Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ojarumpujen sulatus  (Luettu 23236 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ojarumpujen sulatus
Voi olla että se kuparilanka toimii huonommin....Siis se vastus ja ne tehohäviöt on se joka sitä piuhaa lämmittää.......

Ihmettelen sitä miten edes se rautalanka toimii tuossa hommassa ja vain muutaman sadan watin tehoilla.....

Langalla saa pienen reiän alkuun ja virtaava vesi hoitaa kyllä loput. Jos rummun takana on siis lammikko läpisyöksyvää vettä.

Jollain hitsausmuuntajalla voisi olla hyvä työntää virtaa tuollaiseen, sais vähän jännitettä alemmaksi ja lämpöä enemmän. Akku tekee vähän saman efektin, tietysti juu.

Nyt muistinkin että kokeilin muinoin juuri pientä puikkohitsausmuuntajaa tuohon. Siis puhelinkaapeli mallia lapamato josta virta läpi. Pitänee olla vanhanaikainen muuntaja, invertterivehkeet ei ehkä toimi. Virransäädöllä voi säätää lämpöä.


Mika

Muuntajalla voi sulatella vaikka vesijohtoputkia. Kuulemma ??
Ja polttaa omakotitaloja. Kuulemma?

No sitten ne putket sulavat vielä varmemmin  ???

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Ojarumpujen sulatus
Voi olla että se kuparilanka toimii huonommin....Siis se vastus ja ne tehohäviöt on se joka sitä piuhaa lämmittää.......

Ihmettelen sitä miten edes se rautalanka toimii tuossa hommassa ja vain muutaman sadan watin tehoilla.....

Langalla saa pienen reiän alkuun ja virtaava vesi hoitaa kyllä loput. Jos rummun takana on siis lammikko läpisyöksyvää vettä.

Jollain hitsausmuuntajalla voisi olla hyvä työntää virtaa tuollaiseen, sais vähän jännitettä alemmaksi ja lämpöä enemmän. Akku tekee vähän saman efektin, tietysti juu.

Nyt muistinkin että kokeilin muinoin juuri pientä puikkohitsausmuuntajaa tuohon. Siis puhelinkaapeli mallia lapamato josta virta läpi. Pitänee olla vanhanaikainen muuntaja, invertterivehkeet ei ehkä toimi. Virransäädöllä voi säätää lämpöä.


Mika

Muuntajalla voi sulatella vaikka vesijohtoputkia. Kuulemma ??
Ja polttaa omakotitaloja. Kuulemma?

No sitten ne putket sulavat vielä varmemmin  ???
Minkä takia ylipäätään puhutaan putken sulattamisesta? Eihän sitä putkea itsessään ole tarkoitus sulattaa vaan sisällä oleva jäätynyt vesi..  ???

härski 77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Ojarumpujen sulatus
Onko jollain kokemusta ojarumpujen sulatuksesta sähkökaapelin avulla?
Sulatus kaapeleita löytyy erinlaisia ja tehoisia.


tere viime keväänä tein tälleen.   ibc-konttiin lämmintä vettä 500l ja hanasta 40mm pex putki etukurmaajalla kylätietä pitkin kannoin rummulle ja nostin kontin ylös ja putki rumpuun 10min otti aikaa ja 250l vettä/6metriä sulatettua rumpua..
jd6920s jd6920jd6820 nu4dm db990 fh130sr2065*2 v860 tj1270b yms romua...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: Ojarumpujen sulatus
JOS tässä sulatuskeinojakin etsitään, eikä jäätymisen estoa, niin itsellä käytössä taivaan vanha reppuruisku. Ruiskusta noin 12mm muoviputkea, taipuisaa mutta riittävän jäykkää, että voi työntää pitkäänkin rumpuun. 8m rumpuun riittää noin 50 litraa kuumaa vettä ja taas vesi virtaa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Ojarumpujen sulatus
Kauheen vaivalloisia konsteja. Mulla on yks kriittinen rumpu mikä jäätyy keväisin ja nostaa vedet kuivuriin, siinä rummussa on nyt sulatuskaapeli koko ajan valmiina. Kun vesi lakkaa kulkemasta, vedän jatkojohdon kuivurista , lykkään sulatuskaapelin pistokkeen kiinni, ja vartin päästä alkaa vesi taas virrata.
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ojarumpujen sulatus
Yksi hyvä keino on kanssa sellainen, että kaivaa ne ojarummut silleen, että ne eivät jäädy  8) Mä olen nyt käyttänyt tuota konstia omiin rumpuihin  ???

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Ojarumpujen sulatus
Yksi hyvä keino on kanssa sellainen, että kaivaa ne ojarummut silleen, että ne eivät jäädy  8) Mä olen nyt käyttänyt tuota konstia omiin rumpuihin  ???
Niin. Mä olen ittekseni ihmetellyt koko keskustelua koska oikeastaan vähän uusia asia minulle että rumpujen sulattelun tarve on näinkin yleistä.
En mä kyllä oikeasti edes muista että koska kukaan kavereistakaan olisi puhunut sulattaneensa rumpuja..
Aina joskus toki näkee ojia vettä täynnä jäätyneen rummun vuoksi, mutta ei kyllä edes joka talvi..

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Ojarumpujen sulatus
Kauheen vaivalloisia konsteja. Mulla on yks kriittinen rumpu mikä jäätyy keväisin ja nostaa vedet kuivuriin, siinä rummussa on nyt sulatuskaapeli koko ajan valmiina. Kun vesi lakkaa kulkemasta, vedän jatkojohdon kuivurista , lykkään sulatuskaapelin pistokkeen kiinni, ja vartin päästä alkaa vesi taas virrata.
Ainakin meillä se kriittinen rumpu on 200 metriä lähimmästä sähköpistokkeesta, vähän rajoittaa...

Joharalle: se meidän kriittinen rumpu on ojassa, jossa juoksee melkein läpi vuoden vesi. 400 mm. Rumpu ei edes ole meidän eikä omistajaa paljoa hetkauta, jos meillä pihalla tavarat kastuu. Sitten heti sen jälkeen on rautatien rumpu, joka jäätyy sekin joka kolmas vuosi umpeen. Voisit konsultoida Liikennevirastoa (ent. Ratahallintokeskus, muinoinen VR), kuinka tehdään jäätymättömiä rumpuja, jos vaikka vaihtaisivat?

Petri

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ojarumpujen sulatus
Kauheen vaivalloisia konsteja. Mulla on yks kriittinen rumpu mikä jäätyy keväisin ja nostaa vedet kuivuriin, siinä rummussa on nyt sulatuskaapeli koko ajan valmiina. Kun vesi lakkaa kulkemasta, vedän jatkojohdon kuivurista , lykkään sulatuskaapelin pistokkeen kiinni, ja vartin päästä alkaa vesi taas virrata.
Ainakin meillä se kriittinen rumpu on 200 metriä lähimmästä sähköpistokkeesta, vähän rajoittaa...

Joharalle: se meidän kriittinen rumpu on ojassa, jossa juoksee melkein läpi vuoden vesi. 400 mm. Rumpu ei edes ole meidän eikä omistajaa paljoa hetkauta, jos meillä pihalla tavarat kastuu. Sitten heti sen jälkeen on rautatien rumpu, joka jäätyy sekin joka kolmas vuosi umpeen. Voisit konsultoida Liikennevirastoa (ent. Ratahallintokeskus, muinoinen VR), kuinka tehdään jäätymättömiä rumpuja, jos vaikka vaihtaisivat?

Petri

Joo, ei toisten rummuille mitään mahda. Meillä on myös muutama ha valtion rummun takana sellaisessa kuopassa ettei sille mitään mahda. Paitsi sen, että koittaa itse kierrättää veden toista reittiä parempaan paikkaan  :-[ Mut se on tän kesän projekti se.

sorkkis

  • Vieras
Vs: Ojarumpujen sulatus
Voi olla että se kuparilanka toimii huonommin....Siis se vastus ja ne tehohäviöt on se joka sitä piuhaa lämmittää.......

Ihmettelen sitä miten edes se rautalanka toimii tuossa hommassa ja vain muutaman sadan watin tehoilla.....

Langalla saa pienen reiän alkuun ja virtaava vesi hoitaa kyllä loput. Jos rummun takana on siis lammikko läpisyöksyvää vettä.

Jollain hitsausmuuntajalla voisi olla hyvä työntää virtaa tuollaiseen, sais vähän jännitettä alemmaksi ja lämpöä enemmän. Akku tekee vähän saman efektin, tietysti juu.

Nyt muistinkin että kokeilin muinoin juuri pientä puikkohitsausmuuntajaa tuohon. Siis puhelinkaapeli mallia lapamato josta virta läpi. Pitänee olla vanhanaikainen muuntaja, invertterivehkeet ei ehkä toimi. Virransäädöllä voi säätää lämpöä.


Mika

Muuntajalla voi sulatella vaikka vesijohtoputkia. Kuulemma ??
Ja polttaa omakotitaloja. Kuulemma?
Niitäkin on käynyt jollekkin .

Meillä oli kotona tai taitaa olla vieläkin veljelläni muuntaja jolla sai vesijohdon sulaksi . Jos putki kulkee eristeiden sisällä kannattaa muuntaja unohtaa  .

Darksmoke

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: Ojarumpujen sulatus
Kauheen vaivalloisia konsteja. Mulla on yks kriittinen rumpu mikä jäätyy keväisin ja nostaa vedet kuivuriin, siinä rummussa on nyt sulatuskaapeli koko ajan valmiina. Kun vesi lakkaa kulkemasta, vedän jatkojohdon kuivurista , lykkään sulatuskaapelin pistokkeen kiinni, ja vartin päästä alkaa vesi taas virrata.
Ainakin meillä se kriittinen rumpu on 200 metriä lähimmästä sähköpistokkeesta, vähän rajoittaa...



Petri

Pieni aggregaatti/invertteri tuohon tarkoitukseen?  ???

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
  • Savo savolaisille!
Vs: Ojarumpujen sulatus
Sitten heti sen jälkeen on rautatien rumpu, joka jäätyy sekin joka kolmas vuosi umpeen. Voisit konsultoida Liikennevirastoa (ent. Ratahallintokeskus, muinoinen VR), kuinka tehdään jäätymättömiä rumpuja, jos vaikka vaihtaisivat?

Petri
Onko toi rautatie sähköistetty? Joku urheiluhenkisempi vois "lainata" sulatusvirtaa ajolangoista. Jos ei muuta, niin sais ainakin ratavaltion huoltomiehet käymään paikanpäälle. ::) :P
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-