Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Devoltest  (Luettu 15397 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9833
Vs: Devoltest
Tapahtui vuonna X. Lehmää piikitettiin ma iltapv klo 15 60 ml penisiliiniä. Tietokatkoksen vuoksi hoito jääny kirjaamatta robolle ja lehmä käyny lypsyllä klo 18:45. Maito siis tankkiin. Tankkiauto kävi. 19:30. Tiistaina taas 60 ml penisiliiniä lihakseen. Samoin keskiviikkona. Keskiviikkoiltana tankkiauto taas kävi. Käynnin jälkeen huomattiin, et maito on menny tankkiin koko ajan, n. 25 kg/pv. Soittorumba maitoautoon ja maidon vastaanottoon ja h**vetinmoinen paniikki... Maitoautosta Snap-pikatesti puhdas. Samoin meijerin T-101:set, jokaisesta maitoauton tankista.  :-X

Että näin...  ::) ::) ::) :-X :-X :-X

Kai se totuus vaan on, että antibiootti laimenee suuressa määrässä, joten ei näy enää testeissä. Ittellä kävi kerran aika mäihä  ;D Aloin muistelemaan olinko laittanut viimeisen Careben tuubin lehmään lypsynjälkeen. No iltakierrolla katsoin että tuubi tyhjänä ikkunalla mutta rintsikat auki. Hiukan tuota ihmetellen sitten päätin ottaa seuraavana aamuna tankista lypsyn jälkeen näytteen. Itse olisin sen jo unohtanut, mutta emännyys, joka ei muuten navetassa käy, kehotti tekemään , kun kerran mun tuntoo  ;D Ja tietysti tankissa antibiootit ja ihan reilusti ... Illalla kuitenkin lypsin taas kaikki muut tankkiin paitsi hoitolehmän, mutta vetelin viereisistä näytteitä ja tein testin ... seurauksella että kaikki testit puhtaita , mutta vieruskaverilla vaan jus puhdas , joten olin tuubittanut viereistä lehmää. Sillä kertaa ei muuten edes jurppinut, kerrankin oli kunnon tuuri  8) Tuotantoneuvojakin sanoi, että periaatteessa sä et saisi lypsää sitä lehmää tankkiin ennen kuin yhden tuubin varoaika on ummessa, mutta ethän sä tiedä mihin lehmään sen pistit - ethän  ::)

Pitää muuten sen verta selventää, että mä tyhjäsin tankin 2.lypsyn jälkeen , joten laimenemisesta ei ole ittellä kyse  ;D

Viimeksi muokattu: 13.01.12 - klo:09:31 kirjoittanut lypsyukko

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Devoltest


Tuossa voipi olla jotain perää.
Parsinavetassa Ethacilinin varoika t101:ellä oli meillä yleensä 7-8 päivää
Nyt muutettiin pihatoon ja nyt varoaika oli 4 päivää delvotestillä. Tämä oli vasta ensimmäinen lääkittävä joten mitään suurempia johtopäätöksiä tästä ei kannata vetää,muistaakseni lyhin varoaika parsinavetassa etaciliininille meillä oli 6päivää, pisin 13. Siinä oli varmaan isännän vika

Ethacillinin varoaika on aina vähintään 6 vrk

Aikoinaan kun Penovetin varoaiaka pidennettiin 6 vrk osallistuttiin testiin jossa tehtiin 101 testi 2 vrk jälkeen ja lähetettiin tulos Vetcarelle. Lähes kaikki testit olivat puhtaita. Lehmät olivat jo tuolloin pihatossa.
Mystinen kesälaatumies

realisti

  • Vieras
Vs: Devoltest
Tuosta testeristä vielä: meillä ainakin on laput että tulee delvotest niminen laite maitoauton mukana lähiaikoina, ei siis devoltest. Onko noita oikeasti kahta merkkiä, vai onko joku sekoillut?

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
  • Savo savolaisille!
Vs: Devoltest
Tuosta testeristä vielä: meillä ainakin on laput että tulee delvotest niminen laite maitoauton mukana lähiaikoina, ei siis devoltest. Onko noita oikeasti kahta merkkiä, vai onko joku sekoillut?
Kaikissa Valion ja laitteen valmistajan ohjeissa yms. asiaan liittyvissä lappusissa lukee Delvotest, itse laitteessa lukee Devoltest. :P
Eli joku jossakin on ryssinyt.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Devoltest
Oikeastihan tuosta pitää ottaa yhteys osuuskuntaan, jos kerran virallinen testilaite on jotain muuta kuin mitä laitteen kyljessä lukee..  :P
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Devoltest
Kai se totuus vaan on, että antibiootti laimenee suuressa määrässä, joten ei näy enää testeissä.
Eli voiko isossa karjassa aina lypsää yhden ab-hoitoelukan tankkiin??  :P :P

Mulle kun on aina sanottu, että PIENIKIN määrä ab-maitoa näkyy testeissä...  :-X :-X

Asikainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Devoltest
Oikeastihan tuosta pitää ottaa yhteys osuuskuntaan, jos kerran virallinen testilaite on jotain muuta kuin mitä laitteen kyljessä lukee..  :P

Halpa kopio!  ;D

Meilläkin lypsettiin umpituubit tankkiin. Syy oli se että unohdin kertoa lomittajalle umpeutuksesta joka tehtiin ainoana työpäivänä kahden vuosiloman välillä. Maito meni lapinlahdelle, ja sama soittorumba, älämölö sekä pistot sydämessä että nyt meni pahemmin vituiksi kun Jeesuksen pääsiäinen.
Soittamalla selvisi että ei näkynyt missään. En tosin muista lääkkeen merkkiä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Devoltest
Kai se totuus vaan on, että antibiootti laimenee suuressa määrässä, joten ei näy enää testeissä.
Eli voiko isossa karjassa aina lypsää yhden ab-hoitoelukan tankkiin??  :P :P

Mulle kun on aina sanottu, että PIENIKIN määrä ab-maitoa näkyy testeissä...  :-X :-X

Kyllä todella pieni näkyy. Mut ilmeisesti asiaa on vielä korostettu enemmän kuin mikä on tarpeen.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Devoltest
Pienin käry, mitä minä olen kuullut, on tullut vetimen pään hoidosta ab-rasvalla. Eli vetimen pää oli ollut rikki ja lypsäjä oli hiukan rasvannut sitä tuubista puristamalla antibiootilla. Niin vain oli tankissa näkynyt.  :o
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Devoltest
Pienin käry, mitä minä olen kuullut, on tullut vetimen pään hoidosta ab-rasvalla. Eli vetimen pää oli ollut rikki ja lypsäjä oli hiukan rasvannut sitä tuubista puristamalla antibiootilla. Niin vain oli tankissa näkynyt.  :o

nuo antibioottirasvat yms. onkyllä semmosia että en ensimmäättenä käyttääsi...   puhdas vesi on parasta..   ja haavan suojaaminen ja puhtaanapito..  pesuveteen voi laittaa hyvin pienen tilkan lypsykoneen pesuainetta, pari millilitraa litraan vettä ja sillä huuhdella vauriota, ni paranoo naarmut..  Tässä viimosen 10 vuoden aikana kerran on ell. jättäny spray antibioottia ko leikattiin syylä vetimestä mutta eipä sitäkää purkkia käytetty ko haava, ilman ompelua, kuivui ja lähti paraneen parissa päivässä ni komiasti.. 
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Devoltest
Pienin käry, mitä minä olen kuullut, on tullut vetimen pään hoidosta ab-rasvalla. Eli vetimen pää oli ollut rikki ja lypsäjä oli hiukan rasvannut sitä tuubista puristamalla antibiootilla. Niin vain oli tankissa näkynyt.  :o

nuo antibioottirasvat yms. onkyllä semmosia että en ensimmäättenä käyttääsi...   puhdas vesi on parasta..   ja haavan suojaaminen ja puhtaanapito..  pesuveteen voi laittaa hyvin pienen tilkan lypsykoneen pesuainetta, pari millilitraa litraan vettä ja sillä huuhdella vauriota, ni paranoo naarmut..  Tässä viimosen 10 vuoden aikana kerran on ell. jättäny spray antibioottia ko leikattiin syylä vetimestä mutta eipä sitäkää purkkia käytetty ko haava, ilman ompelua, kuivui ja lähti paraneen parissa päivässä ni komiasti..

Meillä meinasi yksi lomittaja suihkuttaa vetimen naarmuun terramyciniä, mutta kerkesin onneksi hätiin. Piti oikein kädestä pitäen näyttää, että purkissa lukee: Ei vetimiin. Tiedä sitten, olisiko muuta haittaa ollut kuin sininen väri.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Devoltest
Pienin käry, mitä minä olen kuullut, on tullut vetimen pään hoidosta ab-rasvalla. Eli vetimen pää oli ollut rikki ja lypsäjä oli hiukan rasvannut sitä tuubista puristamalla antibiootilla. Niin vain oli tankissa näkynyt.  :o

nuo antibioottirasvat yms. onkyllä semmosia että en ensimmäättenä käyttääsi...   puhdas vesi on parasta..   ja haavan suojaaminen ja puhtaanapito..  pesuveteen voi laittaa hyvin pienen tilkan lypsykoneen pesuainetta, pari millilitraa litraan vettä ja sillä huuhdella vauriota, ni paranoo naarmut..  Tässä viimosen 10 vuoden aikana kerran on ell. jättäny spray antibioottia ko leikattiin syylä vetimestä mutta eipä sitäkää purkkia käytetty ko haava, ilman ompelua, kuivui ja lähti paraneen parissa päivässä ni komiasti..

Meillä meinasi yksi lomittaja suihkuttaa vetimen naarmuun terramyciniä, mutta kerkesin onneksi hätiin. Piti oikein kädestä pitäen näyttää, että purkissa lukee: Ei vetimiin. Tiedä sitten, olisiko muuta haittaa ollut kuin sininen väri.

Tuloksena anbiootti positiivinen +++ Vaikka siinä maidossa ei ole atb  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Devoltest
Kun nämä jutut lähti taas vähän asian viereen, niin meillä on käytetty vedinvaurioiden hoitoon (joita onneks tosi vähän) piharatamoa joka laitetaan snögillä siihen vetimen ympärille. Tosi vain kesällä saatavilla tuota lääkettä, mutta hyväksi ja halvaksi todettu luomukonsti. Lähtee mätäkin melko nopeasti haavoista pois jos sellaista vaivaa tulee. Vedinkastoa (valiant, 4xla ym.) on myös käytetty haavojen hoidossa. Jopa itelle on tullu laitettua haavoihin ja paranee tosi nopeasti :)

Vielä ei ole delvo/devoltestiä tar*****, mutta on tuossa umpipuikkoja odottamassa yksi lehmä, niin pääsee sitten joskus kokeilemaan miten käy.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9833
Vs: Devoltest
Kai se totuus vaan on, että antibiootti laimenee suuressa määrässä, joten ei näy enää testeissä.
Eli voiko isossa karjassa aina lypsää yhden ab-hoitoelukan tankkiin??  :P :P

Mulle kun on aina sanottu, että PIENIKIN määrä ab-maitoa näkyy testeissä...  :-X :-X

Kyllä todella pieni näkyy. Mut ilmeisesti asiaa on vielä korostettu enemmän kuin mikä on tarpeen.

Kyllä varmasti pienikin määrä näkyy kuten se yksi Careben tuubi omassa tankissani. Mutta kyllähän se pitoisuuksia /ml tarvitsee ja sitten kun se pitoisuus jaetaan useampaan millilitraan niin laimenee. Eiköhän se ole totuus. Mutta hyvää tuuria ja paljon maitoa vaatii että hoidossa oleva puhdistuu  :-\ Lähinnä itse ajattelin että just rimaa hipova antibiootti jäämä (varoajalla tai sen jälkeen)  vois kaiken järjen mukaan "puhdistua" suuremmassa määrässä. En toki kehota kenenkään tuohon luottamaan  :D Kyllä niitä vahinkoja sattuu ihan riittävästi ilman että rimaa heiluttelee ja näillä tiedoilla ei varmaan kukaan sitä tietoisesti teekkään.  On muuten tuon oman vahingon jälkeen ittellä lisääntynyt melkoisesti testin teko silloin tällöin tankista. Sen verta tohelo sitä joskus tuloo navetassa oltua  :-X Toivottavasti ei hetkeen ab-hoitoja  ;)

henriksson

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 202
Vs: Devoltest
Eli homma on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraava: Saatiin uuden laitteen ja testausmenetelmän varjolla kiristettyä taas vyötä. Hieno homma! Vanhalla testillä sais jo tosiaan laitella tankkiin, mutta taidanpa jättää vielä laittamatta. Kyllä tuo nimi itellä oli alun perin päässä Delvotestinä, mutta kun pakkauksen koneesta katoin, niin piti ihan oikeesti miettiä että kumpiko näistä nyt on väärässä.

Noh, kahella ampullilla tein (terve eläin ja lääkitty) ja näyttäs toimivan kyllä terveellä maidolla, mutta taitaa saada antibioottien käytölle koettaa ehtiä yhä enemmän hyviä syitä vs. laittaa neljännes umpeen. Kiitokset kuitenkin neuvoista ja myötäelämisestä!
Ei kai testijärjestelmän uudistamisen myötä mitään "vyötä"kiristetty. Antibioottimaito ei kuulu elintarvikeketjuun. Jos testi näyttää sinistä, niin maitoa ei laiteta tankkiin, vaikka kuinka sylettäisi.  Tässä jos missä pitää tuottajien miettiä, mikä on kuluttajan parasta.