiedotusta, että virkamies Esa Hiiva lähettää kansalainen Jorma Jaakkolalle komission 141-päätöksen (27.3.2008).
MMM:n
tiedotuksen pitää tiedottaa yhteiskuntaa eli viljelijöitä koskevista asioista medialle eikä vain yksittäisille asiasta kiinnostuneille kansalaisille.
Ihmetellen
Jorma