Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Parsinavetoille tulossa kielto  (Luettu 11589 kertaa)

akateeminen karjakko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Parsinavetoille tulossa kielto
Parsinavettakieltoa ollaan laittamassa väärään lakiin. Eläinsuojelun kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta hoitajien suojelun kannalta on. Ehdotankin, että tehdään laki eläinten hoitajien suojelusta.

Samat on aatokset.

Suomessa vähän mättää tämä asioiden priorisointi ja arvotus. Se, että ajetaan eläinten oikeuksia kiihkeästi lakiin on kiva juttu, mutta kun ne ihmisetkin on vielä hoitelematta. Vähän ilkeää vetää tähän maummo&lapset korttia, mutta kun keskityttäisiin nyt ensin huolehtimaan ihmisille eettisesti ja moraalisesti velvoitetut olosuhteet.
 Lehmien hoitajienkin näkökulmasta katsoen, se parsi on joskus turvallisempi ja parempi, kuin pihatto. Että taas suojellaan elukoita ihmisten kustannuksella.

Ja sitten siitä navettatyyppien paremmuudesta. Itse olen työskennellyt kummassakin. Jotenkin koen pihaton työläämpänä. Parsinavetta on selkeä ja usein (isäntäväestä kiinni) hyvinkin puhdas. Poikimiset, siemennykset, hoidot, lypsy ym. hoituu helposti lehmän ollessa omalla paikallaan. Useammassa parsinavetassa lehmät laiduntavat, kun taas pihatoissa se tuppaa jäämään. (Nyt joku ekologi voisi huomata kulttuurimaiseman ylläpitämiseksi tehdyn työn.)
Minusta tärkeintä on työpaikallaan työskentelevän ihmisen viihtyminen ja mukavuus. Enkä kyllä ole huomannut, että lehmät olisivat koskaan halunneet jäädä laitumelle yhtään pitemmäksi aikaa kuin on tarvis. Aina ne tulevat mielellään paikalleen syömään ja makoilemaan (mitä ne harrastavat hyvin paljon).

Minusta on turha vedota lehmien terveyteenkään. Kantturoita laitetaan Honkajoelle ja lahtiin yhtälailla pihatoissa, kuin parsinavetoissakin. Poistoja voi olla vielä vähän enemmän pihatoissa. Sitä paitsi lehmien jalostus ja eläinaineksen raakkaus lähtökohtaisesti tiukempaa pihatiossa, sillä niissä tulevat vastaan kestävyys-, rakenne- ja lypsyrajoitteet ennemmin kuin parsityöskentelyssä. Mitäs eläinsuojelijat tästä ovat mieltä? Terve elukka autoon koska vetimet harottavat minne sattuu....

Ja sitten se mitä edellä joku arvelikin. Pohjalla ministeriöllä on ajaa "pientilallisuus" alas Suomessa. Tai anteeksi, EU tässä on se ongelma. Mitä olen itse lukenut/kuullut on Suomen maataloudesta tarkoitus saada entistä kilpailukykyisempää EU:n tasolla. Niin ja ajaa tiloja "oikeiksi yrityksiksi". "Maataloudessa menestyvät yritykset, joilla on tiukka talousosaaminen, investointi halua ja kykyä, vara laajentaa ja ottaa sivusta työntekijöitä. Pitää olla innovatiivista ja monipuolista tuotantoa. Keksiä uusia tulonlähteitä, kuten matkailu ja vanhusten/lasten hoito."

Kohtuus ei muka enää riitä, mitä minä en kyllä usko.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Parsinavetoille tulossa kielto
et ehkä usko mutta kerrotko sen kuka oikein tuossa utopiassa tekeekään ne työt?    nykynuoria ei enää opeteta työhön vaan hoitamaan hommaa.   niinkuin islam!   kun jumala suo!  eli allah kertoo miten toimia!   sit toimitaan sen mukaan, ja vitux män!                                  mikä autuus on jalkavaivaiset joita sorkkiksen sukulaisetkin hiki hatussa koittaa hoitaa kun valintana on siistit ja hyvin pidetyt karjat joilla on inhimillisyys mukanatai suuuuret tehtaat joissa yks tai kaks raatoa per aamu ei tee mitään.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Parsinavetoille tulossa kielto
Joo o onhan tuossa naveton tekoa suuniteltu. Mutta nuo pihatot on melko hintavia vs parsinavetta. Joten taitaa tekemättä jäädä. Tommonen millin verran lehmä koppiin mahtaakohan koskaan maksaa itteensä.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Parsinavetoille tulossa kielto
Edelleen oon sitämieltä että 25 lehemän pihatto on inhimillisempi ku 30-60 lehemän parsinavetta ;D Taetaaha niitä olla yli 100 lehemän parsinavettoja Suomessai :o