Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Uuni-ukko EVP - 04.02.24 - klo:11:30

Otsikko: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Uuni-ukko EVP - 04.02.24 - klo:11:30
Mitä jos joku tulee pikkutielle raapimaan puolen metrin naarmun pohjaan -15000 euroa, kiitos?

-Nyt riskinä jääkokkareet aurauksen jäljiltä, kelirikkoaikana nousee keskitiestä
orpokiviä pystyyn  kolisemaan pakoputkeen.

-En mistään löytänyt ennakkotapausta, mutta taatusti korvausvaateet
kymppitonnien akunvaihdoista tulevaisuudessa, varsin kun vakuutusyhtiöt
kieltää vakuuttamiset  lätäkössä kuolevista patteriautoista.

Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Rakkine - 04.02.24 - klo:11:40
Mitä jos joku tulee pikkutielle raapimaan puolen metrin naarmun pohjaan -15000 euroa, kiitos?

-Nyt riskinä jääkokkareet aurauksen jäljiltä, kelirikkoaikana nousee keskitiestä
orpokiviä pystyyn  kolisemaan pakoputkeen.

-En mistään löytänyt ennakkotapausta, mutta taatusti korvausvaateet
kymppitonnien akunvaihdoista tulevaisuudessa, varsin kun vakuutusyhtiöt
kieltää vakuuttamiset  lätäkössä kuolevista patteriautoista.

Koska sähköautolla ajoa pystyy tuskin kieltämään yksityistiellä, niin tien  alkupäähän vastuuvapauskyltti jossa lukee:
TIENPITÄJÄ EI VASTAA TIEN SÄHKÖAUTOILLE AIHEUTTAMISTA VAHINGOISTA!
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: pig24 - 04.02.24 - klo:15:24
Riittäiskö 'Kelirikko' ?
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Antidesantti - 04.02.24 - klo:15:54
Häätyy tosiihan jonkulainen kyltti viiä tien varthen...    🎅
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 04.02.24 - klo:21:19
Todellisuus alkaa selvitä idealisteillekin. Nestemäisen polttoaineen ylivertainen energiatiheys ja energian valjastaminen vie nykyisiä akkutekniikoita satanolla. Raskaassa liikenteessä, lentoliikenteessä tai laivaliikenteessä, nykyinen akkutekniikka ei toimi.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: icefarmer - 04.02.24 - klo:21:41
Todellisuus alkaa selvitä idealisteillekin. Nestemäisen polttoaineen ylivertainen energiatiheys ja energian valjastaminen vie nykyisiä akkutekniikoita satanolla. Raskaassa liikenteessä, lentoliikenteessä tai laivaliikenteessä, nykyinen akkutekniikka ei toimi.
Polttomoottorillako ne sukellusveneekki sitte putputtaa menemään :-\ :-\ :-\ :-\

eiköös tuolla merenkurkussaki liikennöevä laeva ajele satama-ajot ja saaristosuudet akuilla ja sitten avomerellä vasta polttomoottoreilla :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: voortimies - 04.02.24 - klo:21:43
Todellisuus alkaa selvitä idealisteillekin. Nestemäisen polttoaineen ylivertainen energiatiheys ja energian valjastaminen vie nykyisiä akkutekniikoita satanolla. Raskaassa liikenteessä, lentoliikenteessä tai laivaliikenteessä, nykyinen akkutekniikka ei toimi.

Niin. Haihatteluahan tuollaiset ulkomaanpellejen räpellykset ovat. Ilman muuta.

https://www.ponsse.com/fi/yhtio/uutiset/a_p/P4s3zYhpxHUQ/c/ponsse-launches-new-technology-an-electric-forest-machine#/

"Tämä teknologialanseeraus on kurkkaus tulevaisuuteen, ja yksi ratkaisu sähköisen voimansiirron mahdollisuuksista. Kestävä kehitys on selkeä tulevaisuuden menestystekijä Ponssella."

"Ponsse EV1 -konsepti on kehitetty Ponssen ajokoneiden suosituimman kokoluokan, 15 tonnin kuormankantokyvyn kuormatraktoriin. Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla. Akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen. Testaus ja kehitystyö edistyvät koko ajan. On nähtävissä, että teknologialla saavutetaan selkeä polttoaineenkulutuksen alentuminen kyseisessä kokoluokassa."

Ei toimi ei. Tunnetusti Ponsse tekee toimimattomia vehkeitä.
Mielenkiintoista on, että päästään pienempään polttoainekulutukseen vaikka tuossa akut ladataan dieselaggregaatilla? Mutta se johtuu varmaan tästä uudesta työkoneissa täysin toimimattomasta tekniikasta.


Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Apilas Jr. - 05.02.24 - klo:08:29
Kannattaisikohan tienpitäjän vilaista peiliin, jos autot ei pääse ehjänä kulkemaan? Saattaa ne polttisten öljypohjatkin olla hellänä, jos sähkärin akut hajoaa. :P
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Eemeli - 05.02.24 - klo:08:33
No monellako ei ole öljypohjassa koloa.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Oksa - 05.02.24 - klo:08:47
paljon on muuten sähkärien maavara?    kun nuo ........   laskee bemujensa maavaraa ni  ne lopettaa ekan töysyn jälkeen asvaltin ulkopuolella ajelun..
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.02.24 - klo:09:40
VitaePron tehokkaassa koostumuksessa yhdistyvät voimakkaat luonnon antioksidantit, useat eri vitamiinit, mineraalit ja elintärkeät omega-3-rasvahapot (DHA ja EPA) sekä kasviuute Boswellia serrata nivelten hyvinvointiin.

Tuote valmistetaan GMP-standardin (Good Manufacturing Practice) suositusten mukaisesti ja valmistuksessa käytetään vain tunnetuilta toimittajilta saatuja, hyvin dokumentoituja raaka-aineita.

VitaePro sisältää Boswellia serrataa, joka auttaa pitämään nivelissä miellyttävän tunteen. Boswellia serrataa on käytetty tuhansia vuosia nivelten hyvinvointiin.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Rakkine - 05.02.24 - klo:10:00
Pittee asfaltoida kaikki pienet mökkitiet ja kärrypolutkin, ettei sähköautot vahingoitu.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Oksa - 05.02.24 - klo:10:15
juuu,   ja perustaa nuo kunnolla uutestaan koska keskitiellähä net kivet yleensä routanotelee..    ja kun tuossa katellu lumella miten nykyäöän autoilla ajellaan teillä ni keskitiencowpout on ajossa..
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: pice - 05.02.24 - klo:12:28
Todellisuus alkaa selvitä idealisteillekin. Nestemäisen polttoaineen ylivertainen energiatiheys ja energian valjastaminen vie nykyisiä akkutekniikoita satanolla. Raskaassa liikenteessä, lentoliikenteessä tai laivaliikenteessä, nykyinen akkutekniikka ei toimi.

Niin. Haihatteluahan tuollaiset ulkomaanpellejen räpellykset ovat. Ilman muuta.

https://www.ponsse.com/fi/yhtio/uutiset/a_p/P4s3zYhpxHUQ/c/ponsse-launches-new-technology-an-electric-forest-machine#/

"Tämä teknologialanseeraus on kurkkaus tulevaisuuteen, ja yksi ratkaisu sähköisen voimansiirron mahdollisuuksista. Kestävä kehitys on selkeä tulevaisuuden menestystekijä Ponssella."

"Ponsse EV1 -konsepti on kehitetty Ponssen ajokoneiden suosituimman kokoluokan, 15 tonnin kuormankantokyvyn kuormatraktoriin. Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla. Akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen. Testaus ja kehitystyö edistyvät koko ajan. On nähtävissä, että teknologialla saavutetaan selkeä polttoaineenkulutuksen alentuminen kyseisessä kokoluokassa."

Ei toimi ei. Tunnetusti Ponsse tekee toimimattomia vehkeitä.
Mielenkiintoista on, että päästään pienempään polttoainekulutukseen vaikka tuossa akut ladataan dieselaggregaatilla? Mutta se johtuu varmaan tästä uudesta työkoneissa täysin toimimattomasta tekniikasta.
Eikös tuo Ponsse ole dieselmoottorikäyttöinen ajokone joka on varustettu sähköisellä voimansiirrolla? Pienempi moottori riittää kun akusto toimii puskurina hetkellisiä tehohuippuja varten. Vastaavia ratkaisuja on käytetty kaivinkoneissa.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Oksa - 05.02.24 - klo:16:57
ja kiva varmaan tuollasella ajella kun on lunta reilummin.    muutama talavi takas ni kuski naureskeli että tarkeni kopissa;   öölit kiehu kivasti kun  pikkasen vejätti kuorman kanssa hankessa möyriessä..
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Antidesantti - 05.02.24 - klo:17:27
Kannattaisikohan tienpitäjän vilaista peiliin, jos autot ei pääse ehjänä kulkemaan? Saattaa ne polttisten öljypohjatkin olla hellänä, jos sähkärin akut hajoaa.

Eiköös Korsan öliypohoja kestä Liomaan syriäteitä,,,,,,?    🎅
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: voortimies - 05.02.24 - klo:19:42
Eikös tuo Ponsse ole dieselmoottorikäyttöinen ajokone joka on varustettu sähköisellä voimansiirrolla? Pienempi moottori riittää kun akusto toimii puskurina hetkellisiä tehohuippuja varten. Vastaavia ratkaisuja on käytetty kaivinkoneissa.

En ole täysin varma, mutta minulla on käsitys, että voimansiirto on kokonaan akkujen varassa sähköllä. Moottorilla vain ladataan akkua agregaatin kanssa. Minun mielestäni tämä
"Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla. "
tarkoittaa sitä, että akkuvoimalla ja sähköllä mennään.

Puomista ja hydraylipuolesta en sano mitään millä se on, se ei uutisesta käy mielestäni ilmi. Se ei vaadi niin paljon tehoja niin voi olla että pyörii samalla moottorilla kuin akkuja lataava aggregaattikin.

Mutta eikös ole mielenkiintoista, että näin paskalla ratkaisulla joka ei sovi mihinkään tuottavaan päästään pienempään polttoainekulutukseen? Lisäksi jos suuntaus on sama kuin autoissa, niin vetovoima ja etenemiskyky ei ainakaan heikkene sillä, että voimalina on sähköllä. Mutta täysin susipaska ja toimimaton ratkaisu kuten mopomies hyvin tietää.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Syyllinen - 05.02.24 - klo:19:46
Kyllähän fuusiovoimalakin toimii. Pari sekuntia. ;D

Ja sähkölatauskin pelaa, ehkäpä metsässä on Prisman latausasema.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.02.24 - klo:20:25
Eikös tuo Ponsse ole dieselmoottorikäyttöinen ajokone joka on varustettu sähköisellä voimansiirrolla? Pienempi moottori riittää kun akusto toimii puskurina hetkellisiä tehohuippuja varten. Vastaavia ratkaisuja on käytetty kaivinkoneissa.

En ole täysin varma, mutta minulla on käsitys, että voimansiirto on kokonaan akkujen varassa sähköllä. Moottorilla vain ladataan akkua agregaatin kanssa. Minun mielestäni tämä
"Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla. "
tarkoittaa sitä, että akkuvoimalla ja sähköllä mennään.

Puomista ja hydraylipuolesta en sano mitään millä se on, se ei uutisesta käy mielestäni ilmi. Se ei vaadi niin paljon tehoja niin voi olla että pyörii samalla moottorilla kuin akkuja lataava aggregaattikin.

Mutta eikös ole mielenkiintoista, että näin paskalla ratkaisulla joka ei sovi mihinkään tuottavaan päästään pienempään polttoainekulutukseen? Lisäksi jos suuntaus on sama kuin autoissa, niin vetovoima ja etenemiskyky ei ainakaan heikkene sillä, että voimalina on sähköllä. Mutta täysin susipaska ja toimimaton ratkaisu kuten mopomies hyvin tietää.

Hmm. en mielestäni kyllä haukkunut sähköistä voimansiirtoa. Kysymys on, että millä sen sähkön saa sinne moottoreille. Nykyisestä akkusysteemistä ei siihen ole. Vaikka Sorkka olisi ratkaissut ongelman siten, että koneen katolla olisi aurinkopaneeli ja sillä ajettaisiin vain päivisin, sillä nyt ei vaan saada energiaa tarpeeksi. Kun ei sitä sähköä voi pieraista yhtäkkiä mistään. Ja vaikka voisi, niin nykyinen varaaminen ei ole teho/painosuhteeltaan mistään kotoisin, kun puhutaan suuremmista tehontarpeista kuin se viherhomon sähkövatkain parkkipaikan tolpassa.

Sitten, jos tai kun joskus mahdollinen akkushow tuottaisi tulosta, sen pitää olla sen verran edullisempaa, että polttoainelogistiikka ei enää olisi ylivoimaista. Jo tuo auton akkupaketin mahdollinen vaurioituminen, sen aiheuttamat tulipalovaarat ja uuden akkupaketin hinta kertoo siitä, että ei ihan vielä olla siellä maalissa. Jotain myös kertoo se, että vakuutusyhtiöt alkavat pesemään käsiään, koska konseptia ei olla ajateltu loppuun asti.
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Oksa - 06.02.24 - klo:08:13
noooo,   eihän nyt kaikkea kannata tahi kehtaa ottaa huomioon.   luin tuossa just suomen kuvalehestä kuin hiase on pohosen toimivin auto kulkee...  sillä kulkee jopa 6-8 poroa kotio ja pennut sekä eukko kylille...                kiva vaan , kun päästömääräykset poistaa tuonkin kulkimen käytöstä ennemmin kuin myöhemmin..
Otsikko: Vs: Yksityistien vaarallisuus sähköautoille
Kirjoitti: Oksa - 06.02.24 - klo:16:28
ja heikko pohja jo haittaa haukkojen käyttöä jyväskylässä.   on tää nykytekniikka yllä menny ihan mahottomaks..