Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SKN - 02.01.13 - klo:22:51

Otsikko: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 02.01.13 - klo:22:51
Tänne koneet-osioon tuntuu tulvivan eniten JD ja Valtra-alkusia ongelmakyselyitä. Johtuuko siitä että ko. traktoreita myydään tilastojen mukaan eniten vai onko laatu huonoa?
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.13 - klo:22:57
 Varmaankin just se suurin myyntimäärä ja sitten laatu on mitä on, aina sattuun huonojakin joukkoon, joka merkillä...

 Ei esim. Zetoreista (uusista) ei ole muistaakseni yhtään vikakyselyä? Tarkoittaako se että se olisi laadukkaampi vai ei, sen voisi joku tilastomatemaatikko kertoa.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 02.01.13 - klo:22:58
Varmaankin just se suurin myyntimäärä ja sitten laatu on mitä on, aina sattuun huonojakin joukkoon, joka merkillä...

 Ei esim. Zetoreista (uusista) ei ole muistaakseni yhtään vikakyselyä? Tarkoittaako se että se olisi laadukkaampi vai ei, sen voisi joku tilastomatemaatikko kertoa.

Ostaako joku täyspäinen muka setkoja????? Ei kai sentään????
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.13 - klo:22:59
Varmaankin just se suurin myyntimäärä ja sitten laatu on mitä on, aina sattuun huonojakin joukkoon, joka merkillä...

 Ei esim. Zetoreista (uusista) ei ole muistaakseni yhtään vikakyselyä? Tarkoittaako se että se olisi laadukkaampi vai ei, sen voisi joku tilastomatemaatikko kertoa.

Ostaako joku täyspäinen muka setkoja????? Ei kai sentään????

 Kyllä mä yhden tiedän!
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 02.01.13 - klo:23:04
Niin mut tarkotinkin täyspäisiä.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: zetor8045 - 02.01.13 - klo:23:07
Niin mut tarkotinkin täyspäisiä.
Mulla on ainakin pää täynnä  ;)  Järjestä ei puhuta silti mittään  ;D
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Ala-Pertti - 02.01.13 - klo:23:28
Tänne koneet-osioon tuntuu tulvivan eniten JD ja Valtra-alkusia ongelmakyselyitä. Johtuuko siitä että ko. traktoreita myydään tilastojen mukaan eniten vai onko laatu huonoa?


No kun nyt tuli puheeksi, niin kerrottakoon, jotta olen urani aikana ajanut setureilla, urkeilla valteemeilla,  massikoilla jonteereilla. On ajettu foordia, volvoo, venttiä, ym. ym.

Ylivoimaisesti eniten rempattu kone on valteemi. Hintalaatusuhteella (varustelutaso huomioiden) ykkönen on ventti. Ei ole huono suhde seturi/urkkisektorikaan. Hiukka karumpaa, mutta toimivaa peruskamaa.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Heino Leino - 02.01.13 - klo:23:28
setorin omistajilla ei oo tietokonneita, aenu tieto tullee maitoauton matkassa
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: zetor8045 - 02.01.13 - klo:23:32
setorin omistajilla ei oo tietokonneita, aenu tieto tullee maitoauton matkassa
Maitoauto taitaa jäädä kahden kilometrin päästä meikäläisestä että kovin olis tieto vähissä  :P   Ja taitaa olla öö ainakin 5 tietokonetta  ::)
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Ala-Pertti - 02.01.13 - klo:23:43
setorin omistajilla ei oo tietokonneita, aenu tieto tullee maitoauton matkassa


Tuohan on jo liki nykyaikaa.


Varusmiehenä ollessani tunsin erään hemmon, joka kertoi olevansa seudulta, jonne aikamerkkikin tuotiin kerran kuussa. Hevosella.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.13 - klo:23:48
setorin omistajilla ei oo tietokonneita, aenu tieto tullee maitoauton matkassa


Tuohan on jo liki nykyaikaa.


Varusmiehenä ollessani tunsin erään hemmon, joka kertoi olevansa seudulta, jonne aikamerkkikin tuotiin kerran kuussa. Hevosella.

 Pitiköhän kesäaikaan olla nopeampi hevonen, että ehti aikamerkin tuoja ajoissa perille?  ;D
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Oksa - 03.01.13 - klo:08:16
ääää, aina se merkki oli kohillaan!   se oli kello just niin paljon kuin merkkikii!

                      eikös aikoinaan jossain lehessä ollu mainos;   valmet, eniten levinnyt suomen pelloille!
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: realisti - 03.01.13 - klo:09:45
Tämän vikakysely-homman perusteella vikaa ei ole ollut koskaan seuraavissa traktoreissa: belarus, kirovets, claas/renault, kubota, tym, landini, mc cormic, foton, hattat, ja niin edelleen.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Petri - 03.01.13 - klo:10:10
Tämän vikakysely-homman perusteella vikaa ei ole ollut koskaan seuraavissa traktoreissa: belarus, kirovets, claas/renault, kubota, tym, landini, mc cormic, foton, hattat, ja niin edelleen.
Kysely laitetaan foorumille, jossa odottaa saavansa vastauksen. Eli omat kyselyni menevät lähes poikkeuksetta masinistien foorumille, tänne kirjoittaakseen pitää omistaa alle viisivuotias, vähintään "keskikokoinen" länsitraktori...

Petri
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 03.01.13 - klo:11:07
Kyllä tämä vika-aktiivisuus tietyillä merkeillä paistaa läpi muillakin foorumeilla. Pikaisesti katottuna asiavoorumillakin huudellaan useimiten JD ja Valtra- merkkien ongelmista.
Vai onko noiden kahden konemerkin omistajat keskimääräistä tyhmempiä vai toiselta kantilta katsottuna viisaampia jotka omaa teeii-taidon. Tiedä sitten.....

Noita realistin rustaamia koneita ei taida olla suomessa käytössä edes promilles osaa valtamerkkeihin verrattuna.

Niin tai näin, vikoja ilmenee kaikissa merkeissä ja kaiken ikäisissä vekottimissa. Mikä sitten on kynnys kysellä vanhoista koneista nälillä MUKA eturiviläisten voorumeilla, on toinen juttu. Miksei voisi kysellä vaikka nahvieltin hydrauliikasta tai majorin kytkimen säädöistä??? 
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: bouli - 03.01.13 - klo:11:49
Kyllä tämä vika-aktiivisuus tietyillä merkeillä paistaa läpi muillakin foorumeilla. Pikaisesti katottuna asiavoorumillakin huudellaan useimiten JD ja Valtra- merkkien ongelmista.
Vai onko noiden kahden konemerkin omistajat keskimääräistä tyhmempiä vai toiselta kantilta katsottuna viisaampia jotka omaa teeii-taidon. Tiedä sitten.....

Oma kysymyksensä on sekin että ajetaanko ko. merkeillä keskimäärin enemmän vuositasolla kuin muilla?

Jos jotain pitäisi oman tuttavapiirini perusteella äkkiseltään mutu tuntumalla heittää niin ajetaan, mutta voin olla ihan yhtä paljon väärässäkin..
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: kakesa - 03.01.13 - klo:12:06

Mikä sitten on kynnys kysellä vanhoista koneista nälillä MUKA eturiviläisten voorumeilla, on toinen juttu. Miksei voisi kysellä vaikka nahvieltin hydrauliikasta tai majorin kytkimen säädöistä???
Pitää olla kuule tarpeeks tyhymä, vanhat traktorit ja vieläpä peukalo keskellä kämmentä ja pikkuisen halua tehä ite eikä maksaa aina sitä 65+alv remonttimiehelle. Semmosella merkillä kuule en oo ajanukkaan joka ei ois joskus ollu rikki. Eihän tälläkään voorumilla osa ees tiiäkkään mikä se nahvielti taikka majoori ees on.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Zetor - 03.01.13 - klo:19:13
Niin mut tarkotinkin täyspäisiä.

Elä sie siellä huutelo.

Kaks setoria on, niissä ei o vikoja, ominaisuuksia vaan.

Sama pätee ihmisiin.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: JD6630 - 03.01.13 - klo:20:30
Massikamiehillä on tapana kysellä vikakoodien merkitystä. Liekkö haluavat tietää mistä suunnasta aletaan tinaamaan ???
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: ijasja2 - 03.01.13 - klo:20:55
Eilen käynnistin kiintiövaltran tälle talvelle "töihin", lämpöisestä pajasta jonne se siirrettiin lämmittelemään pakkasilla. Eilen käväisin viemässä risukuorman, ja tänään kävin metsässä mutta pellon puolella parkissa. Käynnistäessä virskirjan kuva näytössä ja koodi A315, ei liikkuna minnekään... Sammuttamalla korjaus :P Mikähän lie oli.

Tällaisia hyvä kysellä täällä, joku tietää kuin apteekin hyllystä mikä vikana. Joten antaa kuulua :)
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Kapula - 03.01.13 - klo:21:06
Merkkinä kohta 10v Valtra. KOSKAAN EI OLE tarvinnut korjata. Määräaikais huollot teen itse ja ne isommat huollot tekee huoltomies, valtraahan ei koskaan korjata... ;D arviolta n. 2700 maksanut huoltomiehelle 10 vuoden aikana työpalkkoja.  Huollettu etunapa oik.puolelta, venttiilikopan tiiviste, vespumppu x2, suunnanvaihdin x2.  Edullista...  vaihteen siirtäjä muuten kanssa putos ihan uutena. Oli sokka unohtunut kasaajilla. Ajettu vajaa 6000 tuntia. Ijasja2, vikakoodi muistaakseni herjaa sitä suunnanvaihtajaa . Lisäksi tarkista onko penkin tappokytkimet ehjät lattianrajasta  ::)
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: ijasja2 - 03.01.13 - klo:21:44
.  vikakoodi muistaakseni herjaa sitä suunnanvaihtajaa . Lisäksi tarkista onko penkin tappokytkimet ehjät lattianrajasta  ::)

Jos nuo tappokytkimet olisi rikki, tuskin olisi korjaantunut sammuttamalla? Voihan toki olla tuuria ja siinä vikaakin, mieluummin kuin suunnanvaihtajassa. Penkkiä kyllä pyörittelin eilen, vika tosin tänään... Pska muutenkin ko. tappokatkaisija, pitäisi tinata johdot yhteen. Vähän kun prsettä kohottaa, liikut loppuu.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 03.01.13 - klo:21:51
.  vikakoodi muistaakseni herjaa sitä suunnanvaihtajaa . Lisäksi tarkista onko penkin tappokytkimet ehjät lattianrajasta  ::)

Jos nuo tappokytkimet olisi rikki, tuskin olisi korjaantunut sammuttamalla? Voihan toki olla tuuria ja siinä vikaakin, mieluummin kuin suunnanvaihtajassa. Penkkiä kyllä pyörittelin eilen, vika tosin tänään... Pska muutenkin ko. tappokatkaisija, pitäisi tinata johdot yhteen. Vähän kun prsettä kohottaa, liikut loppuu.
Eli sipuli/hernesoppa/ruisleipäpäivänä meno pätkittäistä????
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: zetor8045 - 03.01.13 - klo:21:56
 
.  vikakoodi muistaakseni herjaa sitä suunnanvaihtajaa . Lisäksi tarkista onko penkin tappokytkimet ehjät lattianrajasta  ::)

Jos nuo tappokytkimet olisi rikki, tuskin olisi korjaantunut sammuttamalla? Voihan toki olla tuuria ja siinä vikaakin, mieluummin kuin suunnanvaihtajassa. Penkkiä kyllä pyörittelin eilen, vika tosin tänään... Pska muutenkin ko. tappokatkaisija, pitäisi tinata johdot yhteen. Vähän kun prsettä kohottaa, liikut loppuu.
Eli sipuli/hernesoppa/ruisleipäpäivänä meno pätkittäistä????
   ;D 
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: ijasja2 - 03.01.13 - klo:22:36
.  vikakoodi muistaakseni herjaa sitä suunnanvaihtajaa . Lisäksi tarkista onko penkin tappokytkimet ehjät lattianrajasta  ::)

Jos nuo tappokytkimet olisi rikki, tuskin olisi korjaantunut sammuttamalla? Voihan toki olla tuuria ja siinä vikaakin, mieluummin kuin suunnanvaihtajassa. Penkkiä kyllä pyörittelin eilen, vika tosin tänään... Pska muutenkin ko. tappokatkaisija, pitäisi tinata johdot yhteen. Vähän kun prsettä kohottaa, liikut loppuu.
Eli sipuli/hernesoppa/ruisleipäpäivänä meno pätkittäistä????

Nimenomaan ;D
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 05.01.13 - klo:17:46
Kyllä ne kaks merkkiä edelleen näkyy olevan kärjessä...........
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: cowboy_ - 08.02.14 - klo:18:50
Käynnistäessä virskirjan kuva näytössä ja koodi A315, ei liikkuna minnekään... Sammuttamalla korjaus :P Mikähän lie oli.

Tällaisia hyvä kysellä täällä, joku tietää kuin apteekin hyllystä mikä vikana. Joten antaa kuulua :)

Sama täälläkin, A315 eikä liiku minnekkään, sammutus ja uusi yritys auttaa melkein aina. Ideoita tai tietoa mistä kannattaa etsiä vikaa?
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: c.c.less - 08.02.14 - klo:19:07
Käynnistäessä virskirjan kuva näytössä ja koodi A315, ei liikkuna minnekään... Sammuttamalla korjaus :P Mikähän lie oli.

Tällaisia hyvä kysellä täällä, joku tietää kuin apteekin hyllystä mikä vikana. Joten antaa kuulua :)

Sama täälläkin, A315 eikä liiku minnekkään, sammutus ja uusi yritys auttaa melkein aina. Ideoita tai tietoa mistä kannattaa etsiä vikaa?

Sun täytyy ottaa maatalousharjoittelia niin voit laittaa sen syyksi.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: jjj - 08.02.14 - klo:20:13
Vaimon tietojen mukaan polttoainejärjestelmässä vettä. Avaa vedenerottimen pohjaruuvi ja päästä vesi ulos. Ainakin ännässä koodi pudottaa maksimikierrokset. Liikkuu kyllä.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Peltola - 10.02.14 - klo:17:16
Kaikkien merkkien omistajat eivät vikojaan paljasta toisin kuin minä voin kertoa kaiken jos se jotakuta auttaa. Taas yksi outo Valtra-vika, tosin aika monessa merkissä sama teollisuusakseli:
Carraron 20.29  navan vetoakselin laakeriholkki kuumentui aikalailla viimeisillä kesän lämpöisillä kuin öljyn puutteessa. Otti niin paljon lämpöjä että holkki veti ittensä kaarelle ja kuumentui lisää. Ihmettelin pienen pientä jarrutusta puolen tuntia, kunnes löysin lämmön lähteen. Ajon lopetin heti ja akseli vinoon, koska stefa jo paloi pilalle. Jäähdyttyään aikanaan hallille ja auki hilskan pelossa. No ei muuta kun holkki karrella. Vaihdoin rullalaakeritkin (turhaan?) ja stefat (paremmat kuin alkuperäiset). Öljyä oli vieläkin mielestäni riittävästi. Oletteko ylitäyttäneet napoja?

Olisiko tuon leveän holkin toinen pää estänyt tiiveydellään jotenkin öljyn menon sisään ja stefan kumi toisella puolella. Nyt en laittanut stefaan kiinni, koska varaa on.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.02.14 - klo:17:30
Kaikkien merkkien omistajat eivät vikojaan paljasta toisin kuin minä voin kertoa kaiken jos se jotakuta auttaa. Taas yksi outo Valtra-vika, tosin aika monessa merkissä sama teollisuusakseli:
Carraron 20.29  navan vetoakselin laakeriholkki kuumentui aikalailla viimeisillä kesän lämpöisillä kuin öljyn puutteessa. Otti niin paljon lämpöjä että holkki veti ittensä kaarelle ja kuumentui lisää. Ihmettelin pienen pientä jarrutusta puolen tuntia, kunnes löysin lämmön lähteen. Ajon lopetin heti ja akseli vinoon, koska stefa jo paloi pilalle. Jäähdyttyään aikanaan hallille ja auki hilskan pelossa. No ei muuta kun holkki karrella. Vaihdoin rullalaakeritkin (turhaan?) ja stefat (paremmat kuin alkuperäiset). Öljyä oli vieläkin mielestäni riittävästi. Oletteko ylitäyttäneet napoja?

Olisiko tuon leveän holkin toinen pää estänyt tiiveydellään jotenkin öljyn menon sisään ja stefan kumi toisella puolella. Nyt en laittanut stefaan kiinni, koska varaa on.
Ihmeelliseltä kuulostaa, onko huohotinta? Jos ei ole on siellä sen verran ylipainetta, että kyllä öljy tunkee joka paikkaan.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Ylermi - 10.02.14 - klo:17:30
Mekin on taisteltu kyseisen oireen kans.
Pahimmillaan ku oli kolmessa traktorissa yhtä-aikaa Carraro alla.
Kaikki on kokeiltu ainakin kertaalleen.
On sorvattu laakeri erilaisesta materiaalistakin kokeeksi,
on viilattu öljy uraa yms. yms.
Nyt on viimeisillä kerroilla porattu reikä pyörän laakerien välistä sinne vetoakselin laakerille ylhäältä päin ja tuntuu ihan kuin olis laakeri vaivat hiukan harventuneet.
Osa syynähän voi tietenkin olla sekin, ettei oo kyseistä keksintöä enään ku yhen keulan alla.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: jusu - 10.02.14 - klo:20:00
Kaikkien merkkien omistajat eivät vikojaan paljasta toisin kuin minä voin kertoa kaiken jos se jotakuta auttaa. Taas yksi outo Valtra-vika, tosin aika monessa merkissä sama teollisuusakseli:
Carraron 20.29  navan vetoakselin laakeriholkki kuumentui aikalailla viimeisillä kesän lämpöisillä kuin öljyn puutteessa. Otti niin paljon lämpöjä että holkki veti ittensä kaarelle ja kuumentui lisää. Ihmettelin pienen pientä jarrutusta puolen tuntia, kunnes löysin lämmön lähteen. Ajon lopetin heti ja akseli vinoon, koska stefa jo paloi pilalle. Jäähdyttyään aikanaan hallille ja auki hilskan pelossa. No ei muuta kun holkki karrella. Vaihdoin rullalaakeritkin (turhaan?) ja stefat (paremmat kuin alkuperäiset). Öljyä oli vieläkin mielestäni riittävästi. Oletteko ylitäyttäneet napoja?

Olisiko tuon leveän holkin toinen pää estänyt tiiveydellään jotenkin öljyn menon sisään ja stefan kumi toisella puolella. Nyt en laittanut stefaan kiinni, koska varaa on.
Ihmeelliseltä kuulostaa, onko huohotinta? Jos ei ole on siellä sen verran ylipainetta, että kyllä öljy tunkee joka paikkaan.

ei mielellään ylitäyttöä.. voisko olla koneistusvirhettä (liika tiukka sovite)? tai sitte asennusvirhe, holkki niitattu paikalleen? ja tai sitte onko oikiammoinen holkki? tarvikeversiot voi olla eri välyksillä ja öljyurilla..
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Mullitilallinen - 10.02.14 - klo:20:38
Tänne koneet-osioon tuntuu tulvivan eniten JD ja Valtra-alkusia ongelmakyselyitä. Johtuuko siitä että ko. traktoreita myydään tilastojen mukaan eniten vai onko laatu huonoa?


Mitä arvelet kun joka toinen uusi traktori on Valtra ja joka viides JD. Kyllä noita vikoja tuntuu olevan muillakin merkeillä. esimerkkejä omalta kylältä 2000 luvun traktoreista:

Valtra T171 A, oma 2008. Kolme venttiilipäätä uusittu takuuseen. Polttoaineen siirtopumppu vaihdettu 5000h ajettuna. Vesipumppu n. 7000 ajettuna.. Ai niin, laturi meni 4000 tuntia ajettuna, oikeanpuoleisen etunavan stefat vaihdettu viime syksynä, mittarissä 8500h, nyt. n. 9000h.

Naapurin JD 6620 autopower. Vaihdelaatikko x2 3000h:ssa jonka jälkeen vaihtoi Fendtin 820. Fendtissä joku LS? venttiili mennyt ja etunavan stefat. Ajettu nyt kuulemma 4000h.

New Holland TS 135 A vaihteiston pakkaremontti 3000h ajettuna

JD 7530 moottoriremontti 7000h ajettuna kun oli väljä. hyvä esimerkki  pitkistä öljynvaihtoväleistä

Deutz Fahr agrotron 115 vaihteiston pakkaremontti 5000h ajettuna

Valtra N121 2000h ajettuna pikavaihteen malja halki

Valtra N 141 pakosarja halki pari kertaa

Tätä ei ole pakko uskoa, mutta näin ovat omistaja itse kertoneet koneistaan. Voi olla että eivät ihan kaikkea ole kertoneet
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Varjo79 - 10.02.14 - klo:21:06
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Mullitilallinen - 10.02.14 - klo:21:35
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.

Ei missään nimessä ylitäyttöä. Huoltomiehet neuvoivat joskus, että mieluummin hieman vajaatäyttö. Kesällä kuumalla ilmalla, jos ajaa paljon maantiellä, heti pitkän ajon jälkeen proppu auki että paineet pääsee pois ja saman tien kiinni. Öljyn jäähdyttyä napaan tulee alipaine. Proppu pitää tietenkin olla ylhäällä, että öljyt pysyvät sisällä :D
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.02.14 - klo:21:43
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.
Kyllä se määrä varmasti on sopiva minkä valmistaja ilmoittaa. On siellä sen verran painetta lämpöisillä navoilla, että naama kastuu kun tulpan alhaalla avaa :-[
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Ylermi - 10.02.14 - klo:21:52
Me ei oo tarvike osilla kasailtu. Takuun alaisena aina valuosia myöten uusiksi.
Ihmeellisesti aina kesällä menee ku suolla koneet pyörii. Vauhdit pää-asiassa 15-25kmh.
Luulisi ainakin voitelua saavan, kun öljyt notkeat.
Öljyjäkin on kokeiltu monenlaisia, kallita erikois öljyjäkin.
Talvella pää-asiassa tie ajoa (40-55 kmh), eikä talvella oo mennyt kertaakaan.
Se kun on riittävän monesti jo tehty, niin osaataan jo siihen varautua.
Ei tule pitkää seisokkia sen takia.
Erilaiset akselit opetteluttaa taas toisenlaisiin remonteihin varautumaan..
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Varjo79 - 10.02.14 - klo:22:39
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.
Kyllä se määrä varmasti on sopiva minkä valmistaja ilmoittaa. On siellä sen verran painetta lämpöisillä navoilla, että naama kastuu kun tulpan alhaalla avaa :-[
Juu on varmaan sopiva määrä mitä valmistaja on suositellu. Mutta silloin kun tuo moka tapahtui niin ei ollunna mitään mitta kannuja/pumppuja mulla noin 10v sitten :-[ Sekä edellisessä koneessa oli huohotin navoissa niin ei ollut tuota ongelmaa. Tefa sulkeisten jälkeen onkinsitten mittailtu öljyt. Sekä ilmailtu napoja aina välillä kun on kuumaksi ajettu.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Peltola - 10.02.14 - klo:22:46
Niin mullakin akseli oli melkein "uusi" ja avaamaton. 3700 tuntia vain ajettu ja vain 40 km/h malli. Ja hyvin huollettu akseli, kuten kaikki meillä. Onhan kyse vanhahtavien (lue ei-portaaton tai sähkö##) kalleimmasta osasta.

Ja taas laitettiin muutamalla sadalla parasta mitä löytyi. Helppo akselihan tuo on remontata, kun vaan itse ajaa ja kuuntelee vähän. Kuoret nimittäin sitten maksaa, jos myöhästyy. On tullu noita hilskanapoja nähtyä toisilla. Siksi pelkään itsellänikin.  Nyt on napa taas uutta, uusilla öljyillä vielä huuhtelen heti keväällä tumman pois. Öljykulu ihan mitätön: teollisuusakselissa öljytila 1,5 litraa. Kannattaa siis vaihtaa 500 tunnin välein.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Varjo79 - 10.02.14 - klo:23:08
Niin mullakin akseli oli melkein "uusi" ja avaamaton. 3700 tuntia vain ajettu ja vain 40 km/h malli. Ja hyvin huollettu akseli, kuten kaikki meillä. Onhan kyse vanhahtavien (lue ei-portaaton tai sähkö##) kalleimmasta osasta.

Ja taas laitettiin muutamalla sadalla parasta mitä löytyi. Helppo akselihan tuo on remontata, kun vaan itse ajaa ja kuuntelee vähän. Kuoret nimittäin sitten maksaa, jos myöhästyy. On tullu noita hilskanapoja nähtyä toisilla. Siksi pelkään itsellänikin.  Nyt on napa taas uutta, uusilla öljyillä vielä huuhtelen heti keväällä tumman pois. Öljykulu ihan mitätön: teollisuusakselissa öljytila 1,5 litraa. Kannattaa siis vaihtaa 500 tunnin välein.
Joo tuossa 1,5L tilavuudessa tulikin se moka kun oletin että isompi napavetää ööliä enempi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Cultor - 11.02.14 - klo:08:53
Niin mullakin akseli oli melkein "uusi" ja avaamaton. 3700 tuntia vain ajettu ja vain 40 km/h malli. Ja hyvin huollettu akseli, kuten kaikki meillä. Onhan kyse vanhahtavien (lue ei-portaaton tai sähkö##) kalleimmasta osasta.

Ja taas laitettiin muutamalla sadalla parasta mitä löytyi. Helppo akselihan tuo on remontata, kun vaan itse ajaa ja kuuntelee vähän. Kuoret nimittäin sitten maksaa, jos myöhästyy. On tullu noita hilskanapoja nähtyä toisilla. Siksi pelkään itsellänikin.  Nyt on napa taas uutta, uusilla öljyillä vielä huuhtelen heti keväällä tumman pois. Öljykulu ihan mitätön: teollisuusakselissa öljytila 1,5 litraa. Kannattaa siis vaihtaa 500 tunnin välein.
Joo tuossa 1,5L tilavuudessa tulikin se moka kun oletin että isompi napavetää ööliä enempi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.

Öljyä laitetaan napaan sen verran kuin siellä pysyy, mikä siinä nyt on niin vaikeeta?

(http://www.kuvapilvi.fi/k/t/yyY6.jpg) (http://www.kuvapilvi.fi/k/yyY6.jpg)
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Varjo79 - 11.02.14 - klo:13:16
[quote  empi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.
[/quote]

Öljyä laitetaan napaan sen verran kuin siellä pysyy, mikä siinä nyt on niin vaikeeta?

(http://kuvaton.com/k/t/yyY6.jpg) (http://kuvaton.com/k/yyY6.jpg)
[/quote]No entiedä mikä oli silloin aikoinaan niin vaikeaa ::) Mutta onnistuin kuitenkin ylitäyrössä :-[ Niin se teollisuus akseli tuntuu olevan aika tarkka tuosta määrästä! Helposti sinne saa menemään liikaa jos on hiukankin vinossa. Ei mullakaan siellä silloin ollut kuin jotain 1.8L eli noin 3dl liikaa. Nytten 13vaihtokerran jälkeen jo osaan laittaa suunnilleen oikein ::)
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.02.14 - klo:17:38
[quote  empi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.

Öljyä laitetaan napaan sen verran kuin siellä pysyy, mikä siinä nyt on niin vaikeeta?

(http://kuvaton.com/k/t/yyY6.jpg) (http://kuvaton.com/k/yyY6.jpg)
[/quote]No entiedä mikä oli silloin aikoinaan niin vaikeaa ::) Mutta onnistuin kuitenkin ylitäyrössä :-[ Niin se teollisuus akseli tuntuu olevan aika tarkka tuosta määrästä! Helposti sinne saa menemään liikaa jos on hiukankin vinossa. Ei mullakaan siellä silloin ollut kuin jotain 1.8L eli noin 3dl liikaa. Nytten 13vaihtokerran jälkeen jo osaan laittaa suunnilleen oikein ::)
[/quote]
Napa hommat on helppoja, mutta kierteellinen tulppa esim Sampon vaihteisto, öljyn oikea taso tulppa kiinni vai vaan päällä? Tätätäkään asiaa ei missään kerrota, mieti siinä ja järkeile kuinkahan mahtaa olla. Tässä tapauksessa korkkia ei kierretä kiinni ;)
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Mullitilallinen - 11.02.14 - klo:19:38
Juu on varmaan sopiva määrä mitä valmistaja on suositellu. Mutta silloin kun tuo moka tapahtui niin ei ollunna mitään mitta kannuja/pumppuja mulla noin 10v sitten :-[ Sekä edellisessä koneessa oli huohotin navoissa niin ei ollut tuota ongelmaa. Tefa sulkeisten jälkeen onkinsitten mittailtu öljyt. Sekä ilmailtu napoja aina välillä kun on kuumaksi ajettu.
[/quote]

Tuo hieman vajaaksi jättö oli Massikan huoltomiehen ohje. Oli kuulemma maahantuojalta tullut tiedote, että 50 versioissa pitäisi täytös jättää hieman vajaaksi. Kuulemma n. sentti alemmas öljyn pinta, mitä kuuluisi olla. Oliko sen nyt 3 kesää sitten kun oli pitkään yli 30 asteen lämpöjä, niin silloin sai kuulemma vaihtaa enemmänkin stefoja etunapoihin ja erityisesti 50 malleihin. Silloin oli tiedotettu huoltomiehille asiasta.

Selvähän se pon että ei sentin vajaus täyttömäärässä vielä merkkaa voitelun kannalta mitään, mutta jos stefa pullahtaa, että ampuu litran öljyä pihalle niin se jo merkkaa. Varsinkin jos olet 30 kilsan päässä kotoa etkä heti huomaa että öljyt tuli pihalle
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Vekkuli - 11.02.14 - klo:20:09
Mimmosii öölejä ootte navoissa pitäny?Toisekseen kaiketi stefojen materiaali on liian muovimaista.On pari 3000 sarjan masseria vm87 ja 91.Mutta ei vuoda navat eikä muutenkaan öljyjä.8000h on ylitetty.Mutta 2000 luvun masserit tihkuu sieltä täältä vaikka tunteja on kolmannes.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: SKN - 11.02.14 - klo:20:10
Mimmosii öölejä ootte navoissa pitäny?


Sper.....
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Vekkuli - 11.02.14 - klo:20:12
Minigip stefana?
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: aretus84 - 11.02.14 - klo:21:06
Täälä kun näitä vikalistoja on niin laitetaampas..
100h kampiakselin etupään stefa
200h ensimmäinen tuulettajan remmi halkeis kahteen osaan(jäin tien päälle)
500h toinen tuulettajan remmi  halennut kahteen osaan, huomattiin huollossa. (tässävaiheessa asennettiin huollon toimesta lisäohjauspyörä hihnalle, alkoi remmit kestämään)
about 800h etukuormaimen joystikki uusiks
n 10h myöhemmin etukuormaimen joystikki uusiks
n. 1300h istuimesta meni automaattinen paineensäätö (?) särki eli ei enää penkki noussut napista automaattisesti oikeeseen korkeuteen.
n 1500h egr venttiili vaihtoon
n 1800h ilmastointi lopetti toimimisen -> huollossa laitettu liikaa kylmäainetta järjestelmään
3000h kaikki polttoaineputket seulana

Niin ja sillon uutena ensimmäisenä päivänä kun ajeltiin niin alkoi ilmaantumaan lasia ohjaamon lattioille, eli ennen koneen saamista siitä oli pistetty takaikkuna palasiksi.

hmm ihan kun jotain olis unohtunu

Että ei tässä meijän 6430 premiumissa oikeestaa mitää sen isompaa ole ollu.. vielä.. :)

Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: jalle - 11.02.14 - klo:21:29
Täälä kun näitä vikalistoja on niin laitetaampas..
100h kampiakselin etupään stefa
200h ensimmäinen tuulettajan remmi halkeis kahteen osaan(jäin tien päälle)
500h toinen tuulettajan remmi  halennut kahteen osaan, huomattiin huollossa. (tässävaiheessa asennettiin huollon toimesta lisäohjauspyörä hihnalle, alkoi remmit kestämään)
about 800h etukuormaimen joystikki uusiks
n 10h myöhemmin etukuormaimen joystikki uusiks
n. 1300h istuimesta meni automaattinen paineensäätö (?) särki eli ei enää penkki noussut napista automaattisesti oikeeseen korkeuteen.
n 1500h egr venttiili vaihtoon
n 1800h ilmastointi lopetti toimimisen -> huollossa laitettu liikaa kylmäainetta järjestelmään
3000h kaikki polttoaineputket seulana

Niin ja sillon uutena ensimmäisenä päivänä kun ajeltiin niin alkoi ilmaantumaan lasia ohjaamon lattioille, eli ennen koneen saamista siitä oli pistetty takaikkuna palasiksi.

hmm ihan kun jotain olis unohtunu

Että ei tässä meijän 6430 premiumissa oikeestaa mitää sen isompaa ole ollu.. vielä.. :)

Eli ihan normi sontareki ;D
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Peltola - 11.02.14 - klo:22:00
Mimmosii öölejä ootte navoissa pitäny?Toisekseen kaiketi stefojen materiaali on liian muovimaista.On pari 3000 sarjan masseria vm87 ja 91.Mutta ei vuoda navat eikä muutenkaan öljyjä.8000h on ylitetty.Mutta 2000 luvun masserit tihkuu sieltä täältä vaikka tunteja on kolmannes.

Napoihin käy ihan hyvin 80W-90, mieluiten GL-5 ja etuperään sama LS:nä jos levylukko. Ite käytän Mobilia. LS:ää ei ole aina hyllyssä, niin otin viimeks Valttorilta Valtra Axlea etuperään (LS).
Jos tuntuu että ajaa paljon lähtöjä pakkasella niin voisin talveksi laittaa vaihteistoöljyn, esim. Mobil 426. Vähän notkeampaa ja toimii. Varsinkin Fiiateissa käytetään läpensä paitsi moottorissa.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: AJL - 12.02.14 - klo:09:15
3000h syöttöpumppu remppa
4000h kardaanin kannatinlaakeri+kardaani
6000h syöttöpumppu remppa
Jossain vaiheessa O-rengas vaihettu virtauksen säätö namiskaan.

Ja konehan on NH TSA115 ja mittarissa taitaa olla tällä hetkellä jotain 7900h.
Otsikko: Vs: Vikakyselyt
Kirjoitti: Cultor - 12.02.14 - klo:13:14
Mimmosii öölejä ootte navoissa pitäny?Toisekseen kaiketi stefojen materiaali on liian muovimaista.On pari 3000 sarjan masseria vm87 ja 91.Mutta ei vuoda navat eikä muutenkaan öljyjä.8000h on ylitetty.Mutta 2000 luvun masserit tihkuu sieltä täältä vaikka tunteja on kolmannes.

Napoihin käy ihan hyvin 80W-90, mieluiten GL-5 ja etuperään sama LS:nä jos levylukko. Ite käytän Mobilia. LS:ää ei ole aina hyllyssä, niin otin viimeks Valttorilta Valtra Axlea etuperään (LS).
Jos tuntuu että ajaa paljon lähtöjä pakkasella niin voisin talveksi laittaa vaihteistoöljyn, esim. Mobil 426. Vähän notkeampaa ja toimii. Varsinkin Fiiateissa käytetään läpensä paitsi moottorissa.

Öljykylpyjarruihin kelvollinen vaihteistoöljy käy oikein hyvin. Naapurissa Länkkärimies käyttää etu- sekä taka-akseleissa (ZF),  koneella on ajettu yli 40000 tuntia. Itse käytän Neste Gear MJ Super (http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2699#)ia, joka on tuotetiedotteen mukaan API GL-4 / API GL-5 (hitaalla nopeudella ja suurella momentilla). On lämpöisenä vähän paksumpaa ja kylmänä vähän ohuempaa kuin Mobil 426.